Moni meistä on rikollinen - jarruttomuuskeskustelu

Lähde: MTV Katsomo – Katso suosikkiohjelmasi maksutta koska haluat
Poliisi tyrmää jarruttomat fiksipyörät
27.07.2008 06:02

Poliisi tyrmää yksiselitteisesti niin sanotut fiksipyörät, joissa ei ole lainkaan jarruja. Fiksipyöräilyn harrastus on yleistynyt nuorten keskuudessa.

Ylikomisario Heikki Seppä Helsingin poliisista on kuullut, että jopa polkupyörälähetit harrastaisivat jarruttomia pyöriä. Valvonnassa niihin ei kuitenkaan ole törmätty.

Sepän mukaan laki määrää, että polkupyörässä tulee olla tehokas jarrulaite. Varusteen puuttumisesta määrätään rikesakko. Jos lisäksi aiheuttaa vaaraa liikenteelle, mennään päiväsakkojen puolelle.

Fiksipyörissä ei ole vapaaratasta eikä yleensä jarruja. Pyörä kulkee ainoastaan poljettaessa.

(MTV3-STT)

Eivät ne polkupyöräpoliisit sitten kovin skarppeina olleet Finlandiatalon keskareilla pari viikkoa sitten. Joskus vähäväkisempänä keskiviikkona laskeskelin, että keskarikävijöistä noin puolet ajaa ainakin joskus jarruttomalla, allekirjoittanut mukaan luettuna.

Niin… Nehän tuli vaan ihmettelemään, et minkälaisilla pyörillä ajetaan. Kiinteä veto niitä kiinnosti sekä esim. vanteet. Jarruista ei ollut mitään puhetta!

Mut nyt tässähän on se, et ku homma yleistyy ja näköjään tuohon kiinnitetään mediassakin huomiota, niin vaikka poliisia sinänsä ei asia niin kiinnostaisi, niin ulkopuolelta kuitenki tulee paineita, et ehkä ne tekee jonku “täsmäiskun” joskus. Vähä niinku käsittääkseni jalkakäytävällä pyöräilyäkin kohtaan oli joskus.

Mut minkäs teet kun laki on laki ja kyllähän tuo ihan järkiperusteilla on tuo jarrun pakollisuus. Itse kyllä olen huomannut sen, et todella paljon ennakoivemmin tulee jarruttoman kanssa ajettua verrattuna entiseen maastopyörällä hurjasteluun eli loppupeleissä ainakin itse luulisin olevan kanssakulkijiolle turvallisempi nykyään.

Ja en puolusta jarruttomuutta, koska jos pyörässä olisi lisäksi jarru, olisi se entistäkin turvallisempi. Mut entäs ne… öö… jalkajarrulliset pyörät?

Kyllä nyt unohtui uutisoijalta ja pollareilta vähän useampi kohta. Kissansilmä taakse? Etuheijastin? Etuvalo? Heijastimet sivuille? Turvaviiri? Kyrpärä?

Ollaan niin pahoja lainsuojattomia että.

Mä en kyl henkkoht jarruttomana ajelis, kai sitä pelkää sen verran. Toisaalta taas, voi huolettomammin vetää kovempaa, kun sen vauhdin saa varmasti pois. Kiinteä veto aiheuttaa muutenkin tarpeen ennakointiin, joten sitä tulee harrastettua ihan kohtalaisesti.

vieläks jengi ajelee polkupyörillä. ajakaa autolla.

^aina välillä, mut se on niin raivostuttavaa puuhaa nykyään, kun kaikenmaailman fillaristit tulee sinne vaatimaan oikeuksiaan. Puhumattakaan jalankulkijoista.

“polkupyörässä tulee olla tehokas jarrulaite”

Mitähän tuokin nyt taas tarkoittaa. (edellisen)Vuosisadan alussa kaikki pyörät
olivat fixejä sekä monet ilman jarruja. Näillä pyörilläkään ei siis saa ajaa
vaikka täyttävät aikalaiset “vaatimukset”? Kyllähän Fixi pyörässä on jarru, jarru
vaan ei ole saman kaltainen kuin mihin herra Polliisi on tottunut. Jos single
speedistä nakkaa käsi jarrut pois, niin silloin meillä on oikeasti jarruton pyörä.
Viranomainen voisi testata näitä kahta yhdistelmää ja miettiä sitten uudelleen.

Onhan se selvää ettei Fixillä pysähdytä niin kuin isoilla levyjarruilla
varustetulla fillarilla, ajokäyttäytyminen vain on erilaista. Mutta niinhän se
menee autoillessakin, itse ajan rättisitikalla joka itsessään on kovin turvaton,
joten ajaminen on tarkkailevaa ja järkevää. Annas olla kun auto on täynnä kaiken
maailman turva laitteita ABS, AirBack, Sips, turvavyöt (!)… jne. ja autoilla ajellaan miten
sattuu “kun se on niin turvallista”. AirBackin tilalla ratin keskellä pitäisi olla
iso piikki.

-Olli

[b]

[/b]

Mä diggasin tästä läpästä eniten.

