Ketjun pesu

Aloin puhdistaa ketjuja ja voi piru, kun ovatkin likaiset. Jynssäsin äsken hammasharjalla ja fairylla ja totesin, että joko teen jotain väärin tai sitten se tekniikka ei mene ainakaan kategorioihin “helppo,” eikä “tehokas.”

Mitäs helppoja, halpoja, tehokkaita tai ekologisia keinoja löytyy ketjun pesuun? Ketjunpesurit? kokispullo ja sitruunahappo? Sheldonin huippuratkaisu (aavistuksen työläs ainakin säännölliseen käyttöön)?

Kokemuksia ja vinkkejä kaivataan.

helppo, halpa, ekologinen – choose two.

itse suosin:
http://www.varisilma.fi/maalit/sisamaalit/varisilma_lakkabensiini/fi_FI/varisilma_lakkabensiini/_files/11948702390004369/default/vs%20lakkabensiini_wb.jpg
+

Kokispullo on huono vaihtoehto. Ketjua on hankala noukkia pois, eikä sitä pulloa saa palauttaa automaattiin sen jälkeen. Toi lasinen hillopurkki on hyvä. Mä olen käyttänyt pyöräkaupan sitruunahappolitkua. Se on kallista, huonoa ja ekologista.

Mites muuten, onnistuisiko ketjun kuivaus stendarilla lakkabensapesun jälkeen?

Edit: Nykyäänhän vuonna 2012 pullot saa palauttaa automaattiin, koska niitä ei uudelleenkäytetä astioina.

sitruunahappoahan saa apoteekista jauheena, ainakin halpaa.

Tolu toimii myös kohtalaisen hyvin. Samaa litkua oon käyttänyt myös lattioiden puhdistukseen sen jälkeen kun oon kuletellut pyöriä ympäri huoneistoa.

Chainthugin keinoa oon itsekin käyttänyt, nykyään oon liian laiska pesemään ketjuja, mutta laakerit putsaan edelleen noin. Hyvä kannellinen purkki on taloudellinen, kun samalla litkulla voi putsata monet sotkut, ja sitkeämmät tapaukset voi jättää likoamaan, pieni ravistelu aina ohikulkiessa. Tärpätti on loppupeleissä yllättävän huonosti syttyvää…
Ketjut putsaan nykyään ohuella ketjuöljyllä ja froteepyyhkeellä, myös crc/wd-40 liuottaa vanhat töhnät aika tehokkaasti, kunhan lopullisen voitelun suorittaa jollain oikealla voiteluaineella.
Ketjuvahoja yritin käyttää yhdessä vaiheessa, mutta tulokset ei vakuuttaneet, ne näyttäis voitelevan huonommin, ja silti kerää likaa siinä missä ohuet öljytkin. Paksuja märän kelin öljyjä en laita enää mihinkään, niin tahmea tavara muuttuu hetkessä hiomatahnaksi.

joope - 12:13, 17.3.2009 » Ketjut putsaan nykyään ohuella ketjuöljyllä ja froteepyyhkeellä, myös crc/wd-40 liuottaa vanhat töhnät aika tehokkaasti, kunhan lopullisen voitelun suorittaa jollain oikealla voiteluaineella.
Jossain keväisessä pyörän huoltoa käsittelevässä lehtijutussa taisi jonkun korjaamon setä varoitella tuon crc:n suihkimisesta ketjuihin selittäen sen "palavan" kiinni ketjuihin niin, että niitä on mahdoton puhdistaa jatkossa.

PK-seudun puhtaimmat koskaan pesemättömät, säännöllisesti käytetyt ketjut löytynevät naapurintytön turkoosista polkupyörästä. Voiteluun on käytetty pelkästään Pedro’s Ice Waxia, kotoisasti räkää. Suunnilleen joka toisen lenkin jälkeen pitää lisätä, ettei kitise. Ei kerää mitään moskaa.

Suosittelen, mutta aion testailla jatkossa muitakin vahoja. Ketjujen pesu ei ole hauskaa.

Löytyykö crc-varoitusta netistä, olisi kiinnostavaa lukea. Itse lasken crc:n liuottimeksi, suurin osa haihtuu pois. Vaikea kuvitella että se loppu vähä “palaisi” johonkin kiinni.
Omat kokemukset vahoista on juurikin se, että sitä pitää lisätä koko ajan, ketju on likainen kun sitä lisää, lika sekoittuu vahaan, syntyy vahapohjaista hiomatahnaa. Jos ketju pitää pestä ennen vahan lisäämistä, missä on hyöty öljyyn verrattuna?

Bilteman biohajoava rasvanpoistaja on osoittautunut hyväksi tavaraksi. Vaatii vähän pidemmän liuotuksen, mutta lika ja rasva kyllä lähtee. Eikä ole ihan niin ärjyä kamaa hävittää kuin esim. tärpätti. Bilteman tuotenumero 361713.

Toi hävittäminen on muuten hyvä pointti. Mihin jengi noi litkut oikein kippaa? Itse oon katsonu noi myrkyt sen verran ongelmajätteeksi että kaadan ne samaan kanisteriin kuin muutkin ongelmajätelitkut. Tota kertyy niin hitaasti, että ei oo vielä tarvinnu toimittaa tota minnekään kun pönttö ei ole edes puolillaan.
http://www.ongelmajate.fi/

Valopetroolia kannattaa kokeilla myös, ei ole niin kuivakkaa kuin liuotinliemet. Käytetyt liemet kaatelen bilteman jäteöljyastiaan jonka käyn huoltsikalla tyhjentelemässä.

M

Ehkä tyhmä kysymys, ehkä ei: mitä on “kuivakka”?

Ei tyhmiä kysymyksiä olekkaan.

“ei niin kuivakan” selitys tässä yhdessä: Jättää vähän rasvaisuutta puhdistettavaan osaan. Vaikutus samantyyppinen kuin bilteman ketjunpesuaineella. Lisäksi verrattuna liuottimeen valopetrooli ei haihdu niin vilikkaasti. Toimii myös ketjunpesulaitteessa.

M

Tuo valopetrooli kuulostaa hyvältä idealta. Varsinkin, kun se ei ole niin ärhäkkää höyrystymään.

Itse suosin ainetta nimeltä PineLine, periaatteessa taagia mäntysuopaa, hajoaa luonnossa. Ketjut irti, purkkiin ja pinelineä perään, tulee puhdasta.

Ei ehkä ihajjust kuulu tähän topicciin, mutta menkööt:
Pesin ketjut ja pistin uuet öljyt niihin niin ne ketjut alko narskumaan omituisesti. Mielestäni ne ei aiemmin narskunu ainakaan niin kovasti. Tuntuu vähän siltä, että ne koittais pompata rattaalta pois tai jotain vaikka ketjulinja on suht suora (kai). Lisäks joudun pitämään ketjua vähän löysällä että se pääsee pyörimään kevyesti. Ketju on joku halpa half-link ketju ja tietenki se on ihan oikein päin.

edit: aiemmalla ihan perus ketjullakin jouduin kuitenkin pitämään ketjua suht löysällä

kutistunu pesussa :frowning:

Varmaan siellä ketjun sisällä lähti paskat liikkeelle muttei kokonaan pois. Noinhan sitä putsauksen jälkeen saattaa käydä että narskuu vaan enemmän. Lääkkeenä uusi yritys tehdä parempi putsaus tai ihan vaan ajaminen niin että paskat asettuu taas.

Joo se pesutulos ei ollu ihan täydellinen, liotin ketjuja yön tolussa mitä joku täällä sano käyttäneensä. Kyllä ne ketjut huomattavasti puhdistu siihen nähden mitä ne oli noitten pahimpien loskasäitten jälkeen, mutta jäi vielä vähän likasiks. Huuhtelin niitä vielä hanan alla ja pyyhin pyyhkeellä ni ne puhistu lisää. Vois varmaan pistää ketjut likoamaan vielä ens yöks ja sit jos natisee niin pitää vaan koittaa kestää.