Krossikumi- ja nastarengasketju.

Mulla taasen tuolla x-one allroundilla niin pahoja ongelmia tubelessasennuksen kanssa että päädyin myymään ostamani kumit viime syksyllä parin päivän vääntämisen jälkeen. Runsaasta teippien lisäilystä huolimatta ei vaan tiivistynyt. Kehinä dt swissin db460. Kuvion ja pidon puolesta vaikutti kyllä oikeen kivoilta krossikumeilta sen 45min minkä piti ilmaa.

Oonko vaan heikentyny vai onko tää routa 35 millisenä aivan uskomattoman paska rengas? Sellanen on takana ja on rankkaa polkea.

Löytyiköhän syy Gravdalin tiivistymättömyyteen: pienenpieni valupurse reunalangalla. Veistin sen pois ja nyt on pysynyt paineet yön yli.

Ei juurikaan vakuuta nää renkaat. Puoliso tuli ekalta lenkiltä kotiin ja kymmenisen reunimmaista nastaa oli poikittain, valmiina hyppäämään ulos. Yks oli ehtiny. Työnsin ne takas paikalleen, saapa nähdä.

Ja voi hemmetti vieköön noita karvoja.

Luulen että tää vois olla paljon parempi, jos ton nuolenpääkuvion sijasta nappulat olis suorakulmaiset ja vähän isommat ja sama määrä nastoja olis vähän sisempänä, jotta ne sais tarpeeksi sivuttaistukea. Jos tää rengas putoaa esim routavaurion tai rotvallin reunalta sivuttain, niin se kiven kulma repii nastat tuolleen irti.

Ollaan nyt kuitenkin järkeviä. Kukaan, kekä näiden nastapaskojen kanssa haluaa ropistella ei edes uskalla kanttailla niin kovaa että tarttis noita reunimmaisia… Ne kekä uskaltaa, oppii nopeasti ettei talvella nyt vaan ajeta niinku kesällä. Oli nastat taikka ei.

Aika raju - merkki kuitenkin monen arvostama.
Mietin itsekin noita reunalla keikkuvia nastoja.
Taidan pitää niistä koska jäiset urat ja polanteet. Mikäli nasta pysyy paikallaan.

Mä olen ajatellut, että ne on enempi kaltevia pintoja kuin kallistunutta pyörää varten.

2 Likes

Tänään lähtee kokeiluun Maxxiksen Mud Wrestler renkaat 33mm leveydessä. Kuvio sen verran rouhea ja pitäisi aika hyvin pitää myös lumella. Toki hieman kapeahkot. Voi olla että otan jonkun leveämmän renkaan eteen. Kun ei ole orkkiskeula tuossa omassani.

1 Like

Ei ollu heikolle nämä Michelinin power cyclocrossit.

Hitto mikä antikliimaksi. Olin hillonnu näitä pari-kolme kuukautta tallin hyllyllä ja ehtinyt siinä ajassa lataamaan sitä kunnon hyvää mielleyhtymää näihin Michelinin karkkiväri-cyclocross powereihin ihan kunnolla.
Ennenkin on ollut tiukkoja päälle laitettavia, mut nää oli ihan omassa sarjassaan. Parinkymmenen minuutin rutistuksella kaks rengasrautaa poikki, hiki päässä ja muutama epäuskoinen ärräpää kielenpäällä.
Sit kun pääsee painelemaan ilmaa sisälle ni saa todeta että toisesta renkaasta tullu sit äherrettyä sisuriin reikä. Greittiä.

Voi olla että turhautuneisuudellakin oli osansa mut vartin - puolen tunnin jälkeen otin puukon käteen kun loppu usko siihen että saan tota rengasta enää pois vanteelta ehjänä.

Nyt kun istun tässä ni huomaan että tosta toisestakin, muutama tunti sitten vielä lopputulemaltaan successilta vaikuttaneelta, on jo myöskin ilmat tihkuneet ulos. Greittiä, greittiä.
Jos se lähtee ehjänä pois ni laitan ehkä jollekin tubeless-kehälle, mut sisurin kanssa ei enää mihinkään.

12 Likes

Ismo repi

17 Likes

repi… siis repesin

Voihan vidu, mulla oottaa kans tommoset hyllyssä ja hypeä on kasvateltu. Oon tosin Bruce TubeLeenä laittamassa että ehkäpä en kohtaa ongelmia.

Onko joku kokeillut näitä?
https://www.velobia.fi/black-ice-200-50-584


ei mitään!

toi on ihan eri rengas!

Kiinnostais kyllä kovasti kahden tuuman kokoluokassa tän tyyppinen matala lamellikuvio etelähesan olosuhteisiin, kun ei tuonne viitsisi ISPiä laittaa kuin vasta aitoon tarpeeseen. Ehkä kuitenkin suomityreksen routa 54-584 lähtee testiin koska tubeless ja kevyempi :thinking_cat:

Ei kannata luottaa toho roudan tubeless toimivuuteen. Ainaki 622 kokosis napsahtaa vanteelle, mut ku paineet laskee ni se luiskahtaa pois. Eikä meiän kokeiluil tiivistynyt mitenkään helposti. Litkuna tais olla peatys.

Mulle myyjä sanoi kun ostin 42-622 Roudan, oikeasti jotain 39mm että harvempinastainen versio ei ole tubelessiin soveltuva. Siltä se todella vaikuttaa kun oli eka nastarengas, jonka sain paikoilleen ilman rengasrautaa ja parissa minuutissa.

Mulla on nyt pari viikkoa ollut 42 mm Routa litkutettuna eturenkaana. Tyhjenee hitaasti mutta varmasti eli ennen lenkkiä pakko pumpata. Nousi kyllä helposti vanteelle mutta tipahti salamannopeasti takasin alas kun pupelsin venttiilin sielun kanssa…

Hmm joo noista suomityreksistä kuulee kyllä paljon kommenttia että tubeless-yhteensopivuudessa on selvästi aika paljon laadunvalvontaongelmia, mutta ffoorumilla sanoivat että sen sijaan takuuhommat kyllä pelaa ja kusti polkee lieksasta kohtuu nopsaan.

Noh en tiiä mitä tässä sitten tekis. Paraikaa semmoinen tilanne meneillään että ISPin kyljet vuotaa jo ties miten monetta viikkoa eikä litkun lisääminen saa niitä tiivistymään yhtään sen paremmin. Mietin jo pitäiskö putsata renkaan sisäpinta ja lähmiä sinne kerros sikaflexiä tiivisteeksi. Tai sit vaan litkutettu sisuri.

Asennus on tarkastettu fuksivirheiden varalta eli litkut, teipit, kehät ja asennus pitäis olla kondiksessa ja vuotokohta on paikannettu saippuavedellä nimenomaan renkaan kylkiin

Et taida olla uusi täällä. :slight_smile:

1 Like

Ekat tyypit, seitsemisen kilsaa tamppaantunutta pakkascitylunta ja muhjua: ihan ok. Saa toki liukumaan, mutta ei pelottanut. Tuskin on keveimmästä päästä renkaita, mutta kyllä se sieltä perässä tulee eikä ihmeemmin tukkeutunut.

Mulla on nyt ollu marraskuun puolivälistä asti ollu 42mm routa stavan eturenkaana. Sillon asentaessa nousi napsauttimella hyvin mut tipahti heti pois kun laski paineet.
Nyt stava ollu tallissa varmaan kuukauden ilman ajoa, ja tänään lähdin sillä töihin. Paineet oli roudasta laskenu tosi alas mutta rengas edelleen tukevasti hyllyllä.