HOWTO: Tunnistaa ISO- ja JIS-viisteiset keskiöt

Tuossa DA:n keskiössä käsittääkseni on hieman erilainen viiste kuin ISO:ssa, ellen ole aivan väärässä (?), mutta kammet kyllä toimivat ISO viisteisellä keskiöllä. Itselläni nuo ovat 111mm ISO viisteisessä Tokenissa kiinni ja toimii. Multa löytyy kyllä tuollanen DA:n oma keskiö myös, mutta tähän hätään en ehdi noita sen enempää verrata keskenään.

…Lyhyesti siis: toimii kyllä. 109mm vissiin se “oikea” pituus noille kammille, mutta 111mm pelaa myös.

Eiks BB-7400 o normi JIS?

BB-7200 on sitten normi JIS:iä suurempi

https://dl.dropbox.com/u/33080121/bilden/Kuva2052.jpg

kuvassa 7400 kampi JIS kantissa, 2mm uppoaa kiristyksessä

https://dl.dropbox.com/u/33080121/bilden/Kuva2053.jpg

kuvassa 7400 kampi ISO kantissa

mavic starfish näyttää ISO kantissa suht samalta kuin 7400 JIS kantissa

mannine - 14:28, 12.1.2013 » Eiks BB-7400 o normi JIS?
Kai? Mut tossa kuvassa pitäis olla 7400:sen kupit ja 7600:sen akseli, [ilmon mukaan](http://www.lfgss.com/thread83220.html).

Pohdinnassa siis ISO-kampi + JIS-akseli -yhdistelmä.

Muistaakseni ainakin Smurf täällä on raportoinut (ilmeisesti empiirisiin havaintoihin pohjaten) että kyseinen ristiinsovittaminen pilaa kammen.

Jos lähdetään siitä, että viisteen kulma on ISOssa ja JISissä molemmissa sama 2 astetta, niin onko tää kammen pilallemeno kiistaton ja väistämätön tapahtuma? Ja mistä se vois johtua? Siitäkö, että ISO-kammella on JIS-akselin kanssa vähemmän kontaktipintaa kuin samalla kammella olis ISO-akselin kanssa?

Tietäjät vastatkaatten.

Ei kai se välttämättä pilaa. Mut kerran kun vetää ISOon kiinni, niin ei kannata enää JISsiä sotkea kuvioon vaan menee sit sillä ISOlla. Näin ainakin Sheldonin oppien mukaan muistaakseni. Ei omaa kokemusta.

No just niitä omia kokemuksia kaipailisin. Ja teoretisointia/arvailua mahdollisesta syystä.

mulla oli pari kolme vuotta kiinni Campan vanhat Super Recordit Shimanon JIS-akselissa. Saletisti aikoinaan ruuvattu ISOon kiinni. Ne toimi, huolsin keskiön muutaman kerran vuodessa ja irroitin siinä yhteydessä kammet.
Tätä nykyä ne kammet ovat eläkkeellä, vasurikampi halkesi kiristäessä, en tiedä johtuiko se viisteestä vai oliko kyseessä vain luonnollinen poistuminen. Joka tapauksessa ne toimivat. En mä oikein muuta osaa sanoa. En ehkä ite kehtaisi myydä kampia eteenpäin jos viisteet sekoitettu mutta jos ne jää omaan käyttöön niin mä oon vähän sitä mieltä että jos toimii niin mitäpä siitä sitten huutelemaan sen kummemmin että miten se on toteutettu. Joku on aina kuitenkin sitä mieltä että niin ei sovi tehdä.

^ Ilmeisesti eivät nitkuneet tai natkuneet käytössä?

ei ainakaan yhtään enempää siitä syystä, että ois viisteet sekaisin. Tai siis nitinää saattoi kuulua jos oli löysällä, kuten kammista noin muutenkin. Nykyään kyseisessä pyörässä uudet Campan Record Pistat ja niissä ISO-keskiö, ihan jo siksi että meni enemmän rahaa ja sitä myötä halusin minimoida “riskit” ja siis toisaalta ihan korvien välisen rauhan vuoksi. Samaten jossain retrokilpureissa joita löytyy niin oon ihan oman pikkutarkkuuden vuoksi laittanut asianmukaiset osat. Mutta jos kasaisin käyttöpyörää budjettiosilla niin en epäröisi laittaa jotain halpaa shimpan kasettia ja muutaman kympin kampia kiinni vaikka niissä ois eri viiste.


viistekeskustelun voisi ohjata tänne. Ylemmät akselit molemmat ISO, mutta ainakin omaan silmään sen verran eroa, etten kyllä heittämällä sanoisi kumpi on kumpi.

^ Oukei, tässä siis vielä tuonne toiseen lankaan postaamani kuva:

Toivoin arvauksia noista viisteistä koska oli vähän semmoista ilmaa että JISin ja ISOn tunnistaa silmällä tosta vaan kuulemma.

Lumikko tiesi kertoa että kuvassa on JIS, ISO, JIS.

Uskaltaaks joku muu yrittää?

Mä melkein veikkaisin noita kahta viimestä jissiks ja eka vois sit olla iso?

E: perustelen rivini sillä, että noissa kahdessa viimesessä profiili näyttää aivan jissiltä, ja ennenkaikkea profiilit näyttävät hyvin samanlaisilta vaikka hieman eripituisilta, joka ei sinänsä vaikuta kunhan ei ole liian pitkä

E2: puutteellinen rajaus sais asian näyttämään siltä että 1 ja 3 olisivat kasettikeskiön ei vetopuolen viisteitä kun keskiötä näyttäs näkyvän?

1.ISO

Arvaisin että ISO, JIS, JIS

dpstyles - 20:13, 16.10.2013 » 1.ISO
Edasit, törkimys!

mulla eioo neliskanttia vastaan periaatteessa mitään lähtökohtaisia insinööripatoutumia, mutta viistestandardien kanssa palaa viimeistään käpy.

nyt jo sitä oikeeta riviä!

Juuh. Mua kiinnostais kovasti kuulla vielä nim. vantteran näkemys asiaan!

Jaa että ei kuulu mitään.

No oikee rivi sit. Vaikka kuva onkin vähän huono niin rajaus oli kyllä hyvin tarkasti harkittu.

Vasemmalta

  1. JIS (Hope, titaani, 103 mm)
  2. JIS (Shimano UN-91, teräs, 107 mm)
  3. ISO (FSA Ultimax, titaani, 103 mm)

Väitän että ei tota kukaan olis voinu tietää. Kaikkein vähiten minä itse.

Mut oli mulla jopa pointti tässä. Se oli semmoinen, että viisteen ulkonäöstä ei voi päätellä yhtikäs mitään. Ainoo mikä määrittää JIS ja ISO -sovitusta on ton viisteosan paksuus eri kohdissa ja sitä ei voi silmällä nähdä perkele.

Ulkonäköön vaikuttavia muuttujia on liian paljon: kuinka pitkälle viiste jatkuu, kuinka paksu on itse akselin tyvi, miten ja millaisella kulmalla viiste päättyy, kuinka paljon reunoja on pyöristetty jne jne.

Kaikki valokuvat joita on internetissä JIS ja ISO -asioita käsittelevien artikkelien kuvituksena on mun mielestä enemmän tai vähemmän harhaanjohtavia.

Ainoo järkevä visuaalinen esitys aiheesta
jonka oon löytäny on tää:

Ton asian kun sisäistää niin ymmärtää että oikeesti on ihan vitun se ja sama miltä se viiste näyttää.

Jos et feikkaa, et voi voittaa. Taitaa silmämääräisesti arvioituna mikä hyvänsä viiste olla sitä kuuluisaa JOS-standardia. :wink: