suuri vaihdekeskustelu

Itse lyhentäisin. Eilen säädin naapurin tyttären pyörän vaihteita. Oli ollut säädöt hukassa ja päädytty vaihtamaan ketju. Ihmettelin tovin, kun ei meinannut oikein saada kohdalleen. Lopulta huomasin, että ketjusta voisi napsaista pituutta pois. Sen jälkeen säätäminen oli normaali proseduuri.

lyhentäisin. ps pelagon kokoonpanon uus joona

Ainakaan, jos meinaat ajaa mudassa, niin ei kannata lyhentää. Campan takavaihtaja katkee sieltä ylhäältä riittävän helposti noinkin.

Mul on maasturi mutaleikkejä varten, tää krossari identifioituu nykyään touring/gravel/lenkkipyöränä. Campa 1x11 on sarja “kun halvalla sai” yhteensattumia, lähinnä noi kammet ja brifterit. Mikä tää katkeamisjuttu on? :astonished:

Mikä ratas tuossa?

Gg-hommeleissa ei mulla ole katkennut, mutta esim. Hel CX -mutakrosseja ne ei tahdo kestää. Mulla jäi Campa-vuosien aikana useampi kisa kesken katkenneen vaihtajan takia.

Mun diagnoosi on se, että kun mutainen ketju tukkii tarpeeksi vaihtajan häkin, ketju nykäisee häkkiä eteenpäin ja vaihtaja napsahtaa joko ylälinkusta tai kiinnityspultista. Vanhemmat vaihtajat, missä ylimmäinenkin pala on alumiininen, meni pultista ja parissa uudemmassa katkesi se yläosan komposiittipulikka.

Aloin ajamaan krossikisat yksivaihteisella ja ongelma poistui… :wink:

3 Likes

Stenulta totuus. Minultakin mennyt kaksi pulttia naks Campan takavaihtajista. Vai olisko kolme.

Tyhmä vaihdeaiheinen kysymys, mistä Shimanon takavaihtajaan pidempi B-ruuvi? Onks tää joku rautakaupan peruskoko?

Perus m3 panin just ultegra rx:ään. Voi kans koittaa asentaa sen vanhan väärin päin jolloin saa ruuvin kannan verran lisää pituutta. Siinä lähtee aika nopeesti se korvakkeen puolen vastakohta karkaamaan joten pitempikin ruuvi on hyvä laittaa väärin päin, tai sitten mutteri sinne päähän lisätueksi, kuten päädyin ite tekemään koska osalaarissa oli siihen hätään vain pidätinruuveja

Ei hirmu hyvä mut toimi se vielä jotenkuten 46 pakalla

135 BCD narrow wide on vähän ku näkis yksisarvisen
Viimevuonna tuli ostettuu ebaysta pari tälllasta (44 ja 42t) mutta myyjä on hävinnyt bittitaivaaseen
Tuote itsessään vaikuttaa ihan asialliselta

Mulla oli ennen näitä tällanen; J&L fit Campagnolo 135BCD ChainRing Narrow Wide-Campy Record/Chorus&Fulcrum-CX | eBay
Mutta tämä J&L kului tosi nopeasti

Stone on näköjään siirtyny aliexpressin puolelle: https://www.aliexpress.com/i/32962839265.html

Jos on laittamassa FC-M550-kammet 1x-setuppiin, niin minkä pituinen erikoiskeskiö siihen kantsii hommata?

En ymmärrä miksi pitäisi hommata joku erikoiskeskiö?

Ite laitoin vaan mahdollisimman kapea-akselillisen peruskeskiön koska Q-tekijä, alla olevassa tapauksessa 107mm UN51. Ratas uloimmalla paikalla.

“Erikoiskeskiö” = BB-UN55, tietysti :sunglasses:

Hemsviidu sentään jos UN55 on siirtymässä erikoiskeskiöiden legendaariumiin valmistuksen loputtua! :worried:

Taidat olla uusi täällä.

^ ajaton klassikko xD

1 Like

Onko kellään kokemusta Shimano RapidFire SL-7S50 eli Nexus 7-liipasimesta? Sisko muuttaa maailmalta takaisin kohtapuoliin ja pyöränsä ko. vaihtaja on ihan eloton, eli ei vaihda eikä naksu mihinkään suuntaan. Lähinnä että onko toi joku ihan paska kapine, kun ei oo enää Shimanon valikoimissa edes, vai onko siellä jotkut rasvat jähmettyneet.

Rasvat jähmettyneet. Huuhtoo sisukset bräkleenillä ja vähän kuivavoitelusprayta perään.

3 Likes

Kiitos!

Shimano 105 5800 kahvat ja Grx812 takavaihtaja. Toimiiko yhteen no problem?