Satula-, tarakka-, runko- ja tankolaukut

Onkos tietoa mitkä firmat tekisi hyvää tai keskinkertaista 12-14 litran kuivapussia joka kapenee pohjaan päin elikkäs semmoisen porkkanan mallinen?

Oisko toi restrapin sellanen?

Yllättäen, ei. Mulla on just tuo kaverilta testissä ja siinä on tosi pyöreä pohja.

Alpkitillä on sellane. Tilasin ja oon käyttäny Restrapin holsterissa menestyksekkäästi.

1 Like

Mullakin on tommonen Alpkit, nyt käytössä toinen laatuaan, useamman vuoden jaksolla. Tilavuus on kyl ehkä just 10l vaikka pussissa saattaa lukea 13l. Sopii ihan hyvin Restrapin pienempään holsteriin.

Revelatella olis kiinnostava 14l Terrapin drybag.

1 Like

Alpkit näyttää just sopivalta, kiitos! Mulla on siis Blackburnin holsteri koska se on jokseenkin ainoa mikä mahtuu osumatta renkaaseen. Mutta sen pussin tuntuma jotenkin ottaa päähän, siis ihan vaan että miltä se tuntuu käteen.

Miten hyvin teillä pysyy kamat kuivina ilman drybageja/muovipusseja tyypillisessä säänkestävässä runkolaukussa tms., onko paras käytäntö pussittaa kamat aina kun sataa?

Mulla kastui eilen eväät aivan litimäriksi yläputkilaukussa enkä pidä tätä ihan haluttavana, vaikka meno toki olikin aika sateista. Lieneekö vika laukussa vai odotuksissa.

Apiduran se pitka putkilaukku pitaa yllattavan hyvin kuivana jos muistaa sulkea vetoketjun kunnolla.

2 Likes

Laitan aina kuivasäkkeihin sellaiset kamat jotka ei saa kastua. Eväät saattaa olla lisäksi minigrip-pusseissa mikä sekin auttaa suojaamaan kosteudelta. Kaikki laukut ja nyssäkät kulahtaa lopulta ja vesi on nokkela keksimään tiensä sisään

4 Likes

Yllättävän hyvin on pysynyt ihan ite jostain 500d nylonista tehdyssä laukussa ja perinteisissä x-pac-apiduroissa, mutta on kans tapana laittaa kaikki arka erilliseen pussiin. Apiduran Expedition vaikuttaa olevan ihan oikeesti kaikenlaisen sateen pitävä, mut siitäkin oon vähän läpän kangasta repäissyt, voteketjut väsynyt ja irronneen velcron liimasin uudelleen.

2 Likes

Onkos jollain kokemusta ILE Porteur Smallista Ternin Hauler etutartsin kanssa? Tai olisko joku jossain Ogelin alueella tai lähellä, joka voisi lainata pussukkaa hetkeksi, että saan sovitettua sitä. YV:ä jos viitsit laittaa mikäli olet se ystävällinen henkilö, joka mahdollistaisi kokeilun.

Kappas, spessun l-koon runkolaukku istuu 60 cm ahmaan - noh, vähintäänkin siedettävästi:

2 Likes

Ideoita melko matalista runkolaukuista? Etsinnässä olisi jotain max 10cm korkeaa, pituutta ehkä jotain 45cm (+5cm suipoksi kapenevaa kärkeä saa olla). Vai menisikö custom-hommiksi?

Mites tää

Kumppanini on ollut aivan tyytyväinen

Kiitos, enpä olisi keksinyt edes ajatella Raphaa. Tuo vaan ei taida olla enää myynnissä missään.

Jaa se saattaa hidastaa tietenkin.

Maap x apidura (järjettömän hintainen) ja restrap on lähes saman mallisia.

Restrappia kävinkin Pelagolla sovittelemassa, mutta siinä se alaspäin tuleva uloke söi viistoputken pullopaikan (eikä satulaputkeenkaan olisi varmaan 0.5L isompaa mennyt. Luulen että ton Maap x Apiduran kanssa olisi sama ongelma.

Topeak Midloader 4.5L kokoisena voisi ehkä mennä, vaikuttaa vaan aika kehnolta.
Roswheel Off-Road Frame Bag - Medium ehkä paras tähän asti, täydellinen olisi sentin isompi joka suuntaan.

Mulla on M-kokoinen Raphan frame pack tyhjän panttina, voisin harkita myymistä jos päädyt siihen. Ollut kyllä todella hyvä, ei vaan istu niin hyvin runkoihin mitä nyt ajelen.

1 Like

Mites ylävitosen geosmina? On aika soukka ja etenkin halpa.

Pyörässä siis viisto- ja vaakaputki yhdistyy ennen emäputkea, joten jos laukun kärki on tylppä, koko laukku tulee aika paljon taaksepäin, jolloin sellainen laukun alareunan koukkaus kuin restrapeissa tai noissa geosminoissa on tulee liian lähelle viistoputken juomapullotelineen eteen. Geosminan mtb-laukku taas tulee takaosassaan niin alas että se blokkaa satulaputken juomapullon paikan.

Tarttee kyl näköjään mitata vielä tarkemmin missä rajat menee jos pistänkin cranktankin tuohon kiinni. Full frame bag -optioon en ole vielä henkisesti valmis.