Krossikumi- ja nastarengasketju.

Jatkaakseni tästä renkaasta vielä (oon semisyvällä Byway-kultissa), niin ilman omakohtaista kokemusta noista renkaista, niin sanoisin että sanoisin että oon samaa mieltä sun kanssa tässä renkaan arviossa. WTB itekin sanoo noista että “Pavement • Hardpack • Dirt • Gravel”, et sellaseen pehmeeseen hiekkaan tai märkään en kyl pystyis suosittelee tota rengasta, mut sivunappuloista oon kyl vähä eri mieltä koska oon kattonu vierestä ku kaveri ajaa 47-584 Bywaylla mutakaarteissa like a boss.

Heh, onneks en ehtinyt lukemaan kommentteja ton Rämpylän hajottua. Nyt on takana Byway (40-622 120tpi) ja eessä GY Connector (40-622). Hyvin kulkee näillä paikallisila väylillä eikä minua ole kuolemanpelkoa.

Kellään kokemuksia tekeekö 45-622 G-One Bitellä mitään lumella vai kandeeko suoraan speksaa nappulakumit (Rutlandit olleet mielessä)?

Pahoitteluni aiheen synkkyydestä näin aurinkoiasena loppukesän päivänä, mutta onko jollain ollut 50-622 Routia, kuinka leveet ja korkeet ne oikeesti on? Ja onko ne ylipäänsä ne nastarenkaat jotka mä haluan Stavaan ostaa?
Nyt on 50-622 GK SK jotka on oikeesti ilmoitettua leveämmät, mutta matalammat, nyt kuluneina suunnilleen 52x45 mm, noi sopii hyvin mutta juuri enempää ei keulaan sovi.

Ei vastaa suoraan kysymykseesi, mutta 42-622 oli ainakin alimittaiset, 39mm noin leveydeltään, muuten ihan mukavat.

1 Like

Ajelin 2021 kesän ja syksyn 34 mm bywaylla. Mun mielestä kiva ajettava kovilla alustoilla. Mutta ”sivunappulat” aika turhat, noin niinku pito mielessä. En ite luottanut niihin. Toinen seikka minkä takia en (ehkä) palaa bywayn pariin, on kesto. 1500-2000 km ja ihan loppu/reikäinen. Kivaa kyytiä, mutta en luota.
Paineet reissuvihosta lyjykynällä kirjoitettuna: eessä 3 baria ja takana n.3,5.
Ja hiekalle eksyin jossain Pohjanmaan metissä Ruskassa. Olin pulassa😆

Luulen että pärjäisit nelikakkosilla, jos ne olis true to size. Mutta kaikki asentamani nastarenkaat ovat aina ilmoitettuja pienempiä. Ajopyörässä noitahan on paljon, ehkä @manuelkala vois heittää tommosen kehälle ja mitata?
Eiköhän tuo ihan hyvä kumi ole nastakumiksi ja eiköhän mahdu siihen sun uuteen Stavaan. Edessä tuskin ongelmaa teräshaarukalla ja lokarikin mahtuu. Taaksekin menee lokarilla ja loskavälyksellä kunhan slämmää lokarin kiinni jarrusiltaan mahdollisimman matalalla ruuvilla.

Eiks Stavas oo iha hyvä rengastila? Muistaakseni ne on vähän alimittaisia mutten osaa nyt kyl varmaks sanoa. Mullon himassa pari noita mutten kerkee nyt vloppuna niitä kattelee. Palataan asiaan ens viikolla. On meillä noita kans töissä vissiin, mut ne on kaikki kellarivarastossa

Runkoon varmasti tosiaan mahtuu ja siihen ton omaan teräskeulaan myös, mutta mulla on nyt paikallaan se kuitunen vaihtoehto, Columbus Futura Cross +, jossa on vähän vähemmän tilaa. On mulla toi teräksinenkin olemassa, ehkä vaihdan talveksi.

Eiks nastarenkaat ole yleensä korkeampia ja kapeampia. Ainakin tällainen fiilis on.

Ei varsinaisesti auta mutta laitetaan nyt kuitenkin tähän talteen jos kiinnostaa ihmisiä. Fyxation Spartaan (ilmoitettu maksimi on 650b x 50) mahtuu 650b x 2.1 Kahva ilman lokaria ja Black Ice 200 650b x 50 lokarin kanssa. Ensi talvena voisi ehkä ajaa Midnight Specialin teräskeulalla.

Hmm, jos meinaat sillä kuitusella ajaa talvella niin seiffaa nelikakkosella. Mahtuu kans paremmin taakse kun se takajarrusilta ahdistaa lokarin kanssa. Jos meinaat laittaa lokarin.
Oot sitäpaitsi sen verran härkäne ukko et uskoisin nelikakkosen riittävän sulle. Vaikka miten kasvattais kokoa niin ei nastarenkaasta saa supplea tai pehmeämpää kyytiä, ehkä jostain tubeless ISPstä mutta ei omakohtaista kokemusta siitä.

Olis siitä Roudasta silti kiva saada true to size dataa. Ilmoitettuja kapeampia ne on melkein aina, korkeutta harvemmin mittaan mut ei tuo Alen havainto yhtään pölöltä kuulosta.

Riittäishän se nelikakkonen, röykkysissä urissa vaan leveempi on helpompi.

Ainakin jossain perinteisissä w106:ssa on tosiaan korkee profiili muistaakseni, toisaalta mara wintereissä matala. Suomi tyreksissä on ilmeisesti ollut ainakin Piikkisioissa koot vähän mitä sattuu, mutta profiili melko pyöreä. Tai 2.25" on ollut suunnilleen ilmoitetuissa mitoissa jotain 58mm mutta 2.6" vanhemmat on ollut useamman millin ylikokoisia ja uudemmat alimittaisia, mitä näistä googlaillessa löysin kokemuksia.

Toisaalta vois pitää Stavassa vain nappulatkin ja laittaa maastopyörään nastat.

Pidä Stavassa nappulat ja laita maastopyörään nastat. 29-ISPit tubelessina on se oikeasti hyvä ratkaisu. Eivät tunnu nastarenkailta ajaessa, mutta pitoa riittää.

2 Likes

50-622 routa e-bike oli 23mm kehällä 45mm leveä ja 43mm korkea

2 Likes

Kiitos Hai!

Tuota Routaahan vois vanhaankin Stavaan mallailla :face_with_monocle::thinking:

Onkos kukaan ajellut Suomessa krossikisoja tommosella viilakuvioidulla kumilla? Tyyliin Challengen Chicane tms. Onko mistään kotosin esim kuiville radoille vai mennäänkö perus Grifolla?

Kiinnostaa tommonen kumi millä ois mukava lenkkeillä myös.

Muistelisin, että S. Lampinen ainakin liukasteli Chicaneilla tms. Hyvinkäällä pari vuotta sitten. Hyvin kuulemma luisti. Loppusyksyn kisoissa voi luistaa turhankin hyvin. Tuskin sä kuitenkaan sijoja niitten takia häviäisit ainakaan monia, joten sanoisin, että tee valinta prioriteettien mukaan.

2 Likes

Löytyykö keneltäkään tietoa tai olisiko mahdollista mitata Suomi Tyresin w240 renkaan oikeaa leveyttä ja korkeutta 32-622 koossa. 30mm winteri mahtunut pyörimään suht tiukoilla toleransseilla mutta tuossa olisi vähän enemmän kuviota ja tietty nastojakin. Skinny Freddie 30 millisenä tietty vaihtoehto mutta tuntuu hassulta samalla painolla ja puolet vähemmillä nastoilla mitä w240.

Itse itselleni vastaten, Chicane on hyvä rengas. 21mm ID vanteella toi 33mm on tönärillä mitattuna 36mm. kuivahkoista radoista HelCX sarjassa esim: Kouvola, Porvoo, Keinukallio, Lappeenranta on semmosia mihin ei tarvi kovinkaan kummosta nappulaa. Varsin suositeltava vaihoehto.

Lisäksi ton chicanen reunat on suoraan limuksesta, eli pitävä kaarrenappula nurmella. IMHO hiekalla tommonen korkee nappula jopa vähentää pitoa.