Kielipoliisi

Joo noita ei onneksi tarvitse käyttää kun on opiskelun ja puhumisen lisäksi ihan oikeitakin lähteitä tarkekirjoitukselle ja ääntämisille olemassa. Kyllä se on ihan vaan [kʁwa].

1 Like

kikkerii kokkemoo, paraplyy

13 Likes

selavii ja silvuplee

2 Likes

T. Maisa Tampereelta :smiley:

1 Like

Hymyilen ääneen täällä.

1 Like

Anteeks mitö

1 Like

Käsittääkseni ihan käytetty termi ainakin Vaasan seudulla, kuvaa jonkunlaista nopeahkosti suoritettua ja/tai suurpiirteistä mutta silti yleensä perusteellista sitomista tai kietomista.

2 Likes

Oli mulle kans uusi verbi, kiitos avaamisesta!

Menee sinne harvinaisten mutta spesifien käyttösanojen joukkoon rymsteeraamisen ja kehtuuttamisen jatkoksi.

1 Like

Anglofoniassa ei selvästi käytetä punalippua kuin varoitustarkoituksessa.

1 Like

*jokaisen oikeuksiin

Ota haltuun! :slight_smile:

1 Like

*jokaisenoikeus

7 Likes

no hemmetti

Mikä tämän pyöränosan/jarrutyypin nimi on suomeksi?

Esim. Bikester käyttää tästä nimitystä kaksoissakarajarru, mutta jäin pohtimaan onko tälle jotain parempaa/oikeampaa nimitystä :face_with_monocle:

Sivuvetojarrua itse käytän

2 Likes

Haettiinko siis nimeä sivuvetojarrulle, vai sivuvetojarrun “dual pivot”-variaatiolle? En oo ikinä kuullut dual pivotille suomennosta. Kaksoisnivelöity?

Tämä riittää, kiitos.

Maantiejarru on musta kanssa ihan hyvä nimi tommoselle. Sivuvetojarrusta tulee mulle ensisijaisesti mieleen semmoset antiikki-hidastimet, mutta kaipa noita termejä vois hyvin käyttää ristiinkin.

kaippa sivuvetojarru (vrt keskivetojarru) vaan viittaa jarrun rakenteeseen (vaijeri tulee sivusta ja tyypillisesti asennetaan haarukan kruunuun), kun taas maantiejarru viittaa jarruun jota käytetään maantiepyörissä ja jossa on esim tietty vaijerin vetosuhde. maantiejarru siis oman käsitykseni mukaan voi olla sekä vannejarru ja sivuvetojarru että levyjarru.

t. linguinisti

1 Like

Musta toi maantiejarru on vähän samanlainen käsite kuin “retkipyörän jarrupalat” joita ei uusissa retkipyörissä ole tainnut olla enää ollut yli kolmeenkymmeneen vuoteen, mutta on vieläkin hyvin selkeä erottelu muista jarrupaloista. Mä olen toisaalta vain syönyt linguinia.

Sama, mutta lisäksi yhdessä reseptissä, jota en ole kokeillut, käytettiin langustia, mutta sen voi kuulemma tarvittaessa korvata hummerilla jos oma langustikauppias ei ole tavoitettavissa.

Osittain sitten olisi varmaan jotain jarru topicin asiaa, mutta onko tähän jotain perustetta miksi nuo retkipalat ovat tuolla tavalla eroteltu muista? Ja minkälaisia paloja kannattaisi vanhohin “retki” mallisiin keskiveto jarruihin nykyään ostaa? Veikkaisin nimittäin, että se Prisman Jupiter retkijarrupala ei ole paras valinta nimestään huolimatta.