Suuri ohjaamokeskustelu

Hei, kysymys liittyen ohjaustangon valintaan. Konteksti: krooninen kipu käsissä.

Siis mulla on nyt purkkaolmossa tosi kiva dirt drop -tanko, joka on hellä ranteille ja just sitä mitä kivun kannalta tarviin.

However, oon vähän ruvennut haaveilemaan pystymmästä ajoasennosta.

Joten kysymys: miten mitoittaa esim riserin (tai muun ei-droppitangon) leveys (ja muut mittasuhteet) silleen että ranteet olis mahd keskiasennossa? Onko siihen jotain maagista laskukaavaa vai pitääkö vain kokeilla?

Tänks!

Leveydellä ny ei oo niin kauhiasti väliä mun mielestä mutta älä ota riseria. Niissä ei oo backsweeppiä yhtään ja se se vasta ranteet kaamiaan asentoon laittaa.

Reilusti backsweepattu tanko ja pidempi stemmi noin aluks, sitte vaa kokeilemaan.

3 Likes

Kiitos neuvosta :heart:

Mun miestö arki- ja kaupunkiajossa on kiva saada tanko samalle tasolle satulan kanssa, nuin ei tuu kauheesti painoa käsille.

Suoraa tankoa ei tosiaan missään nimessä, silloin on ranteet aina mutkalla. Oikea backweepin määrä selviää varmaan vaan kokeilemalla. Mulla on nyt rollerissa Ritchey Kyote, jossa on backsweep 27 astetta ja se tuntuu olevan pikkasen liikaa. Muuten kyllä hyvä tanko ja hyvä hinta-laatusuhde. Sit Ergoteciltä löytyy halpoja ohjaustankoja eri taivutuksilla.

Useimmat tangot tulee tosi pitkinä mutta tangon voi aina lyhentää sopivaksi.

2 Likes

Erikois > tavallinen joten Nitto RM-016 odottelee laatikossa. Jos saisi ensi viikolla taas tuon arkipyörän kasaan ja tuon viiksitangon siihen testiin.

1 Like

Jatkot tähän mun kyselyyn löytyy

Seuraava kysymys, eri aihe!

Eli siis haluisin irrottaa droppitangosta jarrukahvan että saisin vaihdettua stemmin.

Sain jo hupun kiskottua irti ja löysin säätöruuvin. Ks kuva, siellä se on kahvan sisällä niinkun kuuluu.

Mutta nyt on sit tietty niin että ruuvi on sen verran kireellä ettei ihan kevyesti lähde liikkumaan. Ja teen tätä ekaa kertaa ja jänskättää.

Joten KYSYMYS: Onko todennäköisempää että ko. ruuvi aukeaa myötä- vai vastapäivään? Pitää jollain vipuvarrella sitä vääntää ja en haluis vahingossa rikkoa sitä väörään suuntaan vääntämällä.

Ei sitä huppua olis tarvinnu ottaa pois. Perkeleenmoinen homma saada takas ilman että venyy löysäks. Sit sulla pyörii huppu kahvan ympärillä… Vastapäivään se ruuvi aukeaa. Kuusiokoloa voi jeesata esim. lenkkiavain vipuvartena. Ja huput saa takas suht hyvin käsidesi liukasteena. Se haihtuu sieltä sit kivasti.

1 Like

Juu ne kahvojen kiinnityspannan ruuvit voi olla joskus vähän jumissa kun sinne pääsee sadevesi ja hiki muhimaan väliin. Voi olla viksumpi suihkauttaa wd40 väliin jos tuntuu että nyt vaaditaan hermostuttavan paljon momenttia

1 Like

Joo, tän hiffasin sit siinä kohtaa kun olin sen irrottanut [facepalm]. Mut ne on kyllä niin hiutuneet että vois mennä ihan vaihtoonkin.

Kiitos vinkeistä, näillä eteenpäin!

Onnistui!

