Krossikumi- ja nastarengasketju.

“Rouskuun” oli pyöräytetty velä piikitkin.

4 Likes

Nuo reTyret on kyllä jotain sellasta mitä ei vaan voi käsittää. Miten ne muka vois olla hyvät? Saatika, että miksei mieluummin vaan ostais kaksiä ernkaita ja vaihtais kun on tarve? Miten tuo firma ei tosiaan ole vielä konkassa?

kun sisuri ei ole tarpeeksi epäsupple

mieluummin laittasin tommoset katu-uskottavat raudat vaikka. bling bling v*ttu!

Mitenköhän toi Skinny Freddie? Ei näemmä taaskaan tunnu Xerxeksiä saavan paljon mistään.

Panin tilaten. Yritän muistaa raportoida fiiliksiä tänne.

Joo, tää on suuri mysteeri. Ei vähiten tuon renkaan poikki menevän saumakohdan ja yleisesti tunnetun vetoketjujen kestävyyden huomioiden. Jo ihan vaan tämän takia tekisi mieli tyypata noita, koska omissa mielikuvissani noi ovat aivan hirveät. (Sitten kuitenkin käykin niin, että tyylin kahden vuoden päästä me kaikki ajetaan tuollaisilla, kun osoittautuvat jotenkin nerokkaaksi ideaksi ja jälkikäteen mietitään, että miten tuli pärjättyä ilman :sweat_smile:.)

Sitten vetoketjuttomiin renkaisiin: hain viime viikolla Vittorian Terrene Wet -krossikumit Velobiasta (700c * 38) ja oon tähän mennessä ollut tosi tyytyväinen. Pitää hyvin ja @Smurf ei turhaan kehunut sitä, että ovat erityisen hyvät pyörän kallistuessa. Aika tiukat oli asentaa, mutta tubeless-homma sujui vailla mitään hässäköitä.

Maailmassa on hirveä määrä ihmisiä, ketkä ei osaa itse vaihtaa renkaita tai eivät vaan viitsi tai halua kiinnostua asiasta sen enempää. Sellaisillehan nuo nahat on täydelliset, rykäiset talven yllättäessä päälle ja teiden sulettua lentävät nurkkaan kuin riisuuntumistanssijan housut.

Todennäköisesti esim. yllämainituille pyörän käyttäjille aivan riittävän hyvät.

Helppo meidän täältä kuplasta arvostella.

4 Likes

Juu siis renkaan vaihtaminen fillariin on suurelle osalle fillarilla ajavista aivan tekemätön paikka. Puuttuu sekä työkalut että taito. Ehkä myös uskallusta uupuu. Ja siis kyllä mäkin muistan että ei se aina kovin sujuvasti mennyt sillon ku ekoja kertoja sisuria vaihdoin, ja joskus vastustelee vieläkin. Viimeks kun vaimon pyörään vaihoin nastat niin ei meinannu asettua vanteelle kun vanneteippi oli niin väljä että ajautui hyllylle ja esti renkaan nousemisen (siis ihan sisurikumista kyse), piti mutjutella ja pistää maksimipaineet että asettui paikalleen. Aika monta asiaa siinä renkaan vaihdossakin voi lopulta mennä pieleen, kun oikein alkaa miettimään.

2 Likes

Funtsin jotsin psikkaa, jossa talvikuukaausina on satunnaisia pääkallopäiviä, muttei kunnollista talvea. Mut sit joutuis ajamaan noilla alusrenkailla, jotka on siis 30€ kumit vetskareineen ja kun ne menee rikki ni joutus ostaan uudet samanlaiset…

No joo onhan se kyllä näinkin.

No tämä ja Empun kommentti ovat kyllä täyttä totta nekin. Ja siis tyyliin ainoa asia, joka mulla rengasta vaihtaessa ei ole mennyt tässä vuosien saatossa pieleen on hajonnut ikkuna—ja sekin vaan tsägää, kun vipuvartena käytetty Hackmanin ruokaveitsi lipesi ja lensi kiitettävällä voimalla ja kauniilla kaarella halki huoneiston :smiley:

Pitäisi aina muistaa, että tuota täysin arkisena pitämäänsä juttua on tullut tässä tosiaan treenattua niin yrityksen ja erhaan kautta kuin myös ihan tavoitteellisesti, esim. erilaisia kikkakutosmekaanikkojäbäselittäävideoita katsomalla.

1 Like

Sisurin räjäyttäminen on erheistä parhain.

Suomi Tyres Routa edessä 42 millisenä ja takana 35 millisenä. Oli kyllä aika tuskasta tunkata menemään sepeliasfaltilla, muttei eipä tarvinu jäällä liukastella.

Sitä miettii, miksi laittoi satakolmekymppiä renkaisiin (Vittoria Terreno Wet), jotka eivät ilmeisesti vaan asetu mun kiekkoihin.

Ajotuntuma luokkaa Kiviset & Soraset, enkä viittaa nyt tienpintaan.

Mutta hyvä, että muilla hyvä.

Ainakin Xerxeksiin verrattuna nastojahan on vähemmän (104 vs 140). On varmaan ihan mahdollista, että maahan sattuu jarruttaessa vain yks nasta. No, tämä onkin menossa taakse tällä haavaa.

Mutta tuollainen neliportainen kulumaindikaattori on, jos ei muuten tajua vaihtaa.

Mä veikkaan että näille on yllättävästi kysyntää. Mietin esim. systeriäni, joka on hoitoalalla ja vetää fillarilla duuniin läpi talven, eikä todellakaan ole pätkääkään kiinnostunut mistään litkuista tai säätämisistä, vaan haluaa ainoastaan ajaa. Ja nyt mä mietin että jos noita saa, niin mä ostan ne systerille joululahjaksi. Samalla saan tietää, toimiiko nuo käytössä. Ja alustavasti uskon, että toimivat, jos/kun firma porskuttaa yhä. Eli kohti empiiristä rengaskoetta!

3 Likes

Olin kerran vaihtanut pihalla renkaat, sisurit oli jotkut same old, same old, pumpannut renkaat täyteen ja sitten muutenkin säädin pyörää. Kun olin säätänyt satulan, menin parin metrin päähän pyörästä ja tuijoitin sitä silmä kovana saadakseni selville, että onko satulan kulma juuri oikea. Samalla naapurin tuli rapusta ja kun tuli kohdilleni, sisuri räjähti kunnon ṕaukkeella. Naapuri sitten kysyi, että oliko suunniteltu juttu. Sanoin, että ei ollut. (En kertonut, että meinasi tulla varren kanssa, kun se pamaus säikytti keskittyneen itseni niin perinpohjaisesti.)

Tämä kiinnostaa!

1 Like

Kun muutettiin kuutisen vuotta sitten tähän nykyiseen asuntoon, niin mulla kävi vähän sama juttu. Pumppailin vaimon pyörän kumia tossa pihalla, ja vanhempi naishenkilö käveli vähän matkan päässä. No enpä huomannut, että sisuri oli renkaan alla jumissa ennen kuin sekunnin sadasosa ennen räjähdystä. Naapuri katsoi minua hetken ja paineli lujaa vauhtia sisälle sanomatta mitään. Jonkun aikaa meni, että alkoi juttelemaan, ja nykyään olemme ihan hyvää pataa. Enemmän kyllä juttelee vaimolle ja lapselle entä minulle.

1 Like

Eilen lähti rolleriin alle kolmatta talvikautta samat Schwalbe X-one allroundit, 35mm. Takakumin kuvio alkaa olla jo parhaat päivänsä nähnyt, mutta on siellä jotain vielä. Tähän asti 0 flättiä pääkaupunkiseudun sepeleillä. Tubeless-asennus oli nyt keskivertoa haastavampi, mutta kyllä tällä track recordilla voin varauksetta suositella ko. kumia.

1 Like

Annetaan täältäkin suositukset, mullaki 33mm X-One Allroundit kolmatta talvea ja jo toinen satsi menossa. Yks sepeliflätti tuli lähes loppuun skidatulla renkaalla ja sisurilla (takarenkaasta häviää kyllä keskinappulat talvellakin aika äkkiä jos skidailee reippaasti) mut tubelessinä erityisesti aika loistava talvi/rospuuttorengas eikä edes maksa paljoa. Siks kai ne on loppukin joka kaupasta.