Navat

^näähän ne ois, aina vaan.

omaa sinkularunttausta ei 54-hampinen kestä ja päivittäis-/retkeilykäyttöön 36t on enemmän kuin riittävä. saattaisin laittaa jopa harvimman 18-hampiaisen.

tajusinpa muuten juuri, että oon ajellu hopen pro2 evo -takanavalla yli viis vuotta ympärivuotista päivittäispyörimistä ilman edes laakereiden vaihtoa.

DT350.
Hope on ihan saatanan äänekäs ja sit kun järkiinnyt Eaglesta ni voit vaihtaa vaparirungon hahlolliseen.

Tajusin tämän luettuani että fixin takakiekossa pyörinyt Pro4 etunapa tehdaslaakereilla… ööö… neljä vai viisi vuotta.
Fairlightissa Baliselta ostettu ties kuin vanha Pro4 takanapa josta en ole henk. koht. edes irroittanut vaparinrunkoa kolmeen vuoteen.

Nyt kävi sillai, että vanha luottokapine Hope Pro 4 ei tule näillä näkymin olemaan N3W-yhteensopiva, koska ilmeisesti Hope ei ole raahtinut lisensoida möykkyä.

Tarpeena olis pomminkestävyys, 32-reikäisyys ja N3W-häksättimien yhteensopivuus. DT350 olis kai se ilmeinen valinta, mutta vähän seksikkäämpi ääni olis kiva. I9 torch on käsittääkseni toimiva, mutta vähän ristiriitaisia läppiä lukenut vaparimekanismista.

Aattakee.

DT240
Ei sun kauniina ihmisenä mitään soidintanssia tarvitse soitella polkiessas, ja sitäpaitsi hiljainen vapari on uus äänekäs vapari.

2 Likes

Tilasin nyt toisen kolmeviiskymppisen DTn. Oisin kyllä mielummin ottanut XTn mutta en jaksanut perehtyä 142x12 → 135x10 konvertoimiseen. Kai se sit pitää laiskuuttaan maksaa kaksinkertainen hinta takanavasta…

Mulla on kans DT:n 350 ja 240, joissa molemmissa se perinteinen rachet, kestänyt hyvin. 240:ssä, jonka ostin käytettynä, takerteli vaparirungon laakerit syksyllä ja sen vaihdoin uuteen, muuten ei oo ollut mitään.

Shimanoissa pitäisi ymmärtää huoltaa laakereita useammin kuin ulospäin näkyvän tarpeen perusteella. Oon parista navasta ajanut kartiot kupruille, RS505 ja M8000, joista jälkimmäinen on edelleen ajossa kun vaihdoin sisukset.

Mahtaa olla vain 28-reikäisiä tarjolla, toisaalta kuidulle näitä rakennetaan joten ei se nyt mahdoton ajatus ole. Vaparihan pitää vain ääntä silloin kun sillä ei poljeta, joten…

oon tehny tässä muitten tyyppiliinien figejen kautta varovaisen kurkkauksen shimanon irtokuulanapa -maailmaan ekaa kertaa sitten leimatut ratanavat niin smoothit että eron tuntee ajossa -aikojen.

[ ] aion: peremmälle
[x] en aio: peremmälle

1 Like

Ja Ekar elämäntapa kiinnostaa. Oispa vitusti rahaa.

Ei voi muuta kuin srampat ja shimanskit kauppaan jättää. For reals italojen laatu ja tuntuma on ollut best, niin sijoitus on tehtävä.

Eaglet tuli speksattua jo. Googlailujen perusteella parhaiten toimiva “mullet”-drivetrain combo, joka mahdollista helposti suoralla tangolla ja dropilla. Itse nyt aluksi laittelen vaan tangonpäävaihtajan kanssa toimimaan dropilla. Ehkä jossain välissä tuunailen kahvan toimimaan ton kanssa myös.

DT 350 sitten on varmaan se hyvä valinta navaksi taakse. Eteen tulee luultavasti Sonin dynamoa, niin ei tarvitse valojen latailusta miettiä + voi vähän puhelinta/powerbankkia latailla myös pidemmillä reissuilla.

