n00bie-kysymykset 2013 - Ensimmäistä sinkulaa/fiksiä/konversiota pohtiville

Oho, siinähän olikin sellaset. Enpä katsonut niin tarkkaan, kun joku tuota yksärillä mulle suositteli… :frowning:

http://img593.imageshack.us/img593/8418/fiksii.png

Alkaa taas tulla niin alkupään juttuja, että kannattaa tuo fiksi-info edes lukaista läpi.

Cubessa on epäkeskokeskiö.

Epäkesko keskiö. Kertokaa lisää!

EDIT. tässä oli ensin jotain hipsterikitinää. :slight_smile:

Uuh, hipsterkortti. Mittaapa se takanavan leveys uudemman kerran, jos se merkittävästi poikkeaa shimanon speksistä (132-135mm), niin sitten kyllä lupaan tehdä spedeläpsyt ja kantaa hipsterin kylttiä ilomielin.

Takahaarukan leveyksistä siellä puhutaan ehkä aavistuksen kapeassa sektorissa, mutta perusajatuksena nyt tuskin on ollut, että sinne kerättäisiin kaikki erikoistapaukset alalajeineen.

^^Hyvällä asenteella liikenteessä höhö

Itse olen saanut kolme ajokuntoista pyörää aikaiseksi kysymättä foorumilta yhtään mitään. Vaatii vähän omaa mielenkiintoa ottaa asioista selvää, eikä odottaa että kaikki ratkaisut annetaan valmiina. Tälläkin palstalla infoa niin paljon kuin vain jaksaa lukea. Onnea sinulle valitsemallasi tiellä, kyllä se siitä.

:slight_smile:

edit. jaahas siellä editoitiin viestiä jälkikäteen.

Häiritseekö newbiekysymykset oikeasti niin paljon? :slight_smile:

Eivät sinällään, vaan samat kysymykset uudestaan ja uudestaan kun niihin on vastaukset kerätty tonne fiksi-infoon. Kyse ei siis ole sun kyssäreistä yksinään vaan jokakeväisestä ilmiöstä jossa toistellaan läpikäytyjä asioita.

Jos jotain ei tiedä, sitä on ihan ok kysyä. Sen jälkeen kun kysyjälle on kerrottu mistä tietoa saa kattavasti, niin kannattaa varmaan hakea/lukea sitä tietoa ko. paikasta itse, eikä enää pyytää jotain toista lukemaan sitä tietoa sieltä sun puolesta.

yt,

Simo

Edit: hidas. rtz:lla ihan sama pointti.

Juu fiksi-infoa on luettu kovasti, mutta siellä ei tosiaan noista leveämmistä takahaarukoista sanottu mitään.

Mielestäni täällä tuli jo ihan hyviä vastauksia. Itselleni ei kuitenkaan osunut silmiin, oletko tekemässä kiinteävälitteistä vai sinkulaa. Kiinteä on helponta tehdä rungosta, jossa on 120mm-126mm perä “hymynaamadropein”. Sinkulan saa helposti mistä vain ratasvaihteellisesta. Mielestäni kannattaa myös miettiä, mitä haluat pyörältä. Haluatko esimerkiksi kapearenkaisen maantiepyörän vai läskimmät kumit, lokarit ja tarakan. Mitä tahansa ei kannata ruveta väkisin konvertoimaan, koska rahaa palaa kuitenkin.

Tää oli aika olennainen vastaus, kiitos! Nimenomaan fiksin haluan, joten se viimeistään rajannee Helkaman ulos. Joku voisi kyllä mun mielestä just tuon verran lisätä haarukka-asiaa infoon.

Kirjoitin helpoin, koska suurin osa valmiista varsinaisista kiintsarikiekoista on 120mm takanavoilla. Google väitti, että helkamassasi olisi shimanon nexus 8, joka puolestaan olisi 132mm eikä 150mm leveä. Jos näin on, niin tuohon kävisi 135mm levyjarrunapa, johon ruuvataan ratas jarrulevyn tilalle. Eli tähän asti helppoa ja halpaa, mutta turvallista fiksikäyttöä varten navassa pitäisi olla pulttiakseli yleisempien pikalinkkujen sijaan.

basst0r1 - 8:36, 16.4.2013 » Häiritseekö newbiekysymykset oikeasti niin paljon? :)
Piti käydä oikeen tsekkaamassa etten vaan itse ollut samanlainen vuos sitten. Anteeks jos olin. Mut ääni sille, ettet rupee raiskaan bisnespyörää vaan myyt sen ja hankit niillä rahoilla ekan kompliitin (valmiiksi kokonainen muotipolkupyörä) niin pääset kokeileen lajia. Konversiot on vaan köyhille opiskelijoille joilla on hirvee hoppu päästä iskeen tyttöjä fixillä.
Monarkki - 9:57, 16.4.2013 » Konversiot on vaan köyhille opiskelijoille joilla on hirvee hoppu päästä iskeen tyttöjä fixillä.
Fuck..

/Fixin pillun toivossa mutta sekään ei auttanut

Kyllä mä väitän, että kun tätä porukkan sukupuolijakaumaa katsoo niin helpommin fiksillä sais munaa.

Ja kaikkihan tietävät että skidaus on köyhän (hipster vaihtoehtoisen) miehen käsijarru.

Saanti +1

Edit: emmä osaa

konkeli - 10:21, 16.4.2013 » Kyllä mä väitän, että kun tätä porukkan sukupuolijakaumaa katsoo niin helpommin fiksillä sais munaa.
Word.
konkeli - 10:21, 16.4.2013 » Kyllä mä väitän, että kun tätä porukkan sukupuolijakaumaa katsoo niin helpommin fiksillä sais munaa.
Höh, hölmö. Tässä porukassa on miehiä enemmän, mutta eihän niiden fikseihin ihastuneiden tyttöjen tarvi itte ajaa! Pääasia että ovat lukeneet muotiblogeja ja ymmärtävät fiksien olevan muotia niin ne tulee täältä kattoon ajankohtia kokoontumisille ja tulee sinne etsiin pyöräileviä uroita. Sama ku sanois, että muotifoorumeilla pyörivät naiset saa vain töttöröö kun foorumit on täynnä naisia.

T: Soléa tai oman pyörän karkkiväriin maalausta harkitseva

Herne - 10:25, 16.4.2013 » Ja kaikkihan tietävät että skidaus on köyhän ([s]hipster[/s] vaihtoehtoisen) miehen käsijarru.
Ei köyhäl oo varaa skidaa. Siks kaks jarrua fiksissäkin.