Dear Eki - Lääkäripalsta

Rasitusastma mayhaps?

voihan stanan stana, just sain kuulla, että joudun odottelemaan toimenpideaikaa HUSsille elokuulle asti ja kaiken kukkuraksi kyseistä toimenpidettä ei tehdä yksityisellä tai ainakin paikat, jotka tekis on kiven alla! toivotaan, ettei kesäajot nyt ihan hirveästi kärsi. Summa summarun oma neuvoni siis on älkää olko yhtä idiootteja, kuin minä ja tuudittautuko siihen, että vaiva menee ohi, vaikka vähän helpottaisi välillä, vaan menkää HETI tutkituttamaan asia!!! Jos olisin ite menny syyskuussa, kun ongelmat alko lääkäriin niin se ois voitu varmaa hoitaa ennen tulevaa kesää.

pieni merenneito - 13:48, 16.3.2012 » Missä vaiheessa pitäis alkaa huolestumaan jos pitkän tauon jälkeisen eeppisen mashaamisen jälkeinen vinkuminen, ärsytys kurkussa ja sen myötä yskiminen ei ota hellittääkseen?
Ainakin saattasin oottaa tän pahimman katupölykauden loppuun.
snaamari - 14:08, 16.3.2012 » Summa summarun oma neuvoni siis on älkää olko yhtä idiootteja, kuin minä ja tuudittautuko siihen, että vaiva menee ohi, vaikka vähän helpottaisi välillä, vaan menkää HETI tutkituttamaan asia!!! Jos olisin ite menny syyskuussa, kun ongelmat alko lääkäriin niin se ois voitu varmaa hoitaa ennen tulevaa kesää.
Jos suostut yhtään enempää kertomaan oireenkuvasta, joku muu voi ehkä välttää saman riesan. Jos taas pidät tarinan näin kryptisenä, kukaan meistä ei opi mitään.

Joku festaripöpö?

Joo siis kyse näistä, pyöräilijän pahimmista vitsauksista eli alapää vaivoista. omassa tapauksessani pyöräilyn lisäksi myös liian tiukat vaatteet aiheuttaa kipua vasemmassa kiveksessä. Diagnoosi:laskimolaajentuma eli suonikohju. Ei vaikuta vehkeiden toimintaan mitenkään, mutta on aika-ajoin kipeä. Voidaan hoitaa, mutta niin kuin sanoin kestää!!!

Vasemman käden sormet puutuu ajaessa. Oikean käden ei. Mistäs tollanen voi johtua? Ja mikä avuksi?

Edit: Peukalo puutuu ensimmäisenä

mulla oli talvella niin, että vasemman käden sormet kylmetty herkemmin kuin oikean, omalla kohdallani voi myös johtua siitä, että vasen hanska oli ihan vähän rikki kiitos jarrukahvan, joka sittemmin lähti pois, mutta jos syy voi olla myös jokin ääreisverenkiertoon liittyvä kuuntelen myös mielelläni muiden kokemuksia.

Sormien puutuminenhan voi olla merkki yläselän ongelmista.
Mulla alkoi viime keväänä oireet vasemman käden sormien puutumisella. Seuraavana oli vuorossa kipua vasemman lapaluun tienoilla, joka säteili kyynerpäähän niin paljon, että vasen käsi oli käytännössä käyttökelvoton. Hieroja passitti lääkäriin, lääkäri röntgeniin ja diagnoosina välilevyn pullistuma kaularangassa. 2kk ajokieltoa, täyslepoa ja jotain ihan tolkuttomia särkylääkkeitä, sen jälkeen varovaista kuntoutusta. Vuodenvaihteen jälkeen olen pystynyt treenaamaan täyspainoisesti (diagnoosi tehtiin heinäkuun alussa), mutta edelleen vasemman käden ja rintalihaksen voimataso on huomattavsti heikompi kuin oikealla. Ilmeisesti pysyvänä muistona on myös vasemman etusormen jatkuva puutuneisuus, joka on ilmeisesti seurausta jonkinmoišesta hermokuolemasta, jonka tuo pullistuma aiheutti. Kipujen alettua hieroja olisi saanut tuon vielä kuntoon. Odottelin kuukauden, söin vähän särkylääkkeitä ja sitten olikin liian myöhäistä. Ei näin

Katotaan nyt, mitä selkä sanoo, kun totinen maantiekausi alkaa. Sen verran ainakin opin, että yläkropan huoltoon kiinnitän entistä enemmän huomiota ja reagoin mahdollisiin kipuihin välittömästi. Kuukausittainen hieroja on aika jepa…

On mielestäni hyvä, että tätä välittömästi asioihin reagointia toitotetaan, koska itse ainakin olen ollut elämässäni niin jäärä lääkäriin menosta, että alkaa olla aika ottaa opikseen miten paljon helpommalla pääsee, kun menee heti tutkituttamaan asiat.

Kun nyt tähän profylaksiaan päästiin, niin mainittakoon että eturauhasongelmiin ihan lääkärin neuvola auttaa säännöllinen rauhasen tyhjentäminen. Miten ko. anatominen operaatio tapahtuu lienee kaikille melko selvää, joten yksityiskohtiin meneminen lienee tarpeetonta :wink:

…mutta ilmeisesti eturauhasen lypsäminen vaatii melko hankalan tapauksen.

^Ihan nautinnollista puuhaahan se voi parhaimmillaan olla.

My point exactly! Ihan toisenlaista ennaltaehkäisyä kuin hampaiden peseminen tai vitaamiinien vetäminen.

Jos kassit ongelma, niin apu löytyy Ohlssonilta

Selkäkipuilijoille ihan vaan vinkiksi, että satulatuoli on aivan loistokeksintö! Jos haluaa budjettiratkaisua, niin suosittelen isoa jumppapalloa.

Ite istun aina jumppiksella kun kotona teen tietokoneella jotain. Tulee liikuteltua selkää paljon enemmän ja lisäksi nuo muutkin keskivartalon tukilihakset saa vähän toimintaa. Jaloilla on jatkuvasti pienesti painoa, joten niidenkin asentoa ja kulmaa tulee vaihdeltua. Ja sitte jos netist löytyy jotain tosi kivaa, niin voi ottaa sellasen spontaanin pomppimishetken (en suosittele sinne konttorille kuitenkaan, näyttää sen verta typerältä). Myös pikainen konttori-pilatestreeni onnistuu.

Ku satulatuolilla tai jumppapallolla alottelee, niin muistaa vaan ottaa aina välillä taukoa normituolilla, ennen kun keskivartalo tottuu.

Mulla on aika väkevä epäilys että satulatuoli on ollut key element että olen pystynyt tiputtamaan stemmiä ja vaihtamaan sitä pidempään. Nyt tosin se saatanan paska jakkara hajos niin, että se laskeutuu itsestään alespäin.

Kyseisessä mallissa on mahdollista säätää joko niin että tuoli sojottaa jämptisti pystysuuntaan, tai niin että siinä tasapainotellaan pallukan päällä ja ympärillä renkaan mallinen “jalka” ottaa vastaan kun tuoli keinahtaa liikaa väärään suuntaan.

Lisäks jakkarassa oli, toisin kuin monissa satulatuoleissa, todella tuolimainen se istuinosa, niin että siinä pystyi istumaan pitkiä aikoja ilman että perse puutuu.

Ihan vitun jepa systeemi, harmi et hajos. Pitää varmaan ens viikol mussuttaa asiasta.

Satulatuoli on kyllä voittoa. Normituolia ei tunnu koskaan saavan hyviin säätöihin, aina tulee rötvättyä. Ja sitten on paikat paskana. Satulatuolilla istuu pakostakin kunnon asennossa eikä tule paikat niin kipeiksi koskaan.

Shaageli, vanha vika on alkanu vihotella uudelleen. Oikea polvi kipeytyy ja särkee polkiessa, lähinnä patellan sisä- sekä alapuolelta että oikeasta ulkoreunasta. Oon koittanu säädellä satulaa ylös, alas, ees ja taas ei tunnu auttavan. Klossejakin oon koittanu siirrellä kauemmas ja lähemmäs runkoa. Omaan hivenen skeittarinjalat, eli jalkaterillä on taipumusta kääntyä skidisti sisäänpäin juostessa sekä kävellessä. Seuraavaksi kokeilen laittaa klossit vinoon, jos vaikka jeesais. Yritän olla runttaamatta enkä skidaile. Ei tässä muuta, mut ois luvassa puolentoista tonnin fillarireissu tossa kuukauden kulutta.
Toinen vika ilmenee pidemmillä lenkeillä, jolloin tuntuu poltetta ja kirvelyä yläselän ja niskan ihossa. Tämä taitaa johtua liian alhaalla olevasta ohjaustangosta.