Suuri ohjaamokeskustelu

Voi olla tyhmä kysymys ja siten turha jo lähes hautautuneen topaasin henkiinherätys, pardon me.

Tuli vastaan eräs raato jossa on veikeä teräksinen bullmoose-stonga. Laittaisin sen mieluusti kasarimaasturiini, mutta bullmoosen kiinteä “stemmi” n. 21 mm halkaisijaltaan, ei kiilaa, haarukan ruotoputki halkaistu päästä ja siinä kiristin jolla tuo säädetään paikalleen.

Kysymys kuuluu, saako tällaista mitenkään (turvallisesti) viriteltyä tavallisen 22.2 mm quillin paikalle?

Bullmoosea on olemassa sekä quillina että aheadina. Aheadin saa quill pyörään kiinni quill-ahead-adapterilla. Mikä toi n.21mm lukema on? Ahead bullmoosen sisähalkaisija? Omituiselta kuullostaa.

Nii siis Ymmersta_OG:n tanko ei ilmeisesti oo Nitton tekemä Bullmoose isolla etukirjaimella, vaan joku random vanha bullmoose-tyyppinen stonga :slight_smile: , joka kiinnittyy mummis-tyyliin ulkoisella klemmarilla haarukan ruotoon.

Tuon saa kiinni 22.2mm ruotoon hommaamalla henkivakuutuksen ja sen jälkeen haarukan ylipitkällä ruodolla, tekemällä siihen ruotoon hahlon (joka päättyy reikään, jotta se hahlo ei ala halkeamaan) ja laittamalla 0.6mm shimmin ja sen klemmarin. Jos kuulostaa erikoishenkilöiden hommilta, niin kuulit oikein.

2 Likes

Vois myös tietty hitsauttaa/juotattaa jollain erikoismiehellä siihen härkähirvitankoon sen ruoto-osan jostain vanhasta mtb-terässtemmistä.

1 Like

Siis just näin. Eli ruosteinen look-alike käppä kyseessä eikä Aito Asia. En tullu maininneeksi. Ja eihän täs mitään järkeä tietenkään ole

Kysymys kuuluu: jos tällaisen rungon sattuisi ostamaan, siihen tarvitsisi haarukan. Kuulemma ihan mikä vaan haarukka ei käy, koska geometria voi mennä epätasan tms. Mistähän ja miten selvittäisin tuohon sopivan keulan? Hakusessa jotain vähän jäykempää, kun olen aika jäntterä

Ohjaamolla pyöräslangissa viitataan emäputken yläpuolella tapahtuviin asioihin eli tämä kysymys siirtynee haarukka-topikkiin…

Avainsanat tuohon runkoon joka tapauksessa 1 1/8 ratakeula (pituudeltaan ja kulmaltaan todennäköisesti sopiva tuollaiseen, maantie/krossikeula ei välttis sovi yhtä hyvin geometriaa ) ja jos jämyä haluat niin mieluummin teräs kuin hiilikuitu, eli joku tällanen esim: BLB – Track Fork(Black) – Tru Fix Kru

Alumiinihaarukat kannattaa skipata, sen verran epämukavia ettei ole painonsäästön väärti teräshaarukkaan verrattuna.

1 Like

Vanha viesti mutta onneksi huomasin tämän. Olin vahingossa tilata Venturemaxin ekan version jossa yläosa on pyöreää putkea. Venturemax v2:ssa ja xl:ssä on tuo hyvä levennetty yläosa.

1 Like

Hei, kysymys liittyen ohjaustangon valintaan. Konteksti: krooninen kipu käsissä.

Siis mulla on nyt purkkaolmossa tosi kiva dirt drop -tanko, joka on hellä ranteille ja just sitä mitä kivun kannalta tarviin.

However, oon vähän ruvennut haaveilemaan pystymmästä ajoasennosta.

Joten kysymys: miten mitoittaa esim riserin (tai muun ei-droppitangon) leveys (ja muut mittasuhteet) silleen että ranteet olis mahd keskiasennossa? Onko siihen jotain maagista laskukaavaa vai pitääkö vain kokeilla?

Tänks!

Leveydellä ny ei oo niin kauhiasti väliä mun mielestä mutta älä ota riseria. Niissä ei oo backsweeppiä yhtään ja se se vasta ranteet kaamiaan asentoon laittaa.

Reilusti backsweepattu tanko ja pidempi stemmi noin aluks, sitte vaa kokeilemaan.

3 Likes

Kiitos neuvosta :heart:

Mun miestö arki- ja kaupunkiajossa on kiva saada tanko samalle tasolle satulan kanssa, nuin ei tuu kauheesti painoa käsille.

Suoraa tankoa ei tosiaan missään nimessä, silloin on ranteet aina mutkalla. Oikea backweepin määrä selviää varmaan vaan kokeilemalla. Mulla on nyt rollerissa Ritchey Kyote, jossa on backsweep 27 astetta ja se tuntuu olevan pikkasen liikaa. Muuten kyllä hyvä tanko ja hyvä hinta-laatusuhde. Sit Ergoteciltä löytyy halpoja ohjaustankoja eri taivutuksilla.

Useimmat tangot tulee tosi pitkinä mutta tangon voi aina lyhentää sopivaksi.

2 Likes

Erikois > tavallinen joten Nitto RM-016 odottelee laatikossa. Jos saisi ensi viikolla taas tuon arkipyörän kasaan ja tuon viiksitangon siihen testiin.

1 Like

Jatkot tähän mun kyselyyn löytyy

Seuraava kysymys, eri aihe!

Eli siis haluisin irrottaa droppitangosta jarrukahvan että saisin vaihdettua stemmin.

Sain jo hupun kiskottua irti ja löysin säätöruuvin. Ks kuva, siellä se on kahvan sisällä niinkun kuuluu.

Mutta nyt on sit tietty niin että ruuvi on sen verran kireellä ettei ihan kevyesti lähde liikkumaan. Ja teen tätä ekaa kertaa ja jänskättää.

Joten KYSYMYS: Onko todennäköisempää että ko. ruuvi aukeaa myötä- vai vastapäivään? Pitää jollain vipuvarrella sitä vääntää ja en haluis vahingossa rikkoa sitä väörään suuntaan vääntämällä.

Ei sitä huppua olis tarvinnu ottaa pois. Perkeleenmoinen homma saada takas ilman että venyy löysäks. Sit sulla pyörii huppu kahvan ympärillä… Vastapäivään se ruuvi aukeaa. Kuusiokoloa voi jeesata esim. lenkkiavain vipuvartena. Ja huput saa takas suht hyvin käsidesi liukasteena. Se haihtuu sieltä sit kivasti.

1 Like

Juu ne kahvojen kiinnityspannan ruuvit voi olla joskus vähän jumissa kun sinne pääsee sadevesi ja hiki muhimaan väliin. Voi olla viksumpi suihkauttaa wd40 väliin jos tuntuu että nyt vaaditaan hermostuttavan paljon momenttia

1 Like

Joo, tän hiffasin sit siinä kohtaa kun olin sen irrottanut [facepalm]. Mut ne on kyllä niin hiutuneet että vois mennä ihan vaihtoonkin.

Kiitos vinkeistä, näillä eteenpäin!

Onnistui!

Innostuin stemmin lisäksi vaihtaan tangonkin ja siis Oh My GDD kun vanha fillari heräsi eloon! Se on ollut ihan sillä hilkulla että onko se liian iso mulle ja nyt sit sentin-pari lyhyempi stemmi teki ison jutun ja tanko sit tietty kans. Voiettä, oon onnellinen!

5 Likes

Ai saatana kun on niska jumissa. Tässä viikon verran oon kääntäny huppuja (tai siis koko stongaa) alaspäin, ja eilen alkoi niskakipu hiipiä. Tänään ei meinannu pää kääntyä aamulla, mutta kääntyi kuitenkin, sattuu vaan. Vinkkejä hoidosta otetaan vastaan, mutta pyörä ainakin jäi kotiin tänään.

Tää sama sattu viimeks kun vaihdoin tsygää tyystin talveksi (dropista suoraan tankoon), mutta siinä toki ero asennossa oli merkittävästi dramaattisempi. Tällä kertaa pyöritin vain stongaa stemmissä, niin vähän kerrallaan kuin taisin. Eikä ajaessa tuntunut pahalta.

Pienestä se on kiinni. Nyt nostin takas, ehkä ens kerralla vielä hitaammin.

2 Likes