Keskiöt

Tää Park Toolin työkalu taitaa toimia, ei omakohtaista kokemusta mutta joskus tämmöstä kivijalassa ihmetellyt. Kyllä se fauberi on useamman kerran tullut herkisteltyä sormilla ja massavasara/moska ja tuurna-kombolla. Onhan se vähän sellasta, ehkä toi PT toimii, vaikka voisin kuvitella pitkään kiinni olleen lukkomutterin avaamiseen kuitenkin tarvitsevan väkivaltaa. Ei ne koskaan ole omalla kohdalla itsestään liikkuneet.

Jep. Kun ensin kierrät käsin laakerikoolia suojasta kiinni pitämällä, jätä laakerille pieni klappi. Pidättele koolia paikallaan samalla kun koputtelet lukkorenkaan paikalleen (samalle kierteelle). Tällöin laakerikin menee tiukemmalle, toivottavasti sopivasti. Jos ei tule hyvä, otetaan uusiksi. Asennus on onnistunut, kun lukkorengas istuu kierteillä tiiviisti JA laakerin klappi on enää tuskin havaittava JA kammet pyörivät herkästi. (Hiljaiseksi näitä ei tietenkään saa.) Väljyys testataan repimällä kampia voimakkaasti sivulle päin, ts. kuviteltuun rungon pituusakseliin nähden kiertäen.

jatkot oikeassa fauber-topikissa

Osaako kukaan sanoa että onko Helsingissä jossain myynnissä Phil Wood keskiöön työkalua tai onko jossain liikkeessä sellainen?

Mä ostin käytetyn pyörän eikä omistaja varsinaisesti osannut sanoa siitä yhtään mitään. Mä lähdin ottamaan sitä atomeiksi, mutta en saa keskiötä irti. Phil Wood-keskiö kävis järkeen, Shimanon työkalu ei ihan mene siihen, netin perusteella keskiö vois silloin olla Phil. Kellään kokemuksia tai työkalua lainaan?

Jos laakerikupissa on 18 splinea niin se lienee Phil Wood, Shimanoissa on 20 ja koko tosiaan vähän eri. Tuohon Phil-keskiöön ei taida olla mitään tarvikeavainta mutta joltain varmaan kyllä foorumin kautta löytyy lainaan. Työkalulainaamo-topsusta voi kysellä ja ehkä instan kautta p_aj_b nimiseltä käyttäjältä :thinking:

1 Like

Kiitos. Pitää huomenna laskea nuo splinet ja alkaa soittelemaan liikkeitä läpi.

Mä oon käynyt aika monessa liikkeessä ja aika moni rasvanäppi on ollut sitä mieltä ettei pysty käsittämään mikä tuo on. :slight_smile:

Velobiasta aloittaisin. Myyvät kuitenkin Philiä.

Itsessään epäilyttävää jos pyörässä Philin 200e keskiökokonaisuus kiinni ja myyjä ei osaa sanoa siitä mitään…

1 Like

Rasvanäpit oikeassa. Philin keskiöt aivan vihoviimestä paskaa. Vaikea löytää työkaluja, ovat huonoja muutenkin. Voin ihmisystävyyttäni lunastaa sulta ton keskiön kahelkybäl kun oot saanu sen irti ja hoitaa asianmukaisesti metallinkeräykseen.

1 Like

ota kuva siitä keskiöstä niin kerrotaan täältä palstan phil wood -kulmasta josko kyseessä on ihkaoikia philly mayn(ett)en kötöstys.

1 Like

Etelä-Helsingissä on paljon posereita. :slight_smile:

Kyl se sen oma oli.

Otetaan kuva. Suunnitelma jo viedä se velobiaan ja tilata varmistuksen jälkeen oma työkalu.

Edit. Kävin velobiassa. Oli Phil. Myykää joku työkalu?

Onko kyseessä nyt se kuuluisa UN300?

Asiaa sen enempää tuntematta on tutina että olis taas aika postata Pyörä Huolto Kuluttaja Viisaus.

Here goes:

2 Likes

Alkaa kuulostaa siltä että joko tykkäät pyöräillä keskiö meriveden pinnan alapuolella tai rungossa on jotain vikaa. Jos asennuspinnat on kovin vinot tai kierteet epäsuorassa niin sehän voisi hajottaa keskiöitä

Jos ajat kurassa niin koitappa puhdistaa ne ulkoiset pinnat, mä oon meinannut pari kertaa vaihtaa keskiön syyttäen sitä paskaksi ja löytänyt syyn siitä että siellä on vaan hienojakoista hiekkaa narisemassa.

Toisaalta mä oon myös ajanut yhdessä kesässä naksumaan tuon un300:n.

Feissaamatonta ei huomaa, tai ehkä ihan loppukiristystä tehdessä jos akseli lopettaa vapaan pyörimisen. Tämä siis laipallista kasettikeskiötä asentaessa.

Rotsaamaton voi olla tiukka asentaa mutta sekin yleensä menee ihan ok.

Jos kierteet eivät ole toisiinsa nähden suorassa niin sen kyllä yleensä huomaa aika nopeasti. Yksi puoli kiertyy nätisti mutta toinen ei halua kohdata.
En muista mistä olen lukenut tämän vinkin mutta itse asennan kasettikeskiön aina niin että ei vedonpuolen kuppi ensin melkein pohjaan asti, sitten vedonpuolen kuppi jossa kasetti kiinni. Näin ei vedonpuolen kuppi toimii ikäänkuin ohjurina kasetille. Jos löytää kierteet mutta ei oikein halua asentua suoraan voi olla että kierteet eivät ole toisiinsa nähden suorassa.

3 Likes

tähän sceneen kuulunee myös se, ettei runkotöitä tehdä tai teetetä. tästä juontuvia ongelmia tulkitaan sitten lähtökohtaisesti osien caccuudesta juontuviksi.

caccascene.

4 Likes

Joo, noiden rungon kierteiden viimeistelytöiden puuttumisen huomaa oikeastaan vasta sitten kun ne on oikein tehty, ja laakereiden (oli ne sitten ulkosia tai kasetteja) hajoamistahti tippuu murto-osaan entisestä.

Tein joku vuosi sitten kierteiden avauksen ja feissauksen kaikkiin vanhoihin pyöriini kun työpaikalle tuli uudet jyrsinterät, ja eron huomas jo heti laakereita asentaessa. Sekä ennen meni Hollowtech2 keskiö per vuosi, nyt kestää useamman vuoden kerrallaan.

Mankkiksen protip erittäin hyvä, näin kannattaa aina toimia kasettien kanssa.

2 Likes

Olen yleensä asentanut kasetin ensin, kattonu vaan vasemmalta puolelta että joka puolella on yhtäläisesti rakoa. Tällä tavalla on helppo pitää keskiö suorassa, yhdellä kädellä akselista kiinni ja toisella pyörittää kuppia. En kierrä kasettia pohjaan asti, niin vasen kuppikin menee helposti.

Ei ole huono tuo mankkiksenkaan tekniikka, pitää vaan sitä vasenta kuppia aloittaessa katsoa huolellisesti että menee suoraan.

Feissaustarvetta voi vähän kartoittaa kiertämällä kupin sormikireyteen, eli siihen kun otsapinnat kohtaavat. Tän jälkeen voi paperin reunalla koettaa eri suunnista, onko jossain rakoa. Tämä ei ole mikään hienomekaaninen tulkkaus, mutta paljastaa isommat kieroutumat tai vinouden keskiön otsapinnassa.

1 Like

tämä on nk. caccascenen caccacascade

1 Like

Parit vanhemmat Ofmegan kammet kiinnostelis Ebayssä, mutta luin jostain että niissä on ilmeisesti joku ihan oma viisteensä? Eli kiinnostaisi ottaa huomioon kuinka vaikeaa sopivan keskiön löytäminen tulisi olemaan ennen kuin tilailen mitään

Päivitystä: aika niukasti tuntuu olevan suomalaisissa nettikaupoissa italokierteisiä nelikanttikeskiöitä. Kiinnostaakin siis kivijalat pk-seudulla, mistähän löytyis paras diili? :slight_smile:

Onko jengillä kokemusta Stronglightin, Sunracen ja Necon keskiöistä? Noitahan ois kaikkia esim Hollandbikeshopissa. Oikeestaan nyt ois ihan sama että mikä siellä kampien välissä pyöris, kunhan se ois SYMMETRINEN. Kaikki paikallisen motonetinkin myymät un300 on epäsymmetrisiä.

Vetopuolen kampi pyörii ihan hienosti, eikä runttaamallakaan saa lähellekään chainstayta menemään. Ei-vetopuolen kampi kolisee ja kunnolla.