Road Rage - tarinoita liikenteestä

Just hetki sitte ajelin hyvää kyytiä Hämeentietä alas ja vähän siltasesta eteenpäin wolttikuski kääntyy ilman vilkkua suojatien kohdalta noin 10 metriä edellä musta suoraan eteen vähät välittämästä siitä että kattois peiliin, tai edes hidastas vauhtia. Noh eipä siinä. Onneks ehin just jalakäytävän puolelta väistää auton edestä pois. Pysähdyin, käännyin ympäri ja menin kysymään että mitenhän sä just ajoit tossa. Kaveri vaa vastaa silmät aivan punasena reggaemusiikin soidessa taustalla että sorry i did not see you :joy: totesin vaan että vähennä sitä pilven polttoa töissä, nii pysyis ne silmätki auki paremmin. Onneks ei käyny mitään ja kerkesin reagoida. Pitäkäähä silmät auki, noi wolttikuskit suhailee aivan miten sattuu…

Eilen huvitutti kun ajelin hietakannaksentiellä ja takaa lähti 30 alueella audi ohittaan ensimmäisen hidastetöyssyn kohdalla, no siinä sit näytin finkkua ja ihmettelin menoa niin seuraavan töyssyn kohdalla liinat kii ja auto poikittain eteen :joy: siinä sitten väännettiin et minkänäkönen homma mutta ei se siitä paremmaksi muuttunut muutenkuin että jonot oli eeppiset molemmissa suunnissa.

Jäbä ajeli sit 5m tenniskerhoon vähän pelaileen eli kiire oli.

18 Likes

Aah oon kans kouluttanu samois töyssyis innokasta ohittelijaa.

Vieressä ajava bemari meinas kääntyä päälle. Ei tainnu vaan pää käntyä ollenkaa ku veti liinat kii vasta kesken käännöksen suojatien päällä. Läpsäsin, siis oikeesti hennosti, pyhää peltilehmää nokkaan palautteeksi kun sattu niin lähelle. Tööttiä perään ja multa vaihtariks keskisormi. Viidenkymmenen metrin jälkee täysin muun auton ikkunasta pelkääjä huutaa: “aja jokeen sillä sun pyörälläs”. Mun perässä ajanu kumppanini ties kertoo et tää ulkopuolinen auto oli vieläpä kääntymässä samaan suuntaan ku bemari, mut päätti sit ajaakkin mun perään kertomaan oman näkemyksensä. Olin ihan aidosti huvittunut tilanteen absurdiudesta niin väänsin vaan räkäsen naurun huutelijalle.

11 Likes

Heh, Lenitan egon kanssa kandee olla tarkkana. Sattui kerran niin että ajelin kotterolla pitkin Porkkalankatua länteen päin kun Kaartin hautausmaan kohdalla, siinä missä kaistat tekee shikaanin länärille ryhmittymistä varten, meinasi tulla valkoinen kupee oikeasta kyljestä sisään. Mustasta tukkahattarasta tunnistin heti että Lenitahan se siinä vähän runnoo kaistalta toiselle. Onneksi mulla on autossa ratti niin säästyttiin ilman peltivaurioita. Hassu täti.

Itellä trendaa: Road myötähäpeä-ärsytys:
Kaikki ketkä sotkee yksuuntasta pyöräkaistaa vastapalloon aaaaaargh

7 Likes

Yllättävän paljon on ollut jaetulla kevyenliikenteenväylällä myös vasemmanpuoleista liikennettä. Myös harvoilla yksisuuntaisilla on ollut vastaantulijoita. Pidän oman ajolinjan ja pidän katseen eteenpäin ja pyrin rauhoittumaan :slight_smile: Sinällään OT, koska yritän anti-ragettaa.

Kuulostaa elokuulta ja cityyn lomalaitumilta palanneilta amatööreiltä jotka yrittäessään pitää kesätunnelmiaan yllä vielä hetken lähtevät fillareilla sekoilemaan.

Kaamiaa aikaa mutta pitää vaan yrittää kouppaa. Puuh jo etukäteen.