Innostuin stemmin lisäksi vaihtaan tangonkin ja siis Oh My GDD kun vanha fillari heräsi eloon! Se on ollut ihan sillä hilkulla että onko se liian iso mulle ja nyt sit sentin-pari lyhyempi stemmi teki ison jutun ja tanko sit tietty kans. Voiettä, oon onnellinen!

5 Likes

Ai saatana kun on niska jumissa. Tässä viikon verran oon kääntäny huppuja (tai siis koko stongaa) alaspäin, ja eilen alkoi niskakipu hiipiä. Tänään ei meinannu pää kääntyä aamulla, mutta kääntyi kuitenkin, sattuu vaan. Vinkkejä hoidosta otetaan vastaan, mutta pyörä ainakin jäi kotiin tänään.

Tää sama sattu viimeks kun vaihdoin tsygää tyystin talveksi (dropista suoraan tankoon), mutta siinä toki ero asennossa oli merkittävästi dramaattisempi. Tällä kertaa pyöritin vain stongaa stemmissä, niin vähän kerrallaan kuin taisin. Eikä ajaessa tuntunut pahalta.

Pienestä se on kiinni. Nyt nostin takas, ehkä ens kerralla vielä hitaammin.

2 Likes

kävin just saman vaivan läpi eikä pelkkä venyttely tuntunu jeesaavan. lopulta lämpö+venyttely autto elämässä eteenpäin, vaikka odotukset ei korkeella olleetkaan. mun tapauksessa lämpö oli mikrotettu, kauratäytteinen tyyny.

2 Likes

Mulla oli täsmälleen sama keino käytössä tänä aamuna! Tosin mietin, että mahtaako tää voida vaan pahentaa jotain mahdollista tulehdusta, mutta tein sen silti. Varovasti venyttelin kanssa, mobilattia ja kylmähoitoa harkitsen. Pilateksessakin olin eilen, eikä sattunut. Särkylääkettä on nyt naamassa.

Kyllä se viimeksikin meni mulla ohi muutamassa päivässä vai menikö siihen toista viikkoa mutta kuitenkin. Ja pystyin palaamaan siihen uuteen ohjaamosetuppiin kyllä.

Siis kerro lisää tosta kreisitangosta!

1 Like

no siis tuossa on vaa valmiiksi tuollaset inner bar endsit vai mitkä tossa kiinni. joku 35 astetta sweeppii ja oisko 40mm nousuu.

siitä saa monia erilaisia otteita, ja se mikä on kiva noissa nousukahvoissa, on se, että ne on mukavalla etäisyydellä toisistaan. aika lähellä road-kahvojen huppu-otetta

image

2 Likes

Tykkään tuon perusotteesta kovasti, vaikka nousukahvat ovat katseita kääntävä ilmestys ei niillä mulle niin suurta hyötyä ole ollu, ehkä HC retkikäytössä toisin mutta sitä en harrasta. Nyt kun tuolla mainittiin Seine tanko, olisi se varmaan loppujen lopuksi ollut enemmän kuin riittävä.
Maastokelpoisuus on varmaan maku/tottumiskysymys.

2 Likes

Pitäis vetää joku 200+km metsäautoteitä, juurakkopolkuja, ja vähän asvalttia. Tanko-osasto mietityttää:

  1. cyclocrossari sellaisenaan ja #5
  2. cyclocrossari + tempotikut / barendsit keskelle
  3. cyclocrossariin suora tanko, ylipitkä stemmi, ja barendsit keskelle
  4. Jotain muuta, mitä?

Jos toi oiskin pelkkää gravelia niin 1. olis no-brainer, mut polkuja tiedän ajavani paljon nössömmin ja hitaammin käyrällä tangolla. Jarrukahvat yms pitää vaihtaa 3. vaihtoehdossa kans, osat sinänsä löytyy stashista. What do?

Leveä droppi ja lyhyempi stemmi