Rungon koko?

NKOTB - 17:11, 29.6.2012 »
Lumikko - 15:35, 29.6.2012 » Tietysti kun keskiön paikkaa ei voi säätää
Keskiön paikkaa ei voi säätää
Lumikko - 18:38, 29.6.2012 »
NKOTB - 17:11, 29.6.2012 »
Lumikko - 15:35, 29.6.2012 » Tietysti kun keskiön paikkaa ei voi säätää
Keskiön paikkaa ei voi säätää
Onko se keskiö nyt sitten "edempänä" suhteessa akseliväliin vai kuskin painopisteeseen?

Saatoin kirjoitella epäselvästi. Yritin sanoa, että keskiön sijainti ole kiveen hakattu. Joissain pyörissä se on korkeammalla, toisissa matalammalla. Se voi kans olla edempänä tai taaempana. Tää oli varmaan molemmille selvä. Geometrialla saa vaikutettua keskiön sijaintiin, kun sitä ei pysty säätämään samalla tavalla kuten vaikka stongan ja satulan paikkaa pystyy.

Esimerkiksi mä tykkään pitää satulaa aika edessä suhteessa keskiöön. Oon silloin enempi polkimien yläpuolella ja joku joutava KOPS-juttu saattaa ylittyä, mutta mun yläkroppa on sen verran lyhyt ja kevyt, että käsille ei kuitenkaan tule liikaa painoa. Jos keskiö on valmiiksi edessä, mulle mieleisillä säädöillä satula ja stonga siirtyvät eteenpäin ja painopiste aika paljon etupyörälle → mun rungoksi sopii paremmin semmonen, jossa keskiö on vähän taaempana. Kai.

Tarkoitin tuolla “pienemmällä” lähinnä lyhyempää vaakaputkea ja matalampaa pystyputkea. Kaverin 22" Cuben jäykkäperää 26" renkailla ajaneena pidän mielummin pienemmäst koosta vaikka kyllä silläkin pystyisin ajamaan. En tosissaan ole niin paljoa ajanut, että osaisin noin syvällisiin geometria analyyseihin itse pureutu. Toisaalta jos ajaminen on hauskaa näinkin, niin ei se ihan totaalisen väärä voi olla.

Tässä on nyt kuva tämänhetkisestä setupista:
https://dl.dropbox.com/u/22795313/2012-06-30%2018.32.59.jpg

Ennenkun joku nipottaa niin tiedän kuva on otettu väärältä puolelta ja kyllä ketjut ovat löysällä. Pyörä siis sinkulana tällä hetkellä niinkuin kahdesta jarrusta voi päätellä.

Eilisen kaljahuuruisen keskustelun saldo kaverin kanssa joka ajelee ratapyörällä tuloksena oli että 58cm runko todennäköisesti olisi liian pieni, koska käytännössä runko pienenee entisestään. Toisaalta oli kyllä taas se perinteinen muutama otettu ja mitä siinä nyt geometria taulukoita kokeiltiin kännykällä selailla niin saattaa olla, että meni aika pahasti pöpelikköön. Onneksi Evanssin mobiilisivut eivät toimineet niin itseasiassa olisi runko tilailtu siitä suorilta…

kyllä tuo kuvassa näyttää ehdottomasti liian pieneltä tuo runko, mut hyvin sitä on kompensoitu, jotta ajamaan pystyy. Onko tuo ratadroppi tankona?

Kyllä, Konan vakio ratadroppi. Jarruille laitettaessa kädet kyllä ovat liian alhaalla ja naamari liian edessä, mutta suurimman osan ajasta ajelen pitäen tangosta kiinni poikittain jolloin kyllä tuntuu oikein passelilta.

jooh ehdottomasti näyttää liian pieneltä kuskilleen tuo setup. Toki riseriä kannattaa myös testata mahdollisen uuden suuremman rungon kanssa, jos on liian venytetty olo.

Talvella ajelin fixinä, pätkityllä b-kaupan raiserilla ja stemmillä jossa on aika reilusti nostetta. Silloin tuntui erittäin passelilta, mukavan pysty ajoasento. Kesällä tietysti kun pitäisi mennä täysiä niin eihän sellanen sovi alkuunkaan…

Keskustelusta voi ilmeisesti vetää yhteenvetona sen, että jos Langsteri lähtee niin ehdottomasti 61cm koossa?

Minä oon ainaki sitä mieltä ja näkyis muutkin olevan. Toki kantsii punnita sanottuja asioita ja miettiä tuntuuko ne itestä järkeviltä.

170cm (inseam 76) meneekö 53cm korkea runko liian korkeaksi vai onko vielä ok?

Hiinä ja hiinä. Itse 169cm, sama inseam ja en tykkää yli 51cm rungoista ollenkaan.

Hyvä ystäväni haaveilee ensimmäisen sinkulan perään, ongelmana on koko (kuski 153cm), kun ei löydy sopivaa eikä hän osaa etsiä kun pyöräily on vielä sen verran uusi laji hänelle. Haluaisin yllättää ystävni iloisesti pian lähestyvien synttäreiden aikaan, jos vaikka Mieleciltä rungon ostais lahjaksi. Mutta mutta, minkä kokoisen rungon sitä ostaa 153cm kokoiselle nais kuskille. Osaako kukaan neuvoa, vai kannattakko tätä yllärninä tehdä ?

^Fullspeedin tähtisadetta kun vielä vähän pienentäisi, niin sehän alkaisi olla siinä.

Kannattaa käskeä mitata inseam. Sit pääsee ainakin huomattavasti lähemmäksi oikeaa kokoa kuin pelkkää pituutta mallaamalla.

t.nimim. olen 180cm ja jos olisin ostanut pelkän pituuden mukaan rungon niin sehän olisi ollut senttikaupalla liian iso koska inseam on hurjat 80cm…

Tuleeko mieleen CC58 / TT55 ratarunkoa ?
Saisi olla terästä.
Nyt 55x55 ja stemmi jää turhan alas speisereidenkin kanssa.

E: Siirsin kuitenkin ajoasento-ketjuun

tahdot siis enemmän stäkkiä. laita muutkin nykyisen runkosi geotiedot, niin joku palstan guruista saattaa intoutua opastamaan/etsimään. ainakaan minulla ei ns. skillssit valitettavasti moiseen riitä.

nimim. kalliita runkoja ja ylipitkiä satulatolppia

Nyt sitten tyttöystävän avustuksella selvitin ton competitive cyclistin mittaus homman ja tarjoaa top tuben pituudeksi huimat 53cm 10cm stemmillä. Olen ajellut ton pitusella stemmillä ja 55-56 pituisilla raameilla. Muuten tuntuu antavan ihan fiksut mitat. Oonko ajoasennollisesti vaan ihan päin vittua, mittasinko päin vittua vai onko toi muuten vaan päin vittua?

meikä näin niinku miehenä pyrkii aina siihen mikä tuntuu itsestä hyvältä ja tänään ryssää ekaa kertaa poljettuani voin todeta että satulaa pitää nostaa stemmi ehkä pyöräyttää ympäri, koska alaotteelle ei pääse mukavasti, mut tää rupee kuulostaa taas niin vitun diibadaabalta, että totean että runko ku runko saadaan ajattevaksi oikeanlaisilla säädöillä.

karzan - 20:26, 17.3.2013 » runko ku runko saadaan ajattevaksi oikeanlaisilla säädöillä.
Niin no, kai sitä nyt pystyy melkeenpä millä tahansa ajamaan, mua lähinnä kiinnostaisi optimaalisin kokoonpano.

lol