Krossikumi- ja nastarengasketju.

Mull Dundane - 0:18, 13.9.2013 » Ehdotan varovasti krossi- ja talvirengaskeskustelun erottamista omiin ketjuihinsa. Alkaa nimittäin olla jo aika paljon hajanaista asiaa yhdessä ketjussa.
...johon minä, että jos vaikka. Tuossa rengasarvosteluketjussa on kuitenkin 72 sivua ultimaalisen skidauskumin pohdintaa, joten sieltä voi olla hieman hankalaa etsiä tietoa vaikka siitä, mitä renkaat kannattaa speksata alle, kun TALVI ON TULOSSA. [s]Jos tää idea oli ihan paska, niin pistäkää lanka lukkoon.[/s] EDIT ei näemmä ollut :)

Aloitan julkeasti:

Nokia A 10 / 700x30c - a.k.a. kuiskaava kuolema.
72 nastaa ja kantikas profiili. Kapea ja painaa kuin synti. Jos mikään muu nastakumi ei pyörään mahdu tai jos satut löytämään kumit hyljättyinä jätelavan viereltä, niin ota käyttöön. Muutoin suosittelen käyttämään hulavanteena tai etsimään jonkun oikean nastarenkaan.

Nokia W106 / 700x35c
106-nastainen perusnastarengas. Noissa nastat on sijoiteltu aika keskelle, joka tarkoittaa että jos ajat eturenkaan uraan niin sinne jää, koska sivuilla ei oo nastoja haukkaamassa spooriin. Itse ajelin tuollaisilla silti pari talvea ihan onnellisena, vaikka eiväthän ne mihinkään rullanneet. Voisin kuvitella että takana toimisi ihan hyvin.

Kenda Small Block 8 / 700x32 c
8 riviä pikku nappuloita, ja kumi rullaa kivasti sekä asvaltilla että maastossa. Lumella tai mudalla tosin taitaa mennä kuvio helposti tukkoon. Painoa mun yksilöillä oli n. 350 g, mutta ne eivät olleet sitä kevyempää DTC-sarjaa. Kumien leveys vastasi ilmoitettua. Kesto ok, luulisin koska en muista tapelleeni flättien kanssa. Jatkoon.

Kenda Karvs / 700x28 c
En oikein tiedä, kuuluvatko tähän lankaan. Näyttää vähän niinkuin kääpiökasvuiselta SB8:lta eli nappulat ovat pikkuruiset. Mutta keväällä niillä ajelin, ja on ne nyt hiekalla tahi sohjossa paremmat kuin sliksit. Todellinen leveys vastasi CX Prota, ja paino ehkä samanlevyistä Gatorskiniä (≈260 g). Rullaavuus ja ajettavuus oli mielestäni muutenkin mitä mainioin, mutta em. pikku nappulat kyllä sulivat skidatessa aika vikkelään. Jos rajoitettu GG kiinnostaa eikä rata/maantierunkoon/keulaan kerta kaikkiaan mahdu isompaa kumia, niin selkeä mahdollisuus. Omat maksoivat Evanssin alessa n. 21 €/kappale, joten olivat ihan jepa ostos.

Panaracer Cinder X / 700x35c
22.5 mm leveällä vanteella nämä olivat 36 mm leveät, ja painoivat noin 360 g (first things first). Olivat hiemat tyyriit, mutta mä tykkäsin näistä kovasti. Ilmatilaa runsaasti eli juurakkohelvetissäkin näillä pystyi ajamaan. Tasaisella rullasivat kivasti. Saattavat muuten rullata vielä tulevaisuudessakin, jos spessun jaksan laittaa talveksi ajokuntoon. Ainoo pikku miinus: ei mahtunut kunnolla fagorellin takapäähän pyörimään, olisi pitänyt puukottaa.

Panaracer Firecross / 700x45c
Nää on sellaiset Monstercrosskumit. Halusin tykätä näistä kovasti, joten ostin sellaiset Tricrossiin, johon ne juuri ja juuri mahtuivat. Tai siis, takakumia joutui pikkuisen puukottamaan, edessä mahtuminen oli tietty ns. non issue :wink: <600g, nappulasta nappulaan leveyttä varmaan yli 45 mm. Maastossa tietty olivat ihan ok, tasaisella taas ei. Takarenkaan vahingossa skidasin pooloissa sileiksi ja eturenkaan möin. En varmaan ostais toista kertaa, vaan öögailisin mieluummin jotain kevyempiä 700x40ish kumeja, joita taitaa olla muutamia tarjolla.

