How-To: Vian etsintä yksivaihteisesta pyörästä

peltsip - 20:39, 26.3.2016 » keulassa kolinaa kanttarilta ajaessa -sulla on lokarit -ohjainlaakeri löysällä -etukiekko löysällä
Ei oo lokareita, kiristelin just ohjainlaakeria ja kiekko varmasti kireällä. Onko muuta vaihtoehtoa ongelman syyksi?

Onks aheadi vai kierteellinen? Mut helppohan tää on. Sulla on joku kiinnitys löysällä. Tsekkaat vaan kaikki pinnoista ja venttiilistä alkaen.

Voi olla klappaavat etunavan laakeritkin

Naksahdus oikeasta kammesta joka toisella kierroksella polkiessa aina samassa kammen kohdassa. Keskiölaakeri?

Tsekkaa myös ketjut. Itellä oli joku ratas/ketjuhomma kerran vastaavan äänen takana

asb - 19:27, 19.4.2016 » Naksahdus oikeasta kammesta joka toisella kierroksella polkiessa aina samassa kammen kohdassa. Keskiölaakeri?
Mulla on polkimen irrottaminen + kierteen rasvaus auttanut samanlaiseen vaivaa, en tiedä, miksi tätä on esiintynyt vain vedon puolella itsellä.
Top Dog - 19:33, 19.4.2016 » Tsekkaa myös ketjut. Itellä oli joku ratas/ketjuhomma kerran vastaavan äänen takana
Ai saakeli. Arvailin numeroja ketjunpituuslaskuriin ja se anto vastaukseksi 52 linkkiä... Edessä 52 piikkiä.
normaali - 16:57, 19.3.2014 » Pyörä naksuu putkelta runtatessa: Runko on revennyt emäputken saumoista
Runttaan ja jostain kuuluu enemmäkin [i]ritinää[/i]. Toivottavasti external bb kupit on vaan löystyny ja hiekkaa kupin ja keskiömuhvin välissä... mut hieman kuumottaa toi ääni.
jboman - 7:00, 20.4.2016 »
normaali - 16:57, 19.3.2014 » Pyörä naksuu putkelta runtatessa: Runko on revennyt emäputken saumoista
Runttaan ja jostain kuuluu enemmäkin [i]ritinää[/i]. Toivottavasti external bb kupit on vaan löystyny ja hiekkaa kupin ja keskiömuhvin välissä... mut hieman kuumottaa toi ääni.
Mulla oli kerran sama ongelma. Vika oli löystynyt kampi, joka heilu niin vähän, ettei ajossa tuntunut löysälle, mutta kuitenki natisi ajettaessa. Helppo tsekata kokeilemalla, että kammen pultit on kireellä.

^ Mulla siis hollowtech 2. Otin irti putsasin ja tarkistin kireyden & momentit. Kuppeja en vielä ottanu. Seuraavaks tsekaan toisella ketjulla, alko epäilyttämään…

jboman - 12:51, 20.4.2016 » ^ Mulla siis hollowtech 2. Otin irti putsasin ja tarkistin kireyden & momentit. Kuppeja en vielä ottanu. Seuraavaks tsekaan toisella ketjulla, alko epäilyttämään...
Mulla täsmälleen sama vika, kiristelin vähän kaikkia pultteja ja naksunta katosi, vahva veikkaus toisen polkimen kierteet jotka naksahti just silleen kiristäessä.
Lars_80 - 7:40, 22.4.2016 »
jboman - 12:51, 20.4.2016 » ^ Mulla siis hollowtech 2. Otin irti putsasin ja tarkistin kireyden & momentit. Kuppeja en vielä ottanu. Seuraavaks tsekaan toisella ketjulla, alko epäilyttämään...
Mulla täsmälleen sama vika, kiristelin vähän kaikkia pultteja ja naksunta katosi, vahva veikkaus toisen polkimen kierteet jotka naksahti just silleen kiristäessä.
Laakerikupit vaihdettu, ne oli syynä. Mut todella merkillistä että loppuun ajetut kupit alkaa [i]ritisemään[/i], pitäsköhän avata vanhat ja kattoo monta kiloo hiekkaa yms kakkaa siellä on...

Johtuiskohan siitä, että laakerikuppi on ihan vaan deformoitunut ajansaatossa ja sit kun laitetaan voimaa laakereille niin itse laakeri pääsee hieman heilumaan?

tuomoe - 14:14, 19.3.2014 » [b]Naksuntaa joka polkaisulla kampien tahdissa.[/b] 7. Kengännauhat paukuttaa downtubeen
Ai hemmetti. Kilahdus jokaisella oikean jalan polkaisulla. Vasemman kengän nauhan kovike kilauttaa chainstayhin. Aika pitkän matkan himmailin ja kuullostelin.

Kysästääs:

Aluratapyörässä sellasta epäsäännöllistä naksuntaa joka kaikuu rungossa. Kaksilla eri kiekoilla. Ohjainlaakeri avattu, tsekattu, että smuutti, kiristelty asianmukaisesti. Myös ohkaintangon clampin mutterit stemmistä kiristetty. Kammet (omnomit) irrotettu ja kiinnitetty. Tulee putkelta ajellessa kovempaa runtatessa eritoten eli ei tolppa varmaan ole ongelmana. Nyt irrotin kammet uudestaan ja kiristin keskiökuppeja, olivat kyllä kireällä.

Muita arvauksia? Kuitukeula paskana?

Ajan lukkopedaaleilla. Toisen 520 laakeri on vähän juminen kuten keskiön laakeritkin. Sormilla hieman rouheat. Voiko aiheuttaa? Kengännauhoja ei ole

Hölskyykö venttiilit vanteen röörissä? Stemmi myös nakuttaa aina.

tmar - 19:37, 4.5.2016 » Stemmi myös nakuttaa aina.
Jotain pientä paskaa menny stemmin ja ruodon väliin. Tuttujuttu sateiden jälkeen.

Tuntuis kyl tulevan keulasta kun liittyy nimenomaan runttailuihin. Vaivas viime kesänäkin mysteerisesti. Pitääpä vielä varmistaa stemmin osalta.