Tähän vaikuttaa kans kehän akustiikka jonkin verran! Tallissa on nyt ollut 350-napoja joku nelisen kappaletta ja kaikki mataliin boksikehiin kasatut kiekot on surinaltaan hyvin laimeita 18- ja 36-hampaisella räikällä, mutta lightbicyclen 45-millisissä kuitukehissä se 36z kuulostaa jo ihan siltä mitä laatukamppeelta odottaisi, eli kunnon määrätietoinen surina joka erottuu liikenteen melusta, muttei ärsytä liikaa kun jossain hiljaisemmilla sivuteillä laskettelee alamäkeen.

Näitä viimeisimpiä maantiekiekkoja speksaillessa kiinnitin äänimaailmaan huomiota enemmän kuin kehtaisi ehkä myöntää, mutta ehkei tässä seurassa tarvii häpeillä :cowboy_hat_face:

Se 36-hampainen tulee käsittääkseni 350-navoissa nykyään stokkina

1 Like

Nyt on kyllä todellista tietäjät-osastoa, joten 350:t meni shortlistille!

Pakka vaikuttaa ääneen kans selkeästi, kevyt spiderin varaan rakentuva pakka kanta ääntä paremmin kuin joku semmonen raskas jossa jokainen ratas on kokonainen levy jotka on vain niitattu nippuun.

1 Like

näistä ei muuten meinaa oikein ottaa selkoa, tai ainakin aiemmin oli ohuesti hämmentävä meno. itellä oli vuos sitten ostetussa 240-naabelissa 18t-levyt, vaikka luulin, ettei moinen olisi mitenkään mahdollista. ja 350-sarjalaissa ollut sekä 18- että 36-hampista. jos väliä, kannattaa kysyä/tsekata.

äänistä puheen ollen, niin hopen hidasvetosempi on oiva kellon korvike, varsinkin kapeissa, korkeiden kivitalojen reunustamissa ympäristöissä.

Työmatkapyörä seisoi sattuneesta syystä kuukauden tallissa käyttämättömänä ja ajoa tuli vaan Cruzille ja Kongalle, joissa suhisee jotkut onnettoman hiljaiset vaparit. Tänään kun polkaisin Karate Monkeyn liikkeelle ja vanha kunnon Hopen Pro2 Trials alkoi rallattaa, niin kyllä mieltä lämmitti.

1 Like

^hui. toivon trialinapa pitää jo siinä määrin meteliä, ettei tee oikeastaan mieli coastailla lainkaan.

Voihan vitun vitun vittu ku vituttaa. Yritin saada konelaakereita ulos vanhan Hopen XC-takanavan vapaarattaan rungon sisältä. Runko on terästä ja laakeri istuu tiukassa. Vaikea päästä lyömään oikeassa kulmassa kun pitää lyödä sisämmän laakerin sisäkehän läpi ja siellä on vielä semmone holkki välissä joka pitää aina nykertää vähän syrjään. Täl viisiin:

Videossa hommaa onnistuu 10 sekunnissa. Mä yritin valehtelematta tunnin. Ei liiku ulompi paskapää mihkään. Tai no ehkä se liikku millin. Onnistuin lisäks jopa tuhoamaan sen varaaparattaan rungon toisen pään jossa on koneistetut lovet niille jousitetuille väkäsille joiden nimeä en edes muista ku oon niin poikki. Itkettää.

Haa lähtihän se laakeri vihdoin. Lenkillä sattu sopivasti kohdille putkiremontissa olevan taloyhtiön roskalava josta kävin noukkimassa harjateräksen pätkän. Käyttämällä sitä työkaluna (ja pitämällä huolen että paukuttelin aina vuorotellen laakerin vastakkaisille puolille) onnistuin. Puuh.

Itse asiassa se vapaarattaan runkokaan ei ollut ehkä ihan pilalle saakka mutiloitu nyt kun tarkastelin sitä vähän vähemmän masentuneena.

3 Likes

Aloin korjaamaan klappia Shimanon hinnat alkaen maastonavasta 410-B, mutta siellä olikin konelaakerit #pettymys