Navat

Mulla ei oo hajua mitä kokoa Michen vanhojen vaihdenapojen kuulakoko on alunperin ollu? 1/4"? Jos kyllä niin sitten kai menis Shimanonkin akseli kartioineen päittäin.

Näyttäis olevan 6,34mm eli juurikin tuo 1/4". Olisko niitä nyt ollu 9 kpl / puoli. Luulen että menee melkein suoraan tuo shimano. Mulla on noi kartiot kyllä ihan käypäset vielä, mut toki sellainen akseli myös menee jossa tulee ne kartiot mukana. Näytti olevan nopeasti katsottuna ainakin 146mm saatavilla jossain kaupoissa. Siitä joutuu sentin poikkasemaan.

Koska napa on liian kulunut? Onko juuri ja juuri silmällä havaittavat ja kuulakärkikynällä tuntuvat “kraaterit” game over?

Yllättävänkin kulunut naabel saattaa olla ajossa ihan ok. Ei auta kuin laittaa reilusti rasvaa ja kasaan ja kokeilla.

Kertokaas, kun allekirjoittaneelle on DT:n navat uusi juttu, niin mulla on ratchet-versio DT350:sta ja värkki pitää omituista “huojuvaa” ääntä polkiessa. En ole keksinyt mistä tuo voisi olla peräisin, mutta vaparirungon mukana tuli sitten ratchetin kalikat pihalle.

Kasasin systeemin kuten kuuluukin, eikä siellä nyt mitään älyttömiä rasvakerroksiakaan ollut, mutta ääni pysyi.

Onko tämä nyt ominaisuus, jonka kanssa on vain elettävä?

Mulla 240 classic pitää vapaalla kanssa semmoista huojuvaa ääntä, eli ei tasaista siritystä. Alkuun ihmettelin, nyt oli jo pois mielestä. Oisko jotain tekemistä ton kanssa… :thinking:

Sama homma 240 ratchetissa.

1 Like

Joo siis mulla se ei exp 240 kanssa

Siis nimenomaan polkiessa eikä rullatessa?

Mun mielestäni navan kuuluisi silloin olla hiljaa mutta en tunne just näitä malleja.

Siis nimenomaan näin, mkä lie aivopieru.

Jos tosiaan rullatessa meinaat, niin voin vahvistaa tuntemukset kahden 350 18t ratchet navan kokemuksella.

Ittellä kans kivasti hitsautunut maastopakka kiinni tohon vaparin alurunkoon. Lähtee koko paketti irti kiekosta kun yrittää ottaa pakan irti.

Laitetaas vielä edit tähän: Oon kyllä muutoin erittäin tyytyväinen tuohon napaan. Hiljainen, rullaa kuin unelma vieläkin kaikkien talvien jäljiltä, ja huolto on helppoa. Hommasin teräsrunkoisen maantievapaaratasrungon, johon siirrän ton maastopakan joskus prikan kera. Eipä ole tarvinnu / jaksanu vielä. Että elä nyt käy heti luopumaan siitä, toihan on hyvä napa kuin mikä.

1 Like

Okei, eli ominaisuus on. Voi paska.

Tulin vaan tähän väliin kertomaan että kaikki epätasaisesti pörisevät DT Swissin navat ja niiden ympärille rakennetut kiekot voi tuoda mulle, ihan ilmaiseksi! Hoidan sitten asianmukaisesti ne kierrätykseen. Yksityisviesti tavoittaa.

5 Likes

Tutkitaan jos navalle tarvitaan jatkosijoituspaikka, kehän ajattelin pitää itselläni :smiley:
Ekar-yhteensopiva, j-bend -napa taas haussa.

Hyvä. Luonto kiittää!

^^Riippuu tietysti millaista ääntä tarkalleen haet vapaarattaasta, mutta eikö surinaa saa hiljaisemmaksi jos sen rasvaa vähän huolellisemmin?

Eihän toi DT nyt pidä oikein mitään ääntä, mutta toi oudosti ilmenevä hetkittäinen toistuva humina harmittaa. Kunnon Hope Pro4 rallatus olis kova, mutta kun eivät tee Ekarille runkoa.

Jos yhtään lohduttaa, niin mun Shamal N3W-napa pitää kans tollasta aaltoilevaa ääntä. Ajoittain vähän ärsyttää, mutta ei oo onneksi kauhean äänekäs.

1 Like

BlockquoteLaitetaas vielä edit tähän: Oon kyllä muutoin erittäin tyytyväinen tuohon napaan. Hiljainen, rullaa kuin unelma vieläkin kaikkien talvien jäljiltä, ja huolto on helppoa. Hommasin teräsrunkoisen maantievapaaratasrungon, johon siirrän ton maastopakan joskus prikan kera. Eipä ole tarvinnu / jaksanu vielä. Että elä nyt käy heti luopumaan siitä, toihan on hyvä napa kuin mikä.

Ei se huono napa ole, mutta tuollaiset typeryydet ottavat ihan tolkuttomasti nuppiin kun tarkoitusena on pitää ns. helvetin varmaa pyörää, joka ei tee omituisuuksia. Siksi just j-bendit ja muokattavuus on ihan helkkarin tärkeitä. Campan romut taas on mulla niin fit’n’forget, että jos nyt joku olevinaan laatunapa hoitais homman himaan asti. Mutta ei.

1 Like

Jos DT:stä parempaa haluaa, niin sit Onyx. Luulis löytyvän myös Campan spline. DT Rachet pitää liki aina aaltoilevaa ääntä. Sopivat rasvat/öljyt, niin on liki äänetön.