ouryn perkeleet ja tupit eli gripit yleensäkin

Vähän aihetta liipaten, hommasin uudet ODI:n Elite Motionit kun aiemmin ajoin vastaavat aika loppuun vuosien ajan. No, uusien grippi oli ei-niin-yllättäen todella paljon raffimpi paljaaseen käteen kuin vanhojen ja kuluneiden, joten ei pystynyt pitämään. Saavat mennä mtb:hen tai talvelle.

Olen ollut tyytyväinen Herrmansin mustiin lukkogrippeihin. Paljon miellyttävämpi tuntuma kuin esim. Lizard skinin gripeissä ja kestävät pidempään.

Alussa niissä on tosi hyvä tuntuma ja olin ihan lumoutunut näistä kun olin ensimmäiset ostanut. Ostin lisää ja niitä on varmaan neljässä pyörässä. Siinä sitten tasaisesti kuluneet kun yritän käyttää pyöriä myös tasaisesti mutta nyt kaikki nuo ovat kuluneet todella iljettäviksi. Todella liukkaat, erit. sateella ja kuivalla vaan todella pehmeät ja niljakkaat. Kaikki kuluu joo mutta jatkossa mielummin jotkut joiden seos ei muutu ajan myötä tuollaiseksi vaan pysyy kovana. Mielummin saa vaikka chipata kuin että menee ällöksi. Biltsun lukkogripit vaikuttaa tähän asti todella hyvältä korvaajalta. Joojoo, Suomi laskuun hassama.

Tuossa ylempänä kehuin noita Herrmansin Double Rib Lockeja. Ja yhä olen tyytyväinen, vaikka onkin kuluneet. Toisin kuin Odeissa, tuntuu sateellakin ihan kohtuulliselta.

Mutta kuluttuaan kyllä kesähelteillä jäi käsiin aika hyvin mustaa möhkää.

Kokeilin myös Luna lockeja. Mutta ne on aika kovan tuntuiset. Toimii peruspyörässä kyllä.

Tätähän mä olen sanonut täälläkin! Ajaisin mieluummin ilman grippejä, kuin niillä jo vähän kuluneilla hermanseilla. Joku tituleerasi näitä jumalgripeiksi täällä aikaisemmin, mutta minä sanon että hah hah ja vmp.

Kumigrippien irroitukseen mieluummin jotain haihtuvaa liuotinta kuin öljyä. Jos grippejä meinaa käyttää uudestaan, ne pitäisi putsata öljystä ensin esim. spriillä tai bräkleenillä, joista sattumoisin molemmat ovat mainioita ohuestakin raosta juoksevia liukasteita jo irroitusvaiheessa. Voin luvata että kun raottaa ruuvitaltalla kahvan reunaa, sinne suihkaus jompaa kumpaa edellämainittua, vähän lempeää pyörittelyä, niin kohta se ruuvarikin etenee kahvan alla ja grippi lähtee kuin hauki kaislikosta. Ja säilyy hyvänä seuraavaa käyttökertaa varten. Myös asennusvaiheessa tosi hyvä apuri ja varmistaa kiinnipysymisen kun kontaktipinnat on puhdistettu. Asentaessa jos haluaa pelata varman päälle, niin esim motonetistä voi hakea grippiliimaa, ja/tai surrata päiden ympäri rautalankaa, jota varten ainakin odin ja renthalin gripeissä on erityinen ura päissä

2 Likes

Juu okei. Korvan taakse. Kiitti vinkistä. :handshake:

Jos pääset käyttämään kompuraa jossain, sellasella puhalluspistoolilla irrottaa gripit hetkessä ja ilman jälkiä. Itellä näin asennettuna kaikki gripit myös pysyy paikallaan ilman kikkoja/aineita.

Nykyäänhän on noita tubeless-pumppuja useassa taloudessa, semmosella luulisi ourynperkeleetkin ampuvan seinään.

Yks vaihtoehto on myös valita stemmi ja muut tankoon klämppäävät jutut avoimina ja liimata tupit paikalleen kunnes ne käyttöikänsä päässä leikataan irti.

Taitaa kaikki mun gripit olla erillisellä tangonpäätulpalla niin epäilen että kompuralla vaan tulppa lähtee kiertoradalle, muuten ihan fiksipirkka kyllä

Eiku se pistoolin pilli ujutetaa pari milliä sinne gripin alle, se grippi rupeaa lörpöttää ku pistoolista painaa hanaa ja samalla se pyörii ja liukuu helpolla. Ei väliä onko tulppia/ei, mutta pitää olla sellai pillipistooli esim. rengaantäyttö pistoolilla ei saa ilmaa gripin väliin millään.

Ai saakeli, tää ois kerrankin ollu asia joka selviää helpommin katsomalla video kuin lukemalla ja ymmärtämällä väärin :ddd

1 Like

Saksalainen se on mitannut tämänkin asian :nerd_face:

4 Likes

Semmosta oon nyt tässä miettiny, ku oon odotellu, että se käsidesi pikkuhiljaa haihtuis sieltä kädensijojen alta, että olisko sittenki pitäny laittaa silikonilla paikalleen ne gripit. Voisko toimia?

Joo, grippiliimaakin on olemassa, mut ku en nyt oo mikään liiman tai grippien suurkuluttaja, eikä taloudesta löydy sitä hiuskiinnettäkään, jonka liimaavuuteen en jotenkin muutenkaan suostu uskomaan.

käsidesi ei varmaan ole ideaali aine, kun siinä voi olla glyserolia seassa, ettei se kuivata käsiä. isopropanolialkoholi ois varmaan se oikea valinta. kokeile ja raportoi. oma kokemus on, et kumiset gripit imasee ulkona seistessään vedet väliin ja lipsahtaa sitten irti kanttarin yli keuliessa. foamigripit on siis ainoa oikea valinta vanhuksen herkille ranteille.

No mulla on yhdet foamigripit jääny laatikon pohjalle, ku en oo luottanu siihen miten ne pysyy kromatussa mp-tangossa kiinni liimaamatta. Jotenki pelottaa että hiki ja vesi pääsee sinne väliin sitte kumminkin, ni laitoin siihen pyörään sit lukkoversiot.

Vaahtokahvoilla olen ajellut yli vuosikymmenen ja joskus aika pitkään ja hankalissa oloissa. Olen asentanut hiuslakalla eikä koskaan ole lipsunut.

Käsidesi ei toimine, kannattaa ainakin katsoa tuoteseloste, jos sitä osaa tulkita.

Ite oon asentanu uusia huppuja käsidesillä hyvällä menestyksellä. Gripit asennetaan ehdottomasti kuivana nippareiden avulla.

Niin että sitä silikonia ei siis oo kukaan vissiin koittanu sitte?

Meni hermot pyörivien Renthalien kanssa, niin lopulta suhautin reilusti spray-liimaa väliin ja sujautin sujuvasti paikalleen. Oppivathan pysymään.

Pois ottamista en halua edes ajatella. Varmaan helpompaa vaihtaa koko tanko.