Moni meistä on rikollinen - jarruttomuuskeskustelu

täälläkin on sentään mainittuna swobo flättipolkimilla. kylläkin toispuoleisilla speduilla, mut silti. Näin se historia toistaa itseään ja samat nimimerkit myllyttelee näitä sydämen asioitaan.

jussi - 13:59, 9.5.2010 » Esim. näin:

Ja eipä tossa mitään, mitäpä tuohon sanomaan vastaan.

Tämä siteeraus on varmaan yksi suosikeistani. "Pysähtymätön jauhava mylly", "uhmakkaiden nuorten vekotin". Epic!

Hyvä lanka indeed.mieleen tuli kysymys:
onko kenelläkään omakohtaista kokemusta kuinka vakuutusyhtiöt reagoivat korvaustilanteissa kun kyseessä on jarruton pyörä?

^ei varmaan kannata sanoa… Jos on mahdollisuus, niin ainakin itse ruuvaisin siihen jotain kiinni jos se pyörä pitää jollekkin näyttää.

Veikkaisin, että tulee kylmä kättä. Jarruton pöörä ei ole lainmukainen, joten en usko, että niillä on mitn velvollisutta korvata mitään, ainakaan sulle itsellesi aiheutuneita vahinkoja. En tietenkään varma ole, mutta ei vakuutusyhtiöt yleensä frendiainesta ole…

Miten on 2011?

2011:

Tavallaan laista viis tai enintään kuus&puol, mutta käytän etujarrua apusäätimenä keski-ikää lähestyvän isoluisen kroppani säästämiseksi turhalta tuskalta - etenkin täällä mäkisessä kylässä tuo tuntuu luontevalta lisältä “hidastuspolkemiselle” - skiddailuun en näköjään kovin herkästi sorru, vaikka välillä niinkin on vahingossa käynyt.

Aika monet nuoremmat tuntuu tykittävän täälläkin (=Ateena) zen-rad-brakeless-mash-bombing, mutta on se vähän höhlää mummielestä, mut jos tykkää ja feltti pysyy tassussa, ni mikäpäs siinä - kunhan ei tartte ajaa tommosen perässä jossain autojonojen välissä.

Jarruttomalla vaan saa ne zen-fiilikset paremmin liikenteessä surffatessa. Vaikka mul on konversio mut ratapyörä ostoslistalla, jokuhan sano että brakeless is just a part of it, ratapyörä on se juttu…

Zen-fiilikset Lontoosta: Private video on Vimeo

edit: sori jos on wanha

Mä olen ollut tässä fooruminkin jarrukeskustelussa (ennenkaikkea AMA-osiossa) ollut huomaavinani, että toisille jarruttomuus suodaan ja toisille ei.

Teemu - 11:18, 13.7.2011 » Mä olen ollut tässä fooruminkin [s]jarru[/s]keskustelussa (ennenkaikkea AMA-osiossa) ollut huomaavinani, että toisille [s]jarruttomuus[/s] [jotkut asiat] suodaan ja toisille ei.
Noobiet ja ajomiehet.
randomm - 10:14, 13.7.2011 » Zen-fiilikset Lontoosta: http://vimeo.com/24136878 edit: sori jos on wanha
Tuossa on tosiaan sitä üüberräädiä trve kvlt -feelinkiä!

Tässä pyöräilyyn ja etenkin yv-skeneen liittyvät rikokset/typeryydet TOP-5 listana vakavuusjärjestyksessä, oman näkemykseni mukaan.

  1. Jarruttomuus. Jos joku pystyy todistamaan että skidaa kaikissa kuviteltavissa olevissa vaaratilanteissa about yhtä nopeasti kuin normijantteri jarruttaa, niin annan toki hänen kohdallaan periksi.

  2. Kännissä ajelu. No, minkä tahansa liikennevälineen/kulkuneuvon föraaminen hutikassa muun liikenteen seassa on aika vastuutonta.

  3. Kypärättömänä kaahailu. Jos itseäsi ei henkesi/terveytesi kiinnosta, niin ajattele edes äitiäsi/lapsiasi/sisaruksiasi/ystäviäsi. Miten he kokisivat kuolemasi/sinun näköisen kasviksen kanssa elämisen?

  4. Jalkakäytävällä ajelu. Äärettömän tyhmää ja ärsyttävää, etenkin jos sitä tekee jatkuvasti ja jalankulkijoiden seassa vilkkaassa paikassa, kuten esim. Hakaniemi. Pikku oikaisuja jalkkiksen kautta silloin tällöin harrastavat aivan kaikki. Joka muuta väittää asettaa itsensä helposti naurunalaiseksi.

  5. Vilkkuva etuvalo. Ei haittaa juuri kaupunkivalaistuksessa, mutta on aika häröä täysin pimeässä.

Jotain varmaan unohtuikin. Itse harrastan oikeastaan vain numero kakkosta ajoittain, sekä nelosta joskus piilossa (kaikkien) muiden katseilta. Kyseisen synnin n:o 2 takia en oikein koe olevani oikeutettu jeesustelemaan muiden polkijoiden listalla mainittuja tötöilyjä.

Aihetta sivuten: ajelen tänään kotipihaan (vaihteellisella, jarrullisella) maantiepyörällä, ja naapurirapun pikkutyttö ottaa kolmipyöräisellään oikealta hirveän spurtin eteeni. Näen tilanteen jo kaukaa ja hiljennän nopeuteni kaikessa rauhassa alle kävelyvauhtiin. Kun olen vajaan parin metrin päässä tytöstä, tytön äiti havahtuu tilanteeseen ja huutaa tyttärelleen “Varo, tuolla tavalla tulee kolari! Tuossa pyörässä ei ole jarruja, se on niitä … pyöriä, joissa ei ole jarruja.”

kyllä mun mielestä tota jarruttomuutta vähän turhan paljon leimataan pahaksi, vaikka onhan se vähän tylsää mut joe ei handlaa pyörää ni sit kannattaa siirtyä vaikka kävelyyn.

Järkevää on kyllä pitää kahta jarrulaitetta (luen kiinteän välityksen myös jarruksi) pyörässä vaikka se olisikin yksivaihde. Lisäksi vielä tärkeämpää on käyttää niitä kumpaakin säännöllisesti, jotta niitä tulee sitten käytettyäkin tositilanteessa. Jos toinen jarru on vain koriste niin silloin selkäytimestä ei lähde välttämättä käskyä käyttää sitä silloin kun sitä saattaisi eniten tarvita.

Mutta jos jalkajarrullisellakin yksivaihteella saa ajaa niin enpä juuri voi tuomita jarruttomalla kiinteävälitteisellä pyörällä ajoa. Kummatkin ihan käypäsia “jarruja” kunhan säädöt kohillaan. Kai jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee, eikä siitä välttämättä kannata kauheesti jeesustella. Mutta jos jotain käy niin jälkeenpäin on turha jossitella.

Tunnustan. Minulla on näkökulmasta riippuen kahdesta kolmeen jarrua. Eli etu- ja takajarru kiinteävälitteisessä. Saapi kaksi kahvaa tarjoamaan droppitangossa hyvää otetta ja no, eihän niistä haittaakaan ole ja säästyypähän takajarrun asentamisen vaivalta jos joskus laittaa vapaarattaan taakse. Aina kun lukitsen takarenkaan (äkillisissä tilanteissa lopettaa helposti polkemisen vaistomaisesti) tahattomasti, ehdin miettiä miten katu raastaa 50 euroa maksanutta kumia… eli jarru, koska: olen pihi ja pidän renkaista joilla on mukava ajaa, vähemmän mietittävää, mukamas turvallisempaa.

Ymmärrän kyllä jarruttomuuttakin. Tosin muistaakseni varsin lyhyellä aikavälillä muutama ihminen taisi raportoida foorumilla katkenneista ketjuista. Eli vaikka ennakointikykyä ja ajokin hallintaan löytyisikin, kaikkeen ei voi aina varautua. Tää on tätä insinööriajattelua (ja itsesuojeluvaistoa), mikä valintojani ohjaa.

Monen vuoden jälkeen paransin tapani ja asensin tänään etujarrun. Ehkä pitää toivoa, että entinen rikollisen elämä ei enään houkuta.