pk-seudun kommuutti-info

Suoja-aidat on poistettu. Nyt siinä voi erehtyä ja erehdytäänkin, olen havainnut. Ei näemmä aivan selvät kaistamaalaukset nuolineen riitä.

Se myös muuttuu koko ajan, varsin sviddumaista ylittelyä sen ja tuon tien yli ja hampurilaiskioskin ympäri. Avoid.

1 Like

Tajusin, että tuostahan on tullut itsekin ajeltua monesti. Kieltämättä erikoinen paikka ja on helppo nähdä, että joku viereisten talohen asukas kokee, että heidän pihansa läpi ajellaan:

…mikä ei ole ihme, sillä jos ihan tarkkoja ollaan, niin niin ajellaankin. Kaupungin karttapalvelun mukaan tuolle polulle ajetaan tosiaan taloyhtiön pihan/parkkipaikan kautta ja itse polku on taas isolta osin toisen taloyhtiön alueelle. Kuten kuvasta näkyy, tonttien välissä on kyllä kaupungin aluetta, joka voisi muodostaa yhteyden, mutta käytännössä se on muuta maastoa ja puita. Asia olisi toisin, jos pienelle muuntamolle (?) kulkisi Katajaharjuntieltä taloyhtiön parkkipaikan edestä väylä ja polku jatkuisi toiselta puolelta muuntajaa Luoteisväylälle.

Tässä sama ilmakuvan päälle aseteltuna havainnollistamismielessä. Luontevasti osa autoista (+pari moottoripyörää paikan päällä havainnoituna) ovat parkkeerattuna kaupungin alueelle.

Jatkona, että artikkelin loppupuolella ratkaisuksi nastoittajaongelmiin annetaan tubelessien käyttö.

Rupesin miettimään että minkä ihmeen kompassin voimalla kenellekään on ikinä edes tullu mieleen että tosta menis “hyvä reitti”. Luvassa on vaan jyrkkä hankala lasku ja sitten kierto Koillisväylän ja Lahnalahdentien kautta. Ei yhtään mitään järkee.

Sitten tajusin että syynä on tietenkin paikallistuntemuksen puute yhdistettynä Googlen tai jonkun muun vastaavan suunnistus-atk:n näkymään joka saa ton Katajahajuntiestä risteävän nimettömän tienpätkän vaikuttamaan validilta reitiltä.

= maalaisten (tai espoolaisten) juttuja.

edit. Artikkelissa mainittu haastateltu on sitten tietty eri asia koska mitä ilmeisimmin asuu tossa ja luonnollisesti tuntee oman taloyhtiönsä erikoispolut ja niitä käyttää.

Lienee aika turvallinen oletus, että nastamuumio asuu noissa taloissa ja häntä häiritsee oikoreitin käyttö.

Läpikulku on kuitenkin lähtökohtaisesti sallittua puuhaa, kunhan ei esim. meluamalla aiheuta häiriötä.

Johtopäätös: tuonnehan pitäisi mennä porukalla harjaamaan polku oikein siistiksi ja sitten yhdistää se pieneen lähitienoon maisemalenkkiin, joka ajettaisiin muutamia kertoja ympäri. Toistetaan nää Nasta-ajot vaikka jollain teemaviikolla parina–kolmena päivänä.

Kyllä tuo minusta on ollut joskus tyyliin 90-luvulla jopa merkittynä pyörätiekartassakin. (Enpä ole tainnut ajaa tuosta itse kertaakaan, Koivusaarentietä on ollut tapana mennä.)

1 Like

Pyöräilykartta (“copyright 2016”):

Ei mitään sinne päinkään, tietenkään.

No näinpä. Rupesin muistelemaan tämän käyttöä ja muistelen, että olen kyllä yleensä lähinnä talutellut tuon alas. Se parkkipaikan peräosa ja muuntajaboksin alue on vähintäänkin hazy huonossa kunnossa. Ja syy, miksi tuonne eksyy, on todennäköisesti kyltti, joka kertoo taloyhtiön osoitteen. Näyttää nopeasti vilkaistuna katukyltiltä:

Ja toki tälleen hätäisesti testattuna Google näyttää sen tosiaan reittinä:

(Ei sillä, että itse käyttäisin navigaattoria Lauttasaaressa ajellessa)

1 Like

No siinä on tekoäly kovilla kun on päätepiste Luoteisväylälle laitettu. Mutta jos laittaa päätepisteen vaikka Kaapelitehtaalle niin eipä enää suosittele tosta ajoa.

Oli siis tarkoitus vaan demota, että tuotakin se voi tarjota jossain tilanteissa. Paska reittihän se on, katsoi miten katsoi.

1 Like

Juu. Nyt itse asiassa oon ruvennu ajattelemaan että toi jutun “suosittu reitti” on joko sitä että taloyhtiössä asuva haastateltava yliarvioi suosion määrän (koska kulkee itte siitä koko aja) tai sitte toimittaja on käsittäny jotain väärin, sekin on aivan mahollista.

edit. Siis kirjoitan auki mitä meinaan: Toi ei ole suosittu reitti. Siitä seuraa että vuosiakausia kohutut Larun nastahommat eivät ole missään merkittävässä määrin peräisin juuri tolta pätkältä. Näin ollen pahoin pelkään että Nastamuumio (mikäli edes on yksi henkilö eikä useita henkilöitä) ei siis löydy noista taloista.

Reitin ei tarvitse olla yleisesti suosittu, jotta siitä joku pahastuisi. Muutama paikallinen oikoja riittää. Etenkin lapset vituttaa tällaisia kyyliä loputtomasti, mutta miksei aikuisetkin vieraista taloyhtiöistä.

Onhan sille joku syy, että joku kylvää nastoja just tuonne, mistä Googlekaan ei lähtökohtaisesti neuvo ajamaan. Kuka valitsisi tuollaisen paikan, jos ei vieressä asuja?

Nastoittaja voi tietysti levittää ansoja muuallekin sijaintinsa hämärtämiseksi. Niin minä ainakin toimisin.

1 Like

No joo tää on kyllä totta, eipä sitä käy kieltäminen.

Mutta mun pointsi oli että tuossa kohdassa sijaitsevassa talossa asuvan haastateltavan ja sen vaimon renkaista löytyneiden nastojen ei kuitenkaan pitäis kattaa koko Larun nastailmiöstä kuin pienen osan. Jos oletetaan että larun nastakeissejä on ollu iso määrä, loput puhkeamiset eli nastat ei oo voinu tarttua renkaisiin tolta pätkältä vaan muualta.

(Mutta sitten. Tiedetäänkö me muuten ylipäätään että kuinka paljon noita puhkeamisia on ollu vuosien varrella? Onhan tietysti sellainenkin vaihtoehto että Larun nastalegenda on lähteny liikkeelle vain lopulta aika vähästä määrästä nastakeissejä ja KAIKKI ne nastatapaukset on tolta pätkältä.)

Joo 2016 ei ihan taida olla 1990-lukua, saattoi olla jopa tätäkin vanhempi. Kyllähän siitä tosiaan jonkun verran ajetaan, vaikka joka kerta edelleen yllätynkin siitä, kun Luoteisväylää ajaessa joku kääntyy vasemmalle jo tuosta.

1 Like

Rupesin eilen kun kaivelin hyllystä tota ikivanhan tuntuista Pyöräilykarttaa miettimään että miten pyörätiet enne vanhaa merkittiin ylipäätään ja mihin? Puhelinluettelon kartoissa ei ainakaan ollu. Missä siis oli ja millä tavoin merkittynä? Muistakko. Kai sillonki julkastiin jotain erillistä pyöräilykarttaa. Olikse ton näkönen kuin toi “uudistettu” vai mimmone?

Pääkaupunkiseudun ulkoilukartta 1996. Tuossa ei ainakaan merkattu sitä reitiksi.

2 Likes

Tänks, Porteur! Ei oo merkattu reitiks, eikä edes “kaduksi”.

Kerkesin tällä välin kattelemaan että 1990-luvulla on julkaistu tosiaan ainakin Ulkoilukarttaa jonka osasena noi pyöräreitit. Ihan saman näköseltähän toi näyttää ku “uudistettu” 2016-versio.

Vanhin pyöräilykartta jonka tähän hätään löysin on 1987. Pyöräily oli sillon jotain mikä tapahtuu muualla kuin keskustassa. Punaiset pallot on pyörille sallittuja pysäköintialueita. Sori paskasta kuvasta.

2 Likes

Ah ihanan näkönen kartta. Haluan tonne heti paikalla takas. Olin 10. En kattellu karttoja, ajelin.

Hyvä keskustelu tästä kujasta. En ees oo ajatellut, että tuolla Larun pohjoisrannalla ois noin kiva ja tunnelmallinen reitti, joten tubelekset tulikokeeseen, kun seuraavan kerran poljen Espoosta keskustaa kohti.