Cyclo Cross/Gravel Grinder/Monstercross -speksauslanka

Aina kun itse seikkailen Orijärven kuparikaivoksella, teen sen Salsa Vaya -polkupyörällä.

Fargon ja Vayan välillä aikanaan pohdin, mutta miksei vois olla molemmat… :thinking:

1 Like

Tää on ilmeisesti sitä paljon puhuttua baik pakkailua! Siisti vehje.

Tulin juuri puolisoni kuraläppiä rasvaamasta. Elikkäs…

Kona Rovea lähdettiin ostamaan, Cannondale Topstonen kanssa tultiin kotiin. Lähinnä työmatkapyöräksi, mutta kävi se heti Nuuksiossa hiekkateitä louhimassa.

7 Likes

Topsun Fargo-postaukset herättänyt ostohaluja, varsinkin kun jostain syystä vasta nyt tajusin että noi uudempien runkojen dropoutit on modulaarisuudellaan yv-ystävälliset. En tiedä mistä oli jäänyt muistikuva että olis “fiksatut” dropoutit. Toki saatavuus on tällä hetkellä ihan oma juttunsa. Onks jollain tollasta L-koossa jota mahdollisesti vois testata eteläisillä suunnilla? Runkosetin hommaaminen aina vähän tyssännyt kun ajotuntuma on puuttunut ja sitä on turha lähestyä millään perus-gravel-pyörällä.

Lahes ois vm 2012

Ritcheyn Swiss Crossille kun tuntu olevan kohtuu hyvin kiinnostusta, niin piti sit shortlistiltä koittaa kaivaa jotain raamia tilalle. Esim Fairlightin Secania ja Sourin Purple Hazea tiedustelin, mut sit puskista tulikin vastaan Ninerin RLT 9:n uusimmat hillityt graffat, niin piti tehdä ostoksia. Mukavasti vähän lyhyempi, mut ennen kaikkea korkeampi stack - ja onpa se sinkulaoptiokin nyt mukana. Tykkään.

17 Likes

Löytyisköhän Fargolle jotain vaihdokkia täältä? Tuntuu että menee potentiaali hukkaan omassa ajossa. 45x700c, 50x650b mayhaps?

Jos Joku haluaa vaihtaa Cross Check -rungon pienemmästä isompaan, niin täällä olisi 60 senttinen. Vaihtuisi 56 tai 58 senttiseen.

Kai mä sit kehtaan.

Ramit roskissa ja Shimanot kiinni. Sekasoppa kaikenlaista mutta kun lähetin tiiserin parille kaverille niin sanoivat että selvästi meikän pyörä eli eiköhän linja pidä :slight_smile:
Vaihtajat kasisatasta GRXää, yhdistelmäkahvat kuussatasta ja jarrut nelisatasta. Akuutisti hiotut M730et kun ei löytynyt leveämpää keskiötä. Etuvaihtajan kohdalla löysin netistä jotain legendaa että ei sitten toimi muilla kuin GRX-kammilla tai siis GRX-ketjulinjalla mutta toimii kyllä perkeleen hyvin tässäkin. Voihan se tietty olla että ketjulinja on hullun tuurilla juurikin tuo GRX spec mutta ei ole tapana mittailla.

Uudet kiekot piti kasata kun tässä tietty noi hölmöt läpiakselit, ja vanhat kiekot meni Stavan mukana. En löytänyt mitään viitettä siitä että XT M8010 takanavan olisi saanut konvertoitua pikalinkulliseksi joten laitoin DT350 jos nyt joskus tulee tarve konvertoida. PL7 edessä, Comppia ja M502 loput.
Mezcalit on saaketin liukkaat ja kiemurtelevat nyt talvella… Eikä ne mitkään erityisen hyvät kesälläkään ole. 2.8" Rangerit kiinnostais mutta oon vähän luvannu ittelleni etten osta WTBn kumeja enää.

Eastonin EA50AX oli muuten hyvä tanko mutta backsweepin puute alkoi häiritsemään kun on tuo leveä ote. Olin joskus alesta ostanut Butanon jonka sit choppasin ja laitoin testiin. Backsweeppiä sais olla enemmänkin mutta tämä tuntuu heti paremmalta. Oisko huput nyt säädetty 56cm leveyteen ja meno aika sweet.

Vaikka epäily oli kova niin sainkin spacerin runkolaukun istumaan suht hyvin. Jonkun uuden etutarakan haluaisin saada aikaiseksi mutta pitää kattoa milloin ehtii tekemään. Tuo Pelagon räkki alkaa olemaan aika mutkalla vaikka sainkin suht hyvin suoristettua.

Hmm, olikan tässä sit muuta. Jotain lisää fotoja Flickrin puolella.
Saispa tollasen M5100 takavaihtajanhäkin sopimaan tähän GRXään kun on niin halvatun ruma tuo nykyinen. Kolmannelle pullotelineelle pitäisi juottaa kolmas pullotelinereikä lähemmäs keskiötä kun tuo on ihan älyttömän korkealla.
Olen silti yllättävän tyytyväinen tähän ekaan iteraatioon mutta odotan innolla miten kehittyy.

Ai niin tää on Kona Sutra LTD vm2020 ja koossa 56.

18 Likes

jäi epäselväks miks vaihoit? tää näyttää käytännössä ihan samalta ku stava, vaik taivutettu keula kyl>suora

Onhan se aina siistiä kun runko vaihtuu mutta tyyli jää.

Jos nyt edes jotain rajaa kehtaamisellakin!

Noei, äärimmäisen ihailtavan näkönen peli.
Arvostelen. Suuresti.
Jos tänmösiä ois marketeissa, niin vois olla vaikea markettiin:
jättää.

Hyvin tyyli pitää

Jäikö?

Pro tip osta vaihtajankorvake varuiks koska toi on heikkoa tekoa

Noi on nyt vissiin 650B?

Ota mukaan töistäsi, voin tulla hakemaan joku ilta!

Joo on 584x65. Isommatkin menis!

yritän muistaa.

kattelin bikeinsightsin kuvia (jos katoin oikeeta stavaa, taisin valkata 2018 stava basen?) nii saman genren pyörähän toi on tavallaan, mut sutra on vähemmän sporttinen (pitempi chainstay, släkimpi etupää, jyrkempi satulaputki) ja isompi. isompi bb drop. flat mountit oli itelle iso miinus, mut Hopen jarrujen myötä sekään ei oo ollu enää nii iso miinus.

kiinnostais kyl kuulla fiiliksiä stava vs sutra!

Kiitti jos muistat!

Toi sporttinen ei ehkä ole sana jolla kuvailisin vanhaa Stavaani tai nykyistä Sutraa :grin: Varsinkaan välikoon kiekoilla ja isoilla kumeilla. Stava olisi alkuperäisessä ulkomuodossaan vakiokeulalla ja ilman puoli kiloa painavaa yokea ja jollain 35mm kumeilla voinut olla ihan sporttinen randopyörä mutta oma tyyli on silti erilainen niin siitä tuli sitten mitä tuli. Sutralla on kilsoja alla noin kahden promillen verran siitä mitä Stavalla eli aika vaikea vielä tehdä mitään syväanalyysiä. Sutra tuntuu silti heti enemmän siltä mihin olisin Stavaa lähtenyt viemään seuraavaksi mutta en oikeasti jaksanut lähteä vaihtamaan vaaka- ja alaputkea Stavaan pelkästään jonkun kaksi astetta loivemman keulakulman perässä.
Nää mitä luettelit niin Sutran ketjutukipituus on geotaulukon mukaan 445mm ja Stavaan tein silloin muistaakseni 455mm tai 460mm ketjutukipituuden laittaessani takapään uusiksi. Siinä ainakin piste Stavalle koska en todellakaan ole hakemassa mitään tiukkaperäistä flickable hommaa vaan mielummin pidempää akseliväliä ja vakautta retkille.
Loivempi etupää on taas se mitä halusin eniten. Sutran 71° ja 50mm vs. Stavan 73° ja 66,6mm on todella iso ero, trailia on neljättä senttiä vähemmän. Tämä yhdistettynä tuohon Antonin aikaisempaan kommenttiin taivutetusta keulasta vs. suorasta niin tuntuu siltä että Sutrassa on paljon tarkempi ohjaus kun ei ole yhtä paljon joustoa haarukanjaloissa. Ja tuskin tuo suora keula silti mitenkään alkaa hakkaamaan käsille, terästä se silti on ja elää. Tästä piste Sutralle. Mieli voi tietysti muuttua kun heitän Carradicen ison rinkan eturäkille ja lähden retkelle mutta uskon kyllä että Sutra selviää siitä ihan kunnialla. Lowtrail ja monstercross ei ole ihan paras kombo siihen mihin suuntaan omat ajot menneet eli tuo neutraalihko ~70mm trail ja lisääntynyt wheel flop ovat aivan tervetulleita muutoksia. Pääsee ohjaamaan pyörää vähän eri tavalla.
Satulaputken kulmalla ei sinällään ole mitään merkitystä minulle kunhan pysyy tiettyjen rajojen sisällä. Stavassa 72° ja Sutrassa 73°, penkin pyrin silti laittamaan samaan paikkaan suhteessa keskiöön. Vähän se tuntuu olevan edessä nyt mutta kiinanhenkilön kuitutolpasta loppuu vähän säädöt kesken Regalin kanssa eikä siinä taidakkaan olla kuin parikymmentä milliä setbackiä. Pitää tosiaan ajaa ja tunnustella.
Stackit ja reachit on todella lähekkäin näissä pyörissä, Sutra inan verran matalampi ja pidempi mikä sopi oikein hyvin. Vähän varovaisesti olen liikkeellä ruotoputken lyhentämisen kanssa kun yleensä on tapana vaan slämmätä nää kierteettömät pyörät.
BB drop taitaa olla viiden millin sisällä sama eli sille en asettaisi sen isompaa painoarvoa. Jos olisi kaksi identtistä pyörää niin en huomaisi eroa enkä todellakaan nyt kun on paljon akuutimpiakin muuttujia.
Flat mount on kyllä typerin homma joka on pakotettu muunkintyyppisiin pyöriin kuin maantiepyöriin. Siinä ne nyt silti vaan on asennettuna ja eipä tarvitse enää miettiä. Samat GRXät mulla on kuitucrossarissakin ja ovat kyllä perkeleen hyvät jarrut ai samperi. Letkut olis pitäny lyhentää mutta kasatessa oli tiukka aikataulu niin ei ollut sitten sitä ylimääräistä teoreettista puolta tuntia. Vähän tuli tenkapåå takajarrun kanssa koska mukana tulleet kiinnitysruuvit olivat liian pitkät (näitä ilmeisesti muutamaa eri pituutta riippuen flat mount korvakkeen paksuudesta voi hemmetti) mutta ratkaisin asian pistämällä normi M5et ja unohtamalla ne “oikeat” ruuvit ja prikkaviritykset. Tuskin kuolen.
Oliks Hai muuten niin että sulla oli Hopen DOTtilaiset naitettuna SRAMin kahvoihin omassa Sutrassa? Tunnustelinkohan bite pointtia silloin kun olit kerholla viimeks?
Sutrassa kiinnosti myös ehdottomasti se että se vetää ilman modauksia ison 584 kumin. En tiedä oliko Konalta harkittu asia ja en oikein ymmärrä miksei sitä markkinoida yhtään. 65mm eli ~2.6" menee ns. heittämällä, 75mm eli ~3" menis todennäköisesti myös mutta alkais varmaan ketju osumaan kumiin pienemmällä eturattaalla. 1x-henkilöille ei tietty mikään ongelma mutta itselle 1x ei riitä. 622 koossa meni myös 56mm Ardent heittämällä alle eli eiköhän sinne joku reilu 60millinen mene jos tulee joku sellainen tarve.

tossa on etulastattuna kyl oma fiiliksensä, mutta ainakin mun mielestä pysyy edelleen iha maastokelpoisena (mitä nyt jotain xc-henkistä polkua on tullu ajettua), mut toki mulla yleensä max 5kg kamaa tartsin päällä, sivulaukut nyt on homma erikseen.

on joo, ja tunnustelit ja ainaki kauhistelit etujarrun tuntumaa, mutta mä hoksasin vihdoin mistä sen paska tuntuma johtui :smiley: sehän oli siis vaan siitä että bönthöpussin velcro oli liiallisesti kiristetty letkun ympärille, jolloin se letku pääsi kompressoitumaan ja kahvan veto myös lyhenemään. ite oon oppinu tykkäämään tosta DOT-jarrun pehmeämmästä tuntumasta, modulaatiota on, ja saa etupäänkin lukkoon 160mm levyllä jos hieman nostaa persettä penkistä.

mulla on muuten tosta Sutran korvakkeesta 3D-mallinnusfilu, jos jotakuta kiinnostaa.

2 Likes