Kolaritarinat: Pyörät vs muut

^Zen.

pakko nyt tämäkin postailla!? tulin prismasman alkosta musan siwalle päin (porilaiset tietää) kelviäpitkin, yhtäkkiä parkissa oleen carinan ovi aukeaa ja saatana suoraan päin tuli ajettua :slight_smile: onneksi en tullut vahinkoa muualle kuin carina ovensaranoihin.

^classic, mitäs kuski?

Olmo on vahvempi kuin mersun ovi :smiley: tämä tuli siis kokeiltua tänään kun risteyksessä ei mersu kuski osannut vilkkua käyttää. Epic skiddaukset ja kylki edellä oveen. Oveen lommo tuli mutta pulsuitti pysyi ehjänä :3

Jees karuja kertomuksia. Heitetääs omakin case pinoon.
Tapahtumapaikka oli Konalantien ja Ristipellontien risteys, tässä.
Tapahtui viimesyksynä.
Olin ylittämässä ajorataa jatkeella, kun oikealle puolen pysähtyneen ajoneuvon takaa kylkeeni jysähtää valkoinen pieni auto(Clio yms). Itellä ei nopeutta ollut mitenkään valtavasti kun mtb alla ja vesikeli. Ei tällä autoa kuljettaneellakaan onneksi, kuitenkin sen verran, että lensin konepellille ja siitä kuperkeikkaa ajoradalle. Jäbä kunnossa, fillarin etukiekko solmussa.
Noh, hieman kädet joo täris ton ilmalennon jälkeen ja meni hetki tajuta koko juttu. Tuntu tosi epätodelliselta. Oon tän jälkeen pelänny vitusti ajaa sellasissa tilanteissa, joissa ei sivuille ole kunnon näkyvyyttä.

http://img7.imageshack.us/img7/9751/kolari.jpg

Los Angelesissa on ajeltu.

^ Ja sadantonninbemari naarmuilla

Tartteis vähän neuvoa. Tosiaan perjantaina töistä lähtiessä oli jännittävänä yllätyksenä takakiekko pringlesinä ja nyt asiaa on saatu vähän edistettyä. Mulla oli pyörä liikennemerkkiin kiinnitettynä tässä. Nyt kameranauhojen myötä selvisi että fillari on kaatunut tuulenpuuskan myötä, ja ollut ilmeisesti osittain ajoradan puolella, mutta tolpassa kiinteästi kiinni kuitenkin. Ruutuun on ajanut auto, ja siis ihan oikeasti kiekon päältä, sen jälkeen autosta noustuaan kuski yrittänyt kiskoa pyörää auton alta ja joutunut peruuttamaan takaisinpäin, ettei pyörä ole auton alla. Eli huomaamatta tämä ei ole tapahtunut.

Tarkemmin ei kuvasta saatu selville, esim rekisterinumeroa mutta mulla on pääsy kaupan kameranauhoihin joista nyt tarkan kellonajan ja tuntomerkkien avulla pitäisi poimia asiakas. Meillä on sen verran paljon vakkareita että on mahdollisuus että on tuttu naama. Lähinnä nyt mietin, että onko tuosta vahingosta kaikki vastuu päälleajajalla? Mielestäni en ole vastuussa siitä, että pyörä on kaatunut osittain ajoradan puolelle, ja kuljettaja on oman harkintansa tehnyt ruutuun ajaessaan. Pyörä kuitenkin pitäisi olla ihan nähtävissä kun ruutuun ajaa.

^

http://unjouravec.net/wp-content/uploads/2010/03/horatio.jpg

Ei se mielestäni päälle sais ajaa.

Jos autoilija sanoo ettei nähnyt pyörää ennen kuin aluksi ajoi sen yli, veikkaan ettei asia siitä enää etene juuri minnekään.

“En nähnyt tota autoa kun ajoin pyörällä sen yli, ei mun tartte maksaa mitään.”

Sirkus - 15:36, 22.5.2013 » oikeasti kiekon päältä...
Kyllä se autoilija on mun nähdäkseni vastuussa jos kerran oli nähtävissä tuollainen.

Mieti asiaa siltä kantilta, että olet parkkannut autosi johonkin… ehkä vähän kökösti, mutta selvästi nähtäville ja sen peilit vaikka joku popsauttaa irti.

Edit: tarkista runko yms.

Toi on ikävä tapahtuma ja varmasti ottaa päähän. En silti ehkä lähtis rosikseen koska autoilija voi aina vedota ja vetoaakin siihen ettei aluksi huomannut. Mutta jos saat tyypin yhteystiedot niin kannattaa kyllä ottaa yhteyttä ja yrittää sopia.

Sirkus - 15:36, 22.5.2013 » Tartteis vähän neuvoa. Tosiaan perjantaina töistä lähtiessä oli jännittävänä yllätyksenä takakiekko pringlesinä ja nyt asiaa on saatu vähän edistettyä. Mulla oli pyörä liikennemerkkiin kiinnitettynä [tässä](http://maps.google.fi/maps?q=Satamakatu+4,+Helsinki&hl=fi&ll=60.167577,24.961871&spn=0.003491,0.011169&sll=60.168774,24.963126&layer=c&cbp=13,96.75,,0,16.78&cbll=60.167447,24.961844&hnear=Satamakatu+4,+00160+Helsinki&t=h&z=17&panoid=FVmy0RT1NcYJoT6nm6uwZA). Nyt kameranauhojen myötä selvisi että fillari on kaatunut tuulenpuuskan myötä, ja ollut ilmeisesti osittain ajoradan puolella, mutta tolpassa kiinteästi kiinni kuitenkin. Ruutuun on ajanut auto, ja siis ihan oikeasti kiekon päältä, sen jälkeen autosta noustuaan kuski yrittänyt kiskoa pyörää auton alta ja joutunut peruuttamaan takaisinpäin, ettei pyörä ole auton alla. Eli huomaamatta tämä ei ole tapahtunut. Tarkemmin ei kuvasta saatu selville, esim rekisterinumeroa mutta mulla on pääsy kaupan kameranauhoihin joista nyt tarkan kellonajan ja tuntomerkkien avulla pitäisi poimia asiakas. Meillä on sen verran paljon vakkareita että on mahdollisuus että on tuttu naama. Lähinnä nyt mietin, että onko tuosta vahingosta kaikki vastuu päälleajajalla? Mielestäni en ole vastuussa siitä, että pyörä on kaatunut osittain ajoradan puolelle, ja kuljettaja on oman harkintansa tehnyt ruutuun ajaessaan. Pyörä kuitenkin pitäisi olla ihan nähtävissä kun ruutuun ajaa.
Sen kummemmin autoilijan kusipÄisyyttä kommentoimatta, kiinnostas tietää et saako järjestyssäännön/muun asetuksen nojalla pyörän lukita liikennemerkkeihin?

Jos saa tahi ei, niin onks sillä vaikutusta kuskin korvausvelvollisuuteen?

Seuraava askel nyt joka tapauksessa olisi saada joku yhteys tuohon kuljettajaan. Mulle riittäisi saada kuulla sen versio tilanteesta, ja jos ainoa vaurio on toi vanne + pinnat, mulle riittää jos asiassa tultaisiin vastaan esim niiden kustannusten osalta.

Mä mietin kanssa, että mihin pyörän lukitseminen on sopivaa ja mihin ei, mutta minusta jos pyörä on lukittu jalkakäytävän puolelle niin sinne ei ole autoilla asiaa. Se, että se on kaatunut tuulen johdosta parkkiruudun puolelle ei kuitenkaan tarkoita että siihen voi sokeana ajaa.

Liikennemerkkiin lukitseminen ei ole kielletty ja sellainen ei siltikään vaikuttaisi korvausvelvollisuuteen.

Ja kyllä mun mielestäni autoilijan pitää olla selvillä, mihin ajaa ja missä pyörät menee. Varmaan Finlexistä löytyy jotain tätä tukemaankin.

Sirkus, mä näin sun pyörän eilen (21.5.) klo 1335 kieppeillä kyseisessä tolpassa kiinni ketjut tippuneena, pystyssä. en tutkinut tarkemmin asiaa, huomasin jäätelöä kaupan edessä syödessä että tuttu rossin ja ihmettelin että miks siinä ei ole ketjut paikallaan. valokuvamuistini kertoo että pyöräsi vieressä oli silloin burgundinpunainen auto.

ghz, pyörä ajettu kumoon perjantaina eikä ole siitä liikkunut sen jälkeen. Yliajanut auto oli hopean värinen nauhalta katsottuna. kiitos kuitenkin jeesistä!

Oma veikkaus on, että huomaamatta vetässyt yli. Kyllä sitä itse on tullut kerran tai kaksi vetästyä auto parkkiin ilman sen tarkempaa kaikuluotausta. Luonnollisesti tulisi aina tarkistaa, mutta kakkaa sattuu. Ne, jotka tahallaan peruuttaa/ajaa filon yli on aika vähissä. Siinä samalla ottaa pienin riskin oman autonsa vahingoittamisesta.

Kuskilta olisi kyllä ollut ystävällista/suotavaa jättää yhteystiedot fillariin.

E. niin lisättäköön vielä se, että korvattavuuteen vaikea ottaa kantaa. Nauhalta siis näkyy, että fillari on jo maannut ruudun puolella auton ajaessa ruutuun? Tällöin kuskilla kyllä velvollisuus korvailuun.

Lumikko - 15:55, 22.5.2013 » Liikennemerkkiin lukitseminen ei ole kielletty ja sellainen ei siltikään vaikuttaisi korvausvelvollisuuteen. Ja kyllä mun mielestäni autoilijan pitää olla selvillä, mihin ajaa ja missä pyörät menee. Varmaan Finlexistä löytyy jotain tätä tukemaankin.
kiitos.