Panaracer Crossblaster / 700x31c
Hei, ostin tällaisen kevennyspäissäni Fagorelliin üllatüs. Jos on ihan pakko ostaa ylikapea krossikumi, niin mieluummin tämä kuin CX Pro. Tai sii, jos saa jostain halvalla. Profiili on kivan pyöreä, ja kumi muistaakseni 28 mm leveä. Ajossa en huomannut mitään negatiivista, mutta eipä niitä kilsojakaan paljoa tullut. Painaa niukasti yli 300 g. Odottelee talvea koska olen melko varma että Fago tulee näkemään actionia vielä lumentulon jälkeenkin.

Schwalbe CX Pro / 700x30c
Kuvittelin näiden olevan mahdollisuus, mutta ei. Ensinnäkin, ne ovat vammaisen kapeat eli normaalilla ≈20 mm vanteella noin 27 mm, ja edestäpäin katsottuna kumi on suunnilleen neliskanttinen → paska ohjata. Näissä ei ilmeisesti ole pistosuojausta, mutta ainoa katastrofaalinen rengasrikko sattui toissa jouluna jossain jumalan selän takana kun sivu repesi. Silloin kyllä nauratti. Ai niin, mahtui tietty Fagorellin keulaan kun laittoi pari korokepalaa, ja taittuva versio oli tietty kevyt eli jotain 310 g.

Schwalbe CX Comp / 700x35c
Budjettirengas, jossa sileä keskikohta, ja nappuloita lähinnä sivuilla. Ostin yhden joskus n. 12 eurolla, ajoin kunnes se tuhoutui. Hintaansa nähden varmaan ihan jees, mutta tarkempia muistikuvia mulla ei valitettavasti ole.

1 Like

Ihan asiaa on.

Nokian Extreme 294 2.1

Pitoa on kyllä paskempaankin keliin ja halkoo ihan kivasti hankea. Mutta painaa niin perkeleesti ja rullaa todella huonosti, joten en suosittele ainakaan maastohommiin. Insinöörismiehet varmaan ajelee töihin tuollakin.

Contin twister pro 32mm

Vähän samanlaisia havaintoja kuin cx pron kanssa, kantikas ja on vähän ikävä ajella kuivalla asfaltilla. Pito on oikein jeppis ja toimii hangessakin. Lievällä puukottamisella istuu 'rellin keulaan korokepalojen kanssa. Huom! Kapea vanne + kovahkot paineet aiheutti renkaan rungon repeämisen, mutta kesti meikäläisellä talvikauden hienosti.

Mielestäni tämä on erinomainen idea! Itse kyllä selasin jo kertaalleen noin 50 sivua rengastopsua läpi ja tein mentalnoteja, mutta taisin jo unohtaa kaikki muut paitsi, että Mara Winter on skenen mielestä hyvä nastarengas 35mm koossa.

Itseäni tällä hetkellä kiinnostaa juuri tuo sopiva crossirengas lumikeleille alkutalveksi.

Schwalbe Marathon Winter, 35 x 700

Katunastojen klassikko. Rullaa nastaksi hyvin, pito on monipuolinen jäällä ja tamppautuneella lumella ja jäisissä urissa. Huono irtolumirengas. Vaatii lempeän sisäänajon, ja joissakin viime vuosien malleissa ollut ongelmia nastojen läpipainumisen kanssa, eli halvin tarjous voi olla ikävä yllätys.

Schwalbe Rocket Ron EVO 35 x 700

Talven rossikumikuningas. Iso ilmatila, pehmeä ajotuntuma, hyvä kuvio, rullaa. Toimii lumessa kapeaksi kumiksi hyvin, samoin mudassa, vaikka ei ole mutakumi. Ei antaudu edes tappajasepelille ainakaan minun käytössäni. Nappula kuluu ja pyöristyy melko nopeasti, jos ajaa asvaltilla tai kuivilla kallioilla.

Kenda Small Block 8 / 35 x 700, 120tpi

Kasin kalliimpi, harvinaisempi, leveämpi, pehmeämpi, pitävämpi ja paremmin rullaava versio.

Kenda Slant Six 700x35c

Pistosuojattu ja ok pito mutta rullaa jostain syystä erittäin tahmeasti. Itse olen ajellut tällä kaupunkitalvirenkaana lumikaudella tappajasepelikaudella ja sellaisena IHMO ihan käypä. Flättejä nolla viime talvena.
477±25 g.

