MAASTOPYÖRÄT enduro / am / trail / xc / dh / dirtti jne. keskustelu

Vaihdoin Chameleonin Stanton Sherpaan. On terästä ja geo enempi tätä päivää kuin edellisen sukupolven Chameleonissa. Sinkulaoption puuttuminen harmittaa, kun Stantonilla ei saada ss-dropouteja valmiiksi, vaikka piti tulla jo kesällä. Ehkä jossain vaiheessa.

Mutta joo. Tuo Sherpa on mun mielestä erinomainen lenkkipyörä, kun ei ole niin long&slack kuin suurin osa teräksisistä jäykkäperistä. Ritcheyn Ultra on aika samanhenkinen.

Itselläkin tän tyyppiset jäykkäperän speksailut mielessä ja oon kattellut tällasta pipedream siriusta (moderni geo, teräs, 120mm, liukuvat dropoutit)

Oon itseasiassa myös tota kattonut, mutta muistaakseni tunnelma latistu heikosti mobiilissa toimivan sivuston takia/saatavuuden. Muutoin tuo kyllä vaikutti asialliselta!

Myös katselin Stif Squatch 29, mutta tossa keskiö todella matala ja muutenkin aika radikaalin olonen geometria.

Miksi? T: Midge Man

Etenkin jos kyse on retkipyörän viennistä maaston puolelle, eikä suorituskykyenskailusta, on puheet suoran kepin ehdottomuudesta mun mielestäni liioiteltuja.

Sappeen Bike challenge 2023 viimeinen päivä. Toivottavasti toteutuu tuo kausikortti 85 eurolla tarjous. Bike Challenge 2023 | www.sappee.fi

Kona Honzo

Teräs honzoa ei taida enää olla muuta kuin esd. Älä ainakaan laita unittiin joustokeulaa sillä ajatuksella että se ois mukava trailipyörä, retkipyöränä menee mut muuten aika kömpelö ja toimii paremmin jäykällä keulalla. Mites coticin solaris max?

Stanton mennyt konkurssiin? https://www.instagram.com/p/ClD5NBxuc6R/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

E: miksi tämä linkki toimii näin?

Joo.
Ei taida ss-dropouteja sitten tullakaan. Nettisivut on pystyssä, mutta mitään ei voi enää ostaa. Tämä sinänsä harmillista, että olisi yhdet tavalliset dropoutit voinut tilata varastoon. Nyt kun vaihtajankorvake katkeaa, niin voivoivoi.

Ne ss-dropit onkin ollut tulossa kai jo ainakin kolme vuotta.

Vastaavia droppeja näyttää käyttävän muutkin merkit joten niitä löytyy varmaan jostain vielä. Stooge ja Nordest muistaakseni ainakin. Mulla on onneksi yksi varalla.

Tämä olikin hyvä tieto. Kiitos.
Nordestilta näyttää ainakin saavan.

Postasin tästä mietintää mtb666-foorumillekkin mutta laitan tännekkin: oon maastopyöräillyt nyt nelisen vuotta täysjäykällä brotherin big brolla mutta Fiskarsiin muuton myötä alkanut etujousitettu pyörä kiinnostaa. Haluihin myötävaikuttaa myös se että big bro muuntunut vuosien saatossa kokeilujen myötä enempi hiekkateille ja helpoille poluille sopivaan setuppiin josta olen tykännyt (lokarit, tarakat, dynamovalot) ja vaatii turhan paljon askartelua niiden irrottaminen maastolenkkejä varten.

Veikkaan että suurin osa ajosta tulee olemaan noita trail centerin polkuja. Haluaisin että uusi pyörä olisi brotheria ketterämpi (kiinnostaisi koittaa opetella manualeja ja hyppyjä ym) ja toisaalta alamäissä luottamusta herättävämpi. Lähistöllä myös useampi hissipyöräilypaikka (Påminne ja Teijo) ja ajattelisin että sellaistakin voisi tulevaisuudessa käydä testailemassa.

