MAASTOPYÖRÄT enduro / am / trail / xc / dh / dirtti jne. keskustelu

Inbred joskus on ollutkin ja se toimis kyllä kans, jos jostain löytyy. Big Bro näytti hyvältä myös.

Ja tosiaan 27.5+ ei oo mitenkään pakollinen. Joku hyvin rullaava 29 tosiaan sinkulaan varmasti fiksumpi. Tai normi levynen 27.5.

bikepacking.comissa on pitkä lista ton henkistä rukkia, mutta en ite varmaan kona unittia pidemmälle jaksaisi katsella, kun siinä on jo ihan tolkullinen kampe jossa potentiaalia monenlaiseen kasaukseen. Joustokeulaoptio on hyvä olla jollei tallissa ole jo jotain järeämpää maasturia. Ite ainakin löysin täysjäykän karate monkeyn rajat aika nopeasti keväällä kun lumi suli ja juuret ja kivikot tuli esiin. Myöhemmin laitoin jäykän keulan takaisin kun kasasin varsinaiseen maastoajoon eri pyörän ja surly sai uuden tehtävän rospuutto/retkipyöränä.

Emäputken pituudella ei ole tavallaan mitään väliä jos et droppitankoa laita, kun maastokahvoille saa kuitenkin tankoja lähes millä tahansa nousulla

Boostissa kannattaa pysyä jos kiekot löytyy jo. Niitä löytää käytettynä hyvin (jos vaikka alkaisi kiinnostaa kokeilla 29) ja vaikuttaisi ettei bikepacking/XC segmentti ole hyppäämässä mihinkään DH standardiin ihan äkkiä.

Emäputken pituus liittyi täysin ulkonäköön. Mutta totta on, että joustokeulaoptio lisää monipuolisuutta, vaikka yks täysjousto tallista jo löytyykin.

Käytettyä Unitin runkoa tässä vahtaan, mutta ajattelin haarukoida mitä muuta olis hyvä kytätä :slight_smile:

Rakkaussuhteeni tämäntyyppiseen Salsa El Mariachi -polkupyörään on vuosien saatossa vain voimistunut. Että jos semmosen jostain löydät, niin suosittelen.

1 Like

Fillaritori.com fillaritorissa tuli tovi sitten el mariachi vastaan, näyttäis edelleen olevan kaupan

1 Like

Kiitos taas! Kyllähän noita vaihtoehtoja tuntuu olevan, varsinkin jos hylkää noi boost-kiekot. Niissä olis toki synergiaetuja myös täpärin kanssa, tosin en tiedä kuinka paljon tulee oikeesti käytettyä ristiin. Nastarenkaita nyt ehkä ainakin kyllä.

Ehkä kuitenkin odottelen ainakin hetken tommosta käytettyä Unitin, Lowsiden tai Karate Monkeyn runkosettiä. Jos uuteen päätyy, niin vaihtoehdot ei tällä hetkellä ainakaan hirveesti kasva. Runkosettinä Unittia ei tällä hetkellä vaikuta olevan tarjolla. Lowsidea olis S-koossa, mutta se taitaa kyllä olla auttamattomasti pieni, vaikka ketterää pyörää haenkin (180 cm). KM runkosettejä olis, mutta niillä alkaa toki hintaakin olemaan.

Valmiina pyöränä toki saa Unittia ja Lowsidea, mutta se on vaikeempi perustella ittelleen, kun valmiista osista kasaaminen :slight_smile:

Edit: Taidan nyt kuitenkin hylätä noi plussakiekot ja renkaat ja tavotella jotain vähän keposampaa pyörää yleikäyttöön. Jollain 40-50 millisillä rullaavilla kumeilla pärjää ilman vaihteita paremmin ja etupäässä sillä ajan kuitenkin eri pintasilla teillä. Ei rajota tota käytetyn rungon metsästystäkään niin paljoa. Joku esim Straggler vähän mielessä, mutta se ei ole enää tän ketjun asiaa, joten lopetan tähän.

Mulla on varastossa oranssi el mari odottamassa täyshuoltoa, kantsiiko tohon vaihtaa jäykkä keula? Nyt siinä on vanhempi rs reba 100mm joustolla (sekin huoltoa vailla).

Itellä ei oo ollu tuossa koskaan ku jäykkä keula, ja hauskaa on ollu senkin kanssa. Mutta tulee sitä toisaalta kateltua välillä josko sattuis sopivan hintanen joustokeula tulemaan vastaan, mielellään silläkin varmasti rytyyttäs välillä menemään.
Että vähän mistä tykkää, ja minkälaiseen käyttöön meinaa. Mutta suosittelen kyllä ainakin testaamaan täjärinä.

1 Like

Radiosta kuultua. Maastopyöräilyn aloittamiseen perushyvä pyörä maksaa noin 2000 €. Onko aloittelijan kohtuullisen tasoisen pyörän hinta kaksinkertaistunut 15 vuodessa? Silloin oli tonnin maasturi sellainen, mitä suositeltiin. Ilmeisesti tauko pyöräilyn parista on ollut tehokas, kun radiosta kuulee uutta asiaa.

Korona on vähän nostanu hintoja tai en tiiä.

Mä sanoisin 1600-1700€ alkaen, jos tietää mitä hakee, mut sit just parin tonnin kohal ei enää tarvii miettii. Kalliita ovat. Sama pätee ainaki graveleihin myös.

Mahdotontahan tuollaista hintarajaa on vetää. Mikä on kenellekin perushyvä? Joku voi aloittaa tyytyväisenä maastopyöräilyn satasen käytetyllä vehkeellä.

1 Like

Toisaalta 2000 € on vähän, kun erehtyy peremmälle harrastuksen pariin :), mutta aloittamiseen 2000 € on kohtuullisen paljon.

E. Omassa taannoisessa maastokuplassa tuntui, että uutta osaa sai tilata jatkuvasti.

Mä en harrasta enkä tiedä, mut onks nyt joku oikea syy että alle tonnin Cube ei riittäisi harrastuksen aloittamiseen?

Vai onko 2000€ se pyörä mitä ääni radiossa halusi myydä?

Joo, kyllä se hintojen kaksinkertaistuminen on enemmänkin tapahtunut viimeisten 2–3 vuoden aikana. Nykyhintoja katsellessa jotenkin epätodellista että onnistuin ostamaan joskus 3–4 v sitten puolellatoista tonnilla uuden muovikanjonin Ultegran osilla ja 1400 g kiekoilla.

1 Like

15 vuotta on sen verran pitkä tarkasteluväli, että siinä ajassa ehtii tapahtua isoja muutoksia. Suunnilleen noihin aikoihin hankin Cannondale Prophet 1000:n, listahinta Suomessa olis ollu muistaakseni 3800 euroa ja se oli hyvinkin etevä pyörä siihen aikaan: 140 milliä joustoa molemmissa päissä, nestelevarit ja tubeless. Nykypäivänä jopa naurattais jotku piirteet pyörässä…

-135 mm takanapa pikalinkulla
-67.5 astetta keulakulmaa oli se loivempi asetus
-110 mm stemmi
-3x9 vaihteisto (toki isoin ratas vaihtui äkkiä bashiin)
-68 mm keskiömuhvi brittikierteellä
-559x19 kiekot
-27.2 mm tolppa
-Ei dropperia mutta tolpan panta pikalinkulla

Mun mielestä aloittelijankin kannattaa hommata sen verran hyvät välineet mihin varaa on, XTR:n ja XT:n voi jättää myöhempään intoutumiseen mutta kyllä semmonen SLX-taso on perusteltavissa vähän järjelläkin.

Oliks niillä radiossa puhetta että onko se parin tonnin aloittelijapyörä täysjousto vai etujoustolla? Koska sekin vaikuttaa. Alle kahdella tonnilla olis vaikea löytää täysjoustoa mitä suosittelisin frendille mutta hardtail-puolelta saattaisin alle kahden tonnin pyörän ostaa itellenikin.

Mä aloin myös katsella uutta maasturia viime vuonna, mutta yllättävän korkea hintataso on jarruttanut hankintaa. Mun xc-jäykkis on vajaa 15 vuotta vanha ja jäykkänä ikämiehenä haluaisin vähän korkeamman ohjaamon. Parin tonnin hintaluokassa ei tunnu enää juuri olevan muita kuin jäykkäperäisiä 13 kg pyöriä. Vähän reilu 10 kg pyörän vaihtaminen sellaisiin ei tunnu kovin mielekkäältä, kun olen joka tapauksessa jo nyt hidas ja huonokuntoinen.

Osaako joku vinkata jotain köykäisempää fillaria parin tonnin jommalla kummalla puolella? Mun ajelut on puhtaasti etanavauhtista xc-henkistä rullailua Keski-Uudenmaan tasamailla, joten mitään alamäkiominaisuuksia en kaipaa.

Olen myös ihan kujalla nykyisistä runkokoon mittaustavoista. Mä olen jäykkä ja kenoniskainen ja noin 171 cm pitkä, joten kaiketi S-koon rungot olisi mahdollisesti kyseessä?

Kyllä tonnin jäykkäperä oli se perustarjous, kun aloittelija pyörää kyseli vielä 2010 luvulla. Hieman tuo 15 vuotta oli pitkä aikahaitari.

Sen verran jäi vaivaamaa, että tuliko nyt kuultua oikein, mitä radiossa sanottiin. Se oli, että hyvän pyörän saa noin 2000 € tai alle. Muistin lievästi väärin. Ohjelmassa oli tuosta viime aikaisesta hintanoususta. Tuolta voi kuunnella: Kuuntele Yle Areenassa: Polkemalla rahaa Ukrainaan | Minne Rinne vie | Yle Areena – podcastit (2:00 eteenpäin). Hyvää perusjuttua.

Korona-aikana pyöriä on ostettu sen verran, että ne tonnin pyörät oli usein loppu. Sisko osti taannoin krossarin ja katsoin läpi tarjonnan, niin saatavuus alkoi 1200 - 1400 €:sta. Tästä alempi hintaporras oli myyty loppuun.

On kyllä ollu halpa, jos oli siis uusi. T: Ultimate CF SL, vannejarrut ja mekaaninen Ultegra oli 2300e viime keväänä ja kiekotkin oli alua.

Kyllä “hyvän” 100-120mm tjsp XC jäykkäperän saa vieläkin reilulla tonnilla. Hinnat on nousseet myös sen takia että muotiin ja markkinoille on tullut mitä järeämpää pyörää pitkäjoustoisten enduro/AM tyylisten hardtailien muodossa muodossa joka toki on nostanut jäykkäperien keskihintaa. Täysjoustossa toki pitää mennä reippaasti yli kahden tonnin, mutta edelleen “harrastajatasoisen” täysjoustonkin saa suht halvalla, esim joku tällänen: https://www.xxl.fi/cube-stereo-120-race-29-xt12-22-aikuisten-maastopyora-musta/p/1195155_1_style