Navat järjestykseen...

Luulen että tällä palstalla on aika kattavasti tietoa eri navoista, mutta on se ainakin pirstaleina eri ketjuissa.

Napojen valintaan tarttis saada siis apua…

Parhaat…
Paskimmat…
Keveimmät…
Painavimmat…
Hinta/laatu…
Käyttökokemukset…

Merkkejä näyttää olevan reilusti… Novatec, All-City, Miche, Dia-Compe, Halo, Surly, Leafcycles, Sram, Charge, White Industries, Profile, Paul, Suzue, Velocity, Phil Wood, Fixie inc, Campa…

ps. Kyllä käytin hakua… :slight_smile:

Katukiekot vs. Ratakiekot -keskustelu

Napojen valinta -otsikolla

Voisko tähän tekassa jonku äänestys hommankin samalla?

Dimensionit ja Surlyt on ainakin aika heikkoja vaikka ne taitaa olla myös kohtuu halpoja.

dimensio/formula/all city/muutama noname ovat melkolailla samalta tehtaalta ja aikas hyviä hintaansa nähden. Surlyt ovat kyllä aika heikkoja.

Dimensionit, on onet yms. on ihan toimivia, mutta matsku lienee pehmeähköä, kun niitä kierteitä korkkaa aina silloitällöin. Se kyllä lienee asentajankin vika usein.

Dimensioneissa tuntuu laakerit menevän aika vauhdilla. Tai sitten vain odotan niiltä liikaa. Noissa kuitenkin se laakeri on ilman erillistä suojaa heti ensimmäisenä elementtejä vastassa, kun taas monissa muissa navoissa on ainakin joku pölysuoja siinä edessä(esim. Micheissä jonkunlainen pölykuppi ja Pauleissa ja Profileissa tais olla laakeria vasten melko tiiviisti istuva sorvattu alumiininen palikka kierteillä), mahtaako tolla olla huomattavaa vaikutusta laakerien kestoon? Phileissähän ne laakerit on samallatavoin suojatta kuin noissa halpiksissa ja ilmeisesti kestää hyvin? Onko käytännössä siis kuitenkin kyse vain siitä riittävästä määrästä vaseliinia laakerin sisällä, mikä noista halvoista vakioista/varaosista usein puuttuu?
Laakerit niissä kaikissa tullee jostain laakerifirmalta, saattaahan niissäkin olla eroja, mutta kaikki kuluu kuitenkin, eikä uudet maksa paljon.

Mikä Surlyissä on heikkoa? Laakerit? Navan runko? Sitä laakereiden säädettävyyttä joku on moittinu hankalaksi…

laakerit ja niiden koko.

Voiko näitä mitenkään jaotella…

Smurf - 7:49, 14.7.2010 » dimensio/formula/all city/muutama noname ovat melkolailla samalta tehtaalta ja aikas hyviä hintaansa nähden.
System Ex tais kuulua vielä samaan "tuoteperheeseen". Mulla on ollut Konassa sellaiset ja hyvin pyörivät edelleenkin. Takanapaan tuli klappia viime vuonna, mutta siitä selvittiin laakereiden vaihdolla. Kustansi jotain 10 euroa.

Michen isolaippaiset navat toimii ihan kivasti, joskin se että laakereita saa silloin tällöin olla säätämässä ärsyttää, koska onhan niissä ny kuitenkin konelaakerit. Kivan näköiset, mutta painavat. Lukkorengas on jotain kikker standardia ja kierteet aika karkeatekoiset, mikä aiheuttaa lievää ahdistusta.

kyttyra - 8:53, 14.7.2010 » Lukkorengas on jotain kikker standardia ja kierteet aika karkeatekoiset, mikä aiheuttaa lievää ahdistusta.
Ranskalaista tiemmä. Saako niitä sUOMI MESSENGER lukkorenkaita muuten joskus jostain?

Eikö kukaan uskalla nimetä omaa ikiaikaista haavetta/suosikkia… Ei tainnu tuolla “älä osta” -ketjussa olla mitään navoista.

Viimeaikaisiin kokemuksiin perustuen Mackit o helemee, kunhan jaksaa vaan odotella väh. 3kk niiden sorvausta.

