Kamerakeskustelu

msb - 2010-11-06 12:57:27 » Olisko tota tärinää mahdollisuutta suodattaa käsittelysoftissa?
Ois varmasti, mut se tuntuu ihan viimeiseltä vaihtoehdolta ja ensimmäiseksi pitäisi keskittyä tuohon tärinän poistoon kuvaustilanteessa. Noiden kahden leveän spacerin paikallehan voisi virittää jousen/elastomeerin, joka vaimentaisi tärinää. Toisaalta tuossa kameran alla olisi parempi olla siipimutteri, prikka ja kumilevy kiristämässä kamera pulttiin. Nyt kamera on vain kierretty pohjaan asti ja suunnattu kääntämällä kiristyksen jälkeen pulttia. Ylipäätään tuo setti ois helpompi tehdä, jos käytössä olisi kierretankoa ja siipimuttereita, mutta kyllä noillakin pääsee jo testaamaan.

Nythän toi on varsin jäykkä rakenne kun pultti tukee pystysuunnassa kameraa. Vähän joustoa saisi jo sillä jos tankoon kameraan kiinnittävä pultti olisi vaakatasossa. Sama kun poikittain olevan tangon päästä kiinni otettaessa putki joustaen taipuu, mutta jos saman tangon nostaa pystyyn ja kuormittaa sitä samanlaisella voimalla niin eipä taivukaan vaan välittää voiman suoraan alaspäin.

En tiedä toisiko tuo tarpeeksi vaimennusta, mutta ainakin kohtalaisen helppo ja yksinkertainen ratkaisu.

TNTS, koita saada kameraan lisää painoa. myös molemmilta tangon puolilta tuleva pidike ei olisi huono.

SORI, ei mitään sittenkään

Miten GoPro pärjää stillikamerana? Video-ominaisuudet on ihan suhteellisen tunnetut varmaan aika monelle, mut ite mietin et jos ostais GoPron myös stillikameraks, ottamaan kuva siitä tangon päältä 3sec välein ja välillä videoo. Tällänen paketti sit pyörämountilla höystettynä oli mulla mielessä, en ainakaan ite löytäny noilla spekseillä mitään halvempaakaan mistään? tosiaan, jos jollain olis linkata goprolla otettuja stillikuvia niin arvostaisin!

meitsi kuvaa yhdellä primellä ja ilman kaulahihnaa. it’s a zen thing.

Pentax ME Super jossa 50/1.7 + winder, jota en ole vielä edes kokeillut.
Lubitel 2
Pentax ZOOM 90

Lähinnä mustavalkosta tulee duunailtuu, ku voi kehittää porukoitten kellarissa.

sakke - 1:47, 15.12.2010 » Miten GoPro pärjää stillikamerana?
http://vimeo.com/18318086

Tuossa on stilleistä koottu video. Stillikameranakin se on ikävä kyllä ihan surkea hämärässä. Käytettävyydessä ja kestävyydessä sitä on tietenkin hankala hakata.

vakuutuin hieman GoPro:sta messuilla, oli ainakin vakuuttavan näköistä HD kamaa näytöillä. Hämärä ja still ominaisuuksista ei ole mitään tietoa. Tärinän poistossa yksinkertaisinta on kiinnittää kamera kuskiin, kypärään, ranteeseen tjsp. Tulee ns. luontainen tärinän vaimennus.

Meikäläisellä löytyy:

Canon 400D
Sigman DC 17-70
Sigma EX DC 30mm f/1.4
Canon 50mm f/1.8
Canon Speedlite 430
Powershot G2 (täytti just 10v.)
Ixus 130
Olympus 35RC
Elinchromin studiosetti ja siihen liittyvää sälää

Työhommia oon tehny 400D:llä ja etenkin Sigman 30mm f/1.4 on aivan mahtava linssi, mutta muuten olen tullut niin laiskaksi että kuvaan pääasiassa iPhone 4:llä. Parin vuoden innostuksen jälkeen ei ole jaksanut raahta järkkäriä.

Tuollainen vanhempikin digijärkkärirunko teke hyvällä putkella ja studiosalamasetillä niin hyvää jälkeä, että ei ole ollut aihetta päivittää. Huvitti vaan yksikin asiakas joka halusi säästää tuotekuvissa, ja otti ne itse 7D:llä, suttuisella kittilinssillä, loisteputken valossa ja iso 1600-asetuksella. Olisin itse ottanut tuolla G2:llakin paljon paremmat kuvat.

Nyt on pari kuukautta ainoana kamerana ollut Olympuksen E-P1 + Panasonic 20mm f/1.7. Kovin tyytyväinen olen ollut, mitä nyt optista etsintä kaipailee usein. Tuo Panan linssi on kyllä todella mukava kapistus.

Vähän kyllä polttelisi päästä leikkimään Rolleilla ja lutraamaan kehitteiden kanssa, pari kuukautta vielä pitää pelkällä digillä selvitä.

marlon - 13:58, 19.3.2011 » vakuutuin hieman GoPro:sta messuilla, oli ainakin vakuuttavan näköistä HD kamaa näytöillä. Hämärä ja still ominaisuuksista ei ole mitään tietoa. Tärinän poistossa yksinkertaisinta on kiinnittää kamera kuskiin, kypärään, ranteeseen tjsp. Tulee ns. luontainen tärinän vaimennus.
Goprolla ei saa kovin hyvää kuvaa hämärällä/illalla, mutta päivänvalossa varsin näppärä kapine. Still kuvia saa myös.

Onko kellään ideoita miten sais järkevästi järkkäriä fillarin tankoon kiinni ? painoa setillä noin 1,7kg

takaperin - 4:37, 6.4.2011 » Onko kellään ideoita miten sais järkevästi järkkäriä fillarin tankoon kiinni ? painoa setillä noin 1,7kg
Googleen hakusanoiksi camera mount bicycle? Suomessa tota on varmaan tehty hieman pienemmässä mittakaavassa ja pidän myös epätodennäköisenä, että kovin moni yksivaihteinen on kiinnitellyt järkkäriä pyörään. Millaista ajoa tuon tulisi kestää? Mikä järkkäri? Optiikka? Onhan noita pilvin pimein, kun kaventaa hakuskaalaa.
takaperin - 4:37, 6.4.2011 » Onko kellään ideoita miten sais järkevästi järkkäriä fillarin tankoon kiinni ? painoa setillä noin 1,7kg
Esim: [http://www.fastfilms.co.uk/images/clamp-mounts/superclamp-ball-and-head/super-clamp-ball-small.jpg](http://www.fastfilms.co.uk/fixed-camera-mounts.php) "Fixed camera mounts" - selvästi suunniteltu fiksuttelukäyttöön.

Ram:lta ainakin löytyy riittävän järeitä virityksiä.

Kypäräkiinnityksellä ja vastapainolla saa varmaan paremmin vaimennettua tärinöitä. Tuolla yksi esimerkki. Pokkarikameran tankokiinnikkeistä täällä olikin jo aiemmin puhetta.

.

Töissä joutuu käyttää niin paljon järkkäreitä että itse kuvailen vapaa-ajan elämääni Leican M8lla johon on Voigtlanderin 35mm 1.4 ja 50mm 1.1.

Tän lisäksi tarpeita täyttää Olympus XZ-1 joka on aivan loistava pikkukamera jolla saa ihan kohtuu kivasti videotakin. Suosittelen.

^ 50/1.1 kiinnosta

Ite sain kaverilta lainaan Hasselhoffiini 80/2.8 ja 50/4 lasit. Omistan itse vaan 150/4 linssin, joten näille on ollu tarvetta. Pitää varmaankin ostaa jossakin vaiheessa.