Coticin pyörien ulkonäkö miellyttää ja taloudesta löytyy useita hyviä 27,5" renkaita sekä yhdet kiekotkin joten mietinnässä ollut BFE:n rungon tilaaminen 27,5" koossa jota olisi ilmeisesti tulossa saataville maaliskuussa. Kannattaako tällaista pyörää haluta tämmöiseen käyttötarkoitukseen?

Jousto-osista en ymmärrä mitään, minkälaista keulaa tällaiseen pyörään kannattaa näillä käyttötarkoituksilla katsella? Millainen keula on riittävän hyvä? Onko 140mm sopiva vai jopa liikaa? Osia ajattelin koittaa hommata käytettynä fillaritorin kautta ensisijaisesti.

Muuta huomioitavaa speksailussa? Järkevintä toki ois varmaan katsoa joku complete fillaritorista suoraan ajoon mutta pyörien miettiminen ja speksailu n. 30pros hauskuudesta

Fiskarssiin & Påminne -ajoihin & tekstin perusteella hommaisin kyl täpärin. 130-150 joustoa, ei mittee extremeä geoa vaan perus trailipyörä niin ei voi mennä vikaan.

1 Like

Mun mielestä Etelä-Suomen mäkiin ja poluille jäykkis 140mm keulalla on just hyvä.
Keuloista Lyrik Select on semmonen että ei oikeen pahasti voi mennä pieleen, tosin myös Marsun Z2:sta kuullut hyviä juttuja. Jos kaipaa enempi säätelyä niin DVO ois tosi korkeella omalla listalla. Oikeestihan tämmöset nykyset “oikeet” keulat on tosi hyviä, ja kyse on sit siitä että mistä tykkää, ja mitä ominaisuuksia arvostaa.

2 Likes

Ei se täpäri nyt mikään pakko ole. Kyllä jäykkäperällä pystyy vetää vaikka tietynlainen kompromissi onkin varsinkin Bike Parkiin mut en tiedä onko pienijoustoinen ”jyrkkäkulmainen”polkutäpäri yhtään sen parempi siihen hommaan. Fiskarsissa ei nyt omien muistikuvien mukaan ole mitään sellaista niin teknistä pätkää, etteikö jäykkäperällä ajaisi. Itse lähtisin tosin heti 29 linjalle. Ajomukavuus paranee mielestäni jäykkäperällä huomattavasti isommilla kiekoilla kun rullaavuus on parempi. Hyviä jäykkäperiä on nykyään paljon esim. Mainittu Bfe on varmaan todella hyvä pyörä. Lisäksi Kona Honzo, Orbea Laufey, Santa Cruz Chameleon, Salsa Timberjack, Canyon Stoic, Pipedream Moxie tai Sirius, Commencal meta HT jne. Keulille joku Pike/Lyrik tai muu keula 35 millisillä tai paksummilla putkilla. Perus poluilla pärjää 120-140 mm ja kovempaan ajoon 140-160 mm jos runko siihen taipuu. 140 mm lienee kuitenkin sweetspot. Itellä ollut Pipedream Moxie pari vuotta 150 mm Pikellä. Olen tykännyt vaikka on polviongelmien takia saanut vähän ajoa tänä vuonna. Sillä ajaa peruspolut jos ei ole nopeustavoitteita/xc-kisaunelmia ja Teijossa loppuu kuskin taidot/uskallus ennen kun pyörän potentiaali on ulosmitattu.

Kiitoksia vastauksista!

Täpäri vs jäykkäperä valinnassa jäykkäperää puoltaa mielessäni seuraavat:

-hinta
-yks uusi liikkuva osa josta en ymmärrä paljoa kahden sijaan
-olen ajanut suht tyytyväisenä polkuajoa täysjäykällä useamman vuoden joten uskon että jo etujousitus antaa tyydyttävän upgraden

27,5 vs 29 vähän kiikun kaakun:
-aiemmin mainitut kotoa löytyvät 27,5 renkaat puoltaa sitä kokoa
-29 olen itsekin todennut paremmin rullaavaksi (brotheriin ollu kummankin kokoista kiekkoa), toisaalta 27,5 renkaillakaan ei ole jäänyt mitään ajamatta
-internettiä selailemalla mulle on tullut kuva että manualeja bunny hoppeja ym olisi ehkä helpompi opetella pienemmillä kiekoilla. Onko tää sellainen ero jonka ihminen huomaa?

Pipedreamin pyörätkin puhuttelee ja siriusta mietin aiemmin. Moxiessa näköjään ois toimitukset tammikuussa ja hinta about sama kuin coticeissa, pistän harkintaan…

Itellä Commencal Meta HT, tällä hetkellä 27.5 plussarenkailla, mut myös 29llä vetänyt. Samalla pyörällä oon ajanut polkuajoa, työmatkaa, bikeparkissa ja Marathon kisoissa( jumbosijalle toki mut silti 65 kilsaa ei pyörän suhteen ainakaan ongelmia tuottanut)
29 liikkuu kivemmin poluilla, eli jos pääasiallinen ajo on Fiskarsin traileilla harkitsisin sitä vahvasti.

En oo huomannut juurikaan eroa manuaaleissa tai bunnyhopeissa onko alla pienemmät vai isommat kiekot. Kummalla tahansa harjoittelee niin saa ajan kanssa onnistumaan.
Parkissa ton kanssa vierailee ihan mielellään, toki ajolinjoja vähän suhteuttaen.

Löytyy täysjoustokin ja on se kivempi monilta osin mut selviäisin ihan hyvin vain tolla pyörällä.

Huomaa, mutta se riippuu paljon muustakin kuin kiekon koosta: perän pituus, ohjaamon lopullinen reach, kuskin elopaino…

Kiekkokokoa ei kannata manualien opettelu mielessä valita. Kun homman osaa hyvin, se lähtee vaikka pitkäperäisellä läskikuormurilla.

Päädyit mihin pyörään tahansa, yks niksi manual-kynnyksen laskemiseen on kääntää stemmi takaperin ja sitten opetella etupyörän leijuttamista vaikka 5–10 cm irti maasta. Tällä tavalla painonsiirron vaikutus tasapainoon ei ole niin iso kuin keula pystympänä rullatessa. Jos ei helpota tarpeeksi, käytä pidempää stemmiä. Kun alkaa tuntua naurettavan helpolta, on aika kokeilla manualia etupyörä korkeammalla ja siirtää tankoa asteittain eteenpäin.

Kiitos vinkeistä manualien suhteen, menee kokeiluun! Katselin lisää runkoja ja huomasin että coticin 29" versio bfe:stä on jostain syystä 180€ halvempi kuin 27,5 versio, heti saatavilla oikean kokoisena ja hienompi väri (neonpinkki!). Taidan miettiä yön yli mutta jos en keksi jotain hyvää syytä olla ostamatta taitaa lähteä tuollainen tilaukseen

2 Likes

Itelläkin ollut joskus täysjäykkä tallin ainoa maasturi, sit ollu HT maasturia ja nyt on täysjousto ja täysjäykkä.
Kaikilla pärjää fiskarsissa. Ite kävin siellä ekaa kertaa täysjäykällä, jossa 71 asteen keulakulma vielä kirsikkana kakun päällä. Kavereiden endurotäpärien perässä ei ollu kivaa. Mut pärjäs, justjust.

Laji muuttuu aika olennaisesti kun pannaan jouset. Ei se tee sen helpompaa. Kunto loppuu vaan nopeemmin ja pannut pelottaa enemmän, ku.vauhti muuttuu aika radikaalisti. Samat paikat voi ajaa ihan eri asenteella. Jotku ehkä helpommin, mut enimmäkseen vaan kovempaa. Eli mistä tykkää.
Kunnon modernin geon hardtaililla en oo ajanu ku jonkun testilenkin lainapyörällä niin vaikee sanoa siitä oikein mitään.