Cyclo Cross/Gravel Grinder/Monstercross -speksauslanka

Laitetaan myös kuva omasta Cotic Escapadesta, jossa juuri se yllä mainittu 135 mm perä. Tämä komeus on alle 10 kg silkkaa iloa.

8 Likes

chainstay wrappi toimii tässä myös esteettisenä elementtinä hyvin :face_with_monocle:

Tässä lisää chainstaywrappeja kun niistä näytti olevan puute

6 Likes

Raisu Peli! :metal:

Wräpetiwräp

6 Likes

Vannejarrullisena 54-senttinen jostain paremman pään putkisetistä tavallisen painoiselle kuskille kasattu cx/gg-runko painaa 1,8-1,9 kg. Levarivahvuinen takahaarukka ja levarikiinnikkeet +100 g, ylikokoemäputki +100 g, EC-normitus +200 g.

Karkeasti ottaen noin ja jos runko sellainen, että sillä ei ole tarkoitus kuskata koko omaisuutta mukana. Tota enempää painoa ei runkoon tarvita, jotta se olisi hyvä ajaa ja kestäisi kevyen bike packing varustuksenkin.

Nykytehdasrunkojen turvamarginaalit on niin isot, että rungoista tulee aika porsaita ja se ei voi olla vaikuttamatta niiden ominaisuuksiin. Kestävyyttä toki on sitten varmaati riittävästi.

kevyitten multien toivotteluperinne lieneekin alkusijoittunut juuri näistä parametreistä tinkineiden siunaustilaisuuksiin

2 Likes

Stenulle kiitokset! Toisin sanoen jokamiesluokan gravel- tai cyclo-teräsrunko levyjarruilla painaa kevyimmillään jotain 2200-2500 väliltä ja jos kevyemmän haluaa niin sitten pitää lähettää jollekin hitsipillimiehelle deposit-maksu ja odotella ensi kevääseen?

Täytyy siis vaan kytätä käytettyjen markkinoita ja ostaa testiin jotain linjalta Croix de Fer, Allcity Machomikälie, Cotic Escapade ym. Kaikki 5 vuotta vanhempi on todnäk vielä pikalinkuila niin sillä säästää vielä adapterien kanssa leikkimisen.

Eipä mitään. Fairlight Secan taitaa olla kevyimmästä päädystä ja keskikokoisina niiden painot pyörinee jossain 2,1-2,2 kilon välillä.

Meinasin sanoa että itse ratkaisin ongelman mutta eihän mulla edes mitään ongelmaa ollut jossen myönnä käyneeni speksailuongelmallisten tukikerhotopikissa.
Ostin joka tapauksessa sitä kamalinta riistokuitua Kiinasta kun en V8-autoa halunnut, jollain tapaa sen maapallon pitää palaa.
Ei erityisen kevyt kuituiseksi mutta olin silti yllättynyt laadusta ja työn jäljestä. Koko roska tasan 9kg vaikka osat onkin alumiinia pl. istuinosasto ja voimansiirto on 2x. Oon tykänny kovasti eikä ollut hinnalla pilattu.

Valmistaja ilmoittaa 52 rungon painoksi 985g (ei todennäköisesti pidä paikkansa) ja keulan painoksi 400g (voi hyvinkin pitää paikkansa).

Mä olen melkolailla myös sitä mieltä, että jos ei oteta maailman palamisen lisäksi huomioon kaikkein pahimpia ”kaadoin pyörän kiveen” -skenaarioita ym. juttuja, niin moderneilla standardeilla ja levyillä kuitu- tai kenties laadukas alumiiniraamikin on ihan hyvä ratkaisumalli. Teräs on parhaimmillaan luddiittistandardeilla ja -jarruilla.

1 Like

Tiedostan että mulla on tältä osin erikoistarpeet, mutta olen käyttänyt fillaria useampaankin kertaan portaina päästäkseni kiipeämään puuhun, sillan rakenteisiin yms. Siinä niitä CdF:n jämäkkiä putkia arvostaa :grin:

1 Like

Mun 56 cm Double Cross Disc painaa vähän alle 2150, oisko ehkä 2018 vuosimalli, joka tapauksessa vanhoilla standardeilla.

2014 Croix de Fer ruostumattomista Reynoldsin 931-putkista painaa 56-koossa noin 1980g.

Jos haluaa tehdä kevyen pyörän niin teräsrunko ei oo vaihtoehto.

Pikalinkullista teräsrunkoista halusin myös itse syksyllä ja silloin omat vaihtoehtoni rajautuivat seuraaviin:

  • Surly Straggler
  • Salsa Marrakesh
  • Genesis Croix de Fer (tätä taidetaan tehdä sekä läpiakseli- että QR-standardilla)

Kaikissa toki saatavuus tällä hetkellä heikko eikä mikään ole erityisen kevyt.

Mistään geosta en mitään tiedä, mutta marrakesh taitaa olla ”retkipyörä”, ei niinkään ”gravel bike”. En nyt ihan tajunnut mihin käyttöön sun runko ois tulossa.

E: eikun olihan siellä maininta käyttötarkotuksesta.

Oon horissut tästä muistaakseni joskus ennenkin foorumilla, mutta tossa Croix de ferissä on rungolle elinikäinen takuu ilman painorajaa kaikissa nykyisissä malleissa. Tietty ihan kiva, mutta veikkaisin että kaikki mitoitettu tosi varman päälle. Toi titskurunkokin on 2,7kg hiilarikeken kanssa mikä kuulostaa paljolta.

Mulla olis siis ideana pysyä kahden pyörän taktiikassa tässä soratiepyöräilyssä niin että toinen olis selvästi suorituspyöräilyyn speksattu ja toinen taas enempi mukavuuspainotteinen. Nyt suorituspyöränä on Canyon Inflite AL SLX Pro Race 2016 joka painaa mun kevyimmällä vannesatsilla ja 33mm soratierenkailla noin 8,3kg ja taas mukavuuspyöränä on Rossanon Trekking - alurunkoon kasattu erikoispyörä johon menee max. 50mm kumia 700C-koossa. Toisessa on Force 1x11 ja toisessa Rival 1x11 joten kiekkoja voi vaihdella suoraan tai siis melko mitättömällä jarrusatulan säädöllä ja kumpikin on siis pikalinkuilla. Nyt mua harmittaa kun noi on vähän turhan samanlaiset vaikka on niissä erojakin, Toi Canyon on todella anteeksiantamattoman kova sahapukki joka ei kyllä yhtään suodata tiestä tulevaa tärinää ja se on ehkä vähän epäinspiroiva ajettava joten ton rungon korvaan jollain kuiturungolla kunhan tulee sopiva eteen. Rossanon ulkonäöstä taas en ehkä oikein diggaa joten ajattelin ostaa tilalle vanhan liiton teräsrungon varsinkin kun niiden mukavuutta on kehuttu niin vuolaasti.

E: Sitä tässä vielä pohdin että tuleekohan tuollaisen 2,5kg teräsrungon mukana enää oikeastaan yhtään sitä tähtipölyä joka tekee siitä hifi-luokan kevyestä teräsrungosta mukavan ajaa? Jos siis vertaa laadukkaaseen alurunkoon?

Jos unohdetaan etuhaarukka-asiat ja puhutaan pelkästään runkojen mukavuudesta, niin mun tämänhetkiseen otantaan (KVA MS3 stainless, True Temper OX Platinum, SC Stigmata CC) perustuen moderni dropatuilla seatstayllä varustettu kuiturunko on reippaasti mukavampi kuin mikään perinteisen mallinen teräsrunko.

Teräsrunkojen paras puoli on se, että niiden kanssa voi käyttää teräshaarukkaa. Varsinkaan vannejarrullisena teräshaarukalle ei vedä vertoja mikään. Jos siis mukavuuden priorisointi on tavoitteena.

3 Likes

En muistanu punnita Secan 54T runkoa mut jäi kompliittina just alle kympin eli 9,99kg :smiley:

Aikalailla ihan yhtä mukava kuin SuperX.