Projekti: urvélo crack

^^Jos tämän olisi tehyt alipaineella niin tuo putken reikä olisi tietty pitänyt ensin tukkia vaikkapa mikropallolla/kuitusilpulla. Alipaine tosiaan toimii parhaiten silloin kun kuidut voi latoa kuivana vaikkapa sprayliimaa käyttäen ja sitten imaisee hartsit sisään alipaineella. Jos malttaa odotella imeytymistä ja laskee vähän etukäteen, saa tuolleen kuitu/hartsisuhteen oikeasti hyväksi. Tämän kokoisessa paikassa tuolla ei liene niin merkitystä.

viisi kerrosta 90 g kangasta eli 450grammaa vai viisi kerrosta jonkä yhteis paino on sen 90 grammaa? Hyvä meininki ja salaa kuolaan yhtä kevyttä runkoa :smiley:

Oisko 90g/ neliö kuitenkin kyseessä maybe. Suhteellisuus jne.

tnts - 23:31, 13.11.2013 » Oisko 90g/ neliö kuitenkin kyseessä maybe. Suhteellisuus jne.
suomeksi neliöpaino = kestävyys. jne.
jerppa - 23:29, 13.11.2013 » [i]viisi kerrosta 90 g kangasta[/i] eli 450grammaa vai viisi kerrosta jonkä yhteis paino on sen 90 grammaa? Hyvä meininki ja salaa kuolaan yhtä kevyttä runkoa :D
Skarppaa Jerppa!

Kangas on siis tosiaan 90g/m2 palttinakudottua ihan perus hiilaria.

Kangasta tuohon meni yhteensä ehkä aanelosen verran ennen muotoonleikkausta. Hartsia meni kokonaisuudessaan ehkä 30 ml tai jotain sinne päin, mutta siitä suurin osa kaavittiin pois ennen laminointia tai revitään irroituskankaan mukana huomenna.

Mitä paksumpi kudos sitä vahvempi kangas jos muut asiat pysyy vakiona. Toisaalta paksulla kankaalla ei saa yhtä montaa kerrosta milliseen putkeen jolloin kuitujen suunta on sidottu eikä viistettä saa tehtyä yhtä hyvin. Paksu kangas ei myöskään taivu hyvin mutkille, mutta se nyt ei tässä ole ongelmakaan. Tuon 90 grammaisen kankaan paksuus kuivana on jotain 0,1mm, kun 250 grammainen palttinakudottu nauha on kai jotain 0,25mm. Ei siis isoja eroja mutta eroja kumminkin.

jerppa on kyl aina silloin tällöin ihan vitun tyhmä. Oon kai mäki.

Projektille JUST HYVÄ KYL SE SIIT eli digaan.

Tää foorumi on just jees kun on vähän tyhmempiäkin.

Edit. Peukutus projektille!

Pari asiaa epäilyttää. Aika pieni tartunta-alue uusille paloille. Ja miksi käytetty hartsia eikä epoksia? Kai ainakin varmistit että hartsi on yhteensopiva rungon kanssa joka varmaankin on epoksilla tehty.

Eiköhän tässä kuitenkin ole käytetty epoksihartsia…

^^Aye!

Hartsina siis SP106 epoksi hitaalla kovettimella. Ei parasta, mutta kelvollisista halvinta.

Tartuntapinta tosiaan on pienehkö, eikä viiste ole likimaillakaan oikeaoppista 1:150 suhdetta, mutta tähän putkeen on oikeasti aika vaikea tuollaista viistettä saada. Plus epäilen josko rasitukset kuitenkaan ovat sellaiset että olisi mitään väliäkään. Maailmalla tämmöisiä on korjattu ihan vaan laminoimalla päälle yksi siivu kangasta ilman mitään viisteitä ja ilmeisesti ovat kestäneet. Tässä projektissa ei nyt ollut tarkoitus alkaa hifistelemään kuiturakenteiden kanssa vaan tehdä helpolla ja nopeasti roskiskamasta käyttörunko. Plus ehkä hieman ravistaa hiilariin liittyviä myyttejä. Hifistelyproggikset sitten erikseen. Katotaan jos sellaisenkin saisin jossakin välissä tulille…

Ja vaikka tässä langassa nyt ollaankin menty vähän kieli poskessa meiningillä niin mulla on kyllä oikeastikin edes jotain hajua siitä mitä olen tekemässä kun mapista löytyy synkässä nuoruudessa hankitut työnjohtajan paprut lentokonekuituhommiin.

Hyvä meininki!

timoma - 10:08, 14.11.2013 » mulla on kyllä oikeastikin edes jotain hajua siitä mitä olen tekemässä kun mapista löytyy synkässä nuoruudessa hankitut työnjohtajan paprut lentokonekuituhommiin.
:D "jotain hajua"

ootko pekan veli?

^ En tietääkseni.

The great revealing.

Kuten eilen arvelin, putki antoi puristaessa hieman periksi repeämän kohdalta ja kuitu meni näinollen ryppyyn. Hyvät uutiset ovat että laminaatti on tuossakin kohtaa tiivis eikä ainakaan silmin nähtäviä ilmakuplia näy.

Suunnitelma on seuraava:

Tuon olisi varmaan voinut hoitaa ihan kittaamallakin, mutta varmuuden vuoksi täytin tänään tuon kuopan mikropallomassalla ja sen kuivuttua laminoin vielä muutaman kerroksen kuitua samalla tyylillä kuin edelliselläkin kierroksella. Jos kaikki menee hyvin, tuon pitäisi täyttää kolo siististi ja tuoda hieman lisää lujuuttakin. Olis pitänyt se tuki virittää putken sisäpuolelle kun sillä olisi tältä todennäköisesti vältytty.

onko tuo ohut kennokuvio irrotuskelmusta? on se kyllä ohutta tuo 90 , tässähän ihan melkein motivoituu biltsureissuun

Juu,

tuo pinnassa oleva kuvio on irroituskankaasta. Tuohon mun hiomaan viisteeseen jäi tosiaan vielä ihan reunoja lukuunottamatta varaa parille lisäkankaalle. Eli kyllä ne isoimmat kolme kerrosta varmaan hyvinkin alle 0,2mm per kerros pakkautui tuolla teipilläkin.

F5

Hitaasti, kovin hitaasti edistyy kun työt haittaa harrastusta.

Sain kuitenkin vaakaputken laminoitua:

Tuli aika hyvä, joskin pieni painuma jäi edelleen. Tuossa on nyt sitten 10 kerrosta kuitua kun heitin päällimmäiseksi vielä ison palan hiomavaraksi. Pikkuhiljaa olen sitten kittaillut ja hionut runkoa maalauskuntoon. Lisäksi olen haaveillut tämmöisistä