Dear Eki - Lääkäripalsta

snaamari - 11:43, 7.8.2012 » tuntuu lähinnä siltä, että joudun taittamaan päätä liiaksi taakse
Oisko sulla siis pää seisoma-asennon suuntia ajatellen edessä (eli ajaessa turhan alhaalla)? Tuo pään taaksetaittamistarve vois viitata siihen suuntaan. Jos pää ei ole suoraan rangan jatkona, niskan/yläselän lihakset väsyvät jo seisoessa ja sit kun pitää matalassa ajoasennossa olla niska kenossa, niin kipiäksi se tulee. Kokeile seisoma-asennossa vetää leukaa rintaan päin ja takaraivoa taakse ylös. Jos tää tuntuu niskassa kovast kireältä niin vika vois olla tässä.
2Fresh - 12:34, 7.8.2012 » Tutam:in vastausesta jäi mietityttämään, että miksei saa vetää syvään henkeä kyseisen tykytyksen aikana?
Nyt voi siis olla, että puhun ihan omiani, koska lääketietteellinen ymmärrykseni on käytännössä nolla. Liittyy kai kuitenkin siihen, että liian syvään henkeä kauhoessa on hyperventilaation vaara. Miksi, en tiedä. Olin tässä hiljan sairaalassa (joskaan en suoranaisesti tämän rytmihäröilyn (sick!) takia) ja siellä totesivat samaa.

Tuota itselläni vähentää ihan selkeästi se, että nukkuu säännöllisesti ja riittävästi (ja minun tapauskessani yöllä…), välttää viunaa & tupakkaa ja erityisesti ahdistumista. Jälkimmäisen kanssa tietty kuten sanoit helpommin sanottua kuin tehtyä.

tutam - 13:35, 7.8.2012 »
2Fresh - 12:34, 7.8.2012 » Tutam:in vastausesta jäi mietityttämään, että miksei saa vetää syvään henkeä kyseisen tykytyksen aikana?
Nyt voi siis olla, että puhun ihan omiani, koska lääketietteellinen ymmärrykseni on käytännössä nolla. Liittyy kai kuitenkin siihen, että liian syvään henkeä kauhoessa on hyperventilaation vaara.
ite oon huomannu että tykytykset saa loppumaan melko tehokkaasti kun vetää syvään henkeä ja pitää keuhkoja ihan täynnä sekunnin-parin ajan. tähän yleensä turvaudun jos rauhottuminen&vaaka-asento ei poista oireita kohtuullisen ajan kuluessa. närästystä esiintyy kyllä mullakin aika runsaastikin välillä, stressiä taas otan mielestäni vähemmän ku keskivertokansalainen.

^ voi olla, että tuossa on se, että liian syvään liian monta kertaa peräkkäin hengittäminen aiheuttaa sitä hyperventilaatiota, kun taas tuollainen kertaluontoinen keuhkojen täyttäminen auttaa. itselläni toimii se, että yrittää hengittää mahdollisimman hitaasti ja normaalisti, ja ylipäänsä rauhoittuu. mutta: nämähän voi olla sitten tosi yksilöllisiä juttuja myös.

korostan, että referoin vaan sitä mitä lekurit sanoo muistamatta perusteluitaan.

Onko täällä muita ihmisiä kenelle tulee kurkku kipeäksi helposti? Oon huomannut että kun pyöräilee vähänkin pidempää lenkkiä keskimääräistä kovemmalla tuulella, niin seuraavana päivänä tuntuu että henkitorveeni on kasvanut turkki.

Kysymys kuuluukin, ootteko fiksannut ongelman käyttämällä poolopaitoja, huiveja vai mitä? Tää alkaa ärsyttää kun joutuu aina oleen tuulimittarin kanssa pihalla ennen kun lähtee ajamaan. En ole löytänyt mistään poolopaitaa mikä ei ahistaisi päällä ja tuntuu että huivikaan kaulassa ei ihan täysin auta.

itse olen käyttänyt kaulaliinaa

^^ Koita putkikauluria. Esim. Buffilla on fleecekankaistakin. Itse käytän tämmöistä, mutta näyttää vaan olevan loppu:

Varusteleka

länkkärihuivi pelaa myös kivasti.

