Piirrä ja rakenna oma pyöräsi

Nyt minun on pakko sanoa, etten minä oikein ymmärrä ajatustasi. Yhdenvertaistaminen ? Kompromissi ?

Yhdenvertaistaminen:
Tämä ei ollut mitenkään tarkoitus. Metodihan on aivan eri. Tässä on tullut vain lujasti vapaasti assosioitua jorinaa. Mielipiteitä joistakin asioista, mutta ei ehdottomia totuuksia. Tai ainakaan silleen minä en ole noita omiani tuputtanut tai niitä siten tulkittavaksi tarkoittanut.

Rungon voi tehdä monella tavalla. Muhviin juottamalla kaasulla, ja se tarkoittaa käytönnössä valmiin putkisarjan ja valmiiden muhvien ostamista, tai suorista putkista itse alusta loppuun saakka hitsaamalla. Ja metodeja hitsaamiseen on monia. Toiset niistä kalliimpia ja tuotannollisella tavalla ehkä parempia kuin toiset, kuitenkin, jos materiaali oikeasti sulaa - ja valokaaressa se varmasti tekee niin - niin kaikilla noilla tavoilla voi rungon tehdä. Ja jopa hyvänkin rungon. Vaikka jopa sillä puikolla. Se on aivan varma asia.

Miggi on kompromissi ? - Ei ole.
Tiggi ei tee automaattisesti autuaaksi, ja etenkään se ei sitä tee, jos sitä ei itse omista. Vieraalla teetättäminen ei oikein minusta tunnu siltä itse tekemiseltä. Käsi pystyyn se, joka oikeasti omistaa oman tigin ? Saatanan kallis kapistus ja on sitä myös käyttö kuluiltaan. Sehän syö argonia. Miggi taas on kampe, joka aikoinaan ihan suunniteltiin ohuiden materiaalien liittämiseen, ja tuo runkoputkikin on nimenomaan ohutta materiaalia. Tigissä ja migissä käytetään suojakaasua, ja migin (magin) aktiivinen suojakaasu jopa auttaa ja parantaa sitä langan liettymistä siihen kohdemateriaaliin. Tigissä se suojakaasu on neutraali. Ei varmasti ole miggi (maggi) mitenkään kompromissi ohuiden levyjen ja putkien toisiinsa hitsaamisessa. Lisäksi niitä saa edullisesti, ja omaan pajaan moinen kapistus kannattaa ennemmin tai myöhemmin hankkia ja sen suojakaasunkin kanssa voi käyttää edellä mainittuja luovia metodeja. Vaivannäkö on aika pientä, kunhan ensin löytää sen asiantuntevan sammutinhuollon. Ne tuotteistavan sen pullon aivan valmiiksi, kunhan asiakas osaa vain pyytää sitä.

Juottaminen on siis oma hommansa. Jos sen tekee messingillä, niin tehokas nestekaasu toho voi ja kykenee ehdottomasti tuottamaan riittävän lämpötilan. Toisin kuin noin yleensä väitetään. Ja jopa asiantuntijatkin väittävät. - Ja siinä tilanteessa minusta kannattaa vaihtaa sitä asiantuntijaa. Ja siinä juottamisessa sen liekin mallin ei lisäksi tarvitse olla tarkka, kunhan sitä lämpöä vain piisaa. Siksi jopa itse tehty poltin on ihan kelvollinen kapistus. Vain se tuotettu lämpötila ratkaisee, kaikki muu on pelkkää kosmetiikkaa. Nestekaasu on lisäksi edullista, 11 kilon pullon saa 20 eurolla. Jopa tuollainen tehopoltin kuluttaa sitä aika vähän. Jossain sen kaupallisen valmistajan sivuilla oli ne kulutustaulukot. Tyhjäkäynnillä ehkä 300 grammaa tunnissa, ja täydelläkin teholla alle 2 kiloa. Tuota raaskii ja viitsii käyttää.

Minä kuulun siihen ikäpolveen miehiä, että minusta on jopa metodivirhe ja ammattitaidottomuutta käyttää kallista happi-asetyleeni kalustoa tekemään jotain, minkä voi hoitaa huomattavasti edullisemmin ja järkevämmin nestekaasulla. Ja ero on varsin suuri taas siinä tilanteessa, että sen nestekaasu systeemin voi ja viitsii ja raaskii itse omistaa, mutta sitä vuokralla olevaa kallista happi-asetyleeni kalustoa yleensä ei.

Ei minulla ole ollut tarkoitus siis mitenkään “arvottaa” eri metodeja. Kaikilla noilla eri menetelmillä, kunhan se teräs vain sulaa siinä valokaaressa, tai se juotoslämpötila on tarpeeksi korkea, että se tikku sulaa suoraan siihen juotokseen, tulee kyllä hyvä runko. Mutta jos joku muu sen rungon tosi asiallisesti tekee, niin se pyörä ei kyllä enää ole silloin itse tehty. - Ja jos tämä asia alkaa hämärtyä, niin sitten on hukassa jo aika paljon muutakin siitä tekoprosessista ja sen taustalla olevasta ajattelutavasta.

Näin siis minun mielestäni asia on.

Tuure

-.-

Voi kauheaa…

Miten perhanassa tämä keskustelu taas tämmöiseksi muuttui ? Siis: kaikki tavat tehdä runko ja saattaa se pyöräksi ovat keskenään aivan yhtä hyviä. Kunhan lopputulos tyydyttää omistajaansa, niin tapa mikä tahansa on hyvä tapa. Ja jos siihen vaivaa näkee, niin onhan se silloin itse tehty. Tuure kiittää ja kuittaa ja siirtyy takavasemmalle. Kiitos noista aiemmista linkeistä noihin jigeihin ja muihin kiinnostaviin aiheisiin.

Vanhat miehet (jos eivät iältään niin sielultaan) ovat vain tämmöisiä. Varokaa ja ottakaa opiksenne. - Ettette itse muutu samanlaisiksi.

-.-

Tuure: Et muuten siiry mihinkään - ainakaan kovin kauas :wink: Sulla on vielä (oikeasti) paljon annettavaa näihin keskusteluihin.

Tämän ketjun postaukset ovat siinä mielessä turmiollisia, että ne houkuttelevat käyttämään lisää ah-niin-rajallista vapaa-aikaa pyöräpuuhiin. Oma tilanteeni on erityisen turmiollinen siksi, että mulla on kätteni ulottuvilla sekä mig- että kaasuhitsausvehkeet. Kiitos isäni, eläkkeellä olevan metallimiehen.

Jaksaisikohan hän vielä opettaa lähes nelikymppisen poikansa tekemään juotos- ja hitsaushommia…

“Kiitokset” Danielille jigi-linkistä.

Ja vielä Tuurelle: millainen letkuakseli sulla on käytössäsi? Itselläni on Wolfcraftin letkuakseli, joka tuntuu kuumenevan tolkuttoman paljon pienelläkin käytöllä - tiedä sitten, onko tuo kuumeneminen paha juttu…

Tuure:
Tarkoitatko tolla jutulla, että tämän foorumin jengi joka kasailee fiksinsä toisten vanhoista osista eivät niinku tee ite mitään koska ne ovat jonkun valmistamia osia???

Keskustellaan mielummin rungon tekemisestä, kun se kuitenkin on niin mukavaa huolimatta viilaa ja sovita-rumbasta, kuin jostain mig vs tig jutuista, kaippa niille fooruminsa löytyy.

Daniel:
Kiitti linkistä, tosi makee jigi

Pitänee myöntää ettei tuo mun viestini ollut kauhean kiva. Kannatan läpi puolue, -sukupuoli ja ruokapoliittisten rajojen kaikenlaista rungonrakennusta, pyörien korjausta, purkamista ja uudelleenkasausta. Laite olkoon TIG tai bilteman nestekaasupurtilo. Synnytin MIG vs. muu maailma -keskustelun ehkä pienen väärinymmärryksen johdosta.

Lähtökohtani ja ennakko-oletukseni liittyivät tällaiseen mielikuvaan:

Rungonrakennuksesta haaveileva mietiskelee foorumilla vaihtoehtoja aloittaa harrastelu. Ideoita ja kokemuksia heitetään ilmoille, mutta oma subjektiivinen ja hiukan objektiivinenkin mielipide on päinvaistainen. Pääkoppani inttää: Jos rungonrakentaja aloittaa nollasta varusteista lähtien, olisi järkevintä hommata käytetyt kaasuvehkeet ja harjoitella juottamista.

Alan ammattilaiset käyttävät poikkeuksetta joko kaasulaitteita tai TIGiä. Jos toisen noista vaihtoehdoista saa halvemmalla tai samaan hintaan kuin MIGin, miksi panostaa MIGiin? Tämä olettamus vain, jos aloittelijalla ei ole kokemusta kummastakaan tavasta liittää metallia yhteen. Jos taas MIG löytyy vajasta ja kokemusta sen käyttämisestä on, miksei sillä hitsaisi runkoa siinä missä kaasullakin? Tuure on tästä kirjoittanut muutaman rivin enkä epäile hänen sanojaan.

Pointtini pyöriikin aloittelijan ympärillä: millä välineillä on järkevintä aloittaa ja harjoitella tietty työskentelytapa, jotta harrastus veisi mahdollisimman pitkälle? Jos tarkoitus on todella tehdä kaikki itse ja uhrata aika ja rahat, minä kaasuttelisin menemään.

Yhteenvedonomaisesti:

Näyttää siltä käydyn keskustelun perusteella, että tilanne kaikkien eri juotos- ja hitsaamisvaihtoehtojen välillä (messinki-tai hopeajuotos vs. MIG-MAG vs. TIG vs. teräshitsaus) päättyi ratkaisemattomaan 1-1-1-1 tasapeliin riippuen lähinnä siitä, onko isä tai naapurin eläkeläisvaari hitsaustaitoinen tai mitä kuumennusvehkeitä kaasugrillin lisäksi jo itsekullakin on tallin perillä…

‘Itse hitsaten’ vs. ‘ulkoistus’ on myöskin hieman tyyli- ja makuasia, ratkaisematon 1-1 tilanne siinäkin.

Jigin osalta tuli hyviä vinkkejä alkaen tiskipöydistä ja DIY-malleista, varsinkin Danielin vinkki on tutkimisen arvoinen.

Kokkolan suunnalla on pidetty rungonrakennuskurssi - tässä yksi esimerkki:

http://koti.mbnet.fi/andhol/etusivu.htm

Succispoikien vastaava treadi samasta aiheesta:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=37097

^^^^JJyr

Minkä takia päädyit juuri tuohon Columbuksen Life-settiin ja mistä tilasit? Suoraan Columbukselta vai jonkun jobbarin kautta?

Sen verran tästä on tullut pakkomielle meikäläiselle, että olisiko kiinnostuneita kimppatilaukseen esim. Columbukselta?

Saataisiinko kasaan vaikka 5:n runkosetin tilaus? Kai ne sitten jo suostuisivat myymään suoraankin.

Rungon rakentamista on käsitelty täällä ennenkin. Anteeksi jos joku jo linkattu tässä ketjussa, en huomannut. Tuo nimim. eeron luomus on innostava (löytyy myös tuolta succisfoorumilta).
https://www.yksivaihde.net/old/4303
https://www.yksivaihde.net/old/4358
https://www.yksivaihde.net/old/1209
https://www.yksivaihde.net/old/2705
ja muitakin varmasti on

E: Itse en ole hitsi- ja juotoshommia tehnyt sitten seiskaluokan käsityötuntien, enkä niistä silloinkaan juuri mitään ymmärtänyt, mutta hauska näitä on seurata ; )

täytyypäs perehtyä noihin.

reiskaw:

Niin, Spirit olis ollu vielä kevyempää settiä (0,5/0,38/0,5 seinämä), mutta kun halusin pisaramallisen vaaka- ja vinoputken, piti ottaa Life, josta pisaraa löytyy.
Ceeway:sta on tilattu kaikki setit tähän asti ,sehän on Englannissa, siellähän myydään Columbusta, jos jotain muuta haluaa, niin Kanadasta ja Jenkkilästä löytyy, nimiä en juuri nyt saa päähän mutta taitaa lentorahdille tulla hintaa.
Ainakin 2’'-cromo putki 2m:n pätkissä nojakkirunkoihin jenkeistä, kyyti maksoi enemmän kuin putket.

Vain tänään : http://www.rapha.cc/ leffa Pigoretista, rungontekijästä

Ceewaylla hyvät hinnat ja paljon oheistavaraa, sieltä kannattaa tilata.

^^… Pitäisköhän sittenkin sen ruotsinpyhtään sjiaan lähteä Italiaan rungonrakentajaelämäntapaoppipoikahipiksi…

^ …miten saisi sormen pidettyä poissa enter-näpyskältä…??

No ei sitten kadota yhtään mihinkään. - eikä silleen, eihän tässä edes malta pysyä poissa…

Minä tuon yhden väärän olettamuksen ensin tuosta oikaisen:

Tuure: Tarkoitatko tolla jutulla, että tämän foorumin jengi joka kasailee
fiksinsä toisten vanhoista osista eivät niinku tee ite mitään koska ne ovat
jonkun valmistamia osia???

No ei, enpä tarkoittanut. Ja huomasinhan minä itsekin, että edes semanttinen keskustelu siitä, mitä itse kullekin tarkoittaa käsite " itse tehty ", oli kerrassaan huonosti valittu. Mielipiteet ovat tosiaan vähän vaarallisia nykyään edes mitenkään ja missään esitettäviksi. Jokseenkin jokaiseen mielipiteeseen sisältyy väärin ymmärtämisen riski. - Ja joskus se kaiken väärinymmärtäminen tuntuu myös ihan tahalliselta vääristelyltä.

Noista eri hitsausmetodeista:

Yritin vain avartaa näkemystä siitä, että hyvän rungon saa aikaan sangen vaatimattomillakin välineillä, jotka myös voi ja kannattaa ihan itse omistaa, eikä automaattisesti mennä mukaan siihen ajatukseen, että vain joku “ammattilainen” jossakin pajalla voisi moisen kasauksen tehdä. Se kun ei pidä paikkaansa. Ei siinä sen kummempaa. Ja minusta on myös niin ( ja tämä on tässä taas vain mielipide) , että vain itse omistamalla ne omat työkalunsa niitä oppii ja osaa käyttää oikein. Osa prosessista on niiden työkalujen hankkiminen ja niiden oikeaoppisen käytön opettelu. Niiden on myös oltava koko ajan saatavilla, ja niiden on oltava sellaisia, että niitä myös raaskii käyttää. = Käyttökustannuksiltaan edullisia.

Todellisuudessa liki kaikki maailman automatisoitu hitsaustyö tehdään juurikin mag menetelmällä. Sitähän ne hitsausrobotit juuri tekevät, ohutlevytöitä pistehitsaamalla ja saumat mag metodilla, ja muuten käyttäen nimenomaan sitä edullista pelkkää hiilidioksidia siinä hommassa. Jos hitsaamista aletaan tarkastelemaan fysikaalisessa mielessä tyyliin “oleta pyöreä lehmä”, niin joka menetelmässä synnytetään se valokaari ja se valokaari sulattaa sen kohteen. Se, miten se lanka siihen valokaareen tuodaan, sivustako käsipelillä kuten tigillä, vaiko hunnun päästä kuten automaattisesti lankaa työntävällä migillä, on minusta aika sivuseikka. Minun silmissäni nuo eri menetelmät ovat vain toistensa sovelmia. (joo, tiedän, aika poleeminen väite)

Samoin se suojakaasu on tig tavassa inertti, ja migmag tavassa pääsääntöisesti aktiivinen kaasu ainakin silloin, kun migmagilla hitsataan rautaa (=mag metodi). Ja se on muuten oikeasti niin, että magissa se aktiivinen hiilidioksidikaasu tuottaa rautaa hitsattaessa syvemmälle menevän ja liettyneemmän sauman, kuin se inertti kaasu. Se kaasu auttaa sitä sauman muodostumista. Tuon voi halutessaan myös lukea niin, että rautaa hitsattaessa magilla tulos on jopa parempi kuin tigillä. (voin melkein kuulla, kuinka tiggi miehet alkoivat liikuskelemaan levottomasti ja keräämään nimiä kirkonkiroukseen.) Tigin vahvuus (ja sen heikkous samaten) on se, että se on käsityötä. Samoin inertti kaasu mahdollistaa kätevästi jonkin alumiinin ja semmoisten “epämääräisten” seosmetallien sulattamisen ja siihen sulaneeseen kohtaan käsin jonkin sopivan yleis- tai erikoispuikon tökkäämisen. Ja edelleen siis käsin. Isommissa hommissahan se laite on heti alumiinilankaa työntävä miggi, lanka valittuna tarkasti sen kohteen mukaan. Kyllä se suomuisen näköinen maastopyörän alumiinirungon hitsaussauma on ehdottomasti migillä tehty. Se laite vain katkojalla pätkii siinä vedossa sitä valokaarta ja siksi se sauma näyttää juuri vinoon täräytetyltä kolikkopinolta. Se runko ei ole tiggiä nähnytkään siellä tehtaalla. Sitä on sitten vain korjatessa kätevää sohia tigillä.

Koska menetelmillä ei oikeasti edes ole mitään varsinaista todellista eroa, niin ei ole myöskään ole olemassa sitä eroa mistä tässä edes keskustellaan. Kummallakin tavalla sitä lankaa voi syöttää hyvin tai huonosti, ja kummassakin tavassa voi tehdä ne liki samat hitsausvirheet.

Koska rauta on maailman päämetalli noin 1,6 miljardin tonnin vuosittaisella käytöllään, (tosiaan, useita satoja kiloja / naama / vuosi) ja koska se on pätevää ja yleistä ainetta lähes minkä tahansa rakenteiden rakentamisessa, niin tottahan se migmaggi on hyvin yleinen metodi ja myös sille tehdyt käsityökalut eli ne pienet hitsauskoneet ovat yleisiä ja halpoja. Ko. menetelmän suojakaasu (se hiilidioksidi) on myös halpaa rautaa hitsattaessa, mutta se ei tosiaankaan tarkoita, että se olisi hommaansa jotenkin huonompaa. Pikemminkin päin vastoin. Se hiilidioksidihan parantaa sitä saumaa.

Jos puikkokonetta katselee, niin siinä valokaareen työnnetään vähän vahvempaa puikkoa, jonka päällä on päällystettä. Se muuten tuottaa täsmälleen samanlaisen sauman ja se päällyste suojaa valokaarta ja aineensiirtymää aivan samoin kuin se suojakaasukin tekee. Päällyste voi olla emäksinen, hapan tai ns. rutiili päällyste, aina kohteen mukaan, ja siinä päällysteessä voi olla lisää hiukkasina vielä sitä perusainetta. (siitä tulee se prosenttiluku, 120% puikko sisältää siis täyttöasteen parantamiseksi sitä samaa ainetta vielä sen suojapäällysteen seassakin.) Menetelmässä valokaari vie aivan samoin kuin magissa sen puikon aineen siihen kohteeseen, siinäkin voi käyttää monipuolisesti erilaisia puikkoja, ja ainoa virhe mitä sillä nyt yleensä voi tehdä, on se että vetää uutta saumaa sen suojaavan kuonan päälle muodostaen kuonasulkeuman siihen saumaan. Jos tätä pöljyyttä ei tee, niin tuloksena on kyllä täysin puhdas metallisauma ja metalliliitos kahden kappaleen välille.

Siis: hitsattaessa kaikki menetelmät tuottavat jostain puikosta (lue:paksumpi täyteaine paksumpaan kohteeseen) tai langasta (lue:ohuempi täyteaine ohuempaan kohteeseen) … valokaaren plasmahunnun lävitse työnnettynä sen metalli-metalli liitoksen, joka oikein tehtynä ja tekemisen aikana oikein suojattuna on täysin ehjä ja moitteeton ja juuri niin luja, kuin on sen liitetyn metallin vetolujuus. Väärin tehtynä se liitos on likipitäen räkäliitos kaikilla menetelmillä tehtynä, ja joka hajoaa sitten liki aivastuksesta. Ja kannattaa muistaa, että kun menetelmä monimutkaistuu, niin myös mahdollisten virheiden määrä kasvaa.

Puikkoinvertteristä sanoisin, että kun kaikenlaisia puikkoja saa ostettua esim. ohuina 1,6 millin paksuuksina, ja jos oikeaoppisesti tekee sen putken pään hitsaamisen niin, että takana on samasta putkesta tehty pieni vahvikerengas tyyliin kuten oli Reynolds 531 mangaani putkesta hitsaamalla valmistettu KuningasKulkuri, niin sauma ei häviä teknisessä laadussa ei niin yhtään millekään muulle liitostavalle. Saumanhan voi hio Cannondalen tyyliin todella kauniiksi ja täysin hiotuksi. Jos hiottaessa löytyy sulkeuma, niin hioo vähän enemmän, täppää puikolla lisää ainetta ja hioo uudestaan. Aikoinaan Helkama haki Reynolds putkivalmistajalta hyväksynnän tehdä sen juuri noin, ja rungoissa tosiaan oli ne Reynoldsin tarrat. Pitää vielä ihan erikseen mainita, että niitä puikkojakin on saatavilla aivan mahdoton määrä erilaisia. On olemassa ruostumattomia puikkoja, ja on olemassa puikkoja, jotka on ihan erikseen suunniteltu yhdistämään ruostumaton ja tavallinen teräs. On valurauta puikkoja ja on jopa puikkoja alumiinille, ja ko. puikot on tarkoitettu käytettäväksi ihan tavallisella tasavirta koneella. Pikkuinen invertteri on siis hyvin monipuolinen laite.

Minä vain itse neuvon niin, että kun suurin käyttö kotitaloudessa on juuri niille ohuille liitoksille ja kohteet ovat pieniä, pyörän runko, auto, pressukatos puille (siis se putkirunko sellaiselle autotalli teltalle) , kaikenlaiset kulmarauta viritykset minne kukakin niitä laittaa, palotikkaat ja niin edelleen, liki loputtomasti, niin se kätevä ja monipuolinen laite tuohon kaikkeen on se edullinen ohutta lankaa ohueen kohteeseen käyttävä migmaggi. Sillä voi ulkona tuulessa turata autoa sen ydintäytelangan avulla, kun tuuli ei voi viedä sitä langan sisällä olevaa suoja-ainetta. Aika merkittävä etu muuten, aiheesta on minulla kokemusta. Kuitenkin sillä ohuella langalla voi ja pystyy hitsaamaan paksumpaakin kohdetta, sanotaan nyt sinne noin 4 mm asti, ja tuo kyllä ON jo sangen tanakka kohde. Pienikin invertteri pystyy käsittelemään kohteen aina noin 10 milliin saakka, ja tuolla jo tekee vaikka kiukaan tulipesän ja alkaa korjailemaan ns. “valurauta puikolla” jo vaikka uunin suojaluukkuja, tai sillä pystyy tekemään isotkin veneen pukit tai hitsaamaan isonkin peräkärryn. Invertteri on paksummalla puikollaan tavallaan jatke sille ohuempaa lankaa käyttävälle migmagille. Puikkokoneen etuna on vielä se nopea puikon ja laadun vaihto aina käyttötilanteen mukaan. Lankavehkeessä se laadunvaihto on vähän enemmän aikaa viepä operaatio.

Minä nyt tämmöisiä kirjoittelen, kun osalle nuorempaa sukupolvea tuntuu olevan jossain pajalla tai koululla nähty hieno tiggi tai ne happiasetyleeni vehkeet ne ainoat tavat liittää runkoputkia toisiinsa. Näin ei siis ole asia. Runko syntyy kaikilla käsityökaluilla, joilla syntyy se metalliliitos kahden metallikappaleen väliin. Tigissä käytetään jalokaasua suojakaasuna ja se on kallista, ja happi-asetyleeni vehkeissä on kaasupullot, joita ei enää voi uusina ostaa. Noiden osalta sitä joutuu sangen alisteiseen vuokra suhteeseen kaasufirman kanssa, ja ne osaavat kyllä nyhtää rahaa. - Sen verran paljon, ettei laitteita ole enää edes mielekästä kotikäytössä omistaa.

Se, että pikkupajoilla käytetään juottamiseen - siis siihen tarpeeseen, että kohteen lämpötila nostetaan vain tarpeeksi suureksi - kallista happi-asetyleeniä… hmmm… onhan se näppärä laite, tietenkin, mutta kyllä sen käyttö on tuotannollisessa mielessä minusta virhe. Nestekaasu on halvempaa. Ihan samanlainen virhe, kuin se, että runkoon käytetään jokaiseen kohtaan sitä yhtä ja samanlaista mahdollisesti jopa liiankin kovaa kromi-molybdeeni terästä. Isoissa tehtaissa oli sen verran käytössä insinööri osaamista, että tämä yhden ja ainoa laadun käyttäminen ymmärrettiin välttää, pikkupajoissa ne Giusepet vain ostivat sitä “parasta putkea” osaamatta kuitenkaan oikein perustella sitä, että miksi se muka olisi sitä.

Voihan sillä happi-asetyleenillä olla muita perusteluja, sillä kuumentaa varmasti nopeasti ja pistemäisesti, ja joidenkin vaijereiden vientien ja muiden yksityiskohtien kiinnijuottaminen sillä on ehkä näppärää ja nopeaa. Omalla tavallaan se voi olla kätevämpi käteen. Ammattikäytössä se käyttö voi kyllä olla perusteltua, mutta kotikäytössä minusta se tilanne on vähän toinen. Happi-asetyleenin vuosivuokra on seuraavanlainen: Kopsasin tämän netistä muualta, ja viesti oli syyskuulta 2009. Alta vuoden ikäistä tietoa siis kuitenkin:

Tuli eilen Agalta ilmotus että happi/asetyleeni pullojen vuokrasopimus on taas menossa vanhaksi.
Suoritin muutaman puhelun. Aga vuokraan tällä hetkellä pullojaan 398 € / kolme vuotta / pullo.
Eli 800€.

Eli tuon ne kustantaa virallista tietä hankkien siis pelkkä pullojen vuokra, käytön sisältöhän sitten maksetaan ihan erikseen. Uskon sisällön maksavan noin satasen per laatu per pullo. Minusta tuo ei ole kotikäyttäjälle oikein olemassa oleva vaihtoehto. Tai ei tuo ainakaan minulle ole sitä. Nuo hinnat taisivat tulla monelle aika yllätyksenä ? Kannattaa alkaa ehkä uudestaan katselemaan niitä tehopolttimia, jos aikoo omassa autotallissaan kasata juottamalla rungon. Näin neuvon. Se on minusta se oikeasti olemassa oleva vaihtoehto tuohon juottamiseen. Siksi minä ne linkit laitoin noihin tehokkaisiin nestekaasupolttimiin. Ja minusta se takapihamalli näytti kerrassaan hyvältä ja toimivalta vehkeeltä. Eihän se ole kuitenkaan kuin pelkkä poltin. Voihan tuonkin vielä toteuttaa vähän siistimmin jos haluaa. Minä ainakin ajattelin kokeilla tehdä tuollaisen itse. Mitat voi ottaa siitä hienommasta ohjeesta.

Samaten sen tigin käyttämä argon on kallista, ja sen vuokrakaasupullo on aivan samoissa hinnoissa. Siksi minä alan heti vaihtelemaan painoa jalalta toiselle, kun näitä metodeja aina suositellaan ja suositellaan vieläpä kotikäyttäjälle. Kai sitä on sitten vähän vain köyhä… toisaalta sitä kyllä myös pysyykin köyhänä, jos ei aina ja joka tilanteessa ihan automaattisesti laske aina niitä kaikkia kustannuksia. Tuntuu, ettei elämässä kohta muuta olekaan, kuin niitä piilokustannuksia aivan kaikesta.

Hyvään pajatoimintaan minusta kuuluu myös se, että on valmis näkemään vaivaa omien työkalujen valmistamiseen. Tuo pieni tehopoltin on aivan oivallinen pikku projekti, joka tuottaa sitten jatkuvaa lisäarvoa myöhemmin ja tekemällä erikokoisia versioita tuosta voi kasata itselleen vaikka minkälaisen ahjonkin. - No joo, tämä nyt erkaantuu jo vähän tästä rungon tekemisestä liikaakin…

Tässä on meillä muutenkin näitä erilaisia näkemyksiä… toiset puhuvat vain siitä pelkästä rungosta, ja jonka loppupeleissä oikeastaan joku muu sitten kasaa, ja minä puhun niistä pienimuotoisen kotikonepajan perusedellytyksistä ja reunaehdoista, joiden täyttäminen tarvitaan tuollaisen rungon rakentamiseen pelkistä putkista lähtien. Sallitaan tämä keskustelun epämääräinen aaltoilu, kun näemmä tämä pienimuotoinen harrastuspohjainen konepajahommakin joitakuita kiinnostaa. Minä kun en käy enää koulua, niin ei ole mitään paikkaa mihin minä voin hippasta ja “ihan vähän vaan tässä sivusta ja omaan pussiin” jotain puuhastaa. Minulla kun pajassa kuluu kaasua, niin minä myös sen kaasun maksan. Siksi se näkövinkkeli on vähän tämmöisen kuivakan luterilainen ja se on vähän jopa tylsääkin jorinaa siitä hinnasta.

Bauhausista saa muuten semmoiset kevyet kertakäyttöpulloihin perustuvat seoskaasuvehkeet vähän reilulla satasella. Jos osaa jo juottaa, niin kyllä tuollakin sarjalla vähän aikaa kuumentaa. Suosittelen melkein kuitenkin sitä nestekaasua ja viritettyä tohoa. Minusta tuollaiset kalliit ratkaisut aiheuttavat jotenkin painetta ja kiirettä siihen tekemiseen. Pitäähän sitä juottamista voida kuitenkin ensin harjoitellakin johonkin toisarvoiseen kohteeseen.

===

Minä ajattelin jossain vaiheessa tulevaisuudessa, jollain aikavälillä, kokeilla sitä rungon tekemistä hitsaamalla. Aika moni muu asia vain täytyy ensin tehdä tässä elämässä valmiiksi. Kaivattu tubemiter on kuitenkin jo olemassa, ja ei edes tarvitse mitään typerää emulaattoria sen ajamiseksi unix koneessa. Metodina ihan samanlainen tapa, kuin mitä Helkama käytti siihen KuningasKulkurin runkoon. Vahvikerengas putken päähän sen sisälle, ja tämän paksumman kohdan hitsaaminen sitten kiinni. Ensin varovasti heftaamalla joka puolelta kiinni, ja vasta sitten paksummalla saumalla. Sauman hion huolellisesti. Siinä samallahan sen laatukin tulee sitten tarkistettua ja mahdolliset huonot kohdat korjattua. Pyörätohtorilla on muuten myynnissä epäkesko palikka keskiömuhvin laakeripatruunalle ja ne muhvin kuoretkin siihen runkoon kiinni hitsattavaksi. Ihan vain tiedoksenne. Hinta on minusta ihan asiallinen piensarjana valmistetusta osasta. Palikasta ja muhviputkesta on kuva ko. herran kotisivuilla ja kohdassa “kasettikeskiöt.”

Siitä porakoneen letkuakselista. Jos se lämpenee, niin sen lämmön aiheuttaa kitka. Kitkasta pääsee eroon voitelemalla. Kysymys kuuluu, onko siinä letkuporakoneessa voitelunipat ? Olen omani ostanut vuonna miekka ja kypärä, ja minulla on siinä akselissa nipat jopa molemmissa päissä. Jos akselin pystyy purkamaan, niin nipat voisi yrittää lisätä itse. Jos nippoja ei ole, niin yritä laittaa ajan kanssa valuttamalla siitä päästä esim. moottoriöljyä sisään. Jos löytyy erilaisia letkuja, niin letkun avulla tunkemalla akselin pään letkun sisälle voisi yrittää jopa vähän paineen avullakin. Siis akselinpää letkun pätkän sisään ja toiseen päähän letkua kiinni tippakannu. Jotenkin noin. Toinen vaihtoehto on avata vuolaisemalla (vähän) sitä kuorta, ja yrittää voidella akselia vaijerin voitelu välineellä siitä sivusta. Vulganoituvalla teipillä se korjaus sitten siihen päälle takaisin. Kyllä se minullakin nyt ihan vähän lämpenee, muttei se edes kuuma ole. Omaani en ole vielä kyllä oikein raskaassa käytössä ja pitkään edes käyttänyt.

Jokin 40 mm putki tasan yhden millin vahvuisena vaaka ja viistoputkeen, ja pystyputkiksi ulkohalkaisijaltaan 32 milliset millin putket, joiden sisähalkaisija olisi siten tasan 30 mm. Noihin 32/30 mittoihin löytyisi sekä ohjauslaakereita, että satulaputkia. Ylikokoiset vaaka- ja viistoputken päät pitäisi sitten vähän litistää. Jotenkin noin. Ei tuosta tulisi kauhean kevyt, mutten sattumoisin minäkään ole sitä. Hmmm… emäputkeksi pitäisi tietenkin valita jokin isompi ylikoko laakereita syövä malli. Sitä taas heti suoraan ajattelee näitä vanhoja mittoja vanhoista pyöristä… öh… on tässä siis mietittävää kovastikin. MInulla on muutama niin hyvä normaali teräsrunko, ettei minun edes kannata niiden kanssa kilpailla. Kohdistan sen itse tekemisen mielenkiinnon johonkin vähän erikoisempaan projektiin. Jokin nojapyörä juttukin voisi olla sangen kiinnostava, vieläpä sähköavusteisena mallina.

Enhän minä ole noista Crescenteistäkään saanut otettua edes valokuvia, kun eivät ne pyörät vielä ole “täydellisiä”.

:sunglasses:

Tuure

-.-

Lukemista talvi-illoiksi.

http://www.icelord.net/bike/thecustombicycle.pdf

No joo. Täällähän päästään asiaan…!

Omasta rajoittuneesta kulmasta katsottuna muhvijuottaminen on ylivoimaisesti helpoin tapa tehdä runko. Ja joo, olen kokeillut hitsaamistakin.
Hitsaaminen on helpointa sille kuka sen osaa, mutta jos pystymettästä pitää runko tehdä niin helpoiten se käy juottamalla.
Eikä siinä ole mitään sen kummempaa kuin alkaa tekemään. Syynä huonoin on se että haluaa jotain mitä kaupasta ei saa… Toiset meistä on vaan semmosia että kaikenlaista pitää kokeilla ja näpertää, ja se riittää syyksi. Ainoaksi oikeaksi, eikä ole väliä vaikka viereinen marketti vastaavaa möiskin. Se ei ole ite tehty!

Äläkä, Tuure, monimutkaista tätä yksinkertaista asiaa…:wink: Itse en osaa analisoida, sen kun vaan teen.

Ja kukapa sen lehmän hännän nostaa ellei renkipoika; oman tekeleeni rakennusselostus täällä.
Kuvia täällä.

Tuure:
Tässäpä taas törmätään tähän nettimaailman kiroukseen, jos jonkin asian omana mielipiteenä ilmaiset, voit olla varma että joku ottaa sen elämäntehtäväkseen ampua alas korkealta ja kovaa.

Tunnustan syyllistyneeni tahalliseen väärinymmärtämiseen ja pikkuisen kärjistin asiaa, ymmärrän kyllä sinun ajatusmaailmaasi tee se itse-maailmassa ja arvostan sitä, se on hienoa että jollain löytyy kunnianhimoa tehdä ns. alusta loppuun. Itse vaan olen joutunut tunnustamaan rajalliset resurssit osaamisen osalta. Halua tehdä itse on enemmän kuin taitoa ja muita resursseja.

Entinen naapurini, joka ei saanut vaihdettua jarrupaloja autoonsa, ei voinnut ymmärtää että joku tekee pyöränsä itse, niitähän saa kaupasta ja sitäpaitsi marketista aika edullisesti.

Tunnen pari keski-ikäistä pyörien rakentelijaa, molemmat ovat perfektionisteja, mutta toinen kasaa uusista osista täydellisyyttä hipovia hitec-fillareita ja ei voi kuvitellakkaan tekevänsä runkoja itse. Kun sain ekan rungon valmiiksi, hän ilmoitti nyt alkavan parhaan osuuden, osien kasauksen, minulle se oli projektin vähäisin osuus. Toinen tuttava tekee pyöriä vanhoista fillareista ja osista 50-80-luvulta, hienosti sekoittaen eri juttuja saaden aikaiseksi todella hienoja fillareita.
Näiden tyyppien ajatusmaailmaan tutustuminen ja se intohimo pyöriin sai silmäni aukemaan ja tulin siihen tulokseen että fillari voi olla itse rakennettu vaikka sitä ei olisikaan putkesta asti tehty. Siihen asti olin sitä mieltä että polkupyörästä ei löydy potentiaalia TI-vietin tyydyttämiseen, kun siinä kasataan vain osia toisiinsa.

Korostan kyse olevan vain minun mielipiteestä, mutta jokainen päättäköön millä tasolla haluaa projektinsa toteuttaa.

Saan metallipaloja tarttumaan toisiinsa puikolla, mig:llä, tig:llä ja kaasuhitsausvehkeillä ja en omista enkä tule niitä hankkimaan, koska ne ovat kalliita ja varsinkin kaasukustannukset ovat huimia, kuten olet esittänyt.
Joten olen joutunut aina käymään toisten nurkissa, niin auton peltihitsaukset kuin rungonjuotokset tai sitten turvautumaan ammattimiehiin, En saa siitä huonoa omaatuntoa, vaikka olen samaa mieltä prosessiin kuuluvan työkalut ja niiden hallitseminen, kun pyörien osalta ei kadulla tule vastaan samanlaista.

En suosittele tig:ä kenellekkään autotalli-harrastajalle, kuten olet todenut en usko kenenkään niitä hankkivan kotia. Oman kokemukseni perusteella konepaja hommista, niin sitä käytetään vaativissa kohteissa esim. paksuseinämäisissä putkissa juuri hitsataan tig:llä ja sitten migillä tai puikolla täytetään loput, miksi näin kun se on hidas ja kalliimpi menetelmä, sauman laadussa kai se syy on, eihän sitä muuten voi perustella

Esität kyllä todella mielenkiintoisia juttuja, en ole koskaan tullut ajatelleeksi miten tavallinen autotalli-harrastaja voisi näitä hitsaus- hommia hoitaa ilman näitä hyperhintaisia argon tms. jalokaasuja.

Kovasti kiinnostaai tuo kovajuotto nestekaasulla, kun minulle on väitetty että teoriassa lämpö riittää mutta ei käytännössä???

Miten sitten onnistuu 0,5-1mm:n seinävahvuuden omaavien cromo eli kromi-molybdeeni-putkien hitsaus mig:llä tai peräti puikolla? Kun näiden putkien tig-hitsaus lisäaineet maksaa aika rajusti, satoja euroja kilo ja jotenkin vaikuttaa aika haastavalta em. menetelmillä?

…toinen kasaa uusista osista täydellisyyttä hipovia hitec-fillareita ja ei voi kuvitellakkaan tekevänsä runkoja itse.

Tuossa on kai se ongelma, että hän ei oikein usko itse pärjäävänsä siinä kisassa tehdä se hipo-runko. Ja hipo-miehethän tulkitsevat sen rungon olevan nykyisin jo hiilikuitua. Sekin vielä. Minussa itsessäni on valitettavasti myös vähän tätä samaa vikaa, hienoista uskon puutetta, vaikka uskonkin teräksestä syntyvän yhä edelleen sen parhaan rungon. (siis minulle.) Se pahuksen Bianchin runko vain kummittelee tuolla tallissa ilkeänä verrokkina kaikelle tulevalla tekemiselle. Ja lisäksi noiden '90 -luvulla tehtyjen Crescenttienkin työnlaatu on tosiasiallisesti aivan moitteeton. Niissä on jopa se satulaputken halkiokin jo poraamalla päätelty(!!) Niissä vain ei ole niitä takarungon poikkiputkia “trumpetisoitu” päistään, tai muutenkaan juuri sitä nimenomaista liitosta mitenkään vielä erikseen vahvistettu. - Pieniä ovat siis kuitenkin ne “kauneusvirheet” niin Crescenteissä kuin tuossa Bianchissa. (mitä nyt keskiöissä liki täysin kuollut ranskalainen mitoitus tai enää vajaalla 10% osuudella tuo italialainen kierre mitoitus Bianchissa.) Se, että olen valinnut itselleni juuri nuo rungot erikoisen tukevasta ja raskaasta päästä teräsrunkoja on vain valinta, samoin kuin se, että ajokenkäni ovat numeroa 51. Tarkoittaen tuolla siis sitä, että vehkeet valitaan siten, että ne sopivat nimenomaan itselle, eivät niin miten joku muu niitä on arvostellut. - Huomaan näiden asioiden joskus hämärtyvän, kun jotain testataan. Kohteen hyvyyshän riippuu sen testaajan koosta ja painosta, ja tätä ei koskaan huomata sanoa. Tuo testaajan painon ja koon pois jättäminen on testaamisessa todella paha metodi virhe, ja vie pohjan pois koko siltä testaamiselta. Mitäpä olette mieltä siitä, että jossakin 6000 - 8000 euron Pinarellossa on “liian jäykät ja epämukavat kiekot” ja tämän viisauden loihee lausumaan testaaja, joka muissa toisaalla olevissa lehden numeroissa ja jutuissa paljastuu alle 60-kiloiseksi? - - - No se.

Huomaan taas poikkeavani sivupoluille… jatketaan niistä rungoista…

Voisin kuvitella tekeväni hyvästä putkesta dekadi kertaluokkaa noita Crescenttejä tukevamman rungon ihan vain uteliaisuudesta, halusta tietää minkälaiselta semmoinen tuntuu ajaa, ja niillä vehkeillä jotka jo omistan, eli hitsaamalla. Muhvejahan tuollaiseen paksuputkiseen monsteriin ei ole olemassakaan valmiina. Pitää muuten ihan väliin tässä mainita, että tuo Eeron siro luomus kyllä puhutteli minua kovasti. Olin jotenkin ajatellut, että se haarukka pitää ostaa valmiina jonain tukevana cyclocross mallina, mutta senkin siis voi ja se ehkä tavallaan pitääkin siis tehdä itse. Olin vain ajatellut hankkivani suoraa metritavaraa ja käyttää sitä samalla tavalla, kun käyttävät nämä titaanirunkoja tekevät pikkupajat. Niilläkään eivät ne putket ole kartioita eivätkä suurimmalla osalla myöskään edes ohennettuja, ja hienoina niitäkin silti pidetään. Haarukkana niissä on järkiään hiilikuituhaarukat. Olin ajatellut vain vähän litistää niitä suoria putkia kylmänä, tai miksei lämmitettynäkin, minulla kun on valuteräksestä (ei siis valuraudasta) tehty ruuvipenkki, jossa on 20 senttiä leveät leuat. Laite pystyy “suostuttelemaan” liki mitä tahansa. Pidennettyjä apuleukoja käyttäen litistän vaikka runkoputket ovaaleiksi koko matkalta. Olen käyttänyt tuollaisia itse tehtyjä pidennettyjä apuleukoja pellin särmäämisessä. Menetelmä on kätevä. Taitetun kulman voi vielä vasaroida alasimen reunaa vasten hyvin pienen pyöristyssäteen jyrkäksi taitokseksi.

Takaisin paksuputkisiin pyöriin…

Olen seurannut tuota pienen merenneidon “ebayn kiina-ratarungosta perustsygää” juttua suurella mielenkiinnolla (kiitos kovasti tuosta jutusta, arvostan sitä kovasti.) ja jotenkin ajatellut, että kyllähän tuon näköinen laite tosiaan teräksestäkin syntyy. Millin paksuisista rautaruukin form 800 putkista, halkaisijoiltaan luokkaa 40-50 mm ja pystyputkiksi sitten 32 millistä millin tavaraa. (=> sisä = 30 mm ja tuohon saa niin satulaputken kuin ohjainlaakerinkin kaupasta.) Sen tuhoutuneen (romuna Laukkaselta ostettu osineen 20 eurolla) KuningasKulkurin pitkäputkinen etuhaarukkakin on yhä tuolla tallissa. Jos taas emäputken tekisi törkeään 1,5 tuuman ylikokoon, niin siihen saisi adaptereilla näitä 1 1/8 tuuman hiilikuituhaarukoita. Ja alamäkiajoon suunnitellun etulaakerin. Jos sellainen hiilikuituhaarukka cyclocrossia kestää, niin kai se kestää yhden tanakan miehen maantieajamisetkin. Paksun hiilikuituhaarukan ulkonäkökin sopisi paremmin yhteen paksujen runkoputkien kanssa.

Joku teräspuristi ehkä nyt kavahti, mutta kyllä minä voisin ajaa “tee-se-itse” runko + valmis hiilikuitu haarukka hybridillä. Ainakin nyt ensi alkuun. - Kyllä, minulla on yhä vielä joustava mieli. - Ei teräsrunko ole mitenkään suojeltu kohde. Päin vastoin, se kaipaisi kovastikin kehittämistä. Ne muhvit tulevat aikakaudelta, jolloin ainoa kestävä putki oli '30 -luvulla kehitetty mangaaniteräs, ja se on sen verran vaikea materiaali, että se oikeastaan ihan vaatii muhviin juottamisen. Muhvit kehitettiin siis syystä, eivätkä sen kauneuden takia. Nyt ovat ajat toiset, ja on kehitetty hitsausmenetelmiä, joilla hyvinkin anarkistiset rakenteet ovat mahdollisia. Ja on myös hoksattu tehdä se lyhyt vahvikerengas siihen hitsaussauman taakse. Se loppurakennehan on sitten tavallaan jo se “keskeltä ohennettu” putki. Putki menettää luujuuttaan juotettaessa. Se on se tosiasiallinen syy, miksi ne päät ovat paksumpia. Rakenteissa jännitykset myös kerääntyvät kulmiin, mutta se on minun järkeilyni mukaan ehdottomasti toissijainen syy putkien päiden paksuntamiselle. Vahvikerengas voi olla valinnaisen pituinen, ja eri nurkissa sen pituutta voidaan vielä vapaasti muuttaa. Halkaisee vielä sen vahvikkeen sitä päätä, mikä tulee keskemmälle päin, niin putkeen ei tule tarkkaa rajaa sille joustamiselle ja juuri se kohta ei rasitu niin paljoa, mihin sisävahvike loppuu. Kun itselleen nypertää, niin millään tuotantokustannuksilla ei ajankäytön suhteen ole yhtään mitään väliä.

Ajattelin siis nopeaa ja rumaa projektia, jota en kyllä kehtaisi kovin helpolla esitellä, mutta jonka kanssa voisin tehdä vähän rakenteellista experimenttiä. Josko näin tulisi vastaan pyörä, joka myös putkelta seisten ja mutkitellen ei sitten yhtään värisisi… Jopa tuo kohtalaisen raskas ja jäykkä 2,7 kiloinen Crescentin kilpurinrunkokin vähän värisee, mutta ei onneksi kovin paljoa. Istualtaan se ei tee sitä ollenkaan. Painoa on ehkä kertynyt minulle vähän enemmän kuin kilpureiden suunnittelijat yleensä olettavat… siihen voisi vastata tuollaisella 40-50 millin putkella tyyliin “kaivoi ojat nelinkertaiset” (viittaus on Runebergin runoon Saarijärven Paavo - kai Teitä on sillä kiusattu?) = Lisätään paksuutta ja sitä kautta jäykkyyttä niin kauan, ettei värise.

Yleisesti ajatellaan putken “lommahtamisriskirajan” olevan noin luokkaa 1 suhde 50 :een, joten millin seinämällä vielä 40 tai 50 millinen putki olisi teknisesti ihan käypäinen rakenne.

Sovitaan myös heti, ettei myöskään puhuta siitä rungon painosta mitään. Fysiikan lakien mukaan minun pitää tuottaa energia, joka vie eteenpäin sekä sitä runkoa että minua. Vaikka kilon lisäys siihen runkoon ei vaikuta ei edes yhtä prosenttia siihen meidän yhteiseen kokonaismassaan. Ja jokseenkin kaikki vastus sillä lenkillä koostuu ilmanvastuksesta, joka siis ei muutu yhtään mihinkään. Voin hyvillä mielin tulla siltä lenkiltä noin 3-7 sekuntia myöhemmin kotiin. Tai vaikka 10. Maantiellä pyörän paino ei ole kovin merkittävä asia.

Jos tuota runkoa ajaessa hiki lentää kuvitteellisesti enemmän, otan sitten sen toisenkin oluen janooni.

Pannaan tähän nyt hymiöitä. :sunglasses:

===

Tuosta hitsauksesta:

Tig hitsaus on metodi, joka varmasti tuottaa sen kaikkein “puhtaimman” liitoksen juuri sen takia, että suojakaasu on inertti jalokaasu ja se tikku voi olla melkein mitä tahansa. Ei kukaan tee esim. titaani lankaa miggiin (tai ei ole ainakaan itselläni vielä tullut vastaan) mutta puikkoina semmoisia erikoislejeerinkejä kyllä voi ostaa. Puikkoina kun voi ostaa melkein mitä tahansa. Niitä puikkoja on helppo tehdä ja laatuja löytyy joka lähtöön. Kyllä tiggi varmaankin on juuri erityisen kätevä silloin, kun kohde on vähänkään tuntematonta metallia ja siihen sitten valitaan vain puikoksi jokin yleismuotoinen runsaasti seostettu ja lisäaineistettu puikko. Lisäksi jos tiggi on huippukampe, niin virtaa voi ohjailla jalkapolkimella ja sen semmoista, mitä osaava ammattilainen osaa varmasti arvostaa. Lisäksi se ei sotke, ja mitään ei siis tarvitse lopuksi siitä hitsausalueelta edes siivota pois. Mutta: Ne kulut pelkästä siitä ilosta, että ne laitteet ovat edes omassa tallissa saatavilla, ovat vain jo sitä luokkaa, ettei homma enää edes kiinnosta menetelmänä. - Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista sanonta saattaa ehkä nyt sopia tähän… - Pakko myöntää. (Yleensä on motto kyllä tässä elämässä, että mitään en tunnusta.)

Minulla on ollut sangen lyhyen aikaa tuo puikkokone. Ostin kuitenkin niin ison, että silläkin pystyy edes vähän alumiinia hitsaamaan. Minimi koko alumiinille on semmoinen noin 160 ampeerinen, ja isompi on aina parempi. Alumiini vaatii runsaasti virtaa, ja sen puutetta ei voi millään ilveellä korvata. Pitäisi vain löytää niitä tasavirta puikkoja vähän halvemmalla, kuin K-raudasta 5 euroa / kappale. Kyllähän sen maasturin rungon tietenkin noillakin tikuilla korjaa, tai sen rikkoutuneen perämoottorin evän. Onnistuneen korjaamisen jälkeen tikut varmaankin tuntuisivat oikeinkin edullisilta. No, asiasta viidenteen… Talvi ja lumi tekivät tuhojaan puutarhassa tuollaisen pressukatoksen rungon kanssa. Päätin kokeilla korjata sen magin sijasta tuolla puikkokoneella. Alkuun homma tuntui jotenkin hankalalta, mutta vaihdoin puikon tyypin toiseen ja vieläpä uunitin ne puikot ennen käyttöä. (se suojapinnoite imee ilmasta kosteutta, ja se kosteus pitää ehdottomasti ihan erikseen poistaa siitä puikosta) Kylläpä homma muuttui aivan toiseksi, valokaari syttyi ja sammui kuin ajatus, ja syntynyt palko oli suoraan sanoen jopa kaunista. Kun kuonan rapsautti irti, niin alla oli hyvin eheä ja jopa kaunis paksu palko. Ehdottomasti ihan asiallinen. Ja kohde oli siis ruosteinen millinen kiinalainen noin tuuman paksuinen putki, jonka vain rälläköin kiiltäväksi. Lastoitin taittuneet runkoputket toisen putken säleillä, jota hain kierrätyskeskuksen roskiksesta olevasta putki hässäkästä, joka kai oli ollut jokin uskomattoman muinainen massiivinen printterivaunu. Pätkin putket sopivan mittaisiksi ja halkaisin putket pituus suuntaan puolikkaiksi kouruiksi. Käytin kokeeksi kahdenlaisia puikkoja, 1,6 millisiä ja 2,0 millisiä. Kummallakin pystyi täysin hitsaamaan kohdetta, jonka pohjapaksuus oli noin 1 millimetri. Niin paljon tuo invertteri ja sen nykyaikainen automatiikka auttaa, muuntajalla homma olisi ollut jo paljon hankalampaa. Ilmeisesti on niin, että muuntajalla (lue: vaihtovirralla) lämpökuormitus menee suhteessa 50/50 alustan ja puikon välille, ja tasavirta koneessa ja invertterissä se on ehkä luokkaa 70/30 sen puikon hyväksi. Päättelen sen siitä, että tigissä (lähde:wallius) tuo lämpösuhde on seuraava: 30% jää siihen mistä ne elektronit hyppäävät ja 70% päätyy sinne, mihin nuo elektronit hyppäävät. Kai se sama asia on puikkohitsauksessakin. Samoin keikauttamalla napaisuuden päälaelleen kahvan ja maadoittimen kesken se taas auttaa alumiinin hitsaamisessa, koska siinä taas se kohde vaatii paljon sitä lämpöä. Oli miten oli, invertterillä on helppo hitsata ohuttakin putkea ja läpi se ei pala, ellei valokaarta jätä yhteen paikkaan ja ala ihan ihmettelemään sitten asiaa puikko pysähdyksissä. - Tiedän, että jotkut jopa leikkaavat levyä ja putkea vähän hitsauskoneilla, mutta minä en tee niin. Kyllä se on syntiä. Se rassaa sitä konetta ja aika pahasti. Tuollainen on työkalun huonoa kohtelua. Lisäksi kone kannattaa aina ylimitoittaa, ja jos tietää mitä aikoo hitsata, niin käyttöaika suhteen pitäisi valitulla puikolla ja virralla olla aina sata prosenttia. Pienelläkin koneella voi hitsata paksummalla puikolla, mutta silloin koneen pitää aina välillä antaa jäähtyä ja jos se sitä ylimääräistä jäähtymisaikaa tarvitsee, niin se tosiasiallisesti tarkoittaa, että kone on vähän liian pieni. - Tämä on siis minun mielipiteeni siitä asiasta. Isompi on parempi. Tuokin asia on oikeastaan aivan itsestään selvää, kun sitä hetken ajattelee. Mutta - tämä oli siis johdantoa tähän: Ohueen kohteeseen ja ohuella puikolla riittää sangen pienikin kone. On pari nyrkkisääntöä aiheeseen oikea puikon paksuus ja kuinka suuri virta sille tulee löytyä siitä koneesta:

40A x puikon paksuuden milli. Esim. 2,5 mm puikko x 40A = 100A
60A x (puikon paksuus miinus yksi millimetri siitä) 2,5 mm -1,0 mm x 60A = 90A

Jotain tämmöistä siis. Kun ajatellaan kohteena olevan jokin pyörän rungon tapainen esine, niin ohuinkin saatavilla oleva puikko (ilmeisesti 1,6 millinen ?) on tarpeeksi isoa, jopa ihan yläkanttiin, siihen noin yhden millin paksuiseen kohteeseen, ja sitä ohutta puikkoa polttaa kyllä mikä tahansa aivan pikkuinenkin invertteri. - Nuo virrat ovat siis se minkä se puikko vaatii palaakseen kunnolla mitä tahansa alustaa vasten. Minä muistaakseni hitsasin noita kiinalaisia ja siis pyöränrungon mittoja muistuttavia katosputkia kokonaisuudessaan noin 40 ampeerin virralla. (noin neljäsosalla siitä, mihin kone pystyi.) Ja hyvin paloi puikko. Sangen pienikin kone olisi siis kelvannut tuohon, kaikista kai noista uusista inverttereistä ainakin 100 ampeeria irtoaa. Koska pieniä invertteri koneita irtoaa jo vähän reilulla satasella, niin en tosiaankaan enää suosittele, että kukaan ostaa enää minkäänlaista muuntajaa. Se on laitteena ja käyttöominaisuuksiltaan nyt vähän samaa, kuin se Campagnolo Cambio Corsa, se ensimmäinen tangolla ohjattu vaihteisto. Kiva kapine, kunhan se on vitriinissä. (tämä oli myös aasinsilta taas takaisin pyöräilyyn)

Tähän väliin nyt pitää heti sanoa, että ei ole ehkä hyvä ajatus ollenkaan sellainen, että menenpä ja ostan pienen invertterin ja turaan sillä pyörän rungon kasaan tuosta noin suit-sait-sukkelaan. Olisi ehkä hyvä päästä kokeilemaan hitsausta jossakin, ja olla siitä hitsaamisesta ensin muutenkin kiinnostunut. Jopa aika kovastikin. Sitten tuo voisi onnistua noinkin, siis pelkällä invertterillä ja siis niin, että se lopputuloskin olisi myös hyvä. Se kiinalainen maaseudun köyhyyttä paennut nuorimies ei hänkään luultavasti saa kovin kummoista opetusta sen hitsauskoneen käytöstä, kun hänellä aletaan teettämään sitä pitkää päivää sen koneen varressa… (siltä se jälki kyllä joskus näyttääkin.) - Kuitenkin: Kyllä länsimaisen koulutuksen saanut ihminen oppii aivan varmasti hitsaamaan, kunhan se asenne vain on oikea. Ettei nyt ihan ensimmäisen 30 sentin jälkeen ala ihmettelemään, että miksi se sauma ei ole niin loistavaa, kun se tekijä on muutenkin niin kaikin puolin pystyvä mies… Kyllä se asia kuitenkin vähän enemmän harjoittelua tarvitsee.

Jos jonkin romupyörän siivuttaa katkaisukoneella (lue: rälläkälle on tehty pidike, jossa se rälläkkä vain pystyy niiaamaan) lyhyiksi sentin kahden pätkiksi, ja nämä hitsailee takaisin toisiinsa kiinni käyttäen vaikka noin puolet semmoisesta 5 kilon ja 20 euron hintaisesta paketista niitä ohuita puikkoja, niin takuulla se valokaari syttyy ja sammuu sen jälkeen juuri silloin kuin haluaa, ja käsi osaa siirtää puikkoa sopivassa tahdissa. Ei tässä nyt sentään mistään elämää suuremmasta taidosta ole kysymys. Fiksu lukee kirjatietoa ensin, ja yrittää juuri tuollaisen hitsausvirhetaulun kanssa myös vähän ihmetellä niitä omia tekosiaan. Tämä on sen verran kaukana jostain fysiikan perusopinnoista, että tämä on aivan oma maailmansa, mutta ilmeisesti se hyvä teoria- ja koulupohja kuitenkin auttaa. Se ei vain ihan riitä. Pitää lukea myös ne käytännön ohjeet hyväksi havaituista hitsaus metodeista ja säälimättä koko ajan arvostella ja kritisoida sitä omaa saumaa.

http://www.esab.fi/fi/fi/support/upload/Hitsausvirhetaulu.pdf

Piti tuokin nyt pistää ihan uudestaan tuohon. Pyörää (sitä yleensä pyöreää esinettä siis) ei tosiaankaan tarvitse kenenkään enää keksiä uudestaan. Nuo neuvot kun tajuaa, niin tajuaa jo hitsaamisesta aika paljon. - Sanotaanko vaikka, että omaan käyttöön ihan riittävästi. Tietoa ei saa mistään suomi24 palstalta, eikä sitä tästä asiasta pidä myöskään edes yksivaihde.netistä ottaa, vaan se oikea tieto hankitaan kirjoista ja hitsausväline valmistajien dokumenteista.

Migmaggi menetelmä ja se hiilidioksidia käyttävä mag hitsaus on kuitenkin se menetelmä, joka on oikeasti tarkoitettu ja kehitetty nimenomaan juuri ohutlevy hitsaukseen. Se on sitä asiaa varten tehty ja tuotteistettu menetelmä. Kaupasta saa 0,6 millin lankaa ja se jos mikä on kuitenkin se oikea laatu jollekin millin paksuiselle pohja-aineelle. Minä yritin vain kertoa, että kokematonkin puikkohitsaaja ja harrastelija pystyy hitsaamaan myös puikolla putkia. Ja ohuitakin sellaisia, kunhan ensin vähän harjoittelee. - Mutta maggi on se laite, mitä minä suosittelen siihen hommaan, kun se on juuri siihen hommaan varta vasten tehty. Ja sen kaasu… kunhan selviää siitä koneen ja pullon ostosta, niin tosiaan: 5 tunnin jatkuva sauman paahtaminen maksaa siis pullon täyttönä 20 euroa. Se on hinta, jonka kyllä kestää. Nimittäin: kaasun virtaaminen kahvasta pysähtyy heti kun kahvan painaminen loppuu. Se viisi tuntia ei ole paja-aikaa, vaan se on tehollista aikaa kun se kone sylkee sitä lankaa ja valokaari palaa. Se on pitkä aika se 5 tuntia silloin.

Sananen vielä siitä migmagista: joissakin halvemmissa koneissa on aina virrat päällä siinä kahvassa. Koneesta puuttuu silloin esine nimeltään kontaktori. Se on kuin käsite rele, mutta vielä isompi ja vahvempi esitys siitä aiheesta. Kaikkiin koneisiin joista tuo kontaktori puuttuu, se voidaan kuitenkin niihin itse lisätä. Tuloksena on siis se, että lankaan tulee jännite vasta kun sitä kahvan liipaisinta painaa. Silloin saa rauhassa mallailla jo sovitella sitä tilannetta ensin. Osa ei ole edes kallis, kympistä kahteen ostopaikasta riippuen. Sen puuttuminen on taas liki idiotismia laitevalmistajan taholta. Tämmöistä tämä elämä kuitenkin on. 300 euron kone maksaa tehtaan portilla ulos myytäessä satasen, ja kun tehdaskin ottaa voittoa ja siellä on ihmisiä töissä, niin ne materiaalit maksanevat enintään 50 euron luokkaa. Siinä osapinossa se säästetty viitonen siinä kontaktorissa on voittoa sekin. Näin se menee. - Ja asiakas ihmettelee.

Polttimesta ja nestekaasusta: tuon pitkän polttimen ideana on juuri se, että kaasu palaa putken suojassa, sen sisällä, ja liika ilmansaanti ei turhaan jäähdytä palamisprosessia. Venturi muotoilu vain vielä parantaa sitä virtausta. Kuten ensimmäisen kirjoittamani viestin linkeistä näet, niin paranneltu tehopoltin mahdollistaa vaikka ahjohitsauksen nestekaasulla. Se on aivan eri sarjassa oleva poltin, kuin tavallinen tohosuutin. Käy katsomassa niitä linkkien takana olevia sivustoja. Minä vilpittömästi uskoisin, että tuolla tehopolttimella se juottaminen kyllä onnistuu. Siksi minä sen viestin ja linkit laitoin näkyviin.

Tuure

-.-

Yritin oikolukea tätä… jotenkin sitä vain herpaantuu… luin tuon edellisen viestin kuitenkin uudestaan: Se 0,5-1,0 millinen putki on ongelmallisempi asia kuin on millinen tai sitä paksumpi putki. Minä hahmotan kaikki omatekeleet tästä aiheesta alkaviksi noin yhden millin paksuudesta. Aivan… joku humu haluaa siis vaikka 0,5 millistä putkea. Minä luokittelen tuollaisen aineen joulumakeisen päällä olevaksi folioksi… öhh… nyt on pakko sanoa, että minä en osaa sanoa noin ohuiden putkien liittämisestä yhtään mitään. Valmiista sarjasta ja siis valmiista muhveista olisi kai turvallisinta aloittaa. Nestekaasu toho on halpa, ja vaikka (kun) ostaisi tuon kaupallisen hybridi polttimen, niin hinta laitteistolla on edelleen hyvin kohtuullinen. Suoraviivaisinta on yksittäistä yhden kerran ja projektin käyttöä varten vaikka ostaa ne Bauhausin kovajuotto välineet ja edetä kertakäyttöpullojen kanssa. Yksi pullopari opetteluun ja toinen pullopari jo siihen itse varsinaisen rungon juottamiseen. - Kannattaa kuitenkin perehtyä noihin tehopolttimiin. Joku muuten tuo sitä jo maahan tännekin, mutta hinta ilmeisesti tuplaantuu jenkkihintaan nähden. Onhan siinä tietenkin se rahti ja tullimaksu ja luultavasti myös alv. välissä… ehkei se hinta olekaan sitten ihan niin mahdoton. Katso:

Tuossa ketjussa on myös yhteydenottotiedot. Se poltin vaikuttaa minusta oikeasti ihan pätevältä laitteelta. Asiallinen homma, että nyt noita on siis jo Suomessa saakka.

Äkkiä sanoen se sähköhitsaaminen ei ole oikea menetelmä, jos kohde on reilusti alle millin paksuinen. En oikein uskalla suositella hitsaamista tuollaiseen. Millistä ylöspäin se hitsaaminen kyllä menee, ja vahvikerenkaan kanssa aivan varmasti. Lisäksi täytyy varoittaa, että mangaaniteräkselle (kuten Reynolds 531) on vielä omat niksinsä, mitkä se aine vaatii ihan siinä hitsaamisessakin. Kromi-molybdeeni on käsittääkseni paljon helpompaa hitsata, mikä on johtanutkin sen yleistymiseen.

Anteeksi, en muistanut tätä painojuttua ja sitä, että se pätee tietenkin myös toisinpäin. Minä tosiaan ajattelin rungon heti millin paksuiseksi vähintään ja päädyistään kahden millin paksuiseksi sen vahvistamisen takia. Menipä hukkaan pitkät kirjoittamiset…

-.-

Eiköhän sovita niin, että kukin taaplaa tyylillään, joku ostaa putkisarjan ja vie sen jollekin hitsattavaksi, joku ostaa pitkiä kankia starkista tms. ja kasaa siitä itse oma runkonsa.

Kaikki tyylit ja tavat varmasti yhtä hyviä.

Opettavaisia kommentteja tässä topicissa kaikenkaikkiaan linkkeineen päivineen.

Haaa!!!

Nyt se löytyi.

Tuure, mitäs ole mieltä tällaisesta vehkeestä??

Jos kerran italialaiset osaavat tehdä fillareita niin kai he osaavat tehdä myös kaasuvehkeitä. Minusta italiassa on muuten aika paljon kaasuosaamista.

http://www.tyokalukauppa.net/images/kem555am_big.jpg

Kaasuhitsaussarja kertakäyttöpulloilla KEMPER
• liekin lämpötila max. 3100 °C
• letkut 1,5 m
• täydellinen kaasuhitsaussarja
kertakäyttöpulloilla
• mukana paineenalentimet ja
takaiskuventtiiliilit
• happisäiliö KEM570
• kaasusäiliö Novacet KEM580
• vaihtoehtoinen kaasu KEM575
(liekin lämpötila max. 2850 °C)
• soveltuu pieniin juotostöihin, kuten
esim. kullan tai hopean juottamiseen
• varaosia/tarvikkeita:

  • happisäiliö KEM570
  • kaasusäiliö Novacet KEM580
    (liekin lämpötila max. 3100 °C)
  • kaasusäiliö Supergas KEM575
    (liekin lämpötila max. 2850 °C)
    Takuu: 1 vuosi
    119.00 €