Kamerakeskustelu

Oma kuvaaminen on enemmän snapshotteja ja ihmettelyä, eikä kalustoa ole päivitetty kunnolla toviin. Pienikokoinen digijärkkä olis ostoslistalla, mutta ei ole vielä saanut aikaiseksi.

Nikkarin FE2 ja jotain tamronin laseja siihen
Canonin S90
Joku vanha lumix
Lomoja pyörii jossain, toimimattomina luonnollisesti.

Fimeko Lönkalla oli ainakin joskus asiallinen filmien suhteen. Nykytilasta en tiedä.

Telefotosta Liisankadulla ostelin omat 120-rullafilkat. Tollaseen Kowa Super 66:een jonka unohdinkin mainita: http://img.auctiva.com/imgdata/6/6/5/5/9/3/webimg/397052764_o.jpg

Fuji F31fd on mun ainoa kuvauslaite ja riittää omiin tarpeisiin, mutta merelle sitä ei viitsi ottaa mukaan. Merikäyttöön pitäisi hankkia joku vedenpitävä vehje.

Kaikenmoista on nurkkiin kertynyt, eikä loppua näy…
Nikon D90
Samyang 8mm
Sigma 10-20mm/4.0-5.6
Sigma 18-50mm/2.8
Nikon 24-120mm
Nikon 50mm/1.8
Nikon VR 70-300mm
Tokina 100mm/2.8 Macro
Nikon SB600 Salama

Canon Ixus 100

Filmikameroita: Nikon F90, Altix V, Yashica MF-1 ja muutama venäläinen valotusmittari.
Epson Perfection 3200 skanneri

Tähänkin taitaa päteä n+1??

^Joo, jos vielä sen yhden ostaisi :slight_smile:
Seuraavaksi tekisi mieli valovoimaista teleä, mutta onneksi hinta hillitsee ostohimoa.

Filmipuolella kuvauskäytössä

Rolleiflex 3.5f (Planar)
Voigtländer Bessa R2m + Jupiter-8, Industareja erilaisia
Sekonic L-358 valotusmittari

Sitten vähemmällä käytöllä, lähinnä hiplailuun ja satunnaiseen fiilistelyyn.

Pentax SP 500
Pentax K1000
28mm f/2.8,
35mm f/3.5 m42 smc Takumar
50mm f/2.8 m42 Tessar,

Voigtländer Bessa (6x9 folderi)

Fed 2
Fed 3
Zorki 4

2x Konica T3
Konica Tc
50mm F/1.7
135mm f/2,8
Läjä loittoja yms.
Konican kamat on myytävänä jos kiinnostaa.

Elioflex tlr
Felica
Ricoh 35ZF
Ricoh 800 EES
Petri 7s
Praktika Super TL 500

Omega C760 suurenuskone

Jääkaapissa lähinnä Tri-x, Plus-x, Rollei pan 25. Kehitteenä Rodinal tai Xtol

Digi: Pentax K20D, Pentax k100D

Sony alpha200 + Minolta 50mm/1.4 silloin kun haluaa ottaa hyviä kuvia. Eipä ole tullut kovin usein otettua mukaan mihinkään, yleensä on pokkari matkassa. Mutta lohduttaa kun tietää että voi aina ottaa kunnollisen kuvan jos on tarvetta.

itse kuvaan paljon ja mielelläni, varsinkin sen jälkeen kun vihdoinkin löysin nykyisen kamerani käytettynä pienen etsiskelyn jälkeen. haussa olisi muuten joku hyvä canonin kiinteä makro (ehkä mieluiten 50 tai 60), ja vielä mieluummin vaihdan sen tuohon canonin objektiiviin. pm.

canon 5d
sigma 28-105F / 2.8-4
canon 70-300f / 4.0-5.6
sigma 50-500 F4-6.3

Itse kuvailin aikani 350D:llä ja siihen oli pari linssiä, mutta jotenkin tuo järkkärin kolho koko aiheutti sen, että kamera oli mukana harvemmin ja harvemmin ja käytännössä lopulta vaan lomareissuilla ja sen sellaisilla. Myin kameran ja lasit ja hommasin Canonin S90:n tilalle ja olen ollut varsin tyytyväinen. Järkkäriä on välillä ikävä ja lievällä jännityksellä odottelen, mitä laskureissujen ikuistamisesta tulee, kun tuo S90 ei “ihan” yhtä rivakka ole, mutta muuten olen kyllä ollut äärimmäisen tyytyväinen.

Jos ois rikas, hommais pokkarin ja järkkärin.

Panan LX1 löytyy
http://media.panasonic.eu/images/DMC-LX5EP-K-HiRes-Image__Image--[1]((Europe))-1WebA1001001A10G07B61226J09908.jpg

Ihan jees kamera ja kohtuu kompakti. Ilman salamaa saa vielä ok kuvia sisälläkin kun optiikka on kohtis valovoimainen, mutta tuolla telepuolella jää hieman vajaaksi. Tulee ainakin kannettua mukana. Manuaalisäädöt on kanssa kivat.

Mulla on ankkurina Nikon D300 akkukahvalla. Mukana kulkee Nikon D40x.

Lasia:

Samyang 8mm 3.5
Tokina 11-16mm 2.8
Sigma 30mm 1.4
Nikon 35mm 1.8
Samyang 85mm 1.4
Sigma 105mm 2.8
Vivitar 200mm 3.5
Samyang 800mm 8

Käytössä pääasiassa Tokina, Sigman 30-millinen ja Samyang 85mm.

Vertex 300 -reppu on imaissut 5D:n ja 20D:n lisäksi 70-200/4L, 17-40L, 24/1.4 ja Sigman 50/1.4. Muuta kalustoa löytyy mm. pikkusalamat jalustoineen ja kiinatriggereineen.

Tällä hetkellä on hieman kesäkuvaamisen jälkeen motivaatio- ja aikapuute, joten pölyähän nuo kerää.

jos ei jaksa raahata järkkäriä + kittilinssejä! …
Samsung EX1 ois aika kiva ja valovoimainen pokkari! Mahtuis taskuunkin.
Videoon sitten sellainen “kypäräkamera” Esim. GoPro…

Yhteishintaan samoissa kuin 550D kitit…

Mullakin on 550d ja L-sarjan lasia. Oon kyllä tykännyt. Just tilasin parinkympin ajastusohjaimen eli kohta pääsee kuvaamaan timelapse-pilviä. HD-videokamera on sitten erikseen, mutta perheeseen tarvittais ehkä vielä joku pokkari. Oon elätellyt toivoa, että kännyt olis kohta tarpeeks hyviä korvaamaan pokkarin.

Kameravehkeitä on kertynyt kaappiin melkoiset määrät. Viimeksi laskettaessa mentiin jossain lähellä neljääkymmentä.

Koska yritän harventaa vähän, niin täällähän saattaisi olla joku kiinnostunut: myyn Saljut-S (Kiev 88) keskikoon kameran kaikkine tarpeineen (kolme linssiä jne) 110€:llä. Privaa jos vaikka täällä jotain kiinnostaisi.Meni jo.

Tuossa kuva:
http://www.mustaninja.org/jesse/eiblog/palsta/saljut_dip.jpg

Privalla lisätietoa, löytyy Arabiasta.

Olen ostanut vaimolleni lahjaksi aikoinaan sekä Canon Prima Super 115:n että Canon PowerShot A40 kameran, jälkimmäinen oli nätti laite, joka käyttää AA koon akkuja. Seuraavana kesänä siihen hankittiin saksasta Canonin oma mallikohtainen sukelluskotelo. Laite on ollut purjehdus- ja kajakki retkillä sen jälkeen mukana. Se oli hieno laite aikoinaan, sillä kuvaa ihan hyvin yhä vieläkin (2 Mpx, 1600x1200) ja nimenomaan sille sukelluskotelolle on ollut hyvää käyttöä, vesillä viihtyviä kun olemme molemmat.

Nyt ykköskamera on Canon PowerShot SX-1, lensmate adapteri ja velbon ultraluxi L jalusta, adapteriin on muutama suodin ja Canonin 250D lähilinssi, jolla yhdistelmällä saa jo tavallinen kuvaaja aika häkellyttäviä lähikuvia. Velbonissa oli kätevä ja siro pikakiinnitys systeemi, ja jyrsin kameraan tulevaan kynsilevyyn uuden kiinnityskohdan niin, ettei se levy ole enää akkuluukun edessä. Tämä on jo sangen hieno yhdistelmä, jossa se kuvaaja rajoittaa jo enemmän kuin se kamera. Pidän siitä, että auto asennoilla noilla vehkeillä myös saa niitä kuvia.

Olen tarkoituksella pysynyt vähän loitolla vaimoni harrastuksesta, olen vain nähnyt sen vaivan, että olen selvittänyt sen mitä kannattaa ostaa (=mikä sopii siis meille) ja sitten hankkinut sen. Minulle itselleni on siis aivan helvetin tärkeää se kameran “tähtää ja ota kuva” ominaisuus, kun käytän sitä laitetta suhteellisen vähän. Kuvasin kyllä joskus '70 ja '80-luvulla, ja yhden kaverin kanssa jopa kehitettiin mustavalkokuvia käyttäen ilfordin väri suodattimia niiden kuvien peukalointiin. Hommaa, jonka nykyisin kuvankäsittelyohjelma tekee yhdellä hiiren vedolla säätimestä.

En ole luova tuolla saralla, se tekniikka kiinnostaa tai kiinnosti ehkä enemmän. Nyt tärkeintä on se helppokäyttöisyys. Osaan toki tökkiä sitä vehjettä käsisäädöillä suuntaan jos toiseenkin, koska tajuan asian perusteet ja kuvahan rakennetaan valosta, mutta yhä harvemmin niin vain tulee tehtyä. Minulle kamera on nykyisin se kapine, jolla talletetaan muistoja reissuilta ja jalusta siksi, että päästään molemmat vaimon kanssa siihen samaan kuvaan lähinnä halimaan ja illistelemään.

Tunnustan, että pikkuisen ehkä hyönteiskuvaus ja macrokuvaus yleensäkin ehkä kiinnostavat. Siksi se lähilinssi ja jalusta, joka taipuu aivan täyteen spagaatiin. Teen luultavasti itse jonkinlaisen köyhän miehen macro kiskon siihen 5-10 sentin syvyys suunnassa liikuttamiseen. Täytyy nyt katsoa, minkälaisia niitä on valmiina ja erityisesti mitä ne maksavat.

Olen ärsyyntynyt siitä, että jalustoista ja niiden kynsilevyistä ja pidikkeistä ei saa järkihintaan tehtyä kätevästi mitään yhtenäistä “järjestelmää”. Siis järkevällä hinnalla. Arca Swiss ei ole minusta se ratkaisu tämmöiseen harrastusvempeleeseen. Jotain halpoja kynsilevy + pidikekoura pareja pitäisi löytää omien telineiden ja pidikkeiden rakentamiseen. Autotallissa on kuitenkin jo valmiina vehkeet, jolla alumiinia pystyy vähän jyrsimään ja koneistamaan.

Ainoa järkevän hintainen ja sopivan pieni metallinen kiinnityspari minkä olen löytänyt on Cullmann 40440, tuo siis:

Sattumoisin sivuilla on myös demo siitä, minkä tyyppiseen käyttöön noita kiinnikkeitä pitäisi saada. Se kajakkikuva siis.

Tuon parin hinta on verkkokaupassa noin 23 euroa, mutta niitä saa hyvin nihkeästi. Kyllästyin odottamaan, kun tilaus oli ollut sisällä 4 viikkoa ja peruin tilauksen. Tuollaisen maahantuonnin varaan ei voi mitään järjestelmää rakentaa. Melko kyvytöntä hommaa tuollainen kaupanteko. Siinä on taas isomerkki suoraan sanoen tuhoamassa itseään, kun on antanut edustuksensa jollekin perseaukiselle väsyneelle hemmolle, joka ei jaksa edes toimittaa niitä tilauksia eteenpäin, saati sitten että ymmärtäisi pitää niitä omissa varastoissaan. Velbon on taas brändi, joka teettää aasiassa kaiken muilla, ja tuloksena on lähinnä se, että joka ainoassa jalustassa ja päässä on ikioma lukituslevy joka sopii sitten vain ja ainoastaan ko. päähän. Hajaannus ja sekaannus on aivan helvetillisen järjetöntä. Yksittäisenä esineenä ultraluxi L jalustan hinta/laatu suhde oli kuitenkin hyvä. Mitä parasta, sellaisen myös sai ihan rahalla ostamalla. Alan tässä iässä olla jo allerginen “ei oolle” ja sille, että asioita pitäisi jonottaa kuin entisessä itäblokin leipäjonossa. Ei tässä mitään kerjäläisiä olla, ja jos joku ei käsitä myydä rahaa vastaan, niin joku muu kyllä tekee sitten niin.

Mitäpä muuta, filttereinä on Hoya, uv filtterin valonläpäisy on 99,7 ja pyöropolarisaatio filtterinkin se on 85%. Vastavalosuojaksi vaihdoin kumisen Marumin. Kaikissa noissa on kierteet molemmissa päissä. Linssinsuojaksi vaihdoin edestä avattavan Pro Cap suojuksen, jolloin sitä voi käyttää vastavalo suojan kanssa. Jos linssinsuoja aukeaa vain ulkoreunastaan painamalla, niin vastavalosuojan kanssa sitä ei voi käyttää. Kuminen suoja menee muuten laskokselle, joten sitä ei tarvitse koskaan poistaa, ja paikoillaan ollessaan se toimii objektiivin reunalle eräänlaisena iskunvaimentimena. Se hakkaa sen kameran oman kovamuovi putkilon 6-0 käytettävyydessä.

Kamerassa on siis kiinni aina lensmate adapteri, siinä uv filtteri, päällä marumin kuminen laskokselle menevä vastavalosuoja ja sen päällä suoraan edestäpäin käytettävä linssinsuoja. Kameran pohjassa on aina kiinni 40 millin kynsilevy, ja sitä ei enää tarvitse irottaa akkujen vaihdon takia. Velbonin jalusta on kevyt, keskiputki on jaettava ja jalusta tekee täyden spagaatin. Teen keskiputken muovikorkkiin vielä koukun ja verkkopussin, niin jalusta ja kamera pysyvät hyvin tuulessa pystyssä. Kameran mukana toimitettiin kätevä kaukosäädin. Se on erittäin mukava esine, koska nyt kahden hengen reissulla molemmat pääsevät samaan kuvaan.

Jos käyttää sitä 250D lähilinssiä, niin kaikki suotimet kannattaa ottaa pois välistä, tarkennus toimii paremmin eikä hae. Voisi melkein ostaa sille lähilinssille oman lensmate adapterin nyt kun niitä vielä saa. Tuo SX-1:n valinta oli nimenomaan valinta, järjestelmäkamera yhdellä objektiivilla on vähän oksymoronismi, ja ajattelin että yksi superzoomi riittää meille. Se on aina mukana ja kuvanlaatukin on tavallisella näppäilijälle ihan riittävä. Taso on siis sitä, että vaimo kuvaa kajakkireissulla meidän sierrettyneitä varpaita, kun me istuskellaan vierekkäin rantakivellä kuin kaksi vanhaa varista. Kuvat ovat meitä varten, ja niitä rullataan lähinnä televisiossa kertaillen ja muistellen sankarillista taistelua elementtien raivoa vastaan kesäisenä tyynenä iltapäivänä.

Erillistä salamaa ei vielä ole, ajattelin sen automatiikan täydellisen yhteensopivuuden vuoksi sitä Canonin omaa Speedlite 430EX II:sta tuolle pariksi.

Tuure

-.-

Autotalliin pitäisi tosiaan saada jokin suht edullinen ja jopa huokea ns. pöljänpojan kamera, jossa pitäisi olla erittäin hyvät lähikuvaus ominaisuudet. Tuossa vanhassa powershotissa on juuri tuossa kohden sangen pahoja puutteita, ja pitäisin sen mielelläni hengissä sen arvokkaan sukelluskotelon takia. Vesitiivis powershot D10 on vieläkin lähes 250 euron kamera, ja vähän turhan arvokas pelkästään autotalliympäristöön, muuten se voisi olla aika huoleton peli. Sillä kyllä pääsisi 3 sentin päähän kohteesta, silleen se olisi jo ihan kätevä kapistus lähikuvaukseen. Ehkäpä autotalliin ei tarvita muuta kuin 79 euron edellisvuoden malli jostain marketin kaapista bongattuna. Silleen nämä ovat menneet aivan tajuttoman paljon aivan lyhyessä ajassa eteenpäin.

Huh. Hasselbladski olis kiinnostanut, mutta onneksi joku ehti ensin.

Kiitos Danielin sain viimein tehtyä testin pantakiinnitteisellä kameratelineellä:

Harmikseni pitää vaan todeta, että koska kamera on tuolla niin kiinteästi rungossa kiinni, välittyy kaikki kumin ja tienpinnan epätasaisuuden myös linssille, joten perusajokin oli varsin tärisevää.

Toisaalta kamera killuu tuossa 75mm pultin nokassa, joten siinä on jo jonkin verran vipuvartta hieman joustavan kiinnityksen toisessa päässä, joten ehkä olisi vielä mahdollista saada tasaisempaa kuvaa, jos kameran saisi lähemmäksi tankoa. Tuon 1/4" 20tpi kierteisen pultin ja muttereiden metsästys kesti nytkin sen 2 vuotta, joten jatkoa seuraa joskus ehkä hieman myöhemmin.


Tuolla aloitusviestissä pohdiskelin uuden kameran ostoa ja eilen feded toi Canon REBEL T2i:n eli suomalaisittain 550d:n. Mukavalta tuntuu.

Olisko tota tärinää mahdollisuutta suodattaa käsittelysoftissa?

Ja Tuurelle pitää todeta, että toimivia Arca-Swiss kopioita löytyy ebaystä halvemmalla kuin tuo Cullman. Esimerkki