Eiku se onkin PANDANA!

…Ja sitten voi vetää otsalle.

Speduilla on nyt tullut ajeltua keväästä saakka, mutta nyt pidempiä matkoja ja säännöllisemmin. Mulla kipeytyy ehkä vartin ajon jälkeen usein jalkapohjat. Oon yrittänyt klossia säädellä mutta suht heikoin tuloksin. Tuntuu, ettei voima siirry polkimiin päkiältä vaan enemmän jalkapohjalta keskemmältä, mikä nyt tuon nimi onkaan tossa päkiän ja kantapään välissä. Sitten taas klossia säätämällä menee helposti varpailla polkemiseksi.

Musta myös tuntuu, että jalkani ovat hieman kääntyneet sisäänpäin polkiessa, siis siinä missä yleensä kun seisoo ovat jalat hieman erillään toisistaan ja varpaat osoittavat ulospäin, niin polkiessa kulma on niin että varpaat ovat sisäänpäin. Tämä rasittaa etenkin nilkkaa. Voiko tuohon olla syynä liian tiukka Q-factor? Vääränlaiset kengät? Liikaa/liian vähän vapaaliikettä polkimessa? Vai ihan vaan tottumattomuus?

Polkimet ovat vanhat Shimanot, ja kengät Adidaksen maastotossut.

Lisäksi vielä mulla kipeytyy kädet dropilla ajaessa. Mutta se on varmaan enemmän ajoasennon säätämisellä korjautuva vaiva. Lisäksi huomaan koko ajan hapuilevan kahvaotetta jota tuolla ei saa, joten se voi olla myös syy. Ja aika huono tankoteippi, joka kyllä joustaa kovasti mutta siitä ei oikein saa tukea ja se rasittaa ranteita pidemmän päälle paljon. Ajattelin kokeilla, saisiko ongelmaa lievitettyä hankkimalla ohuempaa teippiä, hanskoja kun käytän kuitenkin.

voi olla, että sulla ei vaan tuo kenkä istu. minulla oli Shimanskien kanssa sama ongelma eli jalkaterä väsyi kun ei holvi saanut tukea kunnolla. voit kokeilla paremmalla holvikaaren tuella varustettua pohjallista tai jotain lisäpalaa nykyisen pohjallisen alle tai sitten vaan vaihdat kengät.

Toi vois olla. Oppirahoja, oppirahoja näköjään… Nyt ajan ja kilsojen myötä tosiaan tuntuu myös että toi lesti ei ole ihan omiaan mulle. Lisäksi myös on sellanen fiilis, että kesän seisomatyön jälkeen mun jalka olis levinnyt ja sen myötä toi kenkä ei enää tunnu niin hyvältä mutta se voi myös olla kuvitelmaa.

lantion yläosa kosketus herkkä. vaiva alkoi sen jälkeen kun rupesin kiinteillä väleillä ajelemaan.nyt ollut toi lantion yläosa kipeä noin 1,5 kuukautta.tämä on lantio jos ette tienneet mikä mahtais olla mahdollinen parannuskeino vaivaani? polvet myös kipeät johtunee kai siitä että skidailen ja sähellän pyörällä?

^liian taaki välitys? Onks satula oikealla korkeudella? Satula vaaterissa? Liian pitkä ajoasento?

^^Jalan puutumisia voi yrittää säätää jollain urheilupohjallisilla, mutta sanoisin, että menee kenkäostoksiksi.

jerppa - 22:32, 3.9.2012 » lantion yläosa kosketus herkkä. vaiva alkoi sen jälkeen kun rupesin kiinteillä väleillä ajelemaan.nyt ollut toi lantion yläosa kipeä noin 1,5 kuukautta.[tämä on lantio jos ette tienneet](http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSPgNr9OgjfB7sMTJJNVGyFRxj691j-2Bwl8gwI-5DSk0GLxplZ0Q) mikä mahtais olla mahdollinen parannuskeino vaivaani? polvet myös kipeät johtunee kai siitä että skidailen ja sähellän pyörällä?
Toi "lantion yläosa" on aika epämääräisesti sanottu. Olisiko lonkan koukistajat? Molemmat vai vain toinen? Osaatko skidata molemmilta puolilta? Lonkan koukistajat ja ojentajat ja piriformis ottaa nööseillä helposti kipeää skidaillessa. Mitä jos keventäisit välitystä ja alkaisit pysäyttää jarrulla (se on suunniteltu sitä varten toisin kuin jalat).

Vai onko sitä kosketusarkuutta vatsalihasten alaosassa?

2Fresh - 21:40, 7.8.2012 » Sydämestä vielä; en ole asiantuntija, mutta niinkin yksinkertainen asia kuin riittävä magensiumin saanti kuulemma vaikuttaa. Puhutaan myös urheilijoiden "flimmeristä" en sitten tiedä onko ollenkaan sama asia, kuin mistä täällä on ollut juttua. Googlaamalla löytyy tietysti lisää lukumateriaalia aiheesta pilvin pimein.
Ja magnesiumsitraattia sitten kehiin, se imeytyy parhaiten. Mulla oli sellasia ihmeellisiä lihaskramppeja varsinkin illalla ja välillä sydämentykytystäkin (kävin EKG:ssa, ei löytyny mitään), magnesium auttoi molempiin.

^^ no tarkentaa voin sen verran että tossa on toi kuva niin siinä ylä osassa on ne isot kaarevat osat ne jotka laihoilta ihmisiltä törröttää näkyvissä. Molemmilla puolilla kipeää samassa kohdassa ja en osaa skidata molemmilta puolilta. Ja väleinä mulla on 42/14 et ei ne mitkään kovin raskaat ole

paugi - 15:49, 7.8.2012 »
tutam - 13:35, 7.8.2012 »
2Fresh - 12:34, 7.8.2012 » Tutam:in vastausesta jäi mietityttämään, että miksei saa vetää syvään henkeä kyseisen tykytyksen aikana?
Nyt voi siis olla, että puhun ihan omiani, koska lääketietteellinen ymmärrykseni on käytännössä nolla. Liittyy kai kuitenkin siihen, että liian syvään henkeä kauhoessa on hyperventilaation vaara.
ite oon huomannu että tykytykset saa loppumaan melko tehokkaasti kun vetää syvään henkeä ja pitää keuhkoja ihan täynnä sekunnin-parin ajan. tähän yleensä turvaudun jos rauhottuminen&vaaka-asento ei poista oireita kohtuullisen ajan kuluessa. närästystä esiintyy kyllä mullakin aika runsaastikin välillä, stressiä taas otan mielestäni vähemmän ku keskivertokansalainen.
Itelläni [WPW](https://fi.wikipedia.org/wiki/Wolff-Parkinson-Whiten_oireyhtym%C3%A4) lopetti urheilu-"uran" noin kuusi vuotta sitten. Kävin leikkauksessa, mutta eivät pystyneet polttamaan sitä ylimääräistä "rataa", koska oli liian lähellä sydämen jotain lihasta. Ts. urheillessa, väsyneenä tai alkoholin kanssa rytmihäiriöitä tulee vielä aika usein. Itelläni auttaa katkaisemaan rytmihäiriön yleensä nenästä kiinni pito ja painetta korviin "puhaltamalla", eli sama temppu kuin jos korvat ovat lukossa. Joskus harvoin, kun tämäkään ei katkaise häiriötä, niin kasvot jääkylmään veteen niin pitkäksi aikaa kuin kykenee. Tuolla tempulla on lähtenyt pahimmatkin rytmärit...
jerppa - 23:09, 3.9.2012 » Ja väleinä mulla on 42/14 et ei ne mitkään kovin raskaat ole
Ihan tarpeeks raskaat on. Kevennä väliä.

En jaksa tohon pyorään enää uutta ratasta ostaa niin keskiviikkona tulee kumminkin uusi ni siinä on sitte vähä liiankin leppisat välit 28/13 :smiley:
Kiitos neuvosta :slight_smile: