Satula-, tarakka-, runko- ja tankolaukut

vittumaisten antitheft-jippojen manifestoiminen pyörään on kyl puoli harrastusta

2 Likes

Toi mainittu Ortlieben saddle bag olisi omakin suositus. Irtoaa tarvittaessa sekunnissa ja kiinnittyy sitäkin nopeammin. Koon voi valita tarpeen mukaan. Itellä on tollasen sisällä aina varuilta mukana pieni munalukko, jolla oon lyönyt takajarrulevyn kiinni takahaarukkaan, jos jostain syystä tulee tarve käydä hakemassa evästä tms. Väliin oon laittanut kypärän hihnan, niin ei lukitus jää huomaamatta.

Oliskohan joku ollu niin fiksu, että olis 3D-tulostanu Ortliebin kiskokiinnikkeeseen sopivan pikkupalikan, johon saisi 25 mm hihnalla kiinni haluamansa pienen työkalukäärön? O-firman satulalaukut on hyviä vähän isommalle rojumäärälle mutta taskukokoiselle setille aivan liian isoja, eivätkä vaatteiden taskuihin tai laukkuun kivasti sujahtavia.

1 Like

Pitää kattoa kunhan löydän oman satulalaukkuni jostain malliksi. Se snäpykiinnitys siinä lienee hankalin homma tehdä, mutta varmaan fleximatskusta onnistuis.

edit: Tai eipä se taida snäpyä edes tarvita jos tekee niin että käärön hihna lukitsee koko setin paikalleen

1 Like

Mä oon ratkaissut tilanteen tamuloimalla runkolaukut niin pieteetillä osaksi pyörää, että ne asuu paikallaan. Sälät voi näppärästi nakata sinne ja ottaa pois, laukku jää. Voihan sinne periaatteessa joku lapata paskaa sisään kadulla seistessään tai ottaa koko laukun jos on puukko mukana, joten en ehkä näin toimis jos nuo seisois päivittäin jossain Hesarilla tai asemalla. Mutta en siis tiedä mitään näistä kysytyistä laukuista, heh.

3 Likes

Kyllä tollasen näköjään voi tehdä :nerd_face:. Pitää tehä stressitesti ja vähän viilailla. Tää on Shore D58 TPU:sta tursotettu. Jos joku haluaa tulostaa omansa niin voin heittää stl:llä.


8 Likes

näyttää siltä että oikeassa elämässä ja täynnä nestettä toi lentää hienossa kaaressa perässä ajavan eteen.

Onhan se mahdollista. Se voi olla syy miks niissä ortliebin nyssäköissä on tarranauha joka koukkaa satulatolpan ympäri. Mutta testaamalla selviää, ja tarranauhaluupin voi tohonkin tarvittaessa lisätä.

Toi puteli on jo sitä kokoa että olis sama laittaa se varsinainen satulalaukku paikalleen.

Taskukokoiselle työkalukäärölle ja vastaaville saletisti riittävä, yksinkertaisuus on siinä vaan plussaa.

Jep, liian isona ja painavana se onkin täydellinen koeponnistukseen. Mutta eihän tässä oo nyt joutanu mitään testailemaan vielä. Jos kestää sen niin kestää multitoolin, minipumpun ja tubelesspaikat kantaa kyllä.

Täältä lisää

5 Likes

Millasissa pussukoissa etutarakalla kannattaa rojuja kuskata? Vedenpitävä varustepussi ja se hihnoilla kiinni? Lähinnä siis vaihtovaatteita yms.

Vedenpitävyyshän se on prioriteetti ja sen jälkeen käyttötarkoitus. Jos ei tartte kesken polkemisen tonkia, niin joku vähän paksumpi rolltop-pussi aivan ok. Paras tietysti sellanen, joka löytyy jo kaapista. Vaik nyt olis muutama muovipussi sisäkkäin mustekalalla sidottuna, niin mikäpä siinä.

Joo noita dry bägejä löytyy jo kasa eri kokoisia.
jus, onko suositella tuollaista etulaukkua? Vai meinaatko sellaista sivulaukkua? Sellainen ei oikein innosta vaan nimenomaan tuohon päälle haluisin tavarat.

Vinkkejä ei-pyöräilyyn tarkoitetuista laukuista, jotka toimis kuitenkin esim. etutarakkakäytössä? Muistelen että joku oli aiemmin bongannut jonkun sopivan mallisen kylmälaukun tms. :smiley: penninvenytys mielessä

Kylmälaukut on näyttäneet sopivilta tosiaan, ja monet kalastuslaukut. Esim. Rustassa muistan katselleeni kalastuslaukkua, joka ois tosi hyvä tarakkalaukku, varsinkin tekisi sträpit tai muut kiinnikkeet pohjaan.

1 Like

Juu, miulla oli wald 137 kanssa pehmeä kylmäkassi merkkiä Yhtyneet Kuvalehdet Oy, sain porukoilta joskus mukaan kun niillä on tapana säästellä kaikkea tämmöistä. Tankolaukkuna on ollut kans joku tetsarin leipälaukku, bundeswehrin ylijäämää. Laitoin sisään vahvikkeeksi ohutta muovilevyä, jonka olin säästänyt yhdestä paaliin ajetusta repusta. Oon nähnyt myös frisbeegolf-kasseja ja vanhoja kameralaukkuja randokuutioiksi värkättynä. Varmaan jokin lätkäkassikin toimisi. Ropellihattu päähän vaan ja kirppareille pyörimään

On kyllä suolasen hintaisia nämä rack bagit! Ehkä sitä pitää alkuun askarrella kylmälaukusta :smiley:

Ite oon heittäny vaan pienen olkalaukun mustekaloilla etutartsille, myös satunnaisia kangaskasseja yms. Jos kaipaa varmistusta vedenpitävyydelle, ni oon laittanu kamat muovipussiin lisäks. En oo kyl testannu tommosta rackbagia, ehkä semmonen ois kätsä :thinking:

mitäs kaikkia tankonyssäköitä olis sellaseen nopeeseen bikeen?

puolisolla Restrapin Canister bag, joka on kaikin puolin muuten kiva mutta se on musta ja hiton tylsä. kävin kattomassa Helsingin Partioaitassa Topo Designsin Bike Bagia mutta se on hillittömän kokonen (5,5 litraa vaikka speksien mukaan pitäs olla vaa 3 litraa??). ja sit mietin et onko se Mini Bike Bag sit liian pieni (speksien mukaan 1 litra)

mietin myös PartaMatin tukemista, mutta Topo Designsin pirtsakat värit, ysärimeno ja hauska kolmionmallinen design viehättää nyt