Dear Eki - Lääkäripalsta

^alko kiinnostaa noi skeittarin jalat meinaan ite skeitannu puolet elämästä ja mun jalkaterät kyllä taittuu ulospäin eikä sisäänpäin. Enkä oo kyllä koskaan kuullu skeittarin jaloista. Nilkka mulla on tosin paskana et sen verta skeittarinjalkaa.

Sanna1978 - 23:37, 21.4.2012 » Satulatuoli on kyllä voittoa. Normituolia ei tunnu koskaan saavan hyviin säätöihin, aina tulee rötvättyä. Ja sitten on paikat paskana. Satulatuolilla istuu pakostakin kunnon asennossa eikä tule paikat niin kipeiksi koskaan.
mikä mussa on vikana kun olen ikäni istunut ties millä tuoleilla ja kaikki on ollut ok, ryhti hyvä ja ei paikat kipeydy jne. kunnes pomo hoiti duuniin satulatuolin ja johan alkoi tuntua ikävältä.

satulatuolia kokeilin eri asennoissa monta päivää kunnes totesin sen todennäköisesti aiheuttavan impotenssia ja kerroin pomolle aiheesta. satulatuoli on nyttemmin hylätty duunissa toimimattomana vekottimena joka on saanut kollektiivisen tyrmäyksen.

ois vaa pitäny hommaa se teeveesopin silli satulatuoli™, siino vako. saa paikat hengittää ja muuta beeässää…

Ite oon siinä määrin believer että epäilen kys. yksilön olleen yksittäistapaus, mutta kyllähän tossa uutisoitiin, että kunnon röhnöttäminen säästäis selkää? Mikä lie McDonaldsin ja Fox Newsin juttu sekin sitten lopulta.

satulatuoli on yyberparas pyöränropaus-tuoli. Jos on ylimääräistä, voin ottaa lahjoituksena.

…kun en oikeen keksiny mihin topicciin olisin tän “järkyttävän” uutisen postannu niin laitan tänne että tulee jäsenistölle tiedoksi!

Tieto löytyi Uuden Suomen nettisivuilta, eli sangen luotettavasta lähteestä!

"
Järkyttävä tieto: Pyöräily vähentää naisen nautintoa seksissä

Julkaistu: 16.5.2012 12:47

Ahkera pyöräily turruttaa naisten nivusten alueella sijaitsevia hermoja, mikä saattaa vaikeuttaa mielihyvän kokemista seksin aikana.

Toukokuussa julkaistun Yalen yliopiston tutkimuksen mukaan erityisesti naispyöräilijät, joiden satula on tankoa korkeammalla, ovat vaarassa menettää herkkyyttään.

Yalen tutkijat mittasivat naispyöräilijöitä, jotka polkivat säännöllisesti pyörällä yli 16 kilometriä viikossa.

Kävi ilmi, että naiset, joiden satula oli korkeammalla kuin tanko, altistivat lantion sekä sukupuolielinten alueen lihakset, hermot ja verenkierron kovalle paineelle.

Korkea paine verenkierrossa sekä hermoilla ja paino herkillä alueilla puolestaan turrutti naisten kykyä tuntea paljon enemmän kuin jos painetta ja painoa oli vähemmän.

Tutkimuksen mukaan tangon nostaminen satulaa korkeammalle voi siis helpottaa naispyöräilijöiden kokemia alapään tuntovaikeuksia.

Tutustu tutkimukseen täällä. Tutkimuskesta uutisoi Medical Daily.

Aiemmin säännöllisen pyöräilyn on havaittu altistavan miehet erektiohäiriöille ja tunnottomuudelle sukupuolielinten alueella. Miehillä vaara tunnon heikkenemiseen uhkaa erityisesti ajoasennossa, jossa tanko on satulan yläpuolella.
"

Eli ajakaahan varovasti ja muistakaa nostaa tanko riittävän ylös niin ei sitten tarvitse kärsiä noista onkelmista…

:wink:

On tämä osuvampi, kuin tuo “löytöjä interwebistä” minne se aiemmin linkitettiin.

^ no kappas vain, Joksa oli nopeampi, noh, kertaus on opintojen äiti!

