Fiksipirkka

Hiihtolomalla meni Ylläksellä pojan lautailukengistä Boan vaijeri poikki. Lainasin omat kengät ja menin rikkinäisen kengän kanssa vuokraamoon. Vaijeri mukaan ja poika laittoi itse illalla kengän kuntoon. Laken kengistä katkesi kerran niin läheltä päätä, että onnistui vain liuttamalla vaijeria eteenpäin. Kesti monta vuotta. Boa on kyllä hyvä, kun on ehjä.

2 Likes

Semmoinen silikonipuikko, millä käsitellään auton kumilistoja/tiivisteitä. Sitä kun säännöllisesti laittaa skin wall renkaitten kylkiin, niin saattaa olla että ei rupee tubeles litkut tihkumaan läpi niin nopsaa kuin ilman puikkoa :thinking:

Alkoi yhden Cambiumin nitinä ottaan päähän (lue: valmis heittämään pyörän sillalta) , ja sit kun googlaamalla tuli noin kolmesataa valitusketjua aiheesta eri kielillä niin päättelin että kyse ei oo vaan meitsistä.

No, minä sitten reippaana kväärinä kokeilemaan kaikkia ehdotettuja toimenpiteitä. On rasvattu, säädetty, kiristetty, ajettu sateessa, mitä kaikkea. Niti niti vaan.

Viimeisimpänä nyt sitten fiksipirkka-aiheinen viritys:

Eli tässä prototyypissä on kiskojen ympäri vedetty sisuria, nippusiteillä kiinni, ja varmemmaksi vakuudeksi vielä vähän sisuria päälle. Nitinä loppui seinään.

Nythän tää on ruma kuin synti - huomenna käyn kunnolla koeajamassa ja jos nitinä pysyy pois, laitan nätimmin kiinni. Misofonikkona mulle on toisaalta ihan sama miltä satula näyttää jos saan pyörän takas ajoon.

Täytyy olla kova nitinä tai sit ajaa vaan jossain landella, että semmosta edes huomaa. En tiiä, onks sulla takalokaria, jos ei, toi viritys kyl kerää kaiken paskan.
Edit: ajattelisin, että nitinä tulee niistä paikoista jossa kiskot kiinnittyy?


Estääkö noi kumit lähellä tolppaa sen nitinän kulun?

1 Like

Siis analysoin asiaa ja nitinä tulee kun satulan materiaali vähän joustaa painon siirtyessä, ja osuu kiskoihin. Joku kitkajuttu. Ihan hirvee nitinä, ei oo koskaan ollut mulla vastaavaa!

Joo siis varmaan kerääkin, pitää miettiä että mikä on järkevää. Vai pistänkö satulan vaihtoon.

Musiikkia kovemmalle

1 Like

Menee jo vähän ot:ksi, mutta ootko varma että osuu just kiskoihin? Mulla oli sama satula samannäköisessä tolpassa, ja olin tulkitsevinani että nitinä tulee kun satulan sisäseinä osuu tolpan kiinnitysmötikkään. Siirsin satulan toiseen pyörään (ja siis erilaiseen tolppaan), niin ongelma poistui.

1 Like

Varma en oo mistään - kiitos hyvästä pointista! Kokeilen sitäkin.

Itselläni on tuo C17 Cambium Carved ja välistä ollut kyllä tuota samaista nitinää havaittavissa. Oon rasvannut ja löysännyt/kiristänyt uudelleen vähän joka paikasta joka tuntui aina hetken auttavan mutta taas parin kymmenen kilsan päästä nitinä jatkuu.

Samaisen hulluuden parissa olin itse ja laitoin nyt viimeisimpänä tolpan satulamuttereihin sinistä loctiteä ja kireälle sopivaan momenttiin. Oma teoria on että nuo pultit löystyy tuolta. En ole nyt liikaa ehtinyt ajaa mutta uskoisin että tällä lähti.

1 Like

Saisko sisurin pätkästä tehtyä kurasuojan? Tuubi U-mutkalle, mutkan pohjaan reikä, joka menee satulaputken suun ympärille ja mutkan päädyt tolpan haaroihin. Ja tietty nipparit pitään kiine.

ezgif-4-84e7f5e67c

12 Likes

Mistähän sitä keksisi vähimmällä vaivalla ruuvipenkkiin metalliset blokit pitelemään 27,2mm satulatolppaa pystysuorassa? Pyrkimyksenä on siis irroittaa tolppa rungosta ehjänä.

Monimutkaisemmin, kaipa tuommoisen hylsyn voisi pilkkoa ja hitsata kiinni kahteen kulmaprofiiliin. Hirveä vaiva! :stuck_out_tongue:

Uhraa vanha OS-stemmi, shimmiä väliin?

Satulan kiinnikkeisiin kiristettynä sopivat nysät metallitankoa/putkea ja niiden päistä kiinni ruuvipenkkiin? Mulla on näköjään pakissa tuollaiset valmiina jonkun satulatolpan mukana tulleina, olinkin ehtinyt jo unohtaa että mitä ja miksi.

Jokunen tuumainen putkiosa on tullut irrotettua ahead-stemmin avulla. Kokonaisuudessa vaikuttaisi siltä, että kiertoliikkeen aikaan saaminen tolpalle ei aina automaattisesti tarkoita sitä, että sen saisi vedettyä selvästi vähemmällä työllä rungosta ulos. Varmaan kaksi samanlaista työkalua yhdessä käytettynä auttaisi.

Ylikoon stemmejä piisaa uhrattavaksi. Sellaisen saisi ainakin kiinni em. satulatolpan varteen katkomatta pois kiinnikekappaletta, kun pistää sovitteen kahdeksi kappaleeksi. Satulakiinnikkeen tapaturmaisesta korkkaamisesta eli satulatolpan hajoamisesta ei olisi sitten pelkoa. Yleisesti ottaen, stemmissä nelipulttinen 31,8mm tankokiinnitys tarjonnee periaatteessa enemmän puristusvoimaa kuin kiinnitys kahdella saman kokoisella pultilla haarukkaan, kunhan vaan kierteet eivät korkkaa. 28,6mm vääntövarren taikomisessakaan ei tarvi hirveästi päätä raapia. Koko hökötyksen mahdollinen lipsuminen on vielä käytännössä nähtävä.

Mieluummin kyllä kekkais ne blokit jostain.

Kiertävällä liikkeellä voi kuitenkin saada WD-40:n paremmin oikeaan osoitteeseen, jos pyörä on oikein päin (tai tökötti annostellaan keskiön puolelta tai pullotelineen kiinnikkeen reiästä).

Liukuvasara on aika etevä kampe sitten pituussuunnassa tapahtuvaan irrotusnyherrykseen.

Jo puolittain mainittu Lumikon toimesta, mutta pakko vielä alleviivata, että kunnon vitun napautus vasaralla putken myötäisesti, että osat irtoaa toisistaan, ja sitte sitä pyöritystä ja vetoa.

Tähän vielä semmoimen että pölkkyä keskiön alle, ettei napautus häviä renkaisiin.

Ja jo topikissa mainittu kuormaliina räikällä, mikä löytyy aika monilta, millä saa muutaman tonnim vetoa, ja räikän jatkovarsi hyvä idea lähinnä siksi, ettei ole linjalla, kun irtoaminen tapahtuu.

Joo, se liina varmasti kestää muutaman tonnin, mutta ei sillä räikällä kyllä vedellä tonneja. Nostotaljat sitten erikseen.