Kolaritarinat: Pyörät vs muut

Mihin toi “älä myönnä syyllisyyttäsi paikan päällä” perustuu? Jotenkin tylyltä tuntuisi, jos Stadin Autoilijat ry jakaisi jäsenilleen flaijereita, joissa kehoitetaan kieltämään kaikki jos sattuvat kolaamaan jonkun fillaristin.

^ Tylyltä kuulostaa, mutta luulen, että pointti on, että syyllisyyden päättäminen kannattaa jättää virkavallalle ja tilanteen ulkopuolisille, jotta olosuhteet ym. tulee arvioitua kunnolla, eikä mennä hätiköityihin päätöksiin. En lue siis tuota niin, että “kiistä kaikki”, vaan että paikan päällä ei keskenään kannata päättää, että kuka oli syyllinen ja kuka ei.

Ehkä myös pyrkimyksenä suojella osapuolia (tässä painottaen fillaristia) toisen painostukselta.

^Tämä. Pappavainaa kolaroi joskus aikoja sitten Datsunillaan marketin parkkipaikalla. Syy oli vastapuolen ja halusivat hoitaa homman heti ilman poliisia, vasta myöhemmin kävi ilmi että papan ajokortti oli vanhentunut jo aikoja sitten eli olisi joutunut maksumieheksi. Tiedän myös tapauksen jossa jo edesmennyt, koko ikänsä kortitta ajellut vanha jäärä kolaroi risteyksessä ja psyykkasi vastapuolen naiskuskin ottamaan syyn niskoilleen vaikka oli itse syypää ja olisi kortitta joutunut joka tapauksessa maksumieheksi.

Ts. ei kannata ottaa syytä niskoilleen ainakaan ennen kuin pulssi on tasaantunut.

Henkkoht mulla on sellainen perversio, että en pidä siitä miten rahalla voi ostaa ongelmat katoamaan. Tästä ei tietenkään ole kysymys jos tulee vain aineellista vahinkoa kämmätessä, mutta siltikin… Samalla tavalla mä ajattelen jos autolla teloo jonkun, niin se pitäisi rinnastaa johonkin tappamiseen tarkoitetun välineen käyttämiseen, koska kuitenkin ajokortti vaaditaan, eikä sitä ajamisen iloa sitä myöten ole tarkoitettu ihan kaikille.

^^ vanhana kunnon koulukiusattuna vieroksun tuota tilannetta jossa vahvempi persoona pelottelee toisen myöntämään syyllisyytensä. Aina skåudet paikalle ja antaa virkavallan päättää -varsinkin jos tilanne on yhtään tulkinnanvarainen.

Sori OT:sta, en ole kuunaan kolaroinut fillarilla :S

Käteni kolaroi tänään auton sivupeilin kanssa. Ei ollut vahinko. Vitun tuplaparkkeeraajaajokaistablokkaajat.

Kolarin jälkeen on helposti sellasessa mielentilassa, että saattaa myöntää syyllisyytensä ilman toisen osapuolen erityistä painostustakaan.

Ja siinä mielentilassa on vaikea arvioida, onko se nyt selkeä tilanne vai ei.

Mankkis, toi kuuluu pikemminkin Road rageen tai tuosta vois perustaa “vahingonteot”-topicin. Kolariksi en laskisi.

Totta, piti itse asiassa kertoa mulle 2011 sattuneesta kolarista joka meni käräjiin asti. Huomenna sit.

Päivän tietovisa:
Katsooko kolmion takaa tuleva oikealle kääntyvä autolija oikealle pysähtyessään risteykseen - Ei.
Katsooko samainen autoilija oikealle lähtiessään liikkeelle - Ei.
Katsooko autoilija tiiviisti vasemmalle ja vahtii sieltä tulevia autoja - Kyllä.

Ajattelin että katsoo ja että ehdin edestä. Väärin ajateltu. Seurauksena kosketuksen ja kevyen tömäyksen jälkeen käytiin keskustelu autoilijan avattua oikeanpuoleisen sivuikkunan:
Autolija: “Anteeksi kovasti.”
Minä: " Tulit sitten kolmion takaa suoraan eteen."
A: “En yhtään nähnyt, anteeksi”
M: “Et yhtään katsonut katsonut”

Autolija kaasutti matkoihinsa tarkastamatta ajopeliään tai kysymättä minun tai pyöräni kuntoa. En ehtinyt nähdä minkälaisia naarmuja WXC300 teki oikeaan etupyörään ja punaoranssiin Volvon maalipintaan.

Turussa, Koulukadun ABC:n lähistöllä kolisi jälleen. Auto ajoi huoltoaseman pihasta aikomuksenaan liittyä liikennevirtaan, kun valtavaa vauhtia pyörätietä pitkin syöksynyt ihmisohjus ajoi suoraan viattoman auton oikeaan kylkeen. Otaksuttavasti em. ihmisohjuksen 900 lumenin valonheitin aiheutti auton kuskissa paniikkireaktion saaden tämän painamaan kaasua jarrun sijaan täten aiheuttaen törmäyksen. Hyväsydämisen autokuskin avattua auton oven kysyäkseen, kävikö tilanteessa mitenkään, raivopäinen pyöräilijä haukkui törkeästi autokuskia mm. todeten, että voisitko katsoa ensi kerralla, mihin ajat. Tämän jälkeen pyöräilijä poistui paikalta kaupungin suuntaan jäämättä edes tarkistamaan auton mahdollisesti saamia vaurioita.

Sikälihän tää oli turha tarina, että kaikki varmaan tietää että autoilijat kattoo tollasissa tilanteissa ainoastaan mahdollisesti vasemmalta tulevaa autoliikennettä. Ja edellinen postaus oli näemmä pääpiirteittäin samanlainen.

mankkis - 18:43, 28.3.2013 » Totta, piti itse asiassa kertoa mulle 2011 sattuneesta kolarista joka meni käräjiin asti. Huomenna sit.
Ai niin, mäkin kävin marraskuussa viettämässä puoli päivää Salmisaaren oikeustalolla vuoden takaisen jutun johdosta. Ei tosin kolaricase, vaan pihasta pyörätien jatkeelle varomattomasti ajaneen auton takalasin kopautuksesta alkanut tapahtumaketju... törkeä liikenteen vaarantaminen, lievä pahoinpitely ynnä muuta taisi olla autoilijalle luetut syytteet. Muistaakseni sai 80 päiväsakkoa ja 5kk ajokieltoa.

^ Hä? Kerro lisää.

^päällekarkaus™

Lumikko - 18:40, 28.3.2013 » Mankkis, toi kuuluu pikemminkin Road rageen tai tuosta vois perustaa "vahingonteot"-topicin. Kolariksi en laskisi.
Onko se vahingonteko, jos sen voi valehdella kolariksi? Löin auton kattoon nyrkin kokoisen lommon, kun kuski kiilasi. Myöhemmin löin kaveria hihaan, kun hän yritti taklaamalla selvittää asiaa. Tai siis tukea otin molemmilla kerroilla, etten olis kaatunut. En jääny kättelemään.

Edit: Thugin juttu vaatii rage-stoorin. Opetustarkoitukseen.

Ei tietenkään ole. :slight_smile: Mutta pysäköidyn auton peilin irrotus on vaikea selittää kolariksi varsinkin, jos teko on oman ilmoituksen mukaan ollut tahallinen.

Pitäis kai käydä osallistumassa kolariin, jotta voisi kirjoitella tähän ketjuun muutenkin kuin tuomarointimielessä. Joka päivä tulee vastaan tilanteita, joista saisi itse tyhmästi ajamalla aikaan törmäyksen.

Pyörät pois ns.pyöräteiltä.Aina kun ajonopeus tiellä kuin tiellä on 40km/h ja alle,niin tien oikeaan reunaan ajamaan ja väistämisvelvollisuus /korvausvelvollisuus aina takaatulevalta.

Vain kaksi kertaa olen ollut osallisena. Ja vain pyöräilijänä, siis. Ensi kerta oli pikku törmäys, jossa laitoin itäauton lunastuskuntoon, Nissan meni päreiksi kuskin mukaan. Olin ajanut ylinopeutta maantiepyörälläni, rajoitus 80km/h. Pyörä ja minä pysyin ehjänä. Kissalan poikia nauratti tilanne siellä ja käräjillä, autoilija sai sakkoja. Toisella kerralla otin VW Transporterin päin vartaloa kärkikolmion takaa. Silloin rikoin auton tuulilasin, kypäräni ja pyöräni, saattoi tulla joku kolhu peltiinkin. Pääsin lepovuoteessa traumabaarissa eteenpäin vilkkuvalokyydissä, taas sinivuokot lähestyivät ja pillin suuhuni tyrkkäsivät kun en mitään voinut petiin köytettynä orpona ambulanssissa… Sairaalassa sain sellaisen rannekkeen että pääsin kaikkiin laitteisiin. En mennyt rikki. Tälläkin kertaa autoilija sai sakkoja, vaan ei vankeutta. Ihan heti en halua kolmatta kertaa, vanhuus tuo viisautta mutta myös heikemmät luut.

Siis vanhan ja ehjän pierun vinkki. Aina poliiisi paikalle. Älkää koskaan olko heti adrenaliini-iloisia hengissäpysymisestänne, vaikka se onkin pääasia.

Syys16 - 6:12, 30.3.2013 » Pyörät pois ns.pyöräteiltä.Aina kun ajonopeus tiellä kuin tiellä on 40km/h ja alle,niin tien oikeaan reunaan ajamaan ja väistämisvelvollisuus /korvausvelvollisuus aina takaatulevalta.
Seuraava on varmaan miljoona kertaan todettu eri yhteyksissä, mutta tota tarkentaisin sit sen verran, että silloin kannattaa ottaa oma tilansa ajoradalla, eikä mennä ihan kanttarin viereen kosiskelemaan kuolemaa. Muuten voi käydä niin, että takaa tuleva päättää tehdä ohituksen just silloin, kun vastaan tulee liikennettä. Ja arvatkaas mistä se ohittaja hakee lisätilaa jos näyttää siltä että tilaa ei oo kahdelle autolle ja yhdelle pörälle?

Jep, oma paikka pitää ottaa ja pitää. Aina.

ChainThug - 22:03, 29.3.2013 »
mankkis - 18:43, 28.3.2013 » Totta, piti itse asiassa kertoa mulle 2011 sattuneesta kolarista joka meni käräjiin asti. Huomenna sit.
Ai niin, mäkin kävin marraskuussa viettämässä puoli päivää Salmisaaren oikeustalolla vuoden takaisen jutun johdosta. Ei tosin kolaricase, vaan pihasta pyörätien jatkeelle varomattomasti ajaneen auton takalasin kopautuksesta alkanut tapahtumaketju... törkeä liikenteen vaarantaminen, lievä pahoinpitely ynnä muuta taisi olla autoilijalle luetut syytteet. Muistaakseni sai 80 päiväsakkoa ja 5kk ajokieltoa.
aikamoista, mitenköhän sille santun suojatie-riveleistä-kiinniotolle kuuluu.

Taannoin vedin ukemit pikku-punton ylitse kun täti ilman vilkkua päätti kääntyä vasemmalle kun olin samaisen kyljen kohdalla.

Jälkeenpäin hymyilytti, kun täti nousi autostaan hieromaan jotain naarmua etukulmastaan.
“sinun vikasi, eikö?”
Tikahduin kaikkeen mitä olisin voinut sanoa ja en saanut sanottua mitään. Onneksi vanhempi herrasmies tuli siihen tädille paasaamaan.

Etukiekko otti sipsin muotoa pikkaisen. Tilanne oli inan epäselvä sillä olimme ennen kolaria ajautuneeet risteysauleelle, joten sanoin tädille että saatte mennä ja poljin kiekon sen verran suoraksi että se haarukkaan mahtui ja jatkoin matkaa.