Kevyehköt kiekot kohtuu budjetilla

^ Ok, seison korjattuna, tavallaan, jos ymmärsin tuon oikein.

Eikä tietenkään pidä myöskään unohtaa Elipsejen vähälukuisempia ja aerodynaamisesti muotoiltuja pinnoja ja niiden mahdollisesti tuottamaa hyötyä.

Edit. ^^ mutta toki voisi myös laskea eurohinnan sille noin 200 grammalle eri kiekkosettien välillä. Jos Ellipset ovat esimerkiksi lähes 200 grammaa painavammat ja mitä, jopa reippaasti yli 200€ kalliimmat?

Kysymys teille, joilla nuo Ellipset ovat ajossa:

Minkä pituisella keskiöakselilla olette saaneet ketjulinjan kuntoon minkäkin kampien kanssa?

109-millinen esim. Sugino-keskiö esim. vastaavien Sugino-kampien kanssa antaa normi nelikakkosen linjan, jolloin vetopuolelle tarttis n. 2 milliä lisää.

113-millinen keskiöakseliko ainoa vaihtoehto…?

^ http://www.lfgss.com/thread3372-8.html

Esim.
“Sugino 75 + Campag Centaur 111mm + Mavic Ellipse + EAI”

Punnitsin taannoin 2011 Ellipset. Etukiekko painoi 900 g tjsp ja takakiekko muutaman gramman alle 990. Tämä siis ilman vannenauhoja ja lukkorengasta (yht. n. 60 grammaa).

EDIT: Ai niin.
BB: Campagnolo Record Pista 111 mm
Kammet: Campagnolo Record Pista
Kiekko: Mavic Ellipse 2011
Ratas: Shimano Dura-Ace > ketjulinja n. 43 mm
Ratas: Surly 1/8 > ketjulinja n. 44 mm
Ratas: no-name mölölöö gumbaijaa paska: ketjulinja edellisten väliltä

asb - 2010-11-10 15:17:23 »
jussi - 2010-11-10 14:44:03 » Varmasti myös kestävä, mutta entäpä se juttu niistä pyörivistä massoista ja niiden vaikutuksesta?
Pyörivä massa on ongelma vain, jos kiekkoa tutkitaan järjestelmänä, johon syötetty energia katoaa rinnakkaiseen ulottuvuuteen. Tosiasiassa jokainen watti, jolla kiekkoa kiihdytetään, säilyy siinä kiekossa liikemääränä ja palautuu takaisin kun polkeminen lakkaa. Se on kuin pankkitili. Sinne tehdäään ensin pano ja sitten otto ja pankki vie välistä palvelumaksuja ja lopussa tili on tyhjä.
Entäs tilanne, jossa se järjestelmään syötetty energia täytyy saada katoamaan ennen seuraavaa risteystä? Tai saada se järjestelmä liikkeelle valoista? Tai kiskoa koko järjestelmä ylös Kaskenmäkeä?

^^^kiitokset hyödyllisestä linkistä.

Se mikä on tässä mietityttänyt jo jonkin aikaa ovat nuo variaatiot mitä porukka - ilmeisen toimivasti - Ellipsien kanssa käyttää. Esim. Jussin postaamasta säikeestä: “Sugino 75 + Sugino 75 + Mavic Ellipse + Dura Ace” ja tuo “Sugino 75 + Campag Centaur 111mm + Mavic Ellipse + EAI”, vaikka EAI:n ja Dura Acen rattaalla on leveyseroa (kierteineen) vain 0,32mm (Sheldonin mittaamana). Toki kampien, keskiön ja rattaan kireydet vaikuttavat asiaan jo sen verran, että kerrannaisvaikutuksina milli on aika vähäistä.

Kiinnostaa sikäli, että ajattelin rakennella - huolella ja ajan kanssa - voimansiirroltaan mahdollisimman asiallista ratkaisua, ja kiekkovalinta on siis vielä tekemättä…

Mulla ellipsien kanssa Phillin 110.5mm keskiö ja kun se on säädettävä, hifistelin sitä hiukan vetopuolelle.

^^Kid S, oliko Dura Ace vai EAI se leveämpi?

…itse asiassa vieläpä niinpäin, että simppa oli leveämpi - melkosen mystistä…

Hämmennetään nyt sen verran vielä, että Konan Grand Wagon -kompliitissa -tehdastuotantopyörässä on Suginon 75 -keskiö ja kammet, “Shimanon” takaratas sekä Ellipse-kiekot. Toisaalta ei taida uudelle sesongille enää Grand Wagonia tulla (vino ketjulinja syynä? - tuskin).

…mutta joo, ehkäpä tilaan nuo Ellipset ja kerron sitten kuinka lopulta kävi. Jos temppuja joutuu tekemään, niin sitten vaikka milli pois kaposimman ratarattaan kierreosasta (esim. Philin tai Surlyn yli millin kapeampi kuin EAI ja Dura)…

Minulla olisi hakusessa n. 150-250€ -hintaluokan kiekkosetti. Käytän etujarrua,
joten jonkinnäköinen jarrupinta tulisi tarpeeseen. Taitoni eivät riitä kiekkojen kasaamiseen itse, joten valmiskiekot tai liikkeessä kasatut ovat ainoat vaihtoehdot. Internetin ihmeellinen maailma hehkuttaa ellipsejä, mutta ne menevät yli budjetin. Michen pistarditkin ovat kuulemma ihan hyvät, mutta käsittääkseni niissä ei ole jarrupintaa. Myös mavicin open pro -kehien ympärille rakenetut viritelmät tuntuvat olevan suosioissa.

Mikä olisi paras vaihtoehto tuolla budjetilla?

mankeli - 14:33, 26.10.2015 » Minulla olisi hakusessa n. 150-250€ -hintaluokan kiekkosetti. Käytän etujarrua, joten jonkinnäköinen jarrupinta tulisi tarpeeseen. Taitoni eivät riitä kiekkojen kasaamiseen itse, joten valmiskiekot tai liikkeessä kasatut ovat ainoat vaihtoehdot. Internetin ihmeellinen maailma hehkuttaa ellipsejä, mutta ne menevät yli budjetin. Michen pistarditkin ovat kuulemma ihan hyvät, mutta käsittääkseni niissä ei ole jarrupintaa. Myös mavicin open pro -kehien ympärille rakenetut viritelmät tuntuvat olevan suosioissa. Mikä olisi paras vaihtoehto tuolla budjetilla?
Open pro / michen navat / dt comp ja janoinen/joku sopiva liike kasaamaan. Pitäis jäädä just budjettiin. Eijjoo kevyimmät mut pomminkestävät.

eikö tuu kukaa sanomaan että hienot kiekot sulla joten

mankeli - 14:33, 26.10.2015 » Minulla olisi hakusessa n. 150-250€ -hintaluokan kiekkosetti. Käytän etujarrua, joten jonkinnäköinen jarrupinta tulisi tarpeeseen. Taitoni eivät riitä kiekkojen kasaamiseen itse, joten valmiskiekot tai liikkeessä kasatut ovat ainoat vaihtoehdot. Internetin ihmeellinen maailma hehkuttaa ellipsejä, mutta ne menevät yli budjetin. Michen pistarditkin ovat kuulemma ihan hyvät, mutta käsittääkseni niissä ei ole jarrupintaa. Myös mavicin open pro -kehien ympärille rakenetut viritelmät tuntuvat olevan suosioissa. Mikä olisi paras vaihtoehto tuolla budjetilla?
Ottaisin ehkä [nää](http://www.cnc-bike.de/product_info.php?cPath=320_132_667&products_id=4689).

Halon Aerotrackien ilmotettu paino sama ku Ellipsejen (~1856), aeroraget 150g enemmän ja löytyy sateenkaaren väreissä eli mustana, valkoisena + jotain muita.