My First Fixie

markkuj, mun eka fiksi nyt sattuu olemaan syksyltä 2008 enkä varmaan ole ainoa myöhään herännyt. oikeestihan me ollaan kaikki paria lurkkaavaa ratavanhusta lukuunottamatta myöhäisheränneitä

Keväällä 2008 kun asustin saksanmaalla Potsdamissa, Berliinin kupeessa, innostuin fixeistä ja pyörien kasaamisesta yleensä ja päätin rakentaa fixin. Ebayn ja muutaman paikallisen kaupan kiertämisen jälkeen sain pyörän kasaan, minimibudjetilla. Heti kun pyörä oli kasassa otin siitä seuraavan kuvan, ennenkuin ajoin metriäkään. Ketjukin on komeasti kireällä! :smiley:

http://koti.kapsi.fi/~jfk/kuveja/fahrrad19.jpg

Kesän saksassa ajeltuani totesin että fixit on kivoja ja kävin Keirin Berlin liikkeestä tilaamassa kunnon rungon ja muutamia muita osia ja tein niiden kanssa paluun suomeen. Kuvan osista käytössä enää kiekot, bullhornit ja jarru. Vanhaan runkoon, josta siis maksoin 40e kiinnitin lapun “Kostenloss” ja jätin asuntola pyörävarastoon. Ehkä joku siitä jotain sen jälkeen on kasannut :wink:

http://www.tkukoulu.fi/~saranpaa/kuvat/fixi1.jpg

Ensimmäisen Rossin-konversion rakensin kasaan 2007/2008 vuodenvaihteessa. Tarkoitus oli alunperin rakentaa singlespeed, eikä fiksi ollut edes ajatuksissa, mutta kun lähikaupasta löytyi nuo jarrupinnattomat Campagnolon kehät, olikin lopputuloksena jarruton fiksi. Viilasin rungosta kilkkeet pois, putsasin ja maalasin. Vanhat osat meni aika pitkälti käyttöön ja uutta tuossa pyörässä oli lopulta kiekot, keskiö ja satula. Tuolla meni kevät- ja kesä-08, minkä jälkeen homma lähti lapasesta ja nyttemmin on siirrytty oikeisiin ratarunkoihin. Nyttemmin runko on siirtynyt uudelle omistajalle (ei muistikuvaa mihin) ja kiekotkin tuli myytyä (***kele).

asb - 8:34, 24.9.2009 » Syyskuun 9 päivänä vuonna 2006 olen sähköpostien mukaan hakenut Peugeotin Oulun junasta. Kiekot hankin Velosportista ja ketjulinjasäädön hoiti Tohtori. Tää oli mun eka pyörä noin 15 vuoden tauon jälkeen.
Memory lane yeah.

Mä en oikein edes tiedä miksi minä tuosta pösöstä luovuin, varmaan säilytystilan ahtauden vuoksi? Muistelisin ainakin notta samoihin aikoihin olin jo saanut ittelleni kasaan sen Bianchin konversion, enkä silloin meinannut toista runkoa tarvitsevani. Noh, ei ollut ensimmäinen tai edes viimeinen vikatikki näiden kanssa.

Nyt mulla odottelee projektina tuommoinen toinen pösö:

http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs202.snc1/6923_128176377882_704147882_2571792_800272_n.jpg

Nyypän vuoro. Kaverilta ostin puolessa välissä 2009 toukokuuta kyseisen bianchin sinkulan, joka frendin ja jiiman väsäämä:

http://file.jaatiedostosi.com/vdwlX5/n650833779_807283_3289.jpg

Kuukauden sillä ajoinki, ja teki mieli teki kovasti kokeilla fiksiä. Lainasin jiimalta rottafiksi-takakiekon, ja se vei mennessään. Heinäkuussa tilasin bikemailorderilta omat kiekot ja niillä mennään.

http://img149.imageshack.us/img149/1989/nonameyp9.jpg

Huono kuva erittäin hauskasta pyörästä. Ajelin vajaan vuoden neukkusinkulalla hyvin paljon, ja olin jo jonkin aikaa naureskellut eräälle pyöräntaluttajalle lähipiirissäni joka teki omasta motobecanestaan fiksin. Joktap mulle jäi jonkinlainen kipinä aiheeseen vaikka pidinkin ajatusta kiinteävetoisesta “ihan v***n naurettavana”. Joulukuussa 2007 eteen käveli hyvin edullinen erittäin vähän ajettu Pista, joten löin veronpalautusrahoista siivun siihen kiinni ja ostin itselleni joululahjan. Ensimmäiset muutokset fillariin olivat B17:n vaihtaminen parempaan ja stemmin lyhentäminen mun mittasuhteille sopivammaksi. Raiserin taisin ostaa jo ennen pyörän kotiutumista.

Kyseinen pyörä meni taksin alle ja päivitin sittemmin alupaskaan.

edit: ainiin, päiväys. 15.12.-23.12.2007 välille osuu. Sori, olen myöhäisherännäinen fikseihin.

Aloin kiinnostua fikseistä joskus -06. Fillarilehdessä oli Pauluksen raportti ECMC:stä, Paddy Wagon esiteltiin seuraavan vuoden uutuutena ja jossain Interbike-selostuksessakin taisi olla ainakin joku Fixie Inc. Siinä kun oli sitten taas talvi takuttu jäätyneiden vaihteiden ja vapaarattaiden kanssa, aloin opiskella asiaa siltä edesmenneeltä foorumilta ja seuraavana talvena alkoi olla kova hinku saada oma kiinteävälityksinen.

Päädyin hankkimaan paikallisesta vanhan Tunturi Urban-maantie/harjoituskilpapyörän. Keväällä -08 sitten sain sen ajoon. Kuvaa nyt ei löydy, mutta juuri äskenhän se oli mulla vielä käytössäkin.

temmi_hoo - 8:14, 24.9.2009 » markkuj, mun eka fiksi nyt sattuu olemaan syksyltä 2008 enkä varmaan ole ainoa myöhään herännyt. oikeestihan me ollaan kaikki paria lurkkaavaa ratavanhusta lukuunottamatta myöhäisheränneitä
Totta. Mutta kaikkiin ketjuihin ei ole kaikkien pakko tunkea omia kuviaan vaikka kuinka tekisi mieli. Joten me myöhäisheränneet voisimme antaa vanhojen partojen rellestää rauhassa täässä ketjussa, lopputulos olisi varmasti kiinostavampi kuin pyöräkauppojen vuoden 2008 sinkulakataloogin kopion katsominen täydennettynä muutamilla uusilla osilla hyvin tehtyjen ja kattavien tietojen pohjalta toteutettujen konverioiden kuvilla. Meille myöhäsiheränneille tää kaikki on ollut niin naurettavan helppoa ettei siinä ole mitään muisteltavaa.
Smurf - 9:13, 24.9.2009 » Yritin jarrukahvaakin laittaa kiinni, mutta eihän sellainen oikein mennyt maantie flop´n chop-tankoon mitenkään. Sitten piti nähdä vain unta jäisistä alamäistä, jotka päättyivät kovasti liikennöityyn risteykseen.
Oliko sulla siis tammikuinen työpäivä pyörän selässä ensimmäinen kunnon kosketus jarruttomaan kiinteään? Vai sattuiko sopivasti viikonlopulle tai vapaapäivään toi kohtalon oikku että ehti "treenaamaan" tai saamaan jarrun ennen duuneja?
markkuj - 9:08, 24.9.2009 » Meille myöhäsiheränneille tää kaikki on ollut niin naurettavan helppoa ettei siinä ole mitään muisteltavaa.
Puhu vaan omasta puolestas.

^^no eh eh. Meneekö mulla tiukasti ohi jos mä luulen tämän threadin sisältävän kertomuksista omista kokemuksista ja ensimmäisestä kiinteästä laitteesta? Mulle toi pista oli oikeasti aika mullistava vekotin vaikka ns. markettipyörä olikin. Sen kanssa mä opettelin kasaamaan kiekkoja ja speksaamaan ihan turhaa palikkaa. Aiemmin jotain maantiekäpistelyä ja naurettavan pienimuotoista sekamelskaa.

Tärkeä se ensimmäinen laitekin on vaikka ei olisikaan ns. OG.

edit: nkotb ehti väliin

Ei aina tarvi olla hirveän erikoista, että se olis dokumentoimisen arvosta. Kattavampi ja mielenkiintoisempi otos ihmisten ekoista pyöristä tulee tämmösessä ketjussa, kuin että ketju koostuu muutamasta truu-pyörästä. Millä perusteella näitä pitäisi sitten ruveta rajaamaan? Okei, ehkä ei ole mieltä kuvittaa ketjua suoraan kaupasta tulleella tuotteella tai kuten itsellä että ensimmäinen on nykyinen ja tältä kesältä. Mutta mielenkiintosta näitä on silti lueskella. Ja kirjoittelemisen ja lukemisen takiahan täällä foorumilla ollaan.

Nonni, muistin oikein. Sillä löytyihän FGG:sta tuo mun Bianchi ensimmäisessä asussaan 2006 syyskuussa. Tämän tieltä siis lähti tuo asb:n pösön runko poies. Tänä keväänä ulkoasu olikin sitten hieman toisenlainen, pakko oli tehdä arkikulkineelle jotain ruosteen vallatessa alaa jo hieman turhan rajusti…

http://photos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs024.snc1/3110_69983057882_704147882_1731479_6466747_n.jpg

ketjun alottajan oma eka oli siis vuodelta 2006 eli helvetin myöhäisherännäistä… tähän viitaten on ehkä aika turhaa nillitystä ryhtyä rajaamaan sitä vielä myöhemmin heränneitä pois.

semminkin kun ei meistä kukaan ollu edes pilke isän isän silmäkulmassa sillonkun fillarinketjua tai kuulalaakereita keksittiin ja silti saadaan semmosia käyttää ilman kenenkään valitusta siitä että ollaan myöhässä.

Lisää vaan vuoden 2009:nkin pyöriä, rohkeasti. Näissä pyörissä ei ole ollut originaaligangsterimeininkiä sitten noin vuoden 1897, ellei sellaiseksi lasketa nykyaikaiseen ketjuun siirtymistä 1900-luvun alkupuolella. Aika vähän on tapahtunut sen jälkeen.

Motobecane Jubile Sport. Sinkulana keväästä 2008 ja fiksattu joskus syksyllä, kunnes taas sinkuloitu ja sitten taas fiksattu.

Oli kiva ajaa, mutta vähän liian pieni ja nyt uudella omistajalla (kiitti vielä matkahuollolle että rikkoivat haarukan kuljetuksessa!).

Mun nillityksen tavoitteita oli vain yksi:

Ettei tästä ketjusta tulisi ihan saman näköistä kun muista pyöränkuvaketjuista. Pari vuotta vanhojen tai ihan tuoreiden pyörien kuvilla varustettuja ketjuja kun vaan on niin pirun paljon suomenkielisessäkin internetissä.

Siksi ajattelin että voisi jättää kaikkein tuoreimmat pyöränkuvat pois. Ei liittynyt mitenkään mihinkään elitismin hakemiseen tai alkuperäisyyden määrittelyyn. Eikä liittynyt mitenkään kuskeihin tai pyörien omistajiin. Ihan vaan siihen minkä näkösiä ne pyöränkuvat on, 100% esteettiskuvapoliittinen kannanotto.

Sorry jos aiheutti jollekin pahan mielen! On teidän pyörät ihan hienoja vaikka samannäköisten kuvia oiskin netissä jo monessa ketjussa! On mun omatkin pyörät ihan hienoja vaikka se ekakin on vasta 2008 alusta! Ja ehkä laitan senkin vanhan kuvan tänne jos jengi on kerran sitä mieltä että haluavat katsella tuoreitakin kuvia.

Voisi olla hyvä sellainen toinen ketju “My first rides”. Ei kuvia. Pelkkää tekstitilitystä omista ekoista kiinteällä ajoista. Sinne voisi hyvin laittaa kaikkea esihistoriasta ihan eiliseen asti. Olis kivaa luettavaa.

Keväällä 2006 syttyi kipinä lähteä rakentamaan mahdollisimman pelkistettyä fillaria.
Huuto.net:stä löytyi oranssi Bianchin Rekord 841d ruosteinen aihio joka oli seissyt puutarhan nurkassa talven tai useamman yli ja lähti mukaan 40eur:lla. Käyttökelpoisia osia oikeastaan ainoastaan tolppa. Stemmi esim. piti loppujen lopuksi sahata paloiksi. Ankaran maalinpoisto-operaation sekä ylimääräisten ulokkeiden poistelun jälkeen runko ja haarukka maalattiin VTM:ssä perusvalkoiseksi 25eur:lla. Uuden stemmin jaagaukseen meni aika tovi, pk-seudun fillarikaupoissa ei juuri vanhoja tuumaiseen kaulaan meneviä löytynyt enkä oikein tiennyt mistä etsiä, lopulta 3ttt löytyi Kemistä jollain reissulla. Horsecategorie (rip) rakensi kiekot Velocityn Deep V + DT/Michen palikoiden ympärille, Michen kammet Velosportista.
Ajokunnossa oltiin vasta syksyllä 2006 lomien ja säätöjen jälkeen. Eka syksy/kevät menivät nolosti ilman tankonauhoja. Fizik + Bar Gel = bliss.

Kännykuvia maalauksen jälkeen.
http://www.tv-0.org/temp/fiksi/bianchi_rekord_841d_summer_2006.jpg

Bongattu keväällä 2007
http://www.tv-0.org/temp/fiksi/bianchi_rekord_841d_spring_2007.jpg

Meneekö ohi aiheen?

NKOTB - 12:36, 24.9.2009 » Meneekö ohi aiheen?
Ei vaan on ytimessä! Riserilla toi barspinnais.
ChainThug - 12:43, 24.9.2009 » Lower West Sideltä jostain pyöräliikkeestä löytyi sopivan kokoinen Raleigh Rush Hour helpottamaan liikkumista...

Raleigh sai kesällä 2006 uuden hyvän kodin Tampereelta ja siellä taitaa olla edelleen ajossa?

Kyllä! Tosin tyttöystävällä sinkulana. Tanko vaihdettu droppiin, jarrut kiinni ja uudet renkaat, muuten sama setuppi. Syksyllä 2007 piti hommata ittelle fillari johon mahtuu (jonkinlaiset) talvirenkaat. Päädyin PeaceMakeriin.