NKOTB - 7:19, 18.7.2010 »
kyttyra - 8:53, 14.7.2010 » Lukkorengas on jotain kikker standardia ja kierteet aika karkeatekoiset, mikä aiheuttaa lievää ahdistusta.
Ranskalaista tiemmä. Saako niitä sUOMI MESSENGER lukkorenkaita muuten joskus jostain?
sUOMI mESSENGER-lukkorenkaita sai komponenttikirpparilta ja tulee saamaan seuraavaltakin.

Ei ole paljoa järkeä yrittää laittaa napoja jonkinlaiseeen paremmuusjärjestykseen mutta hinta/laatu/customointi-optiot/bling factor -suhteeltaanMackit ovat vaikeat voittaa.

Toisaalta mun salaisella toivomus/ostoslistalla on ollut jo pitkään vanha Mavic Piste -napapari.
http://lh3.ggpht.com/_kSZskQcxJa0/SqExyKGZtoI/AAAAAAAAJAo/pEp3EU-I1gc/MAVIC%20Hubs.jpg

^ arvaa mita ma juuri puran ja putsaan :slight_smile:

Mun toivomuslistalla on Zipp ja Royce.

Mitä mitä! Miulle kans Mavic Pista pari.

Navoissa tuntuu selkeästi valmistaja jako:

Hyviä runkoja voi saada taiwanista sopimusvalmistajalta, joihin vaan laitetaan uudet decallit.

Navoissa tuntuu olevan että parhaat tehdään omassa tehtaassa. Ja todelliset mestarit ovat käsittelemässä metallia eikä 7,50€ tunnilta kesämies. Esimerkiksi alumiinisissa levyjarru navoissa joita käytetään DH tai xc puolella lämpöarvot ovat aivan käsittämättömän suuret: Kun tulet mäkeä alas ja pyörä ja mies painaa yhteensä sata kiloa. Jarrutusvoiman kohdistuminen yhteensä noin viiden neliösentin alueella aiheuttaa tolkuttoman kuumuuden. Levyn pintalämpöhän voi olla 200 astetta tai jopa päällä. Tämä on tietenkin hetkellistä, levyt ovat ohuita ja jäähtyvät nopeasti. Suurin osa lämmöstä johtuu napaan, kuumentaen sitä, aika harvoin navoissa on mitään jäähdytys elementtiä mukana, joten lämpö menee myös laakereihin. Lämpö metallissa= lämpölaajentuma! Laakerit ja napojen runko on tehty eri materiaaleista, jolloin niiden ominaisuudet ovat erilaiset, teräs ja alumiini tai jokin muu yhdistelmä. Kun napa, joka todellakin on pyörän tärkein osa, on tehty alakerrassa eikä kiinassa, niin materiaalin laadun valvonta on huomattavsti helpompaa. Kun asita tehdään itse niin, ne tehdään vain omaa napaa varten, ei massa tuotantoon. Nykyään on hyvin tavanomaista että tehdään paljon samoja komponentteja, joita sitten käytetään eri navoissa vaikka ne eivät ihan täydellisesti sopisikaan yhteen.

Eli tästä pitkästä alusta voidaan juontaa tälläinen jako:

Paras viidennes: Tehtaat tai pajat jotka vamistavat osansa itse ja suurella ammattiylpeydellä. Sekä vain napoja tai laakerillisia osia pyöriin. Hinta on kova ja saatavuus voi olla joskus vaikeaa.

Toisiksi paras viidennes: Suuret komponenttivalmistajat, kuten Shimano, SRAM tai Mavic. Eivat ehkä valmista osiaan omilla tehtaillaan, mutta pitkän perinteen ja jatkuvan tuotekehityksen kautta osaavat valvoa laatuaan sekä tuotteiden valmistusta. Yleensä helppo saada varastotavarana missä päin maailmaa vain. Hinta haitari on todella suuri, alapään tuotteet alkavat olemaan seuraavaan viidennekseen kuuluvia.

Keskimmäinen viidennes: Oman merkkiset navat ja suurten tehtaiden halvemmat mallit. Oman merkkiset navat pyörissä ovat yleensä ottaen hyviä, ei loistavia mutta kohtuu hyviä. Niillä tavallinen pulliainen ajelee ihan mielissään. Ne tehdään samoissa alihankita puljuissa taiwanissa kuin Shimanon DEOREtkin. Kylkeen vain tulee Cannondale tai Kona. Tavallaan asiassa on vain kyse monistamisesta.
Hinta on jo kohtuu edullinen.’

Toisiksi viimeinen ja viimeinen neljännes:
Kaiken maailman alaarvoiset Prässäämällä ja halvalla tehdyt Formulan rutkut ja Bilteman tuotteet. Joka ikinen lasten pyörän napa minkä ikinä olen nähnyt, sekä lasten vaunujen renkaiden navat. OVat jo jotain niin alhaista pohjasakkaa että tälläistä ei kannata ikinä ostaa.

Hinta kyllä kertoo paljon, katso vaikka CRC:n napa valikoimaa niin parhaat maksaa hunajaa mutta huonoja saa halvalla, Jossain merkeissä on aina ilmaa nimessä mutta pääsääntöisesti hyvyys sekä hinta ovat lineaarisia. Hyvät kestää ja toimii, niitä tarvitsee rukat paljon vähemmän kuin huonoja.

ChainThug - 19:54, 18.7.2010 » ^ arvaa mita ma juuri puran ja putsaan :-) Mun toivomuslistalla on Zipp ja Royce.
Jassoo. Jäbän tuntien seuraavaksi vedät ne sitten maalitusseilla seepraraidallisiksi.
Hude - 20:20, 18.7.2010 » Jossain merkeissä on aina ilmaa nimessä mutta pääsääntöisesti hyvyys sekä hinta ovat lineaarisia. Hyvät kestää ja toimii, niitä tarvitsee rukat paljon vähemmän kuin huonoja.
Oon muuten paljon samaa mieltä, mutta tämä viimeinen väittämä ei ratanapojen tapauksessa pidä suoranaisesti paikkaansa. En ole hyvin säädettyä ja rasvattua Dura-Acea herkemmin pyörivää ratanapaa nähnyt (toim.huom. Recordeja ei ole käsieni kautta kulkenut), mutta täysin suojaamattomana se voi olla melkoisen työläs, tai lyhytikäinen, katukäytössä.
Hude - 5:51, 19.7.2010 » Toisiksi viimeinen ja viimeinen neljännes: Kaiken maailman alaarvoiset Prässäämällä ja halvalla tehdyt Formulan rutkut ja Bilteman tuotteet. Joka ikinen lasten pyörän napa minkä ikinä olen nähnyt, sekä lasten vaunujen renkaiden navat. OVat jo jotain niin alhaista pohjasakkaa että tälläistä ei kannata ikinä ostaa.
Formulan rutkuja en kyllä lukisi tohon joukkoon. Riittävän onnistuneesti koneistettuja kappaleitahan nuo tapaa olla, akselit tuntuu kestävän ja ratanavoissa laakereita on turha vertaillakaan, kun ovat kaikissa konelaakerillisissa kuitenkin niin samantasoisia ja suojattuja irtokuulallisia ratanapoja ei kai tehdäkään.
SuicideHub - 6:08, 19.7.2010 »
Hude - 5:51, 19.7.2010 » Toisiksi viimeinen ja viimeinen neljännes: Kaiken maailman alaarvoiset Prässäämällä ja halvalla tehdyt Formulan rutkut ja Bilteman tuotteet. Joka ikinen lasten pyörän napa minkä ikinä olen nähnyt, sekä lasten vaunujen renkaiden navat. OVat jo jotain niin alhaista pohjasakkaa että tälläistä ei kannata ikinä ostaa.
Formulan rutkuja en kyllä lukisi tohon joukkoon. Riittävän onnistuneesti koneistettuja kappaleitahan nuo tapaa olla, akselit tuntuu kestävän ja ratanavoissa laakereita on turha vertaillakaan, kun ovat kaikissa konelaakerillisissa kuitenkin niin samantasoisia ja suojattuja irtokuulallisia ratanapoja ei kai tehdäkään.
Olin hiukkasen pettynyt omiin vanhoihin formuloihin, joita piti kiristellä 20 km välein. Ne kyllä olivatkin jotain armotonta pohjasakkaa polkupyöräilyn maailmassa.

Järjestely oli nyt ihan vain omien mielipiteiden toitottamista, ei saa ottaa vakavasti mutta kannatta tehdä ihan omakin, ja teitenkin laitta muidenkin nähtäville.