Tässäkin kirjoituksessa on ajatus täysillä mukana :smiley:

Niin joo, kohta ne huomaa ettei rullaluistimissa eikä suksissa ole kunnon jarruja!

-Olli

Mitä muuta poliisi voi kysyttäessä tehdä kuin tuomita jarruttomat fiksit? Vastaavasti tuomitsisivat kysyttäessä punaisia päin kävelemisen täysin tyhjällä kadulla aamuhämärässä tai pyöräilyn ilman kypärää. Olisin todella huolestunut jos poliisi olisikin hyväksynyt tän.

Näkyy uutinen muuttuneen päivän mittaan. Asian komedia-arvo näyttää kasvaneen mukavasti. Alkuperäisessä viestissä on originaali uutinen.

Eivätpä ne poliisit muuta voikaan kuin tuomita, jos on kysytty siihen sävyyn kuin juttu on kirjoitettu. Esitettyyn kysymykseenhän ne tuossa joutuivat vastaamaan. Maikkarin tai STT:n kahvipöydässä on varmaan käyty mielenkiintoinen hesustelukeskustelu, jonka seurauksena joku kesätoimittajaraasu on pistetty poliiseja ahdistamaan. Asennekin näkyy olevan valmiiksi valittu tai annettu. Varkauteen asti piti soittaa, ennen kuin löysivät poliisin, joka suostui nimellään vastaamaan… Saisivat eduskunnan kesälomat jo loppua, niin kiinteävälityksiset unohtuisivat.

Nyt myös Helsingin Sanomissa

Lähteenä on muuten molemmissa uutisissa alunperin STT. Hesari tuo esiin kypärän käytönkin ja näemmä joku fiksiharrastajakin vastannut toimittajan kysymykseen.

Eipä mulla muuta ku että kypärät päähän. Kävin eilen maantiepyörällä hakemassa uuden sisäkumin kolmisen viikkoa pelkästään fiksillä rullailtuani ja vittu että oli hirveäntuntoista. Olin ihan paniikissa kun jalat pysähteli pystyasentoon ja piti haeskella jarrukahvoja jostain. Vaikeaa oli.

Tuo Hesarin kommenttiosio se hauskaa luettavaa vasta onkin. Pitäiskö keskarit pitää Sanomatalon aulassa 15:30 ja jarrukielto kaikille?

hesarin kommentointimahdollisuus on uusi suomi24.fi

1+ kommenttikeskustelulle, noi hesarin juttujen jälkipuinnit on aina ihan sairasta luettavaa.

olin muuten äsken ilta-ajelulla ja träkständäsin Hesarilla metrin päässä mustan maijan edessä liikennevaloissa vaikka kuinka kauan eikä se poliisi sieltä autosta ainakaan mulle huutanut mitään sen tapaista että “ONKOHAN POJALLA SIINÄ FIKSIPYÖRÄSSÄ NE JARRUT KUNNOSSA…?”. Etujarru oli mutta ei ne sitä nähnyt mun persusta zoomaillessaan.

Kypärän ja valojen ja heijastimien puute sen sijaan oli aika obvious. Mutta kai niillä pollareilla on oikeesti parempaakin tekemistä, päinvastoin kuin kesätoimittajilla.

Voin kuvitella huomisen kahvipöytäkeskustelun duunissa. Ollapa yrittäjä.

Ehkä huomiseen hesariin joku noheva graafikko saa puljattua asiallisen havainnekuvan fiksin voimansiirrosta kunnollisen rautalankaväännön kaverina, ihmisten anti hs:n keskusteluun voisi olla muutakin kuin “entäs jos ne jalat lähtee polkimista/eihän sitä voi hidastaa mitenkään/etc.”. Varsinkin kun itse kuskit varsin uhmakkain sanakääntein vastustavat ensiaskeleitaan ottavien kuskien toimiin, esim. häkittömään/lukottomaan ajeluun.

Esim. näin:

Ja eipä tossa mitään, mitäpä tuohon sanomaan vastaan.

parasta viihdettä sitten viimeisimmän seitsemänpäivää-ilmaisnumeron.

No, jarruttomat fix-pyöräilijät, kuka tunnustaa? Sinä siellä, sen kovaäänisen kanssa, kuitenkin ajoit taas prisman lihatiskille makkarantuskissasi, ei ei näin. Miten on vakuutustenkin kanssa onnettomuustilanteessa? Niin!

Toi lihasten repeäminen luista aiheutti huutonaurua. Sori naapurit.

Mikä pahinta, tosta lainauksesta saa sen kuvan että kirjoittajalle itselleen on käynyt noin. Hyvä jumala!

Itse asiassa toi keskustelu on ihan ässää tavaraa. Ekaa sivua lukiessa mulle tuli taas samanlaiset sävärit “fiksipyöristä” kuin silloin joskus kun vielä olin kokematon ja neitseellinen tässä harrastuksessa mutta tiesin jo, että tollastahan on ihan pakko päästä kokeilemaan - ja nopeesti.

konkeli - 21 minutes ago » Toi lihasten repeäminen luista aiheutti huutonaurua. Sori naapurit.
hc kipukynnys