M: Lähettilaukkuja (Herttoniemen kalsarihikipaja tiedottaa osa 1)

Terveisii kotiseuduilta, koska oon laiska enkä jaksa lukee neljää sivuu uudestan, ni ookko miettiny tehdä tommosta vyölaukunkaltasta pikkusleeve/bägi/mikäikinä minne menis kamaa semmosen kahden tunnin hommailuu varten? Moiselle ois tarvetta eikä hotsittais Chromelta tilaa Victoria.

^

tutam - 17:52, 8.7.2013 » Vielä: vyölaukkuja ja sen sellaista en rupea tekemään, koska KRNKY tekee ne kuitenkin paremmin ja harvinaisen halvalla. Ostakaa belt bagit sieltä!
negaatio - 12:50, 22.8.2013 » ^
tutam - 17:52, 8.7.2013 » Vielä: vyölaukkuja ja sen sellaista en rupea tekemään, koska KRNKY tekee ne kuitenkin paremmin ja harvinaisen halvalla. Ostakaa belt bagit sieltä!
Mä kysyin tätä KRNKyltä, ei tehny.

(jäi toi vastaus huomaamatta, oisin voinu quotettaa siihen suoraan ettei tee)

Kiitos kiinnostuksesta, mutta negaatio tosiaankin vastasi jo puolestani. Tuo KRNKYn 40e:n belt bag on minusta tuohon hommaan todella hyvä. Hehkutan vielä myös halpaa hintaansa - neljäkymppiä laadukkaasta laukusta on melkein työntekijän riistoa :wink:

Tuollaista satulan alle kiinnitettävää laukkua olen tässä miettinyt ja pääni sisällä mallintanut, mutta vielä en ole ehtinyt ompelemaan kokeita, koska on pari lähettilaukkua työn alla ja päivätyötkin tehtävä.

e.

Jos KRNKY ei tee, niin tämä muuttaa asian. Kyselen itsekin sieltä päästä ja katson miten menee. Tässä vaan se disclaimeri, että olen tehnyt vyölaukkuja lähinnä omaan käyttööni, joten samanlaista kokemusta ei löydä.

tutam - 13:09, 22.8.2013 » Jos KRNKY ei tee, niin tämä muuttaa asian. Kyselen itsekin sieltä päästä ja katson miten menee. Tässä vaan se disclaimeri, että olen tehnyt vyölaukkuja lähinnä omaan käyttööni, joten samanlaista kokemusta ei löydä.
Kits! On tosiaan ollu jo hakusessa pidempään tommone selänlevyne ohut tasku mihi saa pienen määrän pientä roinaa. Itellä pitäs olla mukana verensokerimittari, joku eväs, puhelin, lääkkeet, yms. Tommoneha o idealtaan vähän niinku TOSI pieni olkalaukku (EI VOI OLLA VAIKEETA ;) ) Tietty jos siin ois viel tommoset kompressiohihnat et takin sais siihe rullalle ku tulee hiki ni OHHOH!

Meinaak tehä jotai postituslistaa tjsp. mä lurkkaan täällä niin vähän että unohtelen joskus kysyneeni mitään.

<3

^ http://www.matkavaruste.fi/product_catalog.php?c=940 ?

k-0ne - 13:16, 22.8.2013 »
tutam - 13:09, 22.8.2013 » Jos KRNKY ei tee, niin tämä muuttaa asian. Kyselen itsekin sieltä päästä ja katson miten menee. Tässä vaan se disclaimeri, että olen tehnyt vyölaukkuja lähinnä omaan käyttööni, joten samanlaista kokemusta ei löydä.
Kits! On tosiaan ollu jo hakusessa pidempään tommone selänlevyne ohut tasku mihi saa pienen määrän pientä roinaa. Itellä pitäs olla mukana verensokerimittari, joku eväs, puhelin, lääkkeet, yms. Tommoneha o idealtaan vähän niinku TOSI pieni olkalaukku (EI VOI OLLA VAIKEETA ;) ) Tietty jos siin ois viel tommoset kompressiohihnat et takin sais siihe rullalle ku tulee hiki ni OHHOH! Meinaak tehä jotai postituslistaa tjsp. mä lurkkaan täällä niin vähän että unohtelen joskus kysyneeni mitään. <3
Spandex malli: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/19642/dmqqk/SPIbelt-Original-vyolaukku-musta-punainen

^Meiksi suosittelee SPIbelttiä! Miehellä on tommonen ja hyvin näyttää toimivan. Toimivuuden lisäksi annan kiitosta useista värivaihtoehdoista, aina ei välttis huvita ostaa kaikkea mustana…

Mutta nyt asiaan. Olen siis tähän asti kärvistellyt menemään yhden lähettilaukun voimin; Berliinistä kolme vuotta sitten ostamani Bagjackin läystäke on pienten modausten jälkeen ollut erinomainen ja palvellut loistavasti pikkuretkillä, kaupungilla pyöriessä ja yleisessä ajossa. Lähes joka kauppareissulla on kuitenkin joutunut venyttämään sekä laukun että mielikuvituksen äärimmilleen että on saanut kahden ihmisen safkat mukaan.

Isompaa laukkua on tehnyt mieli jo pitkään, mutta aina kokeiltuani jonkun suurempaa messengeriä olen joutunut toteamaan että merkistä riippumattta kaikki kantohihnat ovat itselleni sata metriä liian pitkät ja hihnojen kiinnikkeet täysin “väärissä” kohdissa. Siihen se ostointo onkin aina lopahtanut, ajatukseen että tilattuani jostain laukun joutuisin todennäköisesti kuukauden odotuksen jälkeen työntämään sen suoraan myyntitopsuun.

Kun naapurissa asuva tutam ilmoitti perustaneensa laukkupajan, päätin tietenkin heti laittaa tilauksen sisään. Konsulttikäynnin ja muutaman viikon odottelun jälkeen sain viimein oman pygmikustomoidun kauppalaukkuni, ja olen ollut siihen todella tyytyväinen. JEEEEE!!!
Kyseessä on siis keskikoon Hikipajalaukku, joka on kantoremmien ja toppausten osalta muokattu pienemmälle selälle sopivaksi. Omasta selkäpuolesta on vähän hankala ottaa itse kuvaa, mutta kun mies joskus kerkiää, voin pyytää sitä näppäämään esimerkkikuvan siitä miten kyseinen malli asettuu pienen ihmisen päälle.

Omaan käyttööni laukun taskut ja remmit ovat olleet oikein toimivat, paksusti topattu olkahihna on mukava ja läpän velcropohja sekä valokiinnike tulleet käyttöön. Neuroottinen mieleni on ollut myös laukun ulkonäköön ja viimeistelyn tasoon tyytyväinen :smiley:

Ainoa “tämä voisi olla toisin”- tunne on herännyt tarrakiinnityksen kohdalla, itse olisin ehkä pärjännyt pelkillä remmikiinnikkeillä…tarrat tuntuvat olevan lähinnä tiellä. Mutta ajattelin hoitaa asian kiinnittämällä ainakin läpän toiseen koukkutarrasuikaleeseen pätkän samankokoista lenkkipohjaa - tällöin tarraamisen määrä käytännössä puolittuu.