Doc,

Aiheuttaako kellään urheilu rytmihäiriöitä? Itselle on tullut tässä viimeisen vuoden aikana tutuksi rinnan jumputtelu. Ei esiinny urheilun/rasituksen aikana, mutta sen jälkeen…voi olla jopa tunteja huilia ja sitten noin parin minuutin diskot. pumpumpumpumpumpumpumpumpum - hakkaa aika tahdilla. Loppuu kyllä ja olo ihan sen jälkeen ihan hyvä. Ei ihan päivittäistä, mutta melkeen. Tänään ei oo vielä ilmaantunu vaikka perus työmatkahikoilut suoritettu.
Lekuriin ajattelin mennä sitten jos kipuja esiintyy. Toistaiseksi pelkkää hikoilua ja ahdistumista. Rauhoittumalla menee ohi kyl. Ikää kolmenkympin hujakoilla.

liikarasitus, stressi, ylikunto?

Jos jatkuu pitkään, käy lääkärillä… mutta jos aiemmin ei ole ko. hääröön ollut taipumusta luulen kolmea ylintä.

fobba - 20:47, 20.6.2012 » Lekuriin ajattelin mennä sitten jos kipuja esiintyy. Toistaiseksi pelkkää hikoilua ja ahdistumista. Rauhoittumalla menee ohi kyl. Ikää kolmenkympin hujakoilla.
Mene nyt ihmeessä lekuriin - ihan oman mielenrauhasi takia. Mulla oli, tai no, on itse asiassa sama vaiva: välillä pumppu pistää jotain trip-hoppia ja muljuu kummasti tai sitten hakkaa tavallista kovemmin.

Alkoi kun olin yöpyöräilemässä itellamiehenä joitain vuosia sitten. Työterveyslääkäri totesi, että syynä on yötyö. Kuulemma jos tulee niin kannattaa yrittää rauhoittua, mutta ei saa vetää liian syvään henkeä. En muista perusteluitaan. Tupakkaa kehotti välttämään myös. Viallisella pumpulla ikää vajaat kolkyt vuotta.

Kun nuo palkalliset yöajelut loppuivat, jäi rytmihärötkin (sick!), mutta palaavat aika ajoin. Esim. kun ahdistaa ylenmäärin, on erityisen väsynyt tai muuten jotenkin heikossa hapessa.

toim. huom.: lisätty laitteiston ikä

fobba - 20:47, 20.6.2012 » Doc, Aiheuttaako kellään urheilu rytmihäiriöitä?
kuulostaa supraventrikulaariselta takykardialta, eli SVT. sydämen "hakkaus"impulssi jää kiertämään silmukoiden väliin. jos alkaa yhtäkkiä ja loppuu yhtäkkiä, ja alkaa usein niin että esim kumarrat alaspäin, niin voi olla svt. se voidaan leikata melko vaarattomasti pois polttamalla se ylimääränen 'rata' katki sydämestä, paikallispuudutuksessa. itellä ollut samanlaisia oireita jo ~8v enkä ole jaksanut tehä asialle mitään. voi myös olla että ei oo svt. joka tapauksessa menisin lääkäriin, todnäk määräävät rasituskokeeseen/holter-seurantaan jolloin vika todnäk selviää.

ja jos polvet on kipeet pyöräillessä tai muuten on polvivaivanen, nii yleensä satulan nostaminen helpottaa vähän kun työntöön pystyy lähtemään hiukan suoremmalla jalalla, eli rasittaa vähemmän polvea.

Onko kukaan huomannu semmosta että persereikä olis siirtyny taaemmas tai eri kulmaan etunojaisen pyöräilyn takia?

Mun mielestä mulla meni ennen paska suoraan alaspäin, eli veden alle klosetissa ja siististi keolle huussissa. Nykyään kun on noita Lo-Proisia fillareita ajanu niin se pytyn takaseinä tuhriintuu ja tarvii pillupuhelimella suihkuttaa ja vituttaa kun kylässäkin on ja silleen. Huussissa se paska sitte leviää tyhmästi sinne saavin reunalle ja joskus menee kantokahvaki tuhruu.

paugi - 15:24, 24.7.2012 »
fobba - 20:47, 20.6.2012 » Doc, Aiheuttaako kellään urheilu rytmihäiriöitä?
kuulostaa supraventrikulaariselta takykardialta, eli SVT. sydämen "hakkaus"impulssi jää kiertämään silmukoiden väliin. jos alkaa yhtäkkiä ja loppuu yhtäkkiä, ja alkaa usein niin että esim kumarrat alaspäin, niin voi olla svt. se voidaan leikata melko vaarattomasti pois polttamalla se ylimääränen 'rata' katki sydämestä, paikallispuudutuksessa. itellä ollut samanlaisia oireita jo ~8v enkä ole jaksanut tehä asialle mitään. voi myös olla että ei oo svt. joka tapauksessa menisin lääkäriin, todnäk määräävät rasituskokeeseen/holter-seurantaan jolloin vika todnäk selviää.
itsellänihän tuli tämä kun lopetin aktiivisen urheilun ja alojn dokaamaan ja röökaamaan, neljä operaatiota ja tuli "kuntoon" nyt taas 1,5v vuotta myöhemmin samat oireet. Not cool man, not cool.

tuossa viime viikolla kävin toiden jälkeen järvenpäässä( matka suunnilleen 60 km) ja rupes niskat jumiutumaan. Ajattelin et syy on huonossa repussa, mut sit ku eilen kävin porvoossa(n. 85 km) samalla setupilla ilman reppua ja sama ilmiö oli havaittavissa( ei tosin yhtä voimakkaana). Kyseessä siis l-koon pomppis efective tt=55,5+100mm stemmi +6 astetta ja 25mm spacereitä+ planet x compactitanko, kahva otteelta enimmäkseen tulee ajeltua. Voiko kyse olla pelkästään tottumattomuudesta “maantiemaiseen” ajoasentoon vai mistähän kohtaa toi ajoasento nyt vois mahdollisesti olla pielessä? liian matala se nyt tuskin on kun mulla on toisessa pyörässä riserilla enemmän pudotusta satulalta tangolle ja ei ole ollut ongelmia( siinä tosin on sentin lyhempi efective toptube ja 90mm stemmi). Noi koko laskuritkin tyrkyttää 56 tt+110mm stemmiä. Voiko tangon leveys vaikuttaa tähän nyt 42cm mikä on valittu mun hartioiden leveyden mukaan. riseriki on kuitenkin varmaan 48 cm. Ja Siis kipeytyvä alue on nimen omaan niskanseutu ei koko yläselkä tai hartiat.

snaamari - 11:05, 7.8.2012 » Voiko kyse olla pelkästään tottumattomuudesta "maantiemaiseen" ajoasentoon vai mistähän kohtaa toi ajoasento nyt vois mahdollisesti olla pielessä? .... Ja Siis kipeytyvä alue on nimen omaan niskanseutu ei koko yläselkä tai hartiat.
Voi olla kyse tottumattomuudesta. Tai sit siitä, että "roikotat" päätä edessä alhaalla. Mun pitää ainakin muistuttaa itseäni aina välillä että nostan päätä niin että niska on yläselän jatkeena eikä liian alhaalla. Toisaalta voi myös olla että ajat hartiat/lavat edessä ja/tai ylhäällä. Kannattaa tarkkailla tuota ajoasentoa niskan/hartioiden osalta, etenkin jos on muutenkin näitä istumatyöläiselle tyypillisiä niska-selkävaivoja.

Niskavaivoihin vaikuttavia outoja juttuja:

  • Kypärän paino.
  • Silmälasien korkeus.
  • Skenelätsän lippa.
  • Mieliala.

juu en tee istuma työtä ja ei ole kummemmin yläselkävaivoja ollut pikemminkin oma fyysinen työ( nostelen paljon tavaraa) vaikuttaa alaselkään jos vaikuttaa. tuntuu lähinnä siltä, että joudun taittamaan päätä liiaksi taakse, että näen eteeni, mutta taas voi olla kyse tottumattomuudesta jolloin venyttelykin voi olla yksin kertainen ratkaisu tai sitä nyt täytyy tehdä joka tapauksessa.

edit. kypärän uusiminen on ens kaudeksi suunniteltu juttu nyt ei ole varaa laittaa oikeasti hyvän tuntuiseen kypärään rahaa ja talven työmatkat menee kuitenkin “umpinaisella” bell factionilla, niin nyt siis käytössä joku giron viis vuotta vanha malli en tiedä mikä mut ei kuitenkaan sieltä parhaasta päästä.

Kare_Eskola - 11:19, 7.8.2012 » - Kypärän paino.
Tämä oikeasti vaikuttaa todella paljon.
zykkeli - 11:48, 7.8.2012 »
Kare_Eskola - 11:19, 7.8.2012 » - Kypärän paino.
Tämä oikeasti vaikuttaa todella paljon.
komp, liian kyyry ajoasento, kypärän lippa ja liian raskas kypärä = match made in heaven.