Navat

Kiinteä centerlock bongattu Sea Otterissa:

6 Likes

Kohta tänne ilmestyy joka kertomaan miten ylivertainen systeemi 6-pultti on ja miten noihin kuitenkin ajan myötä syntyy klappia jne. :grinning:

2 Likes

Whiten epäkeskotakanavassa mulla on hahlot ja rattaassa myös. Lukkorengas siinä vasenkätisellä kierteellä. Kerran se löystyi. Sen jälkeen ei ole löystynyt eli oletan että kyse oli vaan liian löysästä momentista.

Mutta kyllä mä silti pidän 6-pulttia ylivoimasena ratkaisuna. (Tämän sanon siitä huolimatta että mulla ei ole kierteellisen takarattaan kanssa koskaan ollu yhtään ongelmaa ja Whitenkin kanssa vaan toi yks enkä ole kiinteää 6-bolt takanapaa koskaan omistanut.)

1 Like

Niissähän on klappia uutenakin. Jarruissa vaan vääntö tulee yleensä samasta suunnasta, jolloin välys ei ole niin suuri ongelma, kun asentaessa voi ottaa löysät pois kiertämällä jarrulevyä myötäpäivään sen millin kymmenyksen mitä se uritus klappaa. Mut ei kai se ole kuin seteliä pinota jos haluaa tiukemmat toleranssit ja varmaan siellä on joku tullut ajatelleeksi asiaa jos on fiksillä ajanut kilometriäkään lukkorengas löysällä.

Pikkuisen sivuraiteilla muttei paljon, Andrew Majorilta mielenkiinnostelevaa pohdintaa/huolenkantoa 6-pultin tulevaisuudesta: Now Nigh Onto No Six-Bolt Hubs?!? (I Hope You Like Center Lock)

3 Likes

”And if you’re thinking “whatever, there are adapters to run six-bolt rotors on Center Lock hubs” - they ALL suck.”

Kirjoittaja jätti mainitsematta sen ilmiselvän seikan, että se ei ratkaise yhtäkään CenterLock-kiinnityksen ongelmaa, koska se adapteri kiinnittyy napaan, no, arvatkaapa vaan…

Voi vVitu nuo rattaat on kiine kierrenavassa…

1 Like

Eikö Center Lock -kiinnityksen uriin vois tiukkojen ja kalliiden toleranssien sijaan laittaa jotain tököttiä estämään lonksuntaa, jos ne kerran tuppaa jarrulevyn kiinnitystapanakin aukeilemaan?

Onko Centerlockien löystyminen ja lonksunta joku yleinenkin ongelma? Ei ole koskaan osunut omalle kohdalle. Fix-G lukkorengas avautui kerran ajossa mutta ei sekään johtanut mihinkään kriittiseen failureen. Fix-Glla ajoin noin 5 vuotta päivittäistä ajoa + muutaman talven fiksikrossia ja minkäännäköistä klappia en saanut syntymään vaikka ajoin hetken (ehkä muutamia päiviä) lukkorengas löysänä.

Kuten jo todettu, centerlockin lukkorengas on oikeakätinen ja jarrutettaessa voima kohdistuu koko ajan samaan suuntaan. Eli tuskin on centerlockien löystyminen ongelma siinä käytössä mihin ne on alunperin suunniteltu. Fiksikäytössä tilanne on eri kun voi sekä polkea että skidata. Eli nitkutusta tulloo.

Voisko palstan palkkamekaanikot kommentoida tohon Andrew Majorin kertomukseen löystyvistä center lock-jarrujen lukkorenkaista? Vain omia pyöriä huoltavalla otanta on niin suppea, ettei mitään hajua kuinka usein sitä tapahtuu (eikä mulla ees ole ollut CR-jarruja kuin vasta ehkä kaksi vuotta).

Meneks nää pari vikaa jo jarrutopin puolelle?

Siis häh. Ne CL-lukkorenkaathan on aina ihan helvetin piukassa se on hyvä päivä jos saa auki ilman otsasuoni/poskitärinä-momenttia.
Kannattaa nääkin laittaa kunnon momenttiin puhtaille rasvatuille pinnoille niin ei tuu ongelmia.

Yhdet Centerlock levyt oon asentanut, ohjeissa luki et ei sais laittaa rasvaa jotta levyihin ei menisi rasvaa. Voisikohan se rasva valua kastuessaan veden mukana levyihin?
Centerlock-fiksinapa tuntuu aika turhalta idealta, saman toiminnallisuuden saa Michen carrier systeemillä ja keskiötyökalulla kiristettävällä lukkorenkaalla perus kierrenapaan.
Onko niitten Michen carrier rattaiden kanssa ollut ongelmia vai onko ihan kelvollinen systeemi?

Voisko palstan palkkamekaanikot kommentoida tohon Andrew Majorin kertomukseen löystyvistä center lock-jarrujen lukkorenkaista? Vain omia pyöriä huoltavalla otanta on niin suppea, ettei mitään hajua kuinka usein sitä tapahtuu (eikä mulla ees ole ollut CR-jarruja kuin vasta ehkä kaksi vuotta).

En oo ikinä huomannut ongelmaksi, mutta meillä toisaalta ei huolleta maastopyöriä juurikaan joissa jarruihin kohdistuva voima on varmaan aivan eri ulottuvuuksissa kun peruspyörissä ja graveleissa yms. Voin uskoa että jollain 200mm levyllä ja nelimännällä kun junttaa niin voipi löystyä.

Ei ole itelleni myöskään osunu. Voihan olla että kirjoittaja on erehtynyt ja löystyneissä tapauksissa oli oikeasti vaan unohtunu kiristys momenttiin asti.

Tai sitten tää on samaa sarjaa 5-millisten pikalinkkujen löystymisen kanssa, eli tarpeeksi kovassa ajossa alkaa tapahtua mutta palstalla ei niin rajusti maastopyörän jarruja kurittavia kuskeja ole ainakaan näitä asioita kommentoimassa.

Siivosin vanhoja papereita ja löysin kuitin DT Hugi 240 -napaisista kiekoista, jotka ostin vuonna 2005, kun päivitin Trek Fuelini vannejarruisesta levyjarrulliseksi. Kyseiset navat pyörii edelleen alkuperäisin laakerein vaimon maasturissa.

Osaisko kukaan sanoa, että miten noi 9mm x 135mm akselit saa kestämään? Mulla on tuollainen michen takanapa, jossa on 6 nopeuksinen rataspakka. Vääntyy akseli muuten sitten ihan äärettömän helposti vai onko mulla navassa jokin vika?
Oon käyttänyt näitä.

Tollasta mut 9 millistä… Onko näistä olemassa jotain sellaista “vahvistettua” mallia?

Vaihdetakanavat on yleensä 10mm akselilla.

Jos oot “iso” henkilö ja sulla on joku ikivanha vaihdenapa jossa kierteet vapaarattaalle niin ne on kovia vääntymään joo. Semmoisessa navassa laakerit on navan rungossa aika lähekkäin ja vetopuolella sen jälkeen on vaan pitkä pätkä akselia joka ei oo tuettu yhtään mitenkään.

Hommaa “nykyaikasella” navalla oleva takakiekko tai jos ei onnistu, vaihda runkoon johon menee “nykyaikainen” napa.

Jep, mittasin näköjään väärästä kohtaa. Kierteen kohdalta onkin juuri tuo 10mm. En oo iso, oikeastaan vastakohta.

Se on juurikin tuollainen ikivanha vaihdenapa jossa kierteet vapaarattaalle.
Vaihtaisin kyllä nykyaikaiseen, mutta kun tuubit, vintage kilpuri, eroica jne… :grin:
Funtsisin vaan että jos tota jollain sais vahvistettua tai edes vähän parannettua. Tuntuu että noi on kierossa jo kun ajaa vähän huonompaan sillan liikuntasaumaan…

Ainoa hyvä juttu on että noi kierrepakat tuntuu kestävän muuten uskomattoman kauan.

Se parannus on laakerien siirtäminen ulospäin akselilla — eli napatyypin vaihto.

Samaan hengenvetoon todettava että meillä on taloudessa satunnaisessa käytössä ollu varmaan kymmene vuotta kolme eri pyörää jossa vastaavanlaiset navat (2 x Campagnolo, 1 x Miche) eikä oo kyllä akselit vääntyilly.

Hyvä kuulla että on toiminut, en menetä toivoa ainakaan vielä. Oisko se sitten ollut tuo weldtiten akseli jotain pehmosta materiaalia. Toinen vaihtoehto sitten on että oon vaan ajanut liian huolimattomasti kuoppiin tai hidasteisiin.

Käyn hakemassa tilalle vaikka shimanon akselin ja katson jos sillä jotain parannusta tulisi. Jos sekään ei kestä niin edessä taitaa sitten olla se napatyypin vaihto.

Kiitos vinkeistä. :slight_smile: