Ketjun pesu

ite oon kokenu et ketjujen puhdistuksen yhteydessä ne pitenee. et jotenki siel on ollu töhnää välissä ja sit ku sen heivaa pois ni ne pääsee kauemmas toisestaan ne linkit. varsinkin kun suorittanu pikapesuja joissa on en oo irrottanu ketjua pyörästä.

nyt itseasiassa alkaa dropparit loppumaan pyörästä kun ketju on niin pitkä että meinaa akseli tippua takaa ulos. olin siinä uskossa että ketjut venyy ekojen X sataa kilometriä aikana mut sit pysyy samana. nyt tuntuu et aina vaan pidemmiks tulee. vai onko eturatas pienentynyt?

noi ketjut on tollaset ykspuoliset jotkut tuntemattomat. voiko noista napsasta linkkejä ketjutyökalulla vapaasti veke vai oks näis jotain et niit ei saa enää takas kiinni jos avaa väärästä kohdasta à la shimanon vaihdepyöräketjut.

mijau - 9:00, 29.3.2009 » voiko noista napsasta linkkejä ketjutyökalulla vapaasti veke vai oks näis jotain et niit ei saa enää takas kiinni jos avaa väärästä kohdasta à la shimanon vaihdepyöräketjut.
Anna palaa frank, itse en ole käyttänyt pikaliittimiä kuin vasta vähän aikaa. Kun huolella liittää niin liitos on yhtä kestävä kuin kopeloimattomatkin tapit.
mijau - 9:14, 29.3.2009 » olin siinä uskossa että ketjut venyy ekojen X sataa kilometriä aikana mut sit pysyy samana. nyt tuntuu et aina vaan pidemmiks tulee. vai onko eturatas pienentynyt?
Ketjut jatkaa venymistä kunnes muuttuu käyttökelvottomiksi, kuluminen näkyy niissä venymisenä. Ja mitä kuluneempi ketju, sen nopeammin se kuluttaa rattaita.
joope - 9:41, 29.3.2009 »
mijau - 9:14, 29.3.2009 » olin siinä uskossa että ketjut venyy ekojen X sataa kilometriä aikana mut sit pysyy samana.
Ketjut jatkaa venymistä kunnes muuttuu käyttökelvottomiksi, kuluminen näkyy niissä venymisenä.
Useimmat ketjut venyvät ekan parin sadan kilsan aikana hyvin nopeasti, minkä jälkeen se venyminen hidastuu, mutta ei tosiaankaan lakkaa. Siitä ehkä väärinkäsitys.

Mikäs on paras öljy/tahna tms. jolla liukastella nuo ketjut. Heitin jotain clasun ketjuöljyä vrt. crc ja raksuu pahasti ja kerää pölyä ihan sikana. Väritön, kestävä ja laadukas kiinnostaa.

dpstyles - 10:54, 21.4.2010 » Mikäs on paras öljy/tahna tms. jolla liukastella nuo ketjut. Heitin jotain clasun ketjuöljyä vrt. crc ja raksuu pahasti ja kerää pölyä ihan sikana. Väritön, kestävä ja laadukas kiinnostaa.
Itse en enää muuta ketjuihini laita kuin Rock N Roll Extremeä, maksaa järjettömästi, mutta toimii.

Tällä hetkellä pitkällisessä ketjuvahatestissäni kärkipaikalla on Holmenkol Lube Extreme.

Moottoriöljyä pieni tippa per rulla ja rätillä kuivaks. Mitä vähemmän öljyä, sitä vähemmän kerää paskaa.

Kare_Eskola - 15:13, 21.4.2010 » Tällä hetkellä pitkällisessä ketjuvahatestissäni kärkipaikalla on Holmenkol Lube Extreme.
+1

mä kyllä komppaan tuota vähäöljyisyyttä

Kuin myös, mut ei moottoriöljyä.

Uusi ketju (sunrace) pitää ikävää ääntä. Kireys ja ketjulinja kunnossa. Hammasrattaat ovat myös tuoreehkot (reilusti <1tkm).

Vanha ketju ei pitänyt ääntä mutta oli aika laiminlyöty. Mittasin kuitenkin nyt sen uutta ketjua vasten ja venymää ei ole (koko ketjun pituudella silminnähtävästi).

Laitoinpa siis vanhan ketjun (ruostumaton KMC) toluun yöksi. Rasvaan ja asennan aamulla. Katsotaan josko katois äänet päästä.

Itselläni on myös Sunrace, sirinä on päätähuimaava. Se on kuulemma ominaisuus… Laitoin tänään KMC:t tilaukseen.

Voi luoja voiko voimansiirto olla näin äänetön. Kiitos tolu 24h!

(ei enää ikinä sunracea)

Kätevin tapa putsata on “ketjupesuri” esim park toolilta, ei pidä ketjua ottaa irti pyörästä ja putsaa tarpeeksi hyvin. Googlella chain washer

Mulla on ketjuna Bilteman ruostumaton ketju (oli muuten aika kallis, 16e, hinta/laatu?) ja putsailin sitä 24h maalipesuaineella, siis sellaisella millä seinät voi putsata ennen maalausta. Kunnon liottelu ja sen jälkeen pyyhin ja ravistelin väleistäkin kaikki jämät pois. Ketjut paikoilleen jonka jälkeen pistin spraypullosta teflon-voiteluainetta REILUSTI. Ylimääräiset pyyhkäsin rätillä pois. Seuraavan aamun työmatka oli silkkaa nirvanaa: ainoa ääni mitä kuului tuli renkaan kosketuksesta asvalttiin. Nyt on takana n. 150 kilsaa, ja vieläkin on lähes äänetön.

fillarji - 23:49, 23.6.2011 » Kätevin tapa putsata on "ketjupesuri" esim park toolilta, ei pidä ketjua ottaa irti pyörästä ja putsaa tarpeeksi hyvin. Googlella chain washer
just ostin tälläsen, se park toolin pesuaine vaan oli loppu joka puodista nii en oo päässyt kokeilemaan. Pitäsköhän törkätä vaan jotain mäntysuopa-etikka-sitruunamehu-sooda seosta tonne...
Afa - 11:02, 24.6.2011 » just ostin tälläsen, se park toolin pesuaine vaan oli loppu joka puodista nii en oo päässyt kokeilemaan. Pitäsköhän törkätä vaan jotain mäntysuopa-etikka-sitruunamehu-sooda seosta tonne...
Ei siihen ole pakko käyttää Park Toolin pesuainetta, itse olen käyttänyt Wurthin Pinelineä, Fairya tai tolua. Tärpätti yms. kannattaa unohtaa koska se haurastuttaa pesurin muoviosat. Bilteman ketjupesuri mureni käsiin ekalla pesukerralla kun laitoin ajattelemattomuuksissani siihen tärpättiä.

Shellin bio degreaser on tosi jees - paskat lähtee tosi tehokkaasti irti ja ite aines kanssa ihan vaan vesipesulla. Plussana mm. se, että jos tota menee käsille, lähtee se pesemällä pois, eikä jää haisemaan niinku liuottimet. Salaa oon käyttäny sitä käsienpesuaineenakin jos oon ilman kumihanskoja roklannu ketjuja. Toimii myös ketjupesurin kans sillai, et laittaa rasvanpoistoaineen ketjuun ja pesee pelkällä vedellä.

Lainaan tätä keskustelua kun en löytäny muutakaan tarpeeks lähellä olevaa keskustelua. Elikkäs mitkä ois hyvät ketjut kasari pösöön 5-v takapakka ja kaks eturatasta?