Polkupyöräpoliisit

Äh, mä siis tarkoitin tuon mustien lasien takaa pälyilyn sijaan sitä ihan oikeaa poliisityötä, eli korttelipollari kovat kaulassa ja suikka päässä jutustelemassa ja ojentamassa penskoja paikkojen paskomisesta. Mä en ihan vakavissani usko, että fillaripoliisi niiden ajoittaisten näkymistensä vuoksi ole kovinkaan vaikuttava ilmiö.

Ja hyi v***u niiden nykyinen haalarivarustus ja lippalakit.

Eiköhän noi kytät saa suhata miten sattuu. Parkkipirkotkin saa jättää autonsa pysähtymiskieltoalueelle parkkiin kun ovat virantoimituksessa. Tiedustelin asiaa kaupungilta kuvan kera ja vastaus oli STFU.

Toivottavasti tänään Trekeissä on lokarit et pysyy ruuti kuivana.

pitäis ehkä piinata enemmän, koska “virka-ajon” taakse on melko helppo piiloutua. Virka-ajo oli tekosyynä silloinkin, kun huomautin taannoin partioautojen nastarenkaista.

Saisivat muuten ens kerralla esitellä sen virka-ajosäädöksen, koska mä en sitä ainakaan ihan heti löytänyt. Hälytysajo on sit toinen juttu, mutta silloin taitaa nopeutta ja mekkalaa olla vähän enemmän kuin kävelyvauhdissa.

Onpas ihmeellisen viranomaisvastaista keskustelua, hyvähän se on, että poliisi liikkuu ihmisten joukossa muutakin kuin autolla. Ja ainakin Treella pyöräilijöitä olisi välillä syytäkin kytätä, monet kun ajavat ihan miten sattuu, ja se herättää ei-pyöräilevässä väestönosassa turhaa pyörävihamielisyyttä. Fiksillä hurjastelu liikenteessä nyt on sellaista %-hommaa, että siinä altistaa itsensä viranomaisille ihan omasta tahdosta. Harvan meistä fillari(t) kai täyttää vaatimuksia esim. heijastinten osalta, vaikka se paljon puhuttu jarrulaite olisikin.

Sitten jos lait ja asetukset vituttavat, niin siitä on turha syyttää poliisia. Ensi vuonna voi taas vaikuttaa itse tuohon puoleen, pollarithan vaan valvovat, mitä me - tai siis asettamamme edustajat - päätämme. Toki resurssien kohdentamisella Sisäinen Väkivaltakoneisto voinee tehdä varmaan ihan laitoskohtaisia painotuksia, mutta siihenkin vaikuttaa “yleinen mielipide”. Joskus nuorempana kun tein järkkärihommia, niin kukkahattutätien ja valtuutettujen painostuksesta paikallinen huumepoliisi viritteli aika suuren operaation reiveihin, kun “siellä liikkuu niin paljon huumeita”. No ei niitä nyt sitten niin paljon liikkunutkaan, mutta poliisin piti tavallaan näyttää suurelle yleisölle, että toimeen tartutaan.

Eli antaa poliisin fillaroida, duuniaan he tekevät siinä missä fillarilähetti ja mainostoimiston AD.

Niinivaara - 15:23, 7.5.2010 » Fiksillä hurjastelu liikenteessä nyt on sellaista %-hommaa
Yksi vaihde, yksi prosentti! Tähän perään vielä urlin sijaan mielikuvana se vigorellikuva josta tuli partasuilta sanomista.

Joo, mie allekirjoitan tuon prosenttijengi-läpän. Työkaveritkin pitää melkoisena ituhippinä. Kyllä pääkaupungin liikenteessä ympäri vuoden ajaminen tekee melkoisen “me against the world” asenteen. Ja tätä ei ainakaan helpota luokaton liikennesuunnittelu pyöräilijän näkökulmasta.

Prossajengiä ja virkavaltakriittisyyttä toki. Mun ärtymys pyöräpoliisien toimintaan liittyy sen näytösluontoisuuteen. Kun noita pyörille nousseita väkivaltakoneiston jäseniä suurella höngällä esitellään joka ikinen kevät, olisi suotavaa, että se toiminta olisi jotenkin pitkäjänteistä.
Mutta ei. Keväällä tehdään tempaus ja kivat kuvat lehteen, sakotetaan jalkakäytävillä pyöräileviä. Sään salliessa. Nopeita ovat Helsingin pyöräpoliisit oppimaan, kun tämänpäiväisissä ääriolosuhteissa ei enää tarvinut yhdenkään mellakatrekkinsä kanssa harjoitella.
Lisää poliiseja ulos autoista ja kansalaisten tasolle, ehdottomasti. Jos se tapahtuu pyöräpoliisien kautta, toivoisin että pyörä- tai vaikka yhdistettyyn pyörä- ja jalkapartiointiin sitouduttaisiin esimerkiksi pariksi, kolmeksi, kuukaudeksi. Tämä mediahumu ei palvele mielestäni ketään muuta kuin poliisin tiedotus- ja suhdetoimintayksikköä.

Ääni tuolle ylemmälle ja siihen mihin kellonaikaan tuo on kirjoitettu.
Se että toukokuun alussa vilahtaa hesarissa ja jokaisen kypärättömyyttä nipotetaan, ei edistä asiaa mitenkään. Varsinkin kun kuvittelisin pyöräpartio-ruksin hakemukseensa laittaneelle totuuden koko lystistä valkenevan ennen sitä paljon parjattua Juhannusta.

Puhelin joskus pyörämessuilla poliisin kanssa, joka lyhyesti ja melko epäasiakaspalveluhenkisesti vastaili uteluuni… naishenkilö vielä.

Pyöräpartioita periaatteessa on vähintään vakiomäärä olkoon se vaikka 2 kpl liikkellä/päivä. Eli vuoron alussa täytetään ensin partioautot yms. ja jonon hännille joutuvat pyöräpartio-poliisit, joista osa pääsee auton lämpöön ja osan on pakko lähteä ulos, vaikka sataa, on kylmä, äitiä ikävä yms. Tietty aurinkopäivinä (daaa-aa) jokainen valitsee mellakkatrekin ihan mielelläänkin.

Toista oli kun Turussa aikanaan oli se yksi pyöräpoliisi, joka oli suomitasolla saatanan kova ajamaan xc:tä.

Poliisi on kiva ja joka kerta kun on sakotettu olen ihan asiasta sen saanut. Kerran jopa jeesasin nuorempaa konstaapelia kertomalla missä olemme, jotta sakkoon voi kirjoittaa oikean risteyksen… ei se minua uskonut, sakko tuli itämerenkadun ja hietalahdenrannan risteyksestä (tarkistakaa hkin kartasta).
…mutta toivoisin poliisin olevan enemmän kansalaiskohdattava asiakaspalvelija kuin univormupukuinen vapaaottelija. Valitettavasti ne mitä olen itse kohdannut ovat olleet 2/3 osaa tätä jälkimmäistä, mutta voi pojat kun kohtaa oikeasti mukavan polliisin, vaikka se napsauttaa sakkoset, jää jopa ihan hyvä mieli.

Muistakaa myös että sitä saa mitä tilaa, vittuilulla (ellei oikeasti ole aihetta) ei pääse mihinkään.

^^todellakin hienoa jos poliisit jalkautuisivat autoistaan enemmän kävely ja pyöräpartioiksi, mutta todellakin tämä sitten pitäisi olla todellista toimintaa, eikä tätä media-näytöstä.

Täytyy sanoa, että itsekin hieman hymyillen yritin eilen tuolla kaupungilla ajellessani etsiä katsellani näitä pyöräileviä virkavallan edustajia…eipä näkynyt ei :wink:

En olis itekään ajanut, mutku pakotettiin ajoin vähän.

http://gowabungaa.tumblr.com/photo/1280/581013066/1/tumblr_l23jjiQpK31qaf4ri

pieni merenneito - 8:01, 8.5.2010 » Kommentoidakseni vielä tätä possuasiaa yleisesti, niin muistuttaisin, että jos lain "sokeassa noudattamisessa" on mielestään jokin ongelma, kannattanee kysyä itseltään: Voinko olla varma, ettei poliisi, joka katsoo läpi sormien rangaistavia tekojani, katso läpi sormien myös sellaisia tekoja, joita en halua katsottavan läpi sormien? On totta ettei kevyen liikenteen juridisesta puolesta keskustellessa voida vetää yhtymäkohtia esimerkiksi huumausaineen käyttörikokseen, vaikka keskustelu kulkisi muuten hyvin pitkälti samoja raiteita. Silti edellytän poliisilta toiminnassaan yhdenmukaisuutta, olkoon sitten vaikka jäyhää pykälänviilausta. Jos poliisin toiminnan halutaan olevan "rennompaa", tulisi johdon laatia siitä selkeä ohjeistus - niin typerältä kuin se kuulostaakin. Jotenkin tuntuisi epäreilulta olla tilanteessa, jossa toinen mussuttaa naama punaisena kypärästä tai pyörän valosta, kun pari viikkoa taaksepäin tilanteesta selvisi raikuvilla yläfemmoilla, sí, no?
Eli sun mielestä Suomessa pitäisi kokonaan luopua yksittäisen poliisimiehen oikeudesta käyttää harkintavaltaansa, vaikka se tarkoittaakin sitä, että kaksi eri poliisia saattaa toimia samassa tilanteessa eri tavalla? Otat mielummin törttöilystä ankarimman mahdollisen rangaistuksen ja lupaat olla mussuttamatta asiasta? Ehdota toki poliisipäällystölle ja sisäasiainministerille poliisin perustutkintokoulutuksen pääsykokeiden psykologisista testeistä luopumista (saattais tulla vähän säästöäkin valtiolle, sillä suurin osa testeistä on psykologisia). Jos poliisin ei tarvitse ajatella, vaan olla rangaistusrobotti, niin eihän pään sisällöllä ole mitään väliä.

Virkavaltakriittisyys on aina hyvästä, sillä se on yksi niistä tekijöistä, joka ohjaa poliisin toimintaa jne. Etiikka poliisin työssä -kirja kertoo enemmän (mulla on ylimääräinen, saa tulla hakemaan).

Olishan se tietty jees, jos väkivaltakoneiston jäseniä/possuja näkyis enemmän partioimassa kävellen. Mä olen sinisilmäinen ja uskon siihen, että usein poliisin näkyvyys riittää siihen, että ei tule niitä tilanteita. Tilanteita, joihin nykyään tullaan maijalla pillit päällä kaupungin toiselta laidalta.

Smurf - 11:17, 8.5.2010 » Toista oli kun Turussa aikanaan oli se yksi pyöräpoliisi, joka oli suomitasolla saatanan kova ajamaan xc:tä.
Sinisalo? Sellanen hiton pitkä äijä? On se täällä vieläkin. Ajoin kolme metrii jalkakäytävää kävelyvauhtia. Eikä edes sakottanut.

Aamulehti: Eikö polkupyöräpoliisi kestä sadetta?

Muutin tän aiheen otsikon siirsin yleisiin samalla…

^ Eivätkö poliisit kestä vettä, jos sade vaikuttaa heidän pyöräilyynsä?

  • Ei yksi sadekuuro estä pyöräilyä, ja onhan meillä hyvät takit. Eri asia on, onko valvonta polkupyörällä sateella tarkoituksenmukaista.

Onneks niillä on kuitenkin noi hyvät takit.

mäkin haluan hyvän takin. mistä saa?

mene lohja 24:een ja yritä treidata sellainen sininen kyttien löffleri, millä ajavat.

Kyllä mä toisaalta ymmärrän sen, ettei filopoliiseja välttämättä tarvita sateella partioimaan, varsinkin jos niiden duuni on ennemminkin sellaista puistoihin ja muihin hengailupaikkoihin jalkautumista ja niissä liikenteenvalvontaa. Ns. normaalit ihmisetkin jättävät usein sateella pyöränsä kotiin, valvottavaa on paljon vähemmän ja sitä rataa.

Mut voihan se olla että ne jätkätkin on sokerista tehty. Emmäkään kovin mielelläni sateessa polje (ja poljen silti, kelistä riippumatta), vaikka onhan siinä omat hyvät puolensa kun ei ainakaan tuu liian kuuma ja valkoset kumitkin näyttää kerranki valkosilta… ja onhan se toisinaan hauskaa, tulee ihan lapsuus mieleen.

Niin juuri. Vaikkei viestissäni noin lukenutkaan, juuri tuota minä tarkoitin.

Dr Schrader’s study of bicycling policemen found that “night-time erections were of poorer quality in biking police officers compared to non-biking officers”.