Onhan se kyllä ärsyttävää, kun itselle ilmiselvät asiat jää monelta työmatka/sunnuntai/kesä/nameit-pyöräilijältä näkemättä. Usein se on kuitenkin aivan uskomattoman sekasotkuisen ja kompromisseja tai poikkeuksia täynnä olevan infran ansiota. Ihmisten perehdytys kulkuneuvoilla liikkumiseen tapahtuu myös tasan yhden instanssin kautta, ja se on autokoulu. Meidän peruskoulun liikenneopetus oli, että suojatietä ylittäessä katso kahdesti ja yli ei mennä jos auto tulee - täts it. Uskon, että pääosa jengistä pyörillä pyrkii liikkumaan sujuvasti, ei niinkään aiheuttaakseen muille lisäharmia, vaan mennen sieltä mistä löytää reitin autolähtöisen infran seassa. Sata kertaa mieluummin näen meklua vastapalloon ajavan pyöräilijän ku siinä valoissa moottoria huudattavan valkoisen miesoletetun yksinään autossa (keskustan liikenteestä joku 75% tätä). Mut joo, piti siis kirjottaa että myötikset.

18 Likes

No juu mutta ajoradan tasolla olevaa yksuuntasta pyöräkaistaa vastapalloon fillaroija ei kyllä taida ihan heti päästä syyttämään monitulkintaista infraa sielläolostaan.

Mutta ei hätää, kys. vastapalloilija on syssyn tulle palannu sinne ratin taakse bensaansa turuttelemaan taivaan tuuliin että silloin saa taas olla rauhassa.

1 Like

Ei se rattiin palannu vastapalloonpyöräilijä sieltä ratin takaa osaa yhtään paremmin huomioida muuta, kuin just sitä mitä siellä autokoulussa kerrottiin. Eli että oikealta tulevaa autoa väistetään ja että ylinopeus alkaa sit nopeusrajoitus+10km/h

Se että ne vastapalloilijat ei ole siellä aiheuttaakseen muille lisäharmia, on varmasti toki totta, mutta suurimman vaaran aiheuttavat silloin itselleen, koska yksipuoleisessa infrassa on käytännössä aina valo-ohjaus vain kulkusuuntaan. Päivittäin näen duunimatkalla skuutteja ja pyöräilijöitä jotka suhaavat suoraan autojen alle, koska ajavat väärään suuntaan yksiuuntaista pitkin ja valo-ohjausta ei yllättäen ole.

olin joskus jotain ja tein parannuksen. nyt olen jotain muuta

Mä oon raportoinu tänne palstalle (ja jotku muutkin) että autoilijoiden kyvyssä ottaa huomioon se että liikenteessä voi olla myös pyöräilijöitä on tapahtunut jonkin verran paranemista tässä vuosien varrella. Esim. Meklulla mulle on käännytty eteen tässä vuoden sisään vain kaks kertaa. Enemmän sääntö ku poikkeus että autoilijan pää jopa risteyksissä kääntyilee siellä kotterossa, joku viis vuotta sitte moinen oli ihan harvinaisuus.

Edistystä tapahtuu siis, ehkä. En tiä mikä selitys on mutta ehkä pyöräkaistat on hissuksiin käsitteenä mennyt jakeluun, ehkä pyöräilijöitä on ylipäätään enemmän liikenteessä ja sikäli on mahdollista autoilijan säilyttää mielessään tämmöinen mahdollisuus ylipäätään. Tässä mielessä ”väärinajelijatkin” ovat siis hyödyllisiä olentoja koska kouluttavat ja muistuttavat autoilijoita fillareiden olemassaolosta.

Mutta sitte taas. Johonki se raja pitää vetää saakuti.

Suurin osa autoilijoista ei oikase autolla vaikkapa taloyhtiön pihatien kautta vaikka siitä pääsis läpi. Mutta jotkut harvat kusipäät oikasee koska on niin että tyhmät säännöt ei koske heitä.

Lasken ajoradan tasolla olevaa kapeeta pyöräkaistaa väärään suuntaan ajajat ihan samaan kategoriaan. Siinä on kyllä intuition ja sanattomien infraviestien ja ihan perinteisen liikenneopetuksenkin tasolla niin selväks kyllä tehty että kyseinen ajosuunta ei ole ookoo että kyseessä on vaan mulkuhtava piittaamattomuus.

Oon kyllä muuten samaa mieltä pyöräilyinframme monimutkaisuudesta, epäjohdonmukaisuudesta, yleisestä slarvista toteutuksesta ja monessa kohtaa jopa selvistä sisäänrakennetuista kiusantekoelementeistä (esim. aivan tarpeettomat ja sikamaiset puolenvaihtoon pakottamiset sun muut hullutukset vaikkapa Nordenskiöldinkadulla). Puhumattakaan puuttellisesta ja yksipuolisesta liikennekasvatuksesta.

5 Likes

Jep, oon kyllä samalla sivulla.

Paitsi, että kokemus eteenkääntymisestä tai esim meklulla eteenparkkeeramisesta (jep, tapahtunut useamman kerran :D) ehkä vähän eri. Sain myös hiljattain vihaista palautetta kanssapyöräilijältä, kun menin puistelemaan päätäni äkkijarrutettuani valkopakun käännyttyä pyöräkaistan yli tietty katsomatta, mutta myös vilkuttamatta. Kanssapyöräilijä selvensi minulle, että turha puistella päätä kun mun pitää tossa varoa. Tuntuu, että asenteet on syvällä itse kullakin ja kevyenliikenteen sääntöjä ei mielletä mitenkään samanlaisiksi, kuin muiden kulkuneuvojen tapauksessa. Isolti johtuen siitä, ettei niitä oikeasti tiedetä, mutta myös paljolti johtuen sisäistetyistä asenteista, vaikka sillä pyörällä olisikin liikenteessä. Me eletään petromaskuliinisessa maailmassa ja vaikka kuinka pyristelisi vastaan, niin se on meissä kaikissa.

E: eih, sori. Ihan mega offtopicit tulilla.

1 Like

Väärässä laidassa ja muuten vaan päin helvettiä ajelevat voivat olla näihin aikoihin myös böndeltä kaupunkiin muuttaneita opiskelijoita. Kriittinen massa ylittyy joskus vajaan kuukauden päästä, kun korkeakoulujen opetus alkaa toden teolla.

Mistäkö tiedän? Ite asuin elämäni ensimmäiset 18 vuotta metsän keskellä, siellä pystyi pyörällä ja mopolla ajamaan ihan mitenkä lystää kun muita ihmisiä ei juuri liikkunut. Eipä siellä mitään mistään liikennesäännöistä siis oppinut; ei siellä ollut kuin sorateitä ja pieni pätkä asvalttia ja ainoa liikennemerkki mitä näki oli kärkikolmio. Olin varmasti vaarallinen tielläliikkuja ja autuaan tietämätön siitä silloin, kun pyörällä ajelin ekat yliopistovuoteni, vaikka mulla oli kuitenkin autokoulukin käytynä. Fillariharrastuksen myötä alkoi homma lopullisesti aukeamaan, muutamat läheltä piti -tilanteet siloitti pahimmat särmät jo ennen harrastelun aloittamista.

Olen samaa mieltä siitä, että peruskoulujen liikennekasvatus on ollut aika onnetonta ainakin vielä ysärillä syntyneille. Olen myös aika vakuuttunut siitä, että alle parikymppiset (erityisesti pojanklopit) on keskimäärin aika kykenemättömiä ymmärtämään oman kuolevaisuutensa ja käymään niitä “entä jos tuolta pimeästä mutkasta tuleekin joku” -skenaarioita päässään, ennen kuin ensimmäisen kerran rysähtää. Kasvatuskaan ei siis ihan kaikkea ratkaise, mut ei voi kyllä vielä sanoa että ois kunnolla edes yritetty.

7 Likes

Kovin diskreetisti tuo yksisuuntaisuus Suomessa viestitään (ignorantia legis juu juu) sekä infran että propagandan tasolla, kun tosiaan monta vuosikymmentä pääsääntönä on ollut kaksisuuntaisuus/kunhan pysytte poissa oikean liikenteen tieltä. Vrt. vaikka (vastakkaiseen suuntaan lukee bike lane/no parking):

5 Likes

Asiasta kahdententoista, olikos meillä joku topikki, mihin voisi laittaa huomioita pyöräinfran ratkaisuista muualta maailmasta ns. benchmarking-mielessä? Siis kuten tuo Covfefen kuva yllä. (Hakukone ei auttanut/en osaa)

Vai uutta ketjua pydeen?

“Keskustelu fillaripolitiikasta” on kai ollu vähän tuossa käytössä.

Kits, tykittelen sinne jossain vaiheessa.