Polkimet - poljinkeskustelu ja poljinvinkit

Moni näköjään siirtynyt bmx-platformeihin. Minä olen ollut toistaiseksi MKS Sylvanien ja vastaavien rata- tai maantiepedaalien kannattaja. Jotenkin olin ymmärtänyt että ne toimii häkkien kanssa paremmin, mutta ilmeisesti moni löytänyt vielä paremmin toimivat platformit.

Mutta mikä on oikeesti kaupunkifiksailussa paras poljin, häkki ja remmi -kombo? Mikä hinnalla millä hyvänsä, mikä järkevällä hinnalla ja mikä halvalla? Kokemuksia, vinkkejä ja mielipiteitä kaipailen.

Ja kyllä vinkit myös kulloinkin parhaista lukkopolkimistakin kiinnostaa.

Halvin systeemi taitaa olla biltsun platformit, muovihäkit ja nailonremmit. Ostaa vielä toisen remmiparin kaveriksi, niin siitähän se lähtee. Oisko just vähän reilun kympin sijoitus. Ei haittaa vaikka tulee osumaa.

Mulla on tosiaan jotkut wellgon miniplatformit, mitkä lie lastenpolkimet, joissa on kiinni onksnenytsit christophen s-koon häkit. Häkki tulee edemmäs kiinni, niin se toimii. M olis parempi. Kaverina dimensionin tuplaremmit. Luistavat ruojat alkuvaiheessa, mutta nyt tuntuu pitävän. On kengänpohjaan varsin pitävä ote, ei tartte pitää maantiekenkiä jalassa, eli tennarikin toimii jotenkuten jos sen velton munan tuntuisen pohjan kanssa pystyy elämään. Tuplaremmi taas kiristää edestä hyvin, ja voi pitää taaemman remmin sen verran löysänä, että pääsee sisään ja ulos varsin vikkelään.

Mutta edelleen, spedut on oikea valinta jos haluaa ajaa edes jotenkin tehokkaasti. Shimpat taitaa olla halvimmat ottaa ajoon, kenkiä saa mistä hyvänsä ja osa ei edes näytä niin perseeltä. Shitmanojen hyvyydestä voi olla montaa mieltä, talviajossa esmes ne kerää skeidaa sisäänsä aika mainiosti. XT:t kyl toimii ainakin mulle hyvin. Halvemmallakin saa. Noi vaan tuntuu oikeasti laadukkailta.

Jatkakaa.

Lukot edellyttää mun mielestä reiluja pitkiä lenkkejä ja/tai monen tunnin yhtäjaksoista pyörän kanssa olemista niin ettei polkemisen väleissä oo juuri varttia pidempiä taukoja. Mulla fiksit sen tyyppisessä käytössä etten oo speduja oikeesti harkinnut kun yhteen fikseistä. Sen lenkkifiksin kohdallakin päädyin häkkeihin kun en oo koskaan kokenut polkimien vaihtamista ongelmaksi jos sitä ei joudu joka viikko tekeen. Mielummin sitä polkimia vaihtaa usein kun vaikka välityksiä. Otan siis mtb:stä shitmanot siihen lenkkifiksiin sillon harvoin kun tulossa piiiitkä lenkki. Aina muulloin häkit siinäkin.

mulla on vielä toistaiseksi GR-9:t molemmissa pyörissä mutta kokeiltuani eilen noita Kallen uusia polkusimia niin täytyy kyllä ehkä harkita samanlaisia, olivat sen verran hyvän tuntuiset ainakin kikkailumielessä. häkkipuoli tuntu olevan ihan jees ajaa mutta kun polkimien toisillakin puolilla pysty vetämään tukevasti ja ne nappulat vielä anto lisäpitoa niin noi oli ihan FTW-osastoa.

EDIT. Malli on ilmeisesti MG-28 (?)

MG-28U:t its as. koska osan noista piikeistä voi napsia irti, ellei peräti kaikkia.

Mulle nyt sinänsä ei ole niin väliä mitkä polkimet on pyörässä kiinni. Lukkiksilla mä ajan oikeastaan sen vuoksi, kun lukkokengät antavat vain helvetisti enemmän tukea jalalle. Tennari on tennari, ei ajokenkä. Mutta kyllä mä häkeilläkin tykkään ajella, vaikka mä vähän kaatumisaltis niillä olenkin.

Maantiefilossa on Timen maantielukkikset, koska ne on parhaat millä olen ajanut. Speedplay vaikuttaa kans kiintoisalta, mutten ole kokeillut kuin messuilla pikaisesti… ehkä ens kesänä semmoiset.

Kaupungilla ajan/ajelen pääasiassa kiinteellä välityksellä, klosseilla liukastelu kahviloissa ja kaupoissa ei nappaa enkä yleensä jaksa raahata vaihtotossuja mukana joten kolme vuotta mennyt BMX-flättipolkimia teräshäkeillä… tai itse asiassa mulla on häkki ja remmit vain oikeassa polkimessa kun totesin sen joskus poolossa toimivaksi ratkaisuksi ja totuin siihen. GR-9 jne sen tyyppisiä on kans tullut pikaisesti kokeiltua mutta diggaan vanseja ja muita pehmeäpohjaisia tossuja ja niillä jalat puutuu pahasti jos poljin on liian pieni.

Häkeistä teräksiset on imho parhaat, alumiiniset paskimmat. muoviset ok mutta ainakin mulla olleet on haljenneet kiinnitysruuvien vierestä.
niin ja tosiaan BMX-platformit toimii myös häkki alaspäin, just paras poolossa ja varmaan myös kikkailussa.

oikeeseen ajamiseen kaupungilla SPD:t on kuiteskin parhaat, sekä voimanvälityksen että tuntumansa puolesta. Ja Niken bmx-kengät saa myös suuria pisteitä… pyöräilykengän lesti, speduklossit, dunkin ulkopohja ja kuoret. niillä kehtaa mennä palaveriin ja kävellä liukastumatta marmorilattialla.

No niin, propsit Konkelille tän combon keksimisestä, ‘[b]Konkeli-platformit’/b, itse diggaan kovasti (ja blogissa tietty löpinää aiheesta):

Wellgo MG-28, pari kybää Foxcompista, ja huhun mukaan maanantaista alkaen saatavilla myös Kumiluodista.

MKS:n häkit istuu (sisäpuolelle kiinnitettyinä) kuin nakutetut, samoin tuplaremmit. Polkimien uloimmat piikit saa ruuvattua irti ja kannattaa IMHO poistaa häkkien puolelta ainakin takareunasta niin jalat saa häkkeihin paljon helpommin.

‘Jussin Seal of Approval’ / * * * *

mul 15euron ritchey spd’t + kenkinä sellaset lenkkarimman näköset shimanskit joissa jää tosi hyvin pohjan sisälle klossit. kävellessä mukulakivil yms kilistelee mut tasasemmil menee ku olis normi kengät. duunis eriksee sisäkengät ja on tol kombol niin hyvä ajaa et ei sitä ulkonäköseikkojen vuoks vois luopua.

mul o myös speedplayn maantiepolkimet, tosin vaihdepyöräs. ostin ne koska ne oli makeen näköset ja ne lupas olevansa polviystävällisimmät. oon ollu tyytyväinen.

klossit on maantiekengis. ilman muovikansia ne klossit on ihan saatanan liukkaat niin ettei meinaa kadulta päästä kotiovelle ilman niitä.

kerran löysty lenkin aikana klossist ruuvit sillee et klossi irtos kengästä. ei pysyny ollenkaan se hiilarinen kengänpohja siin sileel polkimella joten poljin kotiin sitten yhdellä jalalla.

Just kävin postista hakemassa eggbeaterit. Ruuvataan kiinni ja katotaan, miten noilla pärjää. Vähän arveluttaa, kun ei noissa ole kireyden säätöä. Pakko nyt koittaa kuitenkin, kun olen noita himoinnut jo kauan. Jos ei skulaa, niin sitten SPD:t takas.

15 kilsaa eggbeatereilla alla ja voin todeta, että pysyy kiinni tiukassakin skidauksessa ja aukeaa riittävän jouheasti tarvittaessa. Laitoin irrotuskulmaksi 20 astetta, mutta voisi se toinen vaihtoehtokin, eli 15 astetta toimia.

Näinkin lyhyellä kokemuksella uskallan siis lukkopolkimiksi suositella eggbeatereita. Onhan ne paljon kevyemmät ja päheemmän näkösetkin kuin SPD:t.

Hop. Päätin sitten kasata erikseen lenkkifiksin ja kaupunkibeaterin, kun on sen verran romua nurkissa. Samalla voisi päivittää polkimet speduista maantielukkiksiin, kun tuo float ja pieni polkimen pinta-ala ei oikein tunnu kivalta laajemmissa ympyröissä.

Kellään suositella edullisia maantiepolkimia, joissa ei pääsisi nilkka turhia vatkaamaan? Myyntitarjouksiakin otetaan vastaan.

Mulla on Cinellissa nyt Lookin Keo Easyt (Carboneita odotellaan tosin saapuviksi), mitkä on ollut ihan jees. Polkimissa ei ole lainkaan säätöjä, mutta “perusasetukset” on toimineet, vaikkakin floatia voisi olla vähän vähempi. Ovat halvat, kevyet ja ei-shimanot. Hintaansa nähden erittäin toimivat. Noita uskallan suositella halpismaantiepolkimista ja muista ei olekaan kokemusta.

Onko kellään tiatoutta löytyykö tänään tai huomenna minkää kotimaisen tai ulkomaisen putiikin valikoimista noita paljon kehuttuja MG-28:ja?

paras vastaus palkitaan :slight_smile:

Ootko kysynyt Kumiluodista ja/tai Foxcompista? Noissa molemmissa niitä on ainakin joskus ollut hyllyssä parin kybän hintaan.

Joillain BMX-merkeillä on muuten myös valkoimissaan vastaavia mini-platformeja, ainakin Sinz:illä mutta noita pitää sitten kai jo tilailla maailmalta. Ja miten noihin saa häkin kiinni, siitä en kyllä tiedä.

Nostetaan lisää vanhoja poljin-säikeitä pinnalle… Lukoilla olen ajellu, mutta aina tekis mieli siirtyä häkkeihin niin vois valita kengät vapaammin. Monet flätit vaan painaa jalkoihin ja tekis siksi mieli kokeilla noita kehuttuja Wellgon MG-28 polkmia, mutta en oikein Tampereelta löytäny. Esim. Sportaxissa oli vaan kiinni bmx-pyörissä, ei myynnissä erillään (tai ainakin jotain Wellgon mini platformaja niissä oli).

Edelleenkö kannattaa kysellä Kumiluodista ja Foxcompista? Voisin soitella muutaman paikan läpi, mutta hyvä jos jollain on tuoretta vinkkiä niin ei tartte ihan tuurilla alkaa soitteleen.

Kattelin, että joku tommonen Exustar voi kans toimia http://www.exustar.com/product_detail.php?psn=472&level=2&t1s=23 mutta siihen voi olla hankalampi kiinnittää häkkejä.

Heijastimet irti Exustareista ja vapautuneisiin reikiin häkit kii.

askopee - 21:59, 10.9.2010 » Heijastimet irti Exustareista ja vapautuneisiin reikiin häkit kii.
No tota mää mietin, mutta ilmeisesti noihin MG-28 porukka on vetäny ne häkit kiinni sisäpuolelle tollain niinkun Jussi blogissaan selittää http://fixedgearbikes.blogspot.com/2008/10/pedals-for-fixed-freestyle-tricks.html

Noista Exustareista joutuu dremelöimään piikkejä tms. Enkä kyllä tiedä kuinka helppo just noitakaan polkimia olis saada, mutta Active Bikessä edes jotain Exustareja on ollu.

… tai sitten kehutut Ns Bikes Aerialit ja KRNKYn strapit, jotenkin vaan tuntuu että strapit olis vielä oudommat totutella kun häkit.

Tosiaan, kun tarkemmin kattoo niin aika haastavalta näyttää. Sisäpuolella vois toimia, jahka eka hioo/dremelöi piikit pois.

Mää oon pilteman flättipolkimiin laittanut häkit. Vaihdoin vaan akselit päikseen, niin pystyy laittaan häkit normaalisti polkimen ulkoreunaan eikä tartte mitään poistaa.