Kiitos tutam!

tutam - 9:33, 21.8.2013 » Kiitos vielä MikeNasille ja kyttyralle kattavasta kommentoinnista ja vaivan näkemisestä! Kiinnitän siis lukijoiden huomion siihen, että tekevät minulle omaehtoisesti tuotekehittelyä, mikä on todella hienoa minun kannaltani.
Niin, joku babylonin käsikassara vois tietty ajatella, että ilmainen työ/vaivannäkö on silkkaa houkkamaisuutta, mutta kun ottaa huomioon, että: i)...pääsin kasvattamaan sosiaalista pääomaani paikallisella tasolla, ii)..sain mahdollisuuden tutkailla laukun sielunelämää (jos joskus innostuisin tekemään itsellenikin laukun), iii).yli jääneistä remminpätkistä syntyi näppärä röökiaskiholsteri (ks. kohta i), iv).sain julkista pääntaputtelua foorumilla, niin en mää nyt koe jääneeni tässä mitenkään "tappiolle" :)

(odottelee mielenkiinnolla uusia HKHP-tuotteita)

Kiitos noemi arviosta! Mietinkin, että miten tuo laukku on mahtanut toimia, kun se on alunperin suunniteltu keskimittaiselle miehelle (eli siis mulle), joiden mukaan asioita suunnitellaan ja mitoitetaan muutenkin ihan liikaa. Jos tarranauhaa ei ole, saat multa pätkän tuon toisen kaistaleen neutraloimiseksi.

Ja kyttyra: toteseinkin tässä jo Mikolle, että olen teille oluet velkaa, jos tulette Helsinkiin tai minä Turkuun.

PS. babylon raunioiksi

Tänään tuli oma laukku postissa. On kyllä sellainen laukku, että on tullut jäädäkseen. Pitää laittaa vähän kattavempaa tekstiä kokemuksista, kun laukku on ollut muutaman päivän käytössä.

Herttohiemen hikipaja FTW!

Piti tulla vielä kehumaan, kun keksin, että tuota laukun läppäähän voi operoida “rolltoppina”. Ja fiksut ne pitkät pitävät tarrat: läpän voi pudottaa vain nopeasti alas, ja kamat pysyy sisällä, jos ei jaksa klipsejä kiinnittää. Tosin se läpän karkea velcro on vähän hapsuttanut mm. sitä pikku lenkkiä siinä läpän alle jäävässä kohdassa, missä itse pidän avaimia. Pintamateriaali on sopivan karheaa, niin että laukku istuu kuormattunakin selässä eikä seilaa puolelta toiselle. Ja löysinpä viikon käytön jälkeen uuden taskunkin, joka on hyvä piilo esim. lompakolle.

Mullakin on velcrot “hapsuttanut” sitä ohutta nauhaa. Sytkärillä selviää niistä… Laukku lähtee mukaan syyskuussa Biminin saarelle, katsotaan miltä näyttää kun tammikuussa (joskus) palaan.

Noni pari kuvaa Pygmilaukusta. Tää oli siis se keskikokonen bägi, kantohommeleita on hieman muuteltu (esim. olkatoppaus on 10cm lyhempi ku normimallissa).
Postissa on tulossa vielä hieno MLP/Rainbow Dash -kangasmerkki läppää koristamaan <3

https://dl.dropboxusercontent.com/u/105889804/2013-08-28-1725%20(Small).jpg
ja sivulta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/105889804/2013-08-28-1726%20(Small).jpg

Nää kuvat ei tule mun mallikansioon joten kännylaatu saa kelvata :wink:

e. kuvien pienennys

^ kokeilin tuota selkään ja luulin että se oli isokokoisin! tämä kommentti ehkä siis auttaa niitä, jotka puntaroivat tarvitsevatko välttämättä isoimman laukun.

olen esittänyt seuraavat kehitysehdotukset:

  • paikka u-lukolle, puhelimelle ja lompakolle päällimmäisessä läpässä tai laukun päädyssä, niin että näiden käyttö onnistuu avaamatta laukkua.

Kiitokset taas kommenteista!

Tässä nyt vähän paremmin otettua ja yksityiskohtaisempaa mainoskuvaa. Kuvissa isoin laukuista, mutta kuten tuossa yllä jo todettiin, iso ja keskikokoinen eivät ihan hirveästi toisistaan eroa. Iso on viisi senttiä leveämpi ja korkeampi. Kovin pienikokoiselle tuo isoin ei kyllä varmaan sovi.

Aiempaan selostukseen tuotantoketjusta myös sellaista päivitystä, että tukku on vaihtunut hyvinkääläisesta Kangastukusta tamperelaiseen Tarvike Frimaniin. Kangas ja soljet vaikuttavat olevan samojen tehtaiden tuotteita, mutta Friman myy isommissa erissä ja vähän halvemmalla. Mitään suuria hintaeroja nämä eivät kuitenkaan ole, joten arvioisin, että materiaalikustannusten osuus olisi pienimmillään noin neljännes laukkujen hinnasta.

Mutta: kuvat, olkaa hyvät.


Remmit ovat kiinni laukun takaosassa, jotta tarvittaessa laukun alle voi kiristää remmeillä tavaraa, jos sisään ei mahdu.


Kaikki remmit ovat irrotettavissa ja niiden puolta voi vaihtaa vaivatta. Remmit on kiinni soljilla ja varmistettu velcrolla. Olkaremmin velcron alle voi kiinnittää taktisia taskuja, jos on taktinen henkilö.


Aiemmasta poiketen, myös keskikoisessa laukussa on nyt kaksi u-lukkotaskua.

http://farm6.staticflickr.com/5483/9618071886_6c9a7ea545_z.jpg
Velcrosulkeinen etutasku, joka peittää koko laukun etuosan. Sisällä kaksi pikkutaskua tavaran järjestelyyn.

http://farm8.staticflickr.com/7399/9614831107_7d165196f5_z.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7438/9614830913_5bf64cc13d_z.jpg
Vuori on irrotettavissa ja siten helposti pestävissä. Vuori on 100 % vedenpitävää pvc-nylonia.

http://farm6.staticflickr.com/5335/9614830685_05d2bc97da_z.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7451/9614830083_9e40464876_z.jpg

http://farm6.staticflickr.com/5472/9618216874_fbe3e731bd_z.jpg

reuna - 15:43, 28.8.2013 » ^ kokeilin tuota selkään ja luulin että se oli isokokoisin! tämä kommentti ehkä siis auttaa niitä, jotka puntaroivat tarvitsevatko välttämättä isoimman laukun. olen esittänyt seuraavat kehitysehdotukset: - paikka u-lukolle, puhelimelle ja lompakolle päällimmäisessä läpässä tai laukun päädyssä, niin että näiden käyttö onnistuu avaamatta laukkua.
Tosta U-lukon paikka ehdotuksesta tuli mieleen.. [u]Mikään[/u] ei ois niin [b]kuuma[/b] ku [u]revolveriholsteri[/u] U-lukolle kainaloon.

E: ^Jäätävät probsit tosta! Kaveri on jo lähes eeppinen laukuntekijä. Peukku

reuna - 15:43, 28.8.2013 » ^ kokeilin tuota selkään ja luulin että se oli isokokoisin! tämä kommentti ehkä siis auttaa niitä, jotka puntaroivat tarvitsevatko välttämättä isoimman laukun.
Joo, kyllä tohon tuntuu tavaraa mahtuvan ihan riittävästi - itelle meinas käydä kerran jo heikosti kun olin lastannut kassalta kyytiin vähän liian monta säilyketölkkiä, riisipakettia ja muuta kivaa (ev'ry day I'm preppin'). Vaikka jättikokoknen bägi näyttää tosi räädiltä niin laukun koko kannattaa valita myös sen mukaan paljonko tavaraa jaksaa kantaa :D

Terveiset taas hikipajalta!

Saadun palautteen perusteella tein tuosta peruslaukusta vähän monipuolisemman mallin, johon on lisätty kolme uutta taskua läppään. Yksi taskuista on u-lukkolle, jotta lukkoon pääsee käsiksi ilman, että laukkua tarvitsee avata. Kaksi muuta taskua sulkeutuvat velcroläpällä ja niihin mahtuu kännykän/lompakon kokoista pikkutavaraa. Ulkotaskuissa ja niiden läpissä on vedenpitävä vuori, mutta ihan täydellistä vedenpitävyyttä en noille voi taata, koska ovat tosiaankin läpän päällä ja niissä on saumoja. Sanoisin, että erittäin hyvin pitävät vettä, mutta en suosittele säilyttämään näissä arvokkaimpia papereita sellaisenaan rankkasateella.

Lisäksi myös laukun sisävuoreen on lisätty yksi tasku pikkutavaralle.

Tällaiset taskut saa tosiaankin keskikokoiseen tai isoon laukkuun, kun taas pieneen mahtuu vain u-lukkotasku läppään. Taskuja ommellessa saumaa tulee yllättävän paljon ja aikaa menee myös enemmän, joten ylimääräiset taskut nostavat laukun hintaan 30 eurolla.
Taskut voi toteuttaa erivärisinä, eli esim. vihreinä mustaan laukkuun ja päinvastoin. Erikoisemmista ratkaisuista voi keskustella, mutta niistä varmaan sitten vielä vähän lisähintaa.

Kuvat: keskikokoinen laukku - myyty


Remmeihin lisäsin velcroläpät, joilla ylimääräiset osuudet voi taitella pois tieltä heilumasta. Tämä kuuluu tästä lähtien kaikkien tekemieni laukkujen ominaisuuksiin ilman mitään lisähintoja.

Samaten olkaremmin avainlenkki on nyt irrotettava ja sen paikkaa voi säätää, koska pysyy paikallaan remmin velcron alla.

Yllä esitelty keskikokoinen uutuusmalli on täällä käytössä. Tarkoitus oli hankkia isoa laukkua, mutta asiakaspalvelu kertoi keskikokoisen olevan juuri valmistumassa. Tavasin ketjun ensimmäisestä viestistä laukkujen koot ja tein nopeahkon päätöksen, keskikokoisella siis mennään. Ensivaikutelma laukusta on pomminkestävyys ja tietty “työkalumaisuus”, molemmat asioita joita arvostan kovin korkealle käyttöesineissä. Henkilökohtaisessa lähihistoriassani on kipeä ja traumatisoiva taistelu erään nimeltämainitsemattoman (Finn-$avotta) reppuvalmistajan paskojen tuotteiden kanssa, jonka jättämiin haavoihin Herttoniemen hikipaja nyt lähetti palsamia. Suurkiitokset jo käytön ensimetreillä.

Muutamat kauppareissut nyt takana ja ekoja kommentteja valmiina. Läpän ulkopuoliset taskut ovat hyvät, avaimet, puhelin ja lukko kulkevat nätisti mukana ja ovat napattavissa käyttöön isoa läppää aukaisematta. Reppu kulkee mukavasti selässä, aina joskus se enemmän pakattuna vähän valuu epäsuotuisaan asentoon ja on pikkuisen kohautettava paremmin, mutta näinhän kaikki selässä kuskattavat laukut käyttäytyvät. Remmien pituuksien säädöt toimivat juuri niin kuin pitää ja laukun saa muutamassa sekunnissa istumaan selkään kuin kyttyrän. Avainlenkki olkaremmissä on toimiva ja tulee varmasti olemaan aina käytössä.

Remmit saattavat olla omaan käyttöön pitkät, mutta en ainakaan vielä aio niitä lyhentää kun kulkevat tuonkin mittaisina ongelmitta mukana. Ja mistä sitä tietää mitä isoa joskus tarvii kuskata. Tänään kaupasta tullessani istutin laukun puntariin ja se painoi vähän alle 12 kiloa. Hyvä sitä oli tuon painoisena vielä kantaa.

Parit kuvat, parasta samsung-laatua, fjongjonggggg!:

http://ylikoski.net/yv/laukku1.jpg

http://ylikoski.net/yv/laukku2.jpg