Kenda Happy Medium 700x40c

Henkilökohtainen suosikki tällä hetkellä, tosin en vielä ehtinyt paljoa ajaa näillä viime keväänä ennen kuin krossipyörä katkesi kahtia. Kendan mukaan yhdistää Nevegalin ja SB8 kuviot ja mielestäni nämä rullaa lähes yhtä hyvin kuin SB8t, joka on paljon sanottu. Mukavan fätti rengas omassa kategoriassaan mutta sivunappuloineen tuskin mahtuu ihan jokaisessa haarukassa pyörimään.
434±22 g.

ei mulla ole mitään pahaa sanottavaa 35mm marasta. fysiikan lakeja kun ei voi kumota ja jos tahtoo renkaan jolla tekemättömiä paikkoja on talvisilla kelveillä mahdollisimman vähän niin ei yhtään hullumpi kompromissi saada pitoa pääkallokeleille rullaavuudesta tinkimällä. ja toimii ihan riittävän hyvin lumella ja polanteilla jne.

näin siis 10+km kommuuttia sahaavan näkökulmasta. ja raskas rullaavuus siis meinaa oikeasti sitä että kilpasliksit vs tourriden välinen rullaavuusero monikymmenkertaisena = tourride vs marawinter.

väitän että kelveiltä kuitenkin löytyy talven aikana niin paljon erilaisia olosuhteita että varmasti löytyy jokaiselle renkaalle ns akilleksen kantapää.

Continental Cyclocross Race 700c/35mm

Kevyehkö (350g), rullaa kivasti, pyöreä profiili, kolmiomaiset nypykät. Punaisessa räässä (täkäläinen muta) meinas mennä tukkoon, mutta se muta tarttuu kyllä ihan mihin vaan… Nolla flättiä.

Kare_Eskola - 9:50, 13.9.2013 » [b]Kenda Small Block 8 / 35 x 700, 120tpi[/b] Kasin kalliimpi, harvinaisempi, leveämpi, pehmeämpi, pitävämpi ja paremmin rullaava versio.
[b]Kenda Small Block 8 / 32 x 700, 120tpi [u]SCT[/u][/b] http://distilleryimage11.ak.instagram.com/51dd2ebe42fe11e2bf8022000a1fbe54_7.jpg Hiukan kapeampi kuin lainauksessa kuvailtu versio, mutta varmasti "tubeless compatible". Omat yksilöni painoivat noin 390 grammaa/kpl. Rullaavat hyvin ja ovat miellyttävän pehmeät litkuilla. Käytän etenkin loppusyksyn/alkutalven ja kevään välikelin ajoissa.

Tota näyttäis löytyvän myös 35-millisenä. Rossi-tubeless talvikäytössä kiinnostaa. Hyvä että tuli päivitettyä tietoa.

Hyvä idea vaikka melkein talvirengas ja krossirenkaille olisi saanut minusta olla omat lankansa, mutta parempi tämäkin kuin rengasarvostelulanka.

Siirsin tänne tuon ilmeisesti tämän langan sytyttäneen krossirengasarvostelun:

Alkaneen krossikauden kunniaksi tässä hieman krossirengasarvosteluja. Renkaat ajettu krossarilla siihen kuntoon että nappulat on keskellä niin sileänä ettei ne pidä enää lajityypillisessä ajossa. Olen käyttänyt krossissa 2-3 barin paineita.

Continental Cyclocross race 35mm

  • Hyvä pito kuivalla
  • kohtalainen pito märällä
  • Kestävä (kaksi krossikautta samalla parilla)
  • Ei rengasrikkoja
  • kohtalainen pito märällä, mutaisissa mutkissa etunen ja takanen on luistanut joskus alta

Continental Speed King 35mm

  • Hyvä pito kuivalla
  • Hyvä pito märällä
  • Ei rengasrikkoja
  • Kuluu nopeasti (kesti vajaan kauden)

Muista krossirenkaista minulla ei ole vastaavaan laajuista kokemusta mutta kyllä minä noita uskaltaa molempia suositella lajinomaiseen harjoitteluun. Molempia renkaita on esim. bike-componentsilla myynnissä: 1 2

Kare_Eskola - 11:07, 13.9.2013 » Tota näyttäis löytyvän myös 35-millisenä. Rossi-tubeless talvikäytössä kiinnostaa. Hyvä että tuli päivitettyä tietoa.
Kuin myös. Sen verran kokeiluja takana, että enää en kokeile kuin oikeasti tubeless ready -renkailla, kunhan sellaisia alkaa riittävän leveinä tulla markkinoille.

35-millisen Rocket Ronin todellinen leveys ja korkeus Open Pro -levyisella kehällä kiinnostaa myös. Noita vielä joistain kaupoista näyttää löytyvän. Uudemmat ovat UCI-levyisiä.

Challenge Grifo Pro 700x32c
Pitää hyvin hiekassa, nurmella, mudassa, lumessa. Pitää huonosti märillä juurilla ja varsinkin kalliolla. Rullaa kuvion koon huomioiden yllättävän hyvin kovallakin alustalla. Hyvä rengas “oikeaan” rossiin, mutta vähän isommalla reunanappulalla olisi vielä parempi. n. 20 mm kehällä (Stans Alpha 400) leveys 34,5 mm, rungon korkeus n. 32 mm ja kuvion päälle n. 34 mm. Ei toimi tubeleksenä.

Maxxis Raze 700x35c
Hyvä kaarrepito, mutta vetopito loppuu kesken pehmeässä. Pitää kohtuuhyvin kovalla ja märällä alustalla. Rullaa asfaltillakin sairaan hyvin. Aika kapea, olisikohan ollut n. 32 mm leveä Open Prolla.

Clement X’Plor MSO 120 tpi 700x40c
Tuhti ja kokoonsa nähden kevyehkö GG-rengas, joka kestää ja pitää maastossakin. Jonkinnäköinen pistosuojaus → Rullaa asfaltilla suhteellisen hyvin, mutta ei ehkä niin hyvin kuin kuviosta voisi päätellä, silti kaikki tämän kesän asfalttilenkitkin meni näillä. Ei flättejä edes tappajasepeliaikaan viime keväänä. Hiekkateillä pelkkää euforiaa, paitsi pehmeällä kaarrepidossa vähän toivomisen varaa. Leveys n. 39 mm Open Prolla

P-2 - 13:46, 25.9.2013 » tota en tiiä pitäiskö kysyä täällä vai tuolla krossikumilangassa tota mut mitäs vaihtoehtoja mulla ois talvinakeiks jos omassa valurautakasassani on todistettavasti pyörinyt 30c cx pro, onko kaupunkiajoon jotain parempaa vaihtoehtoa ja kannattaako speksata nastaa?
Samanlaisin ominaisuuksin olen haeskellut omaan fillariin talvirengasta. Jos olisin varakas, ostaisin [45NRTH Xerxes](http://gearjunkie.com/studded-tire-winter-bike-riding)it. 425g ja 120TPI kyljet: voisin kuvitella, että ovat mukavammat ja paremmat kuin saman levyiset Schwalben Winterit. Mutta 100$ on mulle liian kova pala nieltäväksi yhdestä renkaasta. Oliskohan noita jo Foxcompissa/Shocktherapyssa nähtävillä?

^on muuten hämmentävän kevyet noi Xerxeet. Ainoat 30-milliset nastakumit joista mä tiedän eli pahamaineisen A10:t painaa [kipaisee hakemaan vaa’an] painavat 730 g/kappale.

vois olla Fagorelliin cowat

haluaisin kysyä sellaista krossikumia, mikä menis semmoiseen pyörään minkä chainstayden väli on 34mm. nyt siinä on cx pro 30mm. mut kuulemma ei oo hyvät tota.

Michelinin Mud 2 vois olla toinen kapea, hyvyydestä ei ole ajokokemuksia.

^Panaracer Crossblaster on suunnilleen samanlevyinen kuin CX Pro (inan verran leveempi ehkä) ja mun mielestä eturenkaana toimi Schwalbea paljon paremmin. Tosin aika tyyris on. Mut mun mielestä CX Pron kantikkuus ei takana niinkään haittaa.

Retrospektedit: väittäisin et 32mm SB8 ei mahdu pyörimään Crustyn pyörään ainakaan jollei kiekko oo luotisuora: on aika tru to size muistaakseni.

Noksu W106 vs Schwalbe Winter vs Marathon Winter

Unohda Nokialainen; nastat liian keskellä kuviointia eli hidastaa huomattavasti rullavuutta, muttei kantatessa pidä. Schwalbeista kandee ehdottomasti sijoittaa Marathon Winteriin, rullaa ihan yhtä hyvin, mutta pitää paremmin.

Ja jos kätösiin sattuu taannoinen Schwalbe Snow Stud, suosittelen poistoa heti (mikäli 40 mm kumi mahtuu pyörimään) on hyvä kumi, vaikka nastoja on 120 kpl

Small block 8 32mm? Pelagossa oli hyllyssä pari eilen.

Crusty: Olisikohan vaikkapa Vittoria Cross XG Pro sopiva, vaikka leveämpänäkin? Katukäyttöä ajatellen siihen tuntuisi jäävä vielä ihan mukavasti paksuutta senkin jälkeen kun nappulat ovat kuluneet.

Tuolla on siis esittelyjen ohessa ilmoitettu tarkkoja leveyksiä ja painoja krossirenkaille. Esittelyt on kirjoitettu lähinnä kilpaurheilijan näkökulmasta ja otanta USAn markkinoilta:
Cyclocross Magazine - cyclocross tire reviews