Kamerakeskustelu

Onko kokemuksia ja suosituksia filmiskannereista? Harrastuskäyttöön tulisi ja 120-rullafilmikin pitäisi sopia. CanoScan 9000F?

Iteltä löytyy myöskin tuo 550D, Ei korvaa videokameraa, vaikka kuvaakin 720p HD:ta. Joten joku go pro olis ihan mielenkiintoinen ostos sitten kun alan rikastua.
Putkina löytyy Canonin 17-85, sekä Sigman 50mm/1.8 (Joka vrt. Canonin omaan vastaavaan on aivan täysin ylivoimainen) Arvostan linsseissä hyvää valovoimaa ja selkeätä bokehia ja verrattain nopeaa tarkennusta. Putken ei siis tarvi mun käytössä olla L-sarjalainen, jos noi yllämainitut ominaisuudet löytyy jostain melko perus putkesta.
Seuraava päivitys on muutama suodin ja uusi salama.

Kuvaus on kyllä harrastuksena v-mäinen. Se rahan määrä, jonka näihin laitteisiin saisi uppoamaan on melko uskomaton.

tutam - 9:07, 17.10.2010 » basti: Eikö tuohon G7:ään ole joku raw-cracki, jolla saa kuvaamaan rawia? Tosin, itse siirryin aika pian pois raweista (hehheh), koska jpg-jälkikin on varsin hyvää noissa G-sarjan vehkeissä.
Juu, on siitä jossain täälläkin ollut puhetta. Mut mä skagailen kaikkia nuita nörttivetoja, koska onnistuisin kuitenkin jumauttamaan koko kameran.. Täytyy kuitenkin jossain vaiheessa varmaan koittaa. Muutamien reissukuvien kanssa olis toivonut sen formaatin..

Täältä löytyy Canonin sx1 ja vanha “työhevonen” Canon Ftb. Lisäksi muutamia vanhoja pokkarikameroita, joista Colora Zeiss Ikon on aika hauska.

Lisätäänpä tähän muuten vielä, että 10.9. älläreissä kadonnut pussukani sisälsi myös tuon canon g7 laturin. Jos jollain pyörii sellainen ylimääräisenä nurkissa, niin saa tarjota. (ja macin laturia myös)

Nikonit; F100, D200, 50mm/1.4, 20mm/2.8, 70-210/4, 135mm/2.8
Tri-x, rodinal ja provia. Kohta ehkä ektariakin.

Canon EOS 400D
Canon EOS 300V
28-135mm/3.5-5.6 & 10-17mm/3.5-4.5

Kypäräkamerat kiinnostaa. Myös videoiva järkkäri, vaikka onhan se vähän härski juttu… Toisaalta se johtais varmaan vielä putkiostoksiinkin.

Oman kameralaukun sisältö:
Nikon D40
Sigma 18-50mm/2.8 EX MACRO HSM
Ixus 60
Nokia 5230

Hitusen pidemmälle lasille ja salamalle voisi vielä olla tarvetta, mutta hyvin näilläkin pärjäilee. Järkkärillä kuvailu kumminki niin uus juttu että opittavaa riittää näittenkin roippeitten kanssa.

Kaapissa nää, vaihtelevasti aina jotakin laukusa:
Canon EOS 40D
Sigma 18-50/2.8 EX DC MACRO
Super-Takumar 55/1.8
Nikon F2
2x Nikkormat FT
Nikkor 50/2 mf
Nikkor 24/2.8 mf ais’d
Tamron 80-210 3.8/4 tele
Hasselblad 500 c/m
CZ Sonnar 150/4 C T*
Yashica Electro 35 GS
Lomo LC-A

Filkkaa: ektar, sensia, portra nc, trix.

Tahtois vaihtaa tosta Canonista Nikoniin (ehkä d700 tai d7000), mutta rahatilanne ei vielä anna myöten.

Linsseissä suosittelen etsimään vanhoja hyviä ye olde manuaalilaseja. Voi löytää aarteita, jos vaan jaksaa tarkennella itsekseen. Vastaavat af-lasit makseleekin sitten vitusti enämpi.

antik - 14:58, 17.10.2010 » Onko kokemuksia ja suosituksia filmiskannereista? Harrastuskäyttöön tulisi ja 120-rullafilmikin pitäisi sopia. CanoScan 9000F?
Epson v500 on ihan ok rullafilmille, mutta kinofilkalle se kisko oli vähän paska. En tiedä sit oisko siihen saatavana jotakin parempia kiskoja, joihin ois helpompi saada se filmi iskettyä ilman että se on tuhannen spagetilla. Voi myös olla, että mun pitäis kuivata filmini huolellisemmin ja prässätä ne lätyiksi ennen skannaamista.
Axel-Foley - 14:58, 17.10.2010 » Kuvaus on kyllä harrastuksena v-mäinen. Se rahan määrä, jonka näihin laitteisiin saisi uppoamaan on melko uskomaton.
Vähäniinku fillarit?

550D kuvaa Full HD videokuvaa. 500D muistaakseni HD-Ready tasoista matskua.

Olympus XA. Siinä on kaikki mulle tarpeellinen sopivassa koossa. Välillä lainaan kyllä tyttöystävän digikameraa, kun pitää saada kuvia koneelle.

Mites noi Olympus Pen ja Sony Nex ja oliko muita vastaavia välimallin vehkeitä? Onko kokemuksia ja tekeekö mitään?

diginä canon G5

filminä vaikka mitä:
canon 50E + 28-200 ja sigma 15mm fisheye
konica HEXAR
rolleicord
lomoja
kiev 35 (minox kopio)
fedejä erilaisia
canon ftb + 50mm macro
ja alle 10 rullaa kuvattu exacta varex, rengassalamalla, myös pitkät ajat ja sisäänrakennettu veitsi, jolla voi katkaista rullan.

nyt hankintalistalla casion suurnopeuskamera, jotta voi analysoida mystisiä ketjujen putoamisia eturattailta.

perttu - 17:30, 17.10.2010 »

550D kuvaa Full HD videokuvaa. 500D muistaakseni HD-Ready tasoista matskua.

Ops! piti pistää, että itellä on 500, ei 550. pardon.
JeeJee - 18:02, 17.10.2010 » Mites noi Olympus Pen ja Sony Nex ja oliko muita vastaavia välimallin vehkeitä? Onko kokemuksia ja tekeekö mitään?
Kattelin kaverin photoja ja niillä on joku Olympus Pen testi päällä:

http://www.olympuspen.fi/strapphotos/

Mulla on (työ)kamerana Nikon D700 ja siihen olen enemmän kuin tyytyväinen; sopii käteen ja toimii varmasti. Objektiivina on yleensä käsitarkenteinen Carl Zeiss Makro-Planar 2/100, mutta yleiskuvaukseen hommasin halvan (70e) käytetyn Nikkorin zoomin 28-85mm f3.5-4.5 joka toimii yllättävänkin hyvin jos ei joudu vastavaloon ja sitä kehtaa roudata mukana erämaassakin ilman että täytyisi hermoilla pölystä tai kolhuista. Kesällä hankin myös halvan korealaisen laajiksen mutta on ollu niin kiire etten ole ehtinyt kuin ottaa pari testiräpsyä.

Edit. Niin unohtuikin vapaa-ajan filmikamera…
Kun ei ole kiire tai jos matkustan kevyemmin niin mulla on silloin mukana Zeiss Ikon -mittaetsinkamera ja siihen 1.5/50 Sonnar-C ja 2.8/25 Biogon.

Oho, en ookkaan noista kuullutkaan mutta nyt pitää vakavasti harkita järkkärin myyntiin laittoa…

Mistä porukka poistaa muuten filkkansa? Itellä on pakkasessa vielä pari rullaa Agfan Ultra 100:sta, mutta kun se on poltettu, niin uutta settiä pitäis hankkia.

Digivehkeitä en ole katsonut (vielä) tarpeelliseksi hankkia. Tosin alkuvuodesta(?) markkinoille tuleva Fujin FinePix X100 kuumottelee sen verran, että on pantava harkintaan.

Mutta siis enemmän tai vähemmän käytössä on: Canon EOS 30 + 2.8/24 & 2.8/200 L, Canonet 28 sekä Zenit 12XP.

Ebaysta meikä ainaki. Ja sitte tuo pasipasi harrastelee kans kuvausta, niin sen kanssa on jossakin välissä jotain filmikimppoja tilailtu jostakin, mutten muista mistä. Brittilästä pääosin.

Hätätapauksissa paikallisetkin liikkeet käyvät, mutta ainakin Oulussa filmi oli valokuvausliikkeissä jopa kolminkertaista verrattuna verkkokauppojen hintoihin. Paljousalennuksia ei saanut. Enkä vitsaile.