Ketjun pesu

Rssi - 10:05, 24.6.2011 » Ketjut paikoilleen jonka jälkeen pistin spraypullosta teflon-voiteluainetta REILUSTI. Ylimääräiset pyyhkäsin rätillä pois. Seuraavan aamun työmatka oli silkkaa nirvanaa: ainoa ääni mitä kuului tuli renkaan kosketuksesta asvalttiin. Nyt on takana n. 150 kilsaa, ja vieläkin on lähes äänetön.
Tiesitkö muuten että olet nyt tuhonnut ketjusi lopullisesti. Kaikkihan tietää että Teflon Spray ei voitele, ei putsaa, vaan tuhoaa ketjut. Itse käytän putsaamiseen ultraäänipesuria, ja sitten tuhoan ne Bilteman PTFE Sprayllä. Näin olen tehnyt 9 vuotta, ja ainoa ongelma on: Mistä tiedän milloin ketjut ovat tuhoutuneet?http://www.clicksmilies.com/s1106/lachen/laughing-smiley-014.gif
11361 - 11:23, 26.6.2011 »
Rssi - 10:05, 24.6.2011 » Ketjut paikoilleen jonka jälkeen pistin spraypullosta teflon-voiteluainetta REILUSTI. Ylimääräiset pyyhkäsin rätillä pois. Seuraavan aamun työmatka oli silkkaa nirvanaa: ainoa ääni mitä kuului tuli renkaan kosketuksesta asvalttiin. Nyt on takana n. 150 kilsaa, ja vieläkin on lähes äänetön.
Tiesitkö muuten että olet nyt tuhonnut ketjusi lopullisesti. Kaikkihan tietää että Teflon Spray ei voitele, ei putsaa, vaan tuhoaa ketjut. Itse käytän putsaamiseen ultraäänipesuria, ja sitten tuhoan ne Bilteman PTFE Sprayllä. Näin olen tehnyt 9 vuotta, ja ainoa ongelma on: Mistä tiedän milloin ketjut ovat tuhoutuneet?http://www.clicksmilies.com/s1106/lachen/laughing-smiley-014.gif
Itsellä meni just ketjut kanssa ihan paskaks. Kesti 1000km ajaa ja nyt rohisee pirusti ja venyny kuin kuminauha. Mihinkä työ ketjujen tuhoava Teflon spray sitten oikein kelpaa?

Voihan… Noh, aina oppii. :slight_smile: Milloinkohan noi sitten pitää vaihtaa ja miksi ne tuhoutuvat? Ainakaan vielä ei ole venynyt.

Jani K: foorunilta löytyy myös ketju “ketjujen ketju”.

ekaa kertaa testailin tota park toolin Cyclone chain scrubberia, pesuaineena vesi+ECOVER hippien astianpesuaine. Tuli melko puhdasta, jonkin verran näkyvää skeidaa jäi mut rutinaa ei kuulu yhtään. En myöskään jaksanut hinkata tolla kauheen kauaa, koska ratapyörässä on sen verran lyhyt chainstay että pesuri jäi koko ajan joko pinnojen,takarattaan tai kammen väliin jumiin. Joutu kikkailee aina siinä kohassa kun kampi tuli pesurin kohdalle. Veikkaisin et muissa pyörissä tätä ongelmaa ei ole, kokeilen kohta toho maantiepeliin…

^ Ohueksi kulunut puuvillainen lakanakangas taitaa olla just hyvä.

jOffE - 22:32, 18.2.2013 » Mitä rättiä tälläseen keirin-tyyppiseen putsaukseen kannattais käyttää? kokeilin tossa jotain venyvää frotee tms. kangasta, ja jäi ikävästi pieniä palasia siitä ketjuun kiinni. talouspaperin tms. luulis olevan vielä surkeempaa tuohon. https://www.youtube.com/watch?v=nsCbgwcTRNY
carita
jOffE - 22:32, 18.2.2013 » Mitä rättiä tälläseen keirin-tyyppiseen putsaukseen kannattais käyttää? kokeilin tossa jotain venyvää frotee tms. kangasta, ja jäi ikävästi pieniä palasia siitä ketjuun kiinni. talouspaperin tms. luulis olevan vielä surkeempaa tuohon.
Mä oon käyttänyt vessapaperia, eikä siitäkään jää ketjuihin oikeen mitään roskaa.

Esim. motonetista saa hyvää ja imukykyistä sekä leviämätöntä kuitukangasta pienemmissä ja isommissa nipuissa. Se toimii hienosti, ja on myös aika hyvää muihin putsailuhommiin. Kuulemma se on jopa pestävää, joten voisi käyttää useammin, mutta en ole ihan niin pitkälle mennyt.

^^^^ mä oon kans käyttänyt vanhoja lakanoita. helppoa ja halpaa

myös vanhat t-paidat ovat ihan jebs.

Perheellisenä tulee noita risoja sukkia, paitoja ym ihan tarpeeksi ettei ole tarvinnut liinoja ostella pitkään aikaan

Muistaakseni Velosportin vanha setä joskus neuvoi olemaan käyttämättä mitään tehokasta pesuainetta. En muista, oliko Fairykin bännilistalla. Hänen mukaansa tymäkät pesuaineet liottavat tehtaalla jollakin taikatempulla jonnekin ketjun syvimpiin syövereihin ujutetut öljyt, eikä niitä saa korvattua.

Suositteli lähinnä pyyhkimään ohuella ketjuöljyllä kastellulla rätillä, minkä jälkeen saattoi vielä tehdä loppuvoitelun.

^Nykyaikaisilla, tarkoituksenmukaisilla ketjuöljyillä on ihan hyvät tunkeutumisominaisuudet.

Kalastaja-Kaarlo - 15:11, 15.4.2013 » Muistaakseni Velosportin vanha setä joskus neuvoi olemaan käyttämättä mitään tehokasta pesuainetta. En muista, oliko Fairykin bännilistalla.
Astianpesuaineissa on suolaa. Se ei oo ruostumisen kannalta kauheen kiva asia.
Kalastaja-Kaarlo - 15:11, 15.4.2013 » Muistaakseni Velosportin vanha setä joskus neuvoi olemaan käyttämättä mitään tehokasta pesuainetta. En muista, oliko Fairykin bännilistalla. Hänen mukaansa tymäkät pesuaineet liottavat tehtaalla jollakin taikatempulla jonnekin ketjun syvimpiin syövereihin ujutetut öljyt, eikä niitä saa korvattua. Suositteli lähinnä pyyhkimään ohuella ketjuöljyllä kastellulla rätillä, minkä jälkeen saattoi vielä tehdä loppuvoitelun.
Just näin, kaikki joka pääsee rollerin ja pin:in väliin sekä haihtuu/kuivuu/syrjäyttää oljyn saa ketjun nitisemään.

Mahdollisimman paksu ja tuore frotee on paras rätti

runko fairylla, ketju teflon-suihkeella.

Jos sinne ketjun sisälle pääsee pesun yhteydessä vettä, kyllä sinne öljykin sitten tunkeutuu, kun laittaa Porvoon mitalla ja pyörittelee voimansiirtoa aikansa molempiin suuntiin. Ja viimeistään tämä öljy kyllä huuhtoo liikkuvista osista pois sitä tehdasrasvaa, jota ei kovin käytetyssä ketjussa enää sitten olekaan. Öljy muuten kuljettaa myös likaa pois, joten yksi mahdollisuus ratkaista päänsä raapiminen pesuainekysymyksen kanssa on unohtaa pesuaineet ja käyttää enempi öljyä ja rättiä.

Shimanon ohje on jättää ketju uutena voitelematta ja pyyhkiä se vain päältä rätillä, juurikin sen vuoksi, että ketjun sisällä on tehdasvoitelu. Kun ketjua on jonkin aikaa käyttänyt ja se pitää voidella, alkaa tarve säännöllisemmälle voitelulle, koska jälkikäteen päältä lisätty öljy ei ole yhtä mainiota tavaraa kuin se tehtaan taika-aine.

…ja jos haluaa taika-ainetta lisää, homma onnistuu (kuulemma) niin, että pistää ketjut paksumpaan öljyyn ja lämmittää, jolloin öljy notkistuu ja tunkeutuu ketjuun. Ja jäähtyesään pysyy maagisesti siellä sisällä.

Fairy himmentää maalipinnan. Ei runkoon sitäkään. Paitti tietty jos runko on Iittalaa tai Arabiaa!