Näköjään tästä nyt on ollut aiemminkin juttua, mutta kun nyt aloitin niin laitetaan tännekin:
Ite tein niin että ostin jonkun SuperB-merkkisen, maksoi silloin jotain ~50e, ja vastaavanlaiset näkyvät olevan nykyään about samaa hintaluokkaa.
Uusia työkaluja olen ostanut sitä mukaa kun olen hukannut tai saanut vanhat paskaksi.
Tässä joitain työkaluja jotka olen hommannut useampana kappaleena tai jotka on pitänyt vaihtaa uuteen:
Kuusiokoloavaimet. Nämä ovat useimmiten jotain käppä tinaa ja pyöristyvät katseesta ja ohuemmat katkeavat. 99% näistä ei jatkoon.
Kammen ulosvedin. Omani katkesi ja osa halvemmista tuntuu olevan epäilyttävän kieroja.
Ketjutyökalu. Oman työkalusettini mukana tullut ajoi kyllä asiansa mutta oli vähän heiveröisen oloinen ja tietystikin itse sössimällä niistä saa aina jotain rikki.
15mm lenkki. Näitä nyt vaan kannattaa olla: yks aina messissä, yks aina työpaikalla / koulussa, yks repussa, yks himassa ja mielellään ripoteltuna metsäkätköihin tai jotain. Olen ostanut muistaakseni kaksi jakoavainta ja yhden 15mm lenkin siksi etten ole pitänyt tämmöistä mukanani aina.
Kaikenlaiset rassit ja harjat. En ole keksinyt näille käyttöä ensimmäisen käyttökerran jälkeen, sillä ne ovat sen jälkeen ovat niin paskaiset että ne pitäis varmaan huuhdella jollain megapoisonilla. Itsehän pidän megapoisoneista mutta harjojen sijaan tulee käyteltyä ihan vaan kaikenlaisia rätei ja lumpui.
Rengasraudat. Näistä voi yleensäkin olla montaa mieltä, mutta jos tykkää moisia käyttää niin niitä kertyy vähän väkisinkin. Osa on huonoja, osa hyviä. Työkalupakin mukana tulleet ovat minulla vieläkin käytössä ja pidän niistä, koska ovat niin pehmeät etteivät vahingoita kehää ja renkaanvaihdossa joutuu käyttämään tervettä järkeä ja oikeaa tekniikkaa.
Pinna-avain. Koska tuollainen renkulamallinen on mielestäni kömpelö. En tosin ole vielä saanut aikaiseksi ostaa kunnollistakaan.
Juuri nyt motonetissä näyttäisi olevan ihan näpsäkän näköinen setti, sattumalta superb-merkkinen sekin, viiteen kymppiin. Siinä on tutun näköinen ketjutyökalu. Ostin saman näköisen Clasulta ja se oli mielestäni hyvä, mutta senkin sai rikki tyrimällä aivan itse.
Seuraavat työkalut olen joutunut ostamaan muuten vaan uutena:
Parktoolin haka-avaimet. Haka-avaimia on monenlaisia, ja nämä ovat käyttämistäni vähiten paskoja.
Työkalu ulkoiselle keskiölaakerille. Koska omniumit jossain vaiheessa kuitenkin, ja moternit kupit kyl sää tiärät
Ruisku elikkäs truutta elikkäs metsäbilemiina. Tällaisella on mukavaa säännöstellä laakerirasvaa vaikeisiin paikkoihin ja muutenkin.
Räikkäavain. Lähinnä parantaa elämänlaatua.
BMX-vaparin irroitustyökalu. Maksaa kympin ja sinä tai kaverisi kuitenkin tarvii joskus.
Vitun iso jakoavain, toinen vähän pienempi ja kolmas pienehkö. Koska pieni jakari on hyödyllinen useampanakin kappaleena silloin kun näpertelee barbaarimittaisten pulttien ja muttereiden kanssa ja koska isolla saa momentit kohilleen.
Putkenkatkaisutyökalu. Tällä voi pätkiä metallisia putkia, kuten stongan tai haarukan ruotoputken. Jotkut sanovat ettei tällaista tarvitse, itse sanon että mukava kuulla, hyvää kesää sinulle joka et tarvitse tämmöistä n. 7 euron työkalua joka nopeuttaa erinäisiä toimenpiteitä ihan vitusti.
Erinäisiä viiloja ja sahoja. Tämmöisillä on mm. poistettu ammattilaismaisesti paskottu käpy ruotoputkesta sekä ylipäätään viimeistelty leikkuujäljet ja sen semmoista.
Teräs-, muovi- ja kumivasara. On monia asioita joita pitää hakata.
Park Tool MT-1. Maksaa pyörätohtorilla femman tai jotain, ihan jumal työkalu ja kulkee itsellä pyörän avaimen kanssa samassa nipussa.
Vanhoja hammasharjoja. Kierteet kannattaa puhdistaa aina kun mahdollista, ja olen todennut että hammasharjalla lähtee helposti ylimääräiset kököt ja se ulottuu vaikeisiinkin paikkoihin.