Kännipyöräily, go or no go?

Kellään muulla ensimmäinen ajatus ”hetkinen, joko nyt on aprillipäivä”? En yllättyisi, jos tuota käytännössä valvottaisiin melkein yhtä tarkasti kuin isompienkin moottoriurheiluvälineiden jalkakäytäväpysäköintiä, mutta toisaalta vuokralaudoille voi sentään softalla rajoittaa sekä poliittisesti että teknisesti suht helposti pysäköinnin vain sallittuihin alueisiin.

Selvästi ei.

Epäilen että monien mielestä tankojuoppous (liikennejuopumus moottorittomalla ajoneuvolla) ja vähän kaljoissa ajaminen saattavat olla kaksi eri asiaa. En tosin väitä tietäväni mitä kukin tarkoittaa vähän kaljoissa ajamisella eli vähän hankala kysymys.

tiesittekö muuten, että autollakin saa ajaa suomessa vähän kaljoissa

Ah, se fiilis, kun heittää upouuden kiiltävän birdin skootin pyörätieltä mutaiseen ojaan. Ei tainnu ulottua noi “yhteiset pelisäännöt” Vantaalle asti…

Se on kevät ny.

Ojaan heitetyt skootit 2022 counter: 7.

1 Like

muistakaa et nykyään pitää ToS:n mukaisesti ottaa ja postaa jpg tänne siitä sähköpaskalaudasta siellä lieteviemärissä

Onko joku sitä mieltä, että vähän kaljoissa ylipäätään voi olla (eli ei ole streittari) mutta kenenkään ei pitäisi silloin fillarin selkään hypätä? Pidän tätä mahdollisena mutta en ole aiemmin tällaiseen törmännyt.

mikä on vähän kaljoissan’ promilleraja?

paljon se on auton kanssa?

Puolikas promille nelipyöräisillä, ja veneillessä tosiaan kokonainen promille. Kuitenkin se yhden promillen tila on melko raju jo, ja edelleen sillä saa kuljettaa veneellistä väkeä jos muut speksit on vielä kunnossa. Vertautuu sihen, että fillaroidessa on kuuppa päässä ja valot toimii.

Näin reippaassa kymmenessä vuodessa oma näkemykseni on muuttunut siihen, että jos “mun verorahoista rahoitetaan kuntoutusta, niin jumalauta siinä on joku tyrimisraja”. Ja promille on sellainen tuiteri jo, että miksei, jos sillä saa venettäkin kuljettaa.

2 Likes

Sitä mäkin mietin, että ihme ois jos toi fillaroinnin ja sähköskuuttailun promilleraja jäis alemmaks ku veneilyn yksi promille. Promillen känni on tosiaan just sitä eli känni, ei siinä kunnossa varsin kannattais pyöräilemään enää lähteä.

1 Like

Ajoin junnumpana kännipäissään päin pysäköityä autoa. Oli alamäkeä ja vauhtia, ohjausvirhe ja auton kautta tonttiin. Ei ollu kypärää päässä, mutta portaprot otti hitin ja hajosivat rytäkässä. Ambulanssi mut siitä keräs ja vei tien toiselle puolelle tikattavaks. Leukaan vekki ja solisluu poikki. Semi kurja case, kun pyöräkin siitä oli sitten tapahtumapaikalta pöllitty. Auto oli joku vanhempi pikkumersu ja otti sen verran hittiä kylkeen että oli ilmeisesti mennyt lunastukseen. Poliisi soitteli aiheesta vielä myöhemmin ja totesi että ehkä nuo fyysiset vahingot riittää rangaistukseksi, pyysin ohjaamaan autonomistajan ottamaan yhteyttä niin saatiin vakuutusasiat setvittyä.
Pari kolmeviikkoa siinä oli poika rikki, aika vähällä selvis. Vakuutus korvasi kaks kolmannesta menoista koska olin juonut, totesin tämän olevan reilua.
Nykyään en mielelläni lähde pyörällä liikenteeseen jos on tarkoitus juoda. Joskus kesäsin tulee kyllä otettua pari jossain rannalla, mutta mikäs siinä.

4 Likes

okei no hyvä sitte ku oon täällä äänestelly eri kysymyksiin et 0,5

Tämä on ehdottoman kannatettavaa. Hyvä ettei käynyt mitään vakavampaa, itse kävin noi samat skenaariot virtuaalisesti pääni sisällä läpi ja päädyin sun kaa samalle linjalle ennen kuin mitään kerkesi käydä.

1 Like

Oon elämäni aikana ajanu tuhansia kilometrejä enemmän tai vähemmän kännissä. Kertaakaan en ole aiheuttanut onnettomuutta tai ollut osallisena kolarissa - kännissä tai selvinpäin.

Yhden kerran kaaduin fiksillä humalassa mutaiselle nurmikolle, kun kääntösäde olikin yllättäen reilusti isompi koska olin juuri vaihtanut haarukan. Tätä humalainen mieleni ei hahmottanut ajoissa vaan ajauduin reunakivetyksen avustamana sinne mutaiselle nurmikolle. Toki paikalla oli joku ala-asteikäinen nassikka joka nauroi touhulle hervottomasti, varsinkin siinä vaiheessa kun vielä liukastuin mudassa uudestaan kumoon kerran jo ylös päästyäni.

Tätä elämänvaihetta seurasi ymmärrys siitä että minulle oli hyvää vauhtia kehittymässä ihan kunnollinen alkoholiongelma.

Nykyisin en juuri koskaan nauti alkoholia, enkä myöskään ajele kännissä. Muutaman oluen jälkeisen ajelun kuitenkin hyväksyn niillä reunaehdoilla että muille ei aiheuteta vaaraa.

6 Likes

Varmaan kuten kovin moni muu, olen minäkin pyöräillyt humalassa. En ikinä niin, että olisin joutunut onnettomuuteen tai sellaisen aiheuttanut.

Joskus 15 vuotta sitten olin palaamassa ystäväni juhlista, jotka järkättiin jossain Meilahdessa, ja lähdin sieltä aika känässä. Muistan lähtiessä miettineeni, että miten hitossa täältä kannattaa ajaa Pihlajamäkeen ja seuraava muistikuvani on, että lukitsen pyörää kotipihallamme Pihliksessä. Ei ollut ruhjeita, eikä aamun lehdessä juttuja vaarallisesta pyöräilijästä, mutta toi, että olin tullut jollain autopilotilla koko matkan säikäytti sen verran, että lopetin humalassa pyöräilyn.

Sitten oli ne KoF:it, joiden loppubileet järjestettiin sillä bilelaivalla. Ennen niitä juhlia oli ollut parit bileet, joissa molemmissa olin juonut aika paljon. Ei mitään ördäyskänniä, mutta sellaista tasaista juomista. Silloin mietin, että hitto, ei tämä nyt ole hyvä ja ajattelin, että mennään niihin KoFin bileisiin ja juodaan vain limua. Oli yhdet parhaista juhlista. Sitten päätin, että olenpa kuukauden juomatta mitään. Ja hetken mietittyäni olin, että olkoot vuosi, kun kuukausi on niin vähän. En edes huonannut kun se vuosi tuli täyteen, enkä ole sen koommin juonut. Eli joku kuusi tai seitsemän vuotta nyt tullut täyteen.

Mr. Aueria komppaan: parin oluen jälkeen voi minusta hyvin polkea, jos ei muille vaaraa aiheuta. Mutta oikeasti humalassa ei minusta pitäisi polkea—itsensä ja muiden vuoksi.

8 Likes

Joo hyvinnii voi pyörällä ajella pikkupäissään kunhan tietä mitä tekee. Tämä siis mun mielipide eikä mikään kehotus.

Itselleni herätys kännipyöräilyn tapahtui kun havahduin ajaneeni Hietanimestä Krunaan yöllä ilman valoja, jarruja, kypärää tai muistikuvia. Totesin tämän jälkeen etten ala enää onneani koettaa ja sittemmin tangossa ollessani promillet ovat olleet hyvin maltillisia.

1 Like

meinasin kirjoittaa tähän topsuun, mutta sitten hoxin, että tää onkin kännissäpyöräilyongelmaisten topsu eikä mikää kännipyöräilytopsu.

5 Likes

Jos pyöräilyyn tulee promilleraja niin en aio muuttaa käytöstäni mitenkään nykyisestä. En juo perseitä ja pyöräile, koska en aio kello neljältä tuhannen kännissä liikkua muulla kuin taksilla, mut jos oon kavereiden kanssa kaupungilla fillarin kanssa ja käydään terdeillä jne niin en aio selvittää ajokuntoani jatkossa millään promillemittarilla. Tää toimintatapa ei sovi kyllä varmastikaan kaikille.

Onks siitäkin jo niin kauan, voi hemmettilöene. Niin ne vuan vuuet männöö sano savolaispoika kun ekalta luokalta pääsi - isänisän, vanhan kansakoulunopettajan, suosikkikaskuja

2 Likes

Onhan sitä tullut ajettua kännissä, niin pyörällä kuin muillakin kulkuneuvoilla. Kymmenen vuotta sitten 90 luvulla varmaan ihan liikakin.

0,5 olis ihan ok raja niin autolla pyörällä kuin veneelläkin, ihan yleisen johdonmukaisuuden nimissä.

3 Likes