Sähköpotkulaudat ja yhteisomisteisten tilusten käyttö puliveivarien ansaintakenttänä - arvostelu ja puinti topäng

Ilkivallan takia sähköpotkulautojen käyttöehtoja Joensuussa on äskettäin muutettu. Jatkossa lautoja saa pysäköidä vain niille erikseen merkityille paikoille. Muutoin käyttäjälle napsahtaa 80 euron sakko.

OIKEIN mutta enhän suinkaan kannusta kanssaihmisiäni typeryyksiin

5 Likes

Välillä näitä lukiessa tulee mieleen, että on Helsinki vaan aika saamarin kädetön sillon ku pitäs vähä pistää erinäisiä juttuja kuntoon.

5 Likes

Ei sillä että politikoisin internetissä, mutta jos kaupungin isoimman puolueen olemassaolo perustuu lopulta ajatukseen että Valistuneet Yksilöt Tekevät Järjen Ja Omatunnon Ohjaamina Itseään Ja Muita Hyödyttäviä Päätöksiä, Joten Säätelyä Ei Tarvita, niin en ehkä oo täysin ihmeissäni että tilanne on tää :stuck_out_tongue:

9 Likes

Nojuu, meinasin itsekin mainita politiikan, mutta en jaksanut politikoida internetissä ja toisaalta hesalanmäen toisiks suurin puolue on sellanen, jolta odottas pikkusen enemmän panostusta tähänkin asiaan noin liikennesuunnittelullisessa mielessä. Siks haukun mieluummin kaupunkia = nykyistä hallintoa kokonaisuutena, kuin pääpuoluetta.

1 Like

Itse ainakin näen tämän potkulauta-asian niin, että jos on jätetty lauta vaikkapa keskelle pyörätietä, joskus jopa mutkaan tai muuten vaaralliseen paikkaan, niin lakihan vaatii tienkäyttäjää poistamaan havaitsemansa esteen ajoväylältä vaaraa aiheuttamasta.

Jos pellelauta tätä lain kirjainta täyttäessä kärsii vaurioita, syy ei todellakaan ole sen henkilön joka ajattelee toisten turvallisuutta ja siirtää laudan pois ajoväylältä.

1 Like

Rikkominenhan se on oikea ratkaisu. Koko ilmaus ”pellelauta” nyt muutenkin kertoo riittävästi paskasta asenteesta. En siis sano etteikö vituttaisi noi sähköpotkuttimet, mutta ”paskaksi vaan” asenne on musta vähän luokkaa teini-iän angstit.

Voihan sitä nimittää kansalaisaktivismiksi, missä pakon sanelemana käytetään ainoaa kieltä mikä tulee kuulluksi. Mutta tää lienee tulkintaa ja semantiikkaa.

En osallistu näihin talkoisiin mutta en oikein osaa toimintaa paheksuakaan. Olen tässä asiassa laimea ja tylsä. Kerrankin näin.

4 Likes

En ole kertaakaan rikkonut mitään. Siirtänyt enintään reippaalla otteella hyvän matkan päähän ajoväylältä, ja jos se sattuu menemään vaikka kurtturuusupuskaan niin hyvä. Enkä ole myöskään siirtänyt yhtäkään lautaa jotka on jätetty asianmukaiseen paikkaan.

Siinä kuitenkin aiheutetaan ihan todellisen vakavan loukkaantumisen riski muille tienkäyttäjille jos niitä jätetään makaamaan keskelle tietä, ja kaikilla pyöräilijöillä ei ole niin hyviä valoja että niitä näkisi esimerkiksi pimeän aikaan.

Ainoa oikea ratkaisu tohon lautaongelmaan on pakolliset lautaparkit, samalla lailla kuin kaupunkipyörille on, ja niiden käytön on oltava pakollista laudan vuokraajille. Jos lauta jätetään muualle kuin telineeseen, sakkomaksu edelliselle kuljettajalle.

Se on sitten ihan eri juttu jos käydään naulapyssyllä laittamassa naulaa akkuun.

8 Likes

joo.

en nyt silti nää sitä pellelautana.

pellet asia erikseen.

Pellet on pelottavia.

Pelle Ohlin oli ainaki pelottavampi ilmestys ku Pelle Hermanni. Vaikka jälkimmäinenkin on vissiin traumatisoinu monet.

1 Like

Itse taisin tänään kohdallani vastaani tulleita pyöräilijöitä ohittanutta skuuttaajaa luonnehtia kovaan ääneen “vitun idiootiksi”. Ei edes kaduttanut tämä vulgaari kielenkäyttö.

Tajusin myöhemmin säästöpankinrannassa, että skuutti-idiootit on samoja itsekeskeisiä paskapäitä, jotka muutamaa vuotta ja palkkapussia myöhemmin sikailee vuokratuilla vesijeteillä. Hienoja ihmisiä.

Edit: alkaa mennä road rage langan puolelle hupsista. Ei kyllä edes ragettanut. Skuuteista ei viitsi rageentua kun olis vähän liikaa antizeniä tässä hommassa.

4 Likes

Ainoa syy miksi yritän aavistuksen sietää sähköpotkulautoja on ruokakuskit jotka tekevät töitään.

2 Likes

kui paljo nuissa häksättimien akuissa yms shits menee luonnonmateriaaleja “hukkaan” ja kuinka monta kaivosta lappiin pitää rakentaa sen takia?

Tota pitäs varmaan kysyä australialaisilta tai kanadalaisilta tai ketä näitä nyt on. Ei täällä mistään mitään tajuta.

1 Like

Mulla meinaa s-p-lautailevien teinien kanssa mennä opevaihde päälle näin lomallakin. ”Rakas lapsi ootko AIVAN varma että toi on nyt JUST sitä liikennekäytöstä mitä kannattaa- nyt- JUMALAUTA KERSA SAAT WILMAMERKINNÄN TÄSTÄ” tyyppisiä asioita oon ollut laukomaisillani en yhtä enkä kahta kertaa.

Tänään sit ratkesin kun joku 12v kaahaili hiekkatiellä. Kädet puuskaan, seisoin kohti kiitävän mukelon tiellä, katse suoraan silmiin ja

”Nyt lapsi ajat joko kunnolla tai soitetaan sulle kotiin.”

Kyllä se vähän ainakin skarppasi, ainakin kulman taakse asti. Kyllä tää mutsi ragee -osasto joskus purskahtaa ulos vaikka miten yrittäis.

15 Likes

Yleensä heitän ajoradalla, sieltä ne ongelmat hoidetaan nopeammin pois.

6 Likes

Ymmärtääkseni vuokralaudan käyttäminen edellyttää aina qr-koodin lukemista kännykällä?

Tämä x100

2 Likes

eilen kurvailin kampissa ja heitin vauhdista crossidismountin jalkakäytävälle, jossa samaan aikaan keski-ikänen nainen huusi sähköpotkulautajonnelle. nainen ehti samaan hengenvetoon vielä huutaa mullekin jalkakäytävällä pyöräilystä vaikka olin jo jalat asfaltissa työntämässä fillaria. oli pakko todeta, että olit vähän liian hidas toruissas, mut oon samaa mieltä lautajonneista.

hän totes, et “tämä ei ole mielipidekysymys!